murtumaa nilkasaa osa 5

Kinttuvaivaanen

Uusi ketju alkaa tässä

183

2815

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kinttuvaivaanen

      Ajattelin nyt kertoa kuulumisia.
      Eli trimalleolaarimurtuma ruuvattiin kasaan 15.5. ja minä jatkoin toimistotöitäni 19.5. Nilkka on parantunut odotusten mukaan ja 3 lääkäriä on vakuuttanut, että nilkan toipumisen kannalta on sama istunko toimistossa vai oleilenko kotona. Viimeiset 3 viikkoa olen tehnyt 8-12 h päiviä ja olen pitänyt 2 kpl ½ h taukoja maaten. Iskias vaivaa kuten aina kun istun näin paljon. Auton ajo onnistui 3 viikkoa leikkauksen jälkeen.

      Ensi maanantaina otetaan ekat röntgenit ja poistetaan kipsi (ja pääsen SAUNAAN!!!). Perjantaista asti olen saanut varata täydellä painolla ja se kyllä onnistuukin. Käveleminen vaan kipsillä jää puoleen askeleen, ettei tule väännettyä jalkaterää ulos.

      Nilkkaa särkee oikeastaan vaan levossa viikonloppuina ja öisin. Päivällä sitä ei varmaan vaan huomaa kun huomio on muualla. Aika tämän kipsin kanssa on mennyt todella nopeaa ja siinä mielessä tämä työnteko on edesauttanut asiaa.

      Jännä nähdä miten olematon pohje on kipsin sisällä. Pelottaa myös se kun kipsi ei ole suojaamassa nilkkaa kolhuilta. Sen verran on varpaat tökkineet josjohonkin, että voin vaan kuvitella miltä liike nilkassa sitten tuntuu. :/ Iso urakka tässä on alkamassa kuntoutuksessa. Huhhuh!

      • Nilkkulotta

        Käytin kipsinpoiston jälkeen aluksi tukisidettä (huom. löysällä) ihan vaan suojaamassa nilkkaa...ja parin päivän päästä uskalsin jo nukkua ilman. Bepantheni hoitaa haavan nopeasti kuntoon ja oikealla ruokavaliolla iho ei kuiva kipsin sisällä niin paljon...eli kananmunia naamaan / proteiinipitoista ruokaa. Itse syön kalkkatabuja niin tekee luustolle hyvää. 1,5 mennyt kipsinpoistosta ja jumppaan paljon kotioloissa. Kävely alkaa jo pikkuhiljaa sujumaan keppien kanssa ja nyt uskaltaa jo laittaa koko painon leikatulle jalalle. Hyvä tästä vielä tulee...menee sitten minkä aikaa menee...kunhan olen kesään mennessä kävelykunnossa niin hyvä...se on tavoite. Tsemppiä kaikille ns. nilkkansa teloneille.


    • China

      Moi. Minun nilkkani murtui 7,5 vkoa sitten. Nyt opetellut kävelemään kepin avuin ja tehnyt jumppaliikkeitä. Todella kipeä ja turpoileva tuo tassu vielä on. Huomenna on sit kontrolli. Jospa tuosta vielä nilkka tulis, jolla pomppia :)

    • nilkkamurtumaa

      Aa, meillä jo osa 5 menossa:)

      ja mukavaa tutustua uusiin nilkkamurtumiin.

    • nilkkamurtumaa

      Täällä ei taas viestit lähde millään esiin ;(

    • nilkkamurtumaa

      Ei saa viestejä taas lähtemään

      • 197

        Samalla tavalla tökkii kuin ennenkin. Tein 3 viikon työsopparin eilen. Pärjään, kun otan illalla panacodin ja tramalin. Tramal auttaa käteen ja panacod nilkkasärkyyn. Nilkkaa alkaa vaakatasossa särkeä telaluiden kohdalta, siitä mistä jalkaterä kääntyy. Lopetan työt, kun käsi pahenee mahdottomaksi, muttaa tän 3 viikkoa teen ainakin. Nyt 4.päivä seitsemästä menossa. Perjantaina alkaa kolmen vapaat! Lauantaina metsään!


