YLÄASTE!!!!

yläastepelottaa

Mua jännittää mennä yläasteelle.. Varsinkin liikkatunnit pelottaa koska alaasteella oon tottunu oleen hyvä vähä kaikessa niin pelottaa et ny ei ookkaa nii.. Ja sit liikkatunnit pelottaa. Koska mä jännitän telinevoimistelua koska alaasteella pakotettiin tekeen kaikkee ja kun en osannu niin kaikki nauro JOPA OPETTAJA! Ja siis osaan kaikki perustelinevoikka jutut kieppi yms.. Ja toinen juttu on korkeushyppy oon siinä ihan sika surkee ja asiaa pahentaa viä se et mun paras kaveri on iha mestari siinä.. Joten voitteks kertoo jtn yläasteest yms??!!

22

2047

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ysille

      Ensinnäkin läksyjä ei kannata ottaa liian vakavasti, monet opettajat ei ees tarkista niitä. Omaa koulumenestystä ajatellen ne pitää silti hoitaa. Seiskalla numerot saattaa vähän tippuu kutosluokasta, (itsellä ne kuitenkin nousi)mut ei pidä huolestuu. Toivon sulle kannustavaa liikkaopee, no stress, sun ei oleteta osaavan viel paljon mitään, kaikki kyllä opetetaan. Usein kerrotaan viikkoa ennen mitä liikkaa tulee olemaan :) t.ka 9.7 ;)

    • Menen8lk

      Ylä-aste on oikeesti niin rentoo 7lk on kertausta 6luokalta mut ku meet sit vuoden pääst 8luokalle siilon tulee olemaan aivan helvetin vaikeeta! Ainut mikä on et seiskal on sairasti kokeita välil on koe viikkoja eli joka pv koe koulua ja se vasta on tuskaa. Mut hei älä murehdi liikasta itelläni oli ala-asteel liikka 7 heti ku pääsin ylä-asteelle se muuttu ysiks. Ota iisii ylä-aste on vaan niin mahtava mesta :-)

      • älkäähuoliko

        Hahhah että kasiluokka vaikee vai? Voi lapsirakkaat :D
        T.pääsin just yläasteella enkä ees yrittäny.
        Mutta siis älkää stressatko. Maalaisjärkeä kun käyttää nii hyvin selviää.


      • yaoppilas

        Kiitos! Tuli positiivinen olo kun luin tuon. :) Itsekin menen yläasteelle tämän loman jälkeen.


    • meen8luokalle

      Mullakin nous liikka ysiks kun pääsin 7luokalle ja ne koeviikot on yhtä helvettiä ❌ yläaste on kuin kertaamista vanhoihin asioihin ☺ ☺ ☺ ☺ ☺

    • lizzzie

      Ylä-aste on paljon hauskempi ku ala-aste :D Ainaki mun mielestä.
      Joo, on vaikeempaa ja varsinki tää kasiluokka. Keskiarvo oli 7.6 ja oon iha tyytyväinen koska en jaksanu oikee panostaa mihinkään. Matikka laski kasista vitoseen mut fuck that, ei se kauheesti haittaa :D
      Mee rennolla mielellä vaa sinne yläasteelle, kivaa tääl on. Ja liikka on aika pieni osa ylä-astetta, ei kukaa muista mitä kukaki siellä tekee.
      Mulle seiskaluokka oli semmosta itseni etsimistä ja sitä perus "Yhy kaikki muut on suosittuja ja kauniita paitsi minä"-kamaa mut se meni onneks nopeesti ohi :D Ny en jaksa enää miettiä kuinka mun pitäis olla jotenki toisenlainen, tällei o iha hyvä. Mul on hauskaa, eiks se oo tärkeintä (on se) :D
      Jos teet jotai mitä kadut, nii muista että yläaste on vaa sen 3 vuotta ja elämä jatkuu.
      Mäki oon vaikka mitä tyhmää tehny mut en jostain syystä silti kadu, kokemuksiaha neki :DD

    • tyttöjotajännittääkans

      Muakin jännittää yläasteelle meno vaikka siihen on vielä vuosi aikaa. Kuitenkin kun on uudet paikat enkä tiedä missä on mitäkin. Ja kun kaikki on vanhempia kuin itse olen. Itseäni pelottaa olla vanhempien kanssa kun olen vähän ujo. Sekin pelottaa hiukan kun muut on sellasia isoja ni minä olen pieni ja hintelä.

