Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

osake kirja

perinperillinen

perin edesmenneeltä äidiltäni osake huoneiston. mutta nyt katsoin osakekirjaa ja huomasin että siirtoa minulle ei ole kirjattu osakekirjaan. pitäisikö olla.
perunkirjan teki asianajaja, hänellä oli kaikki hänen tarvitsemansa paperit käytössään.

ja olen osakkaana kuolinpesässä ja olemme nyt tekemässä kaupan perimästämme talosta, ja pankissa kävi ilmi että minun pitäisi toimittaa äitini alkuperäinen perunkirja.
ja en yhtään muista missä se on. peruuntuuko kauppa minun takia...

3

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin

      Perukirjasta voit tilata kopion verotoimistosta. He antavat siitä oikeaksi todistetun jäljennöksen. Alkuperäistä ei tarvita.

      Onko tässä nyt kaksi kuolinpesää eli äitisi kuolinpesä, joka on jo jaettu ja jonkun muun kuolinpesä?

      Äitisi asunnon kirjaaminen omiin nimiisi pitää sinun hoitaa itse. Ei perunkirjoituksen tekijällä ole siihen oikeutta eikä velvollisuutta. Oletko edes ilmoittanut asiasta isännöitsijälle? Osakekirjaan voit kirjata sen perusteen, jolla asunto on siirtynyt sinulle.

      Miten äidin perukirja liittyy tämän toisen kuolinpesän kiinteistön myymiseen?

    • oikea_tieto

      "mutta nyt katsoin osakekirjaa ja huomasin että siirtoa minulle ei ole kirjattu osakekirjaan. pitäisikö olla."

      Pitäisi, mutta sen siirtomerkinnän voit tehdä vaikka itsekin kirjaamalla että osake tuli sinulle perintönä NN:ltä. Lisäksi siirto tulisi rekisteröidä myös yhtiön osakasrekisteriin. (Aivan ehdotonta pakkoa tälle ei ole, mutta esim. asunnon myyminen ei muuten onnistu). Tähän tarvitset perukirjan, sukuselvityksen ja lainvoimaisen perinnönjakokirjan. Nämä asiakirjat ovat sellaisia, että ne kannattaa säilyttää pysyvästi (ellet sitten todella tiedä, miten näitä asioita hoidetaan, maallikon tiedot eivät mitenkään riitä sen päättämiseen, milloin nämä asiakirjat voi hävittää).

      "olen osakkaana kuolinpesässä ja olemme nyt tekemässä kaupan perimästämme talosta"

      Mikä kuolinpesä? Mikä talo? Mikä kauppa? Miten tämä liittyy osakekirjan siirtomerkintään ja sen saannot ilmoittamiseen taloyhtiön osakasluetteloon, mitkä ovat täysin eri asioita?

    • Onnibonni

      Mahtaako olla niin, että äitisi kuolinpesää ei ole koskaan jaettu, ja se on se kuolinpesä joka omistaa asunnon jonka sanoit perineesi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2238
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1934
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      77
      1658
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1588
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1502
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1403
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1352
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1321
    10. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1304
    Aihe