    • nilkkamurtumaa

      Hyvä 197 että pärjäilet työssäsi, tosin ikävää joutua syömään jatkuvasti kipulääkkeitä.

      Itse odotan tälle kuulle aikaa sinne kuntoutuslaitokseen työkyvyn arviointia varten, kela sen haluaa. Saikkua on kuitenkin vielä vuodeksi eteenpäin.

      Kokeilin sandaaleja pari päivää ja jalan asento oli toisenlainen, ja siitäpä ei pohjeluu laattoineen tykänny. Nyt taas mustat, kävelykengän tyyppiset, Eccot jalassa.

      Yhtä kokeilua noiden kenkien kanssa ja uusia kenkiä kerääntynyt kaappiin tän 3.5 vuoden aikana. Kaupassa tuntuneet hyvältä, mutta päivän käytön jälkeen jalka kertoo ihan toista;(

    • keinukenk

      Moro

      Minäkin ihmettelen nyt missä Ruuvitar on. Vaikka kai sitä jossakin vaiheessa alkaa keskustelijat putoamaan pois. Ei jaksa enää kirjoittaa tai on muuta touhua kovasti.
      Minulla välillä tämä on jo unohtunut. Mutta kyllä välillä tulee mieleen ja sitten katson mitä kaikille kuuluu.
      Mulla syyskuussa röntgen ja sitten kuulen missä mennään. Jos ei mitään hälyyttävää niin antaa olla tilanteen näin. Vaikka luutuminenkin olisi vieläkin kesken. Tai mistä sitä tietää onko se sitten lopullinen tilanne vaan. Täytyy kysyä lääkäriltä sitten, että onko tiedossa potilasta joka olisi elänyt luutumattomalla kantapäällä pitkään ja jos niin kuinka pitkään :). Pikku viiltokipuja tulee joskus, mutta niiden kanssa olen pärjännyt

      • keinukenk

        Laskin, että jos tila on vieläkin luutumaton, niin sitten aikaa on kulunut 10.8. 2015 mennessä 1 vuosi 4 kk. Ja maaliskuussa ei vielä ollut luutunut


      • Nilkkamurtui
        keinukenk kirjoitti:

        Laskin, että jos tila on vieläkin luutumaton, niin sitten aikaa on kulunut 10.8. 2015 mennessä 1 vuosi 4 kk. Ja maaliskuussa ei vielä ollut luutunut

        Mistä tuo sun luutumattomuus johtuu? Onko sitä tutkittu? Ja vielä noin pitkä aika?

        Vaikka mulla tapaturman sattuessa oli ikää 50, niin jo ompeleiden poiston yhteydessä kuvattaessa lääkäri sanoi jotenkin näin; oikein erinomaiselta ikään nähden näyttää, koska selkeää luutumisen alkua on kuvissa nähtävistä jo 14 vuorokautta tapaturmasta. Kun kipsi kuuden viikon jälkeen poistettiin, niin lääkäri sanoi, että oikein hyvältä näyttää.

        Kaikkia muita vaivoja jäikin sitten omiksi tarpeiksi yllin kyllin. Ja piru vie ne kengät ovat se kaikkein suurin kiusa. Hatuttaa mennä ostamaan kenkiä, koska tuntuu, että ei tule mitään ja parin käytön jälkeen kengät joutuu hylkäämään. Olen kokeillut sellaisia apteekista ostettettavia liimapintaisia pehmukkeita (leikataan haluamaan muotoon), mutta nekin tuppaa alkaa kierttymään rullalle kengissä ja sitten ne vasta hankaakin.

        Olen niitä harvoja kenkiä, mitkä jotenkin istuvat jalkaan löytänyt miesten hyllystä. Fyssari silloin joskus sanoi, että kokeile miesten kenkiä, koska niissä on leveämpi lesti ja siten voit tarvittaessa laittaa pehmukkaita tai tukia.

        Mutta missä on Ruuvitar?