      • yläastepelottaa

        Oon sairaan huono matikas ja mua pelottaa et enkun numero tippuu ku se on tällä hetkellä 10 ku oon käyny 5luokalla kutosen enkun ja kutosluokalla vitosten enkun joten arggg


    • ne jotka pelkää ylä-asteelle menoa niin sielä pärjää parhaiten kun on jossakin kaveriporukassa tai on ylipäätään joku kaveri. muuten joudut ehkä joidenki silmätikuksi johtuen murrosiän tunnemyrskyistä, mikä tekee joistakin ihmisistä idiootteja.

      ja joo seiska kertausta eli ollaan vaa ja opetellaan uuteen systeemiin. kasilla joudut jo vähän pähkäilemään lyötkö tulevaisuutes läskiks vai alatko panostamaan koulun käyntiin ^^ ja ysillä porukka alkaa jo miettimään oikeasti tulevaisuuttaan, kun jatko-opiskelujen valinnat painaa päälle. eli ei ne ysit oikeesti mopota seiskoja joitain harvoja yksilöllisiä poikkeuksia lukuunottamatta. kasitha ne enemmän kiusaa jos nekään kun purkavat murrosiän ahistustaan pienempiinsä :--D

      ylä-asteella on aineissa yleensä eri opettajat riippuu kuinka iso koulu on ja luokat vaihtuu tiuhaan. "kotiluokka" on yleensä se jossa on sun luokanvalvoja. se on sun "oma ope" joita oli vielä ala-asteella :---D se yleensä kyselee teiltä miten menee ja onko lähtenyt opiskelut hyvin käyntiin. tuki ja turva kuraattorien ja muiden kallon kutistajien lisäks ;)

      ruokailu ja välkät on ylä-asteella vapaampaa kun voi poistua koulun rajojen ulkopuolelle ja ruokailussa ei tarvi edes käydä eli kukaan ei ole kyttäämässä sua ruokailussa kuten ala-asteella.

      kokeita on tietysti enemmän ja aineissa vaikeustaso nousee mutta se riippuu tietysti omasta ittestä onko vaikeaa vai ei. läksyjä tulee tai ei tule, riippuu opettajasta.

      tähän väliin on pakko heittää tai oikeastaa myöntää että ylä-asteella ei ole tietoakaan tasa-arvosta. sielä pätee stereotyyppisesti luokkajärjestelmä jossa suosituimmat on ravintoketjun huipulla ja kiusatut sielä pohjilla näin kärjistetysti.
      kannustan omana ittenä olemiseen mutta totuus on se että jos susta ei pidetä semmosena kun olet nii sua kohdellaaki sen mukasesti :/ murrosikästen maailmassa se voi olla julmaakin.

      ylä-aste voi olla nuoruuden parhainta aikaa tai sitte jopa koko elämän paskinta ja julminta aikaa...

    • entäyläasteella

      Onko yläasteella sosiaallisia paineita? Esim miten pukeudut yms...

      • 35756

        On, varsinki tytöillä


      • entäyläasteella
        35756 kirjoitti:

        On, varsinki tytöillä

        Millaisia?Kiusataanko jos pukeutuu mielellään värillisiin vaateisiin? Nimittäin lempivärini on turkoosi....
        (Olen tyttö)


      • Myöskin mua hieman pelottaa se pukeutuminen. Et jos mun rinnat ei oo viel kasvanu ennen seiskaa, niin näytän läskiltä, ja kun mä tässä vanhenen, nii alkaa mahtumaan niitä big girls fashion vaatteita. Mut jos lempivärit on turkoosi, niin älä. Käytä jotain mustaa/valkoista/harmaata, TAI sitten tyylikästä ja värikästä. Esimerkiksi tee tank top paita (KVG) niinku et se on sitte turkoosi, osta kaupasta kankaalle silitettävää tulostuspaperia, ja silitä siihen joku kuva. Sitten kesällä kannattaa käyttää shortseja, värjää niitä (kato YouTubesta enkuksi ohjeita) ja sitten sama kengille. Vaatteiden täytyy sopii yhteen ettet käytä vaan jotain punasta hupparia ja pinkkejä legginsejä.


