Majatalo

arvoitus

Tämä on hyvä arvoitus kaikille helpon matematiikan ystäville:

Kolme miestä meni majataloon ja jokainen maksoi 10 euroa yöstä. Isäntä tuli kuitenkin katumapäälle hinnasta, ja käski poikansa palauttaa miehille yhteensä 5 euroa. Poika ei osannut jakaa viittä euroa kolmelle miehelle, joten hän palautti jokaiselle yhden euron ja piti itsellään kaksi euroa.

Noh, nyt jokainen miehistä oli siis maksanut yöstään 9 euroa, eli yhteensä 27 euroa (3 x 9 = 27). Ja sitten pojalle jäi 2 euroa, se tekee yhteensä 29 euroa. Mihin ihmeeseen katosi yksi euro ??? Kukaan ei poistu tältä sivulta ennekuin syyllinen löytyy :)

13

5780

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pallinaama

      Maksu 30 €:

      Palautus miehille...: 3 €
      Poika piti itsellään: 2 €
      Majatalon isännälle.: 25 €
      Yht.................. 30 e

      Voi hitsiläinen kun oli jukuri arvoitus.

    • Matikanope

      Ei se mihinkään kadonnut. Sellainen ei voi kadota, mitä ei ole olemassakaan. Mutta kun laskit tuon 27 2 euroa = 29 euroa, otitko huomioon, että pojan pitämä 2 euroa tulee lasketuksi kahteen kertaan? Ota se pois 29 eurosta, erotus kolmestakympistä on kolme euroa, eli palautettu euro per nokka!

    • kypärä

      ei saatana enää ikinä tätä vitun arvoitusta.
      perkele minne vittuun se yksi saatanan euro on hävinnyt.
      onko ollu joku vitun miljoona kertaa tämä saatanan tarina täällä!
      minne vittuun on hävinnyt euro tai markka jumalauta!

      • jusu

        Voi voi, kylläpä 'kypärää' harmittaa raskaasti kun ei keksi nyt ratkaisua, eikä näköjään ole keksinyt aikaisemminkaan. Minäpä kerron vastausken, niin pääsee kaikki pälkähästä. Verottaja vei sen euron. Verottaja vie aina osansa, sekä markoista että euroista. Ja yleensä enemmään kuin yhden. Aamen.


    • Vaari

      Tämä on tosi fiksu tehtävä. Aika kauan sitä saa pähkäillä.

      • sikamieszombi

        FUU FUU T:aQ


    • mikhälijhfury

      no 30 -3=27 siihen Plus 2m on Taas 30 voila

      • munkkirinkeli

        Onko oikein jos se poika on yksi herroista joille se 5€ pitää jakaa. Silloin hän jakaa 2:lle miehelle sekä itselleen 1€ ja ottaa lisäksi itselleen 2€. 3€(miehille) 2€ (itselle)=
        5€. Euroa ei puutu jos tjusitte?????


    • arvuutelija

      Mä en oo varma vastauksesta mut jo se poika jonka piti viedä rahat oli yksi herroista joille piti antaa tasan 5€. Silloin se jakaa kahdelle muulle euron ja itselleen yhteensä 3€ (2 3=5) Euroa ei siis puutukkaan...

    • eitarviimatikkaasiihen

      Mä luulen että se aikuinen poika jako itteensä ja sai noi kaikki rahat maksuks siitä.

    • kiekkoilija61

      Aika kompa mut helppo

    • mathlogica

      pallinaama ratkaisi tehtävän mutta välittämättä illuusiosta, joka tietenkin pitää selittää ;)

      " jokainen miehistä oli siis maksanut yöstään 9 euroa, eli yhteensä 27 euroa (3 x 9 = 27). Ja sitten pojalle jäi 2 euroa, se tekee yhteensä 29 euroa. Mihin ihmeeseen katosi yksi euro ?"

      Illuusio syntyy siitä kun sekoitetaan eri asioita.
      Ei pidä laskea yhteen menoja ja saatavia.
      Miehet maksoivat 27 euroa.
      Pojan 2 euroa on eri asiaa, siksi ei lasketa 27 2 vaan lasketaan 27 - 2 = 25.
      Myös isännän 25 on samaa asiaa kuin pojan 2 euroa, joten vähennetään se äskeisestä tuloksesta
      25 - 25 = 0.
      Mitään ei puutu.

      Toinen tapa on pallinaaman tapaan olla välittämättä illuusiohuijaustarinasta ja kylmästi vaan "follow the money" :
      30 isännälle, joka jättää kassaan 25 ja antaa pojalle 5.
      Poika antaa kolmelle miehelle 3 ja pitää 2. Joten 30 - 25 - 3 -2 = 0.
      Mitään ei puutu.

    • EnOleLääkäri

      Vanha juttu. Sillä kolmannella miehellä oli ientulehdus. Joka kolmannella suomalaisella on ientulehdus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      68
      3199
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2811
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2628
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2598
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2466
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2315
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1753
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1707
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1570
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1426
    Aihe