    • nilkkamurtumaa

      Hei Ruuvitar, toivottavasti huomaat uuden osan?

    • nilkkamurtumaa

      Ruuvitar oli kirjottanu osa 4:ään, mutten onnistunut enään vastaamaan sinne. Toivottavasti huomaa nyt tämän.

      Tuo kenkäongelma on täälläkin tosi riesa!

      Enemmän asiaa ku aika antaa myöten, nyt saunaan:)

    • Ruuvitar

      Nilkkamurtumaa, sun viesti näky vielä osassa 4 ja mun viesti oli myös ihme kumma siellä näkyvissä.
      Nyt tyhdistäydyn jatkossa, en ole unohtanut teitä.

    • Ruuvitar

      Nilkkamurtumaa, mihin laitokseen joudut arviointiin. Minä olin Kiipulassa ja niinkuin silloin kirjoittelin, niin pahemmaksi nilkka meni, kun ravasin niitä pitkiä käytäviä. Neljä x päivässä oli ruokailut ja eri rakennuksessa ja hankia pitkin kun hiihteli, niin ruokailu reissuista kertyi 2 km päivässä. Muutenkin ne tehtävät oli suht syvältä. Jos tykkää arkarrella. niin sitä niissä testeissä oli paljon. Kallonkutistaja teki lasku ym tehtäviä.

      Näköjään uusia kohtalotovereita on tullut mukaan. Meidän veteraarien kirjoituksia voi käydä lukasemassa aikaisemmista osioista.

      Toivotaan, että uusien nilkkojen murtajat pääsevät meitä helpommalla, eivätkä joudu tähän leikkaus rumbaan ja niinkuin mulla kävi, että vakuutusyhtiö laitto maaliskuun alusta tapaturmaeläkkeelle.

    • nilkkamurtumaa

      Hei Ruuvitar...ja muutkin.

      Niin kävi kuntoutuslaitoksen kanssa, että siellä paperini vast ottanut lekuri ei otakkaan mua sinne...heh. Ensiivikolla käyn kotikaupungissani verikokeissa, fysiatrilla, fysioterapeutilla, psykologilla, sos hoitajalla ja mitä lie vielä. Eli kait kuvat, operaatiot ja leikkaukset ovat olleet sitä luokkaa, että turhaa ottaa laitokseen tutkittavaksi??

      No itse olen ihan tyytyväinen ettei tarvi matkustaa mihkään ja ihan älytöntä nuo kaikki tutkimukset, kun valmista dokumenttia on mapillinen. Kela vaan haluu teettää nuo jotta ratkaisevat sitten maksavatko vielä 130 päivää saikkua. Itselle parempi jos eivät maksaisi kun liiton raha on suurempi.

      Saikkuahan on valmiiksi vielä vuoden päähän heinäkuuhun.

      Kyllä taas helteillä kurjaa kun ei sopivaa kenkää löydy ja jalka muutenkin turvottelee taas enemmän. Pyöräilin enemmän ja seurauksena pohjeluun laatan alueen kipuja. On juuri jalka jonka päälel laskeudun ja nousen pyöräillessä.

      Mutta tähän alkaa jo tottumaan,, aamulla ensin kuuntelee mistä uniasennosta mikäkin kohta kiukuttelee.

      Mutta onpa mukavaa Ruuvitar, kun olet taas täällä. Maalasin jo kauhukuvia siitä mitä sulle on tapahtunut !

    • Ruuvitar

      Tänne on tabletilla vaikea päästä, joten läppärillä touhuan.
      Nyt on allasterapiassa tehty jumppaliikkeitä ja hanuri on patteritaskun yläpuoleltä hitokseen kipeä. Ei tunnu mikään olevan hyväks.
      Mulla on myös nilkka turpoilut, mutta onneksi on erikoiskengät, jotka on kuin talvinilkkurit ja säätää voi tarranauhoilla, mutta kuumat ovat.

      Nyt oon pari viikkoa kesäflunssassa ja tuntuu, ettei millään hellitä. Väittävät, että kesä flunssa kestää kauemmin, tiedä häntä.