      • 35756
        entäyläasteella kirjoitti:

        Millaisia?Kiusataanko jos pukeutuu mielellään värillisiin vaateisiin? Nimittäin lempivärini on turkoosi....
        (Olen tyttö)

        Ei varmaan kiusata usein mutta semmosta näkymätöntä 'dissausta' enempi


    • Badwolf

      Mulla alkaa nyt kahdeksas luokka ja voin sanona ettei ylä-asteen ensimmäinen vuosi ollut läheskään niin paha ku väitetään. Mua on auttanut ihan hirveesti että pääsin kavereide kanssa samalle luokalle. Tiiän että niillä joilla ei oo kavereita on paljon vaikeenpaa kun "suosituilla oppilailla" mutta kyllä kaikki on tuntunu selvivään hengissä. Oon ite saanu kamalasti itsevarmuutta ala-asteeseen verrattuna ja nostanut ja laskenut numeroitani, mulla esimerkiks oli fysiikka ja kemia 9 ala-asteella ja nyt se on laskenut seiskaan ja äidinkieli 8 ja nyt 9... Ei kannata hätäillä jos esim. Matikan numero laskee sillä sitä saatetaan opettaa ylä-asteella ihan erilailla kuin ala-asteella. Siinä oli mitä mulle tuli tässä nopeesti mieleen, ja vielä niinku aiemmin täällä ollaan sanottu, se on vaan ne kolme vuotta eli koita kestää!

    • elliida1999

      Seiska pelkkää kertausta, muutamia uutuuksia. Kyllä, kokeita ihan helvetisti, mutta jos panostit ala-asteella niin kyllähän sä pärjäät sitte.
      Pukeutumista kannattaa harkita ja edeltävänä iltana, ja sitä MITEN tulee kouluun.
      Muistan mun ekan koulupäivän yläasteella, omfg ;D
      Tulin PYÖRÄLLÄ. Ja sitte huomasin että olin aika lailla hiessä ;D.
      Kasi on hieman vaikeampi, mutta ei se kuitenkaa tapa...
      Muista hankkia kavereita.
      Jos sulla on jotai hienoo, näytä se muille.
      - hyvä lauluääni
      - huumorintaju
      - kaunis hymy tai piirteet, mitä vaan hyvää

    • tomatoaa

      Jos poika punastelee, miten muut pojat reagoivat siihen?

    • huijui53h

      Miten seiskalla kohdellaan ns.älykköoppilaita? En ole kaunis, vaan aknesta kärsivä, hyvin pienen kaveriporukan omaava tyyppi. Kaiken lisäksi minulla on todella "outo" huumorintaju, enkä kykene väittämään pystyväni puhumaan small talkia kovinkaan hyvin. Aihe stressaa minua todella paljon, näen usein unia, painajaisiakin, yläasteesta.

      • Akne on paha. Sun kannattaa peittää se meikillä (kvg) ja sittenku tuut kotiin, niin ottaa meikit pois ja laittaa siihen jotain aknea hoitavaa ainetta. Itelläni ei oo aknea, mut voin arvata kuinka kamalaa se on. Ylä-asteella sua ei huolita joukkoon jos kaikki näkee sun aknen.


    • Tyq

      Juu.no mut hakattiin heti ekan yl päivänä. Zemppii sulle siiis :)))heh

    • yläasteenjännittäjä

      Oon menos itekkin yläasteelle ja jännittää hirveesti. Liikatunteja ei tarvii pelätä paitsi jos on pelottava ope ;)

    • tälläiporissillaikai

      Meil on liikkaope ainaki ihan tosi rento ja mukava, riittää et oman kunnon mukaan touhuaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      184
      4065
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      210
      2041
    3. 133
      1607
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      66
      1273
    5. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      60
      994
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      75
      979
    7. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      162
      937
    8. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      54
      922
    9. Mies, tunnistatko minut tästä

      🙋 Nainen, järkevä, mukava ja kiltti?
      Ikävä
      77
      895
    10. Tule mukaan

      Sanoisin sinulle jos uskaltaisin. Kertoisin miten kaipuu täyttää minut päivisin ja öisin huudollaan. Se huuto kaikuu sis
      Ikävä
      39
      894
    Aihe