      Nilkkamurtumaa, voisko Kela jatkaa päivärahoja vasta sitten, kun oot liiton päivät käyttänyt ensin? Hyvä, että säästyit siltä kuntoutusarvion askartelu sessiosta. Se oli kyllä todella turhauttavaa. Ei mennyt mulla jakeluun, ne laskutehtävät ym, mitä tekemistä niillä oli nilkan kanssa, kun kuitenkin ollaan sen ikäisiä, että eivät enää meitä kouluta. Vak yhtiö sanoi, että 55 v jälkeen ei kouluun laiteta, ainoastaan voivat kurssittaa, ilmeisesti työttömäksi.

    • nilkkamurtumaa

      Hei Ruuvitar, en siis menny sinne kuntoutuslaitokseen vaan testit tehdään kotipaikkakunnallani.
      Eilen oli psykologi 1.5 t ja sama aika sos hoitajalle.

      Siis aika rankkaa keskittymistä ne tehtävät vaati, päänuppi oli ihan tyhjä. Ja toinen kerta ensi ma, eli mitähän silloin tehdään?????

      Mutta totesivat siellä et aika jännä tilanne ku mulla liitto maksaisi, että miksi kela nyt teettää ne tutkimukset.

      Mulle on eduksi että liiton päiviä on vielä jäljellä, kun täytän syyskuussa 60 v. Pääsen putkeen:)

    • nilkkamurtumaa

      Olipas labrat ja varsinki huumetesti...siinä pissit hoitajan läsnäolles ens yhteen ja sit toiseen purkkiin. Kuulemma nää kelan vaatimukset ovat ihan dopingtestien tasoiset.

      Äsken fysioterapeutilla joka totesi jalan olevan väärässä asennossa ja polvi vääntyy sisäänpäin.

      Nyt taukoa ja ensi ma ti taas psykon ihanat testit lekuri fysiatria.

      Eiköhän jalan tilanne ala olemaan selvä kelalle????

    • Kinttuvaivaanen

      3,5 kk nyt murtumasta. Fysioterapian avulla liikkuvuutta tulee pikkuhiljaa. Enpä olisi ikimaailmassa uskonut miten kauan nilkan liikerata pysyy ihan olemattomana. Fysioterapeuttini selitti, että kehräsluiden murtuessa ei telaluuta voi kovin kovakouraisesti käsitellä, ettei murtumakohdat antaisi periksi. Ymmärsin että minulla suurin este liikkuvuudelle on juuri tuon telaluun jämähtäminen.

      Kuljen edelleen ulkona vähintään yhdellä kepillä. Selkä vaivaa nykyisin enemmän kuin nilkka. Panadolia joudun ottamaan usein selkääkipuun (mieluiten ottaisin buranaa, mutten sen luutumista huonontavan vaikutuksen takia voi ottaa).

      Todella monesta kivasta olen joutunut kieltäytymään kesän mittaan, kun joka paikkaan on niin pitkä matka tai hankala kävellä keppien kanssa. Esim. kaikki seisomakonsertit on jääneet välistä kun ei ole huvittanut mennä tönittäväksi tai istumaan kaljatelttaan (jossa on ainoat istumapaikat ko. tapahtumissa). Ensi kesänä kierrän kyllä kaikki konsertit, markkinat ja nähtävyydet! :D

      Paavo Lipposesta oli lehtijuttua heinäkuussa, jossa hänellä oli ollut ilm. trimalleolaarimurtuma kuten minullakin ja haastattelussa Paavo sanoi käyttäneensä puoli vuotta keppejä. Googlella juttua ei löydä mistään enää.

      • 197

        Ota tuoretta inkivääriä, D3 vit. 100µg ja magneesiumsitraattia, niin luutuu hyvin! Suosittelen lämpimästi Kalevalaista jäsenkorjaajaa. Avaa lukkokohtia nilkasta. Minun lääkärinikin suositteli samaa! Kävin torstaina ja taas helpotti kivut vähäksi aikaa :) ! Minulla siis murtui telaluut, ulkokehränen ja pirstaleinen kantaluunmurtuma. Kipsi oli yht 10 viikkoa.


      • 197

        Itse otin kipsiaikana buranaa ja panacodia ja silti luutui hyvin. Otin myös reilusti Deetä ja muita vitsjkuja.


      • kinttuvaivaanen

        Inkivääri ei ole kuulunut kavalkadiini, muut kyllä (magnesiumia eri muodoissa, kalsium, boori, D-vitamiini 50-100 mg/vrk).

        Jäsenkorjaajasta ei varmaan saa vakuutuskorvausta?


      • 197
        kinttuvaivaanen kirjoitti:

        Inkivääri ei ole kuulunut kavalkadiini, muut kyllä (magnesiumia eri muodoissa, kalsium, boori, D-vitamiini 50-100 mg/vrk).

        Jäsenkorjaajasta ei varmaan saa vakuutuskorvausta?

        Ei saa korvausta, muttei ole sen kalliimpi kuin normi hierojakaan. 70e/2h. Eli ei minusta kovin kallis edes. Etsi paikkakunnaltasi, tai lähipaikkakunnalta kokenut korjaaja. Alussa käsittely on hellää, nilkkaa kuunnellen korjaa. Samalla pääset eroon selkävaivoista. Hoitaa siin kaikki varpaista päähän asti :).


    • nilkkamurtumaa

      Se selkäkipu jäi mulle kyllä päälle.......vammajalan puolelta alaselästä. Siihen vaikutti, ja vaikuttaa, paljon istuminen ja sitten kun polvi vääntyy sisäänpäin. Välillä tuntuu ettei pääse liikkeelle.

      Mulle muistaakseni annettiin srl:assa sekä Buranaa että Paracetamolia.

      3,5 kk;tta murtumasta on todella lyhyt aika, itsellä oli kipsien jälkeen vielä Walkerkipsi käytössä, helpotti kävelyä ja sai itse kotona pois ja tarvittaessa. Eikö sinulla kinttuvaivainen ole luut vielä luutuneet?

      Tsemppiä vaan kovasti :)

    • Keinukenk

      Moi
      Nilkkamurtui: olen kans kirjoitellut hirmu kauan täällä tilanteista miten kaikki on edennyt. Nilkkaa on siis leikattu seuraavasti: 84 tehtiin jännesiirto.....tuo siksi koska pohjelihaksen halvaustila teki sen sellaiseksi että se lemppas. Tila taas johtui massiivisesta välilevyn pullistumisesta joka siis leikattiin . koska molemmat jalat kerkis halvaantumaan. Oikea jalka palautui. No seuraavaksi tehtiin alanilkkanivelen jäykistys koska nilkka alkoi vääntymään. Sitten seuraavaksi jäykistettiin koko nilkka. Sitten viimeisin operaatio oli kantaluun osteotomia. Ruuvit lähti itse liikkeelle ja ne jouduttiin poistamaan. Se aiheutti sen että rakennelma ei pitänytkään . sitten kantaluu meni vanhaan asentoon takaisin eikä tietty luutuminen edennyt. Ruuveista oli lisäksi jäänyt onkalot sinne kantaluuhun. Mitään vikaa ei lääkärin mukaan mun luissa ole. Koskaan ei ole tullut murtumia mihinkään ym. Asento kun on mikä on nyt niin ei kai ne luut ole täysin sitten vaan ottaneet toisiinsa tuntumaa. Noin sen itse olen pähkäillyt. Seuraavaksi sen aion kysyä . tai sitten en muista mitä on selostettu. Ikää on 51 ja liikuntaa koko ikäni harrastanut. Ja oikein sitä kunnon ns. luuliikuntaa. Mutta nyt on nilkka ollut parempi joten odotankin että se on luutunut enemmän. Väärään asentoon se luutuu jos luutuu. Niin ja vielä kun se kantapään takaosakin siirtyi niin kuin sisään päin. Eli se on lyhyempi sieltä kuin normaali. Uusintaa ei kovin helpolla lähdetä tekemään koska tuota on leikattu niin moneen kertaan jo. Tuossa lyhykäisyydessään tarina :)

    • Psykoottinen

      Jeppppppj

    • nilkkamurtumaa

      Hei Keinukenkä, minulla olisi viimeinen mahd saada jalan asento oikeaan se nilkan jäykistys. Tosin lekurin kans kumpikin sitä mieltä että ei vielä ja itse en tosiaan ole innostunut siitä.

      Kantaluun osteotomia on jo tehty, mutta jalka vaan menee herkästi lättään ja polvi sisäänpäin.

      Mitä mieltä olet siitä jäykistämisestä? Auttoi jalkasi asentoon? On kuitenkin aika iso operaatio.

    • Keinukenk

      Se jäykistäminen vei kivut pois koska nivelet oli aikalailla pelistä pois. Asentoon se ei vaikuttanut eikä ollut tarkoituskaan. Silloin asento oli vielä ok. Suosittelen sitä kyllä jos ylänilkkanivel on sökönä ja siitä kovat kivut. En tiedä mitä se mahtaa kantaluuhun vaikuttaa. Minulla kun ensin oli jäykistys ja sit vasta kantaluun vuoro. Eli sinulla menisi toisessa järjestyksessä homma

    • nilkkamurtumaa

      Minulla kun ei ole oikeastaan jatkuvia kipuja, vaan se nilkan väärä asento, ja joka ajottain aiheuttaa ongelmia ja osteotomia tehtiin sen vuoksi.

      Niinhän leikkuri sanoi et tehdään jäykistys jos jatkuvia kipuja ja/tai itse haluan. No tällä hetkellä en halua.

    • Keinukenk

      Joo sama oli mulla tuo kantaluu joka oli vinossa. Meni mönkään vaan.....nyt sit tosiaan takasin vinossa. Ja vielä kantanuppi sisään päin. Se kantapään takaosa meinaan

    • nilkkamurtumaa

      Niinpä, sama juttu, ja nyt odotetaan torstaina lekurin soittoa lonkan kuvista. Polvi menee kävellessä sisäänpäin ja sen puolen pakaran yläosa kipeä ja lekurit ei saaneet lonkkaa liikkumaan lainkaan. Jalka ei nouse kuin 45 astet ja ei kierry lainkaan ulos- eikä sisäänpäin.
      Mut sit on kaikki tutkimukset tehty 3 viikon aikana ja odottelemaan kaikkien asiantuntijoiden lausuntoa...huh ....

    • Ruuvitar

      Heipparallaa porukat

      Taas onnistuin uuden flunssan saamaan. Allasterapiassa käyn kolme kertaa viikossa ja kyllä nyt alkaa jotain tapahtumaan. Tuntu niin turhauttavalta aina aloittaa kuntoutus uudestaan, kun noita leikkauksia oli vähän väliä. Pikku hiljaa hyvää tulee, toivottavasti.
      Mites muiden syksy on lähtenyt käyntiin. Ruskaa oottelen ja kauhulla ootan tulevan talven liukkaita kelejä, kait se kaatuminen jätti trauman.

      • 197

        Ei kurjuutta kummempaa. Pätkätöitä elo-syyskuu, kuitenkin lähes jatkuvasti. Mikä on johtanut siihen että tänään on vihlonut jatkuvasti kyynärpäätä. Sellainen pistäväkipu, kuin puukolla pistettäis. Tää viikko vielä. Maanantaina pidän puhelimen kiinni, huilaan 3pv. Sijaisista huutava pula, työpisteet vaihtuu lähes päivittäin....Pakko kai se on saikkua jossain vaiheessa hakea. Ei vahvoja särkylääkkeitä voi aamulla/päivällä ottaa, ei kykene töitä tekemään. Jalka ei ole huonompi, joskaan ei parempikaan. Eihän sekään töistä tykkää, lepokipua on ainostaan. Ja Panacodia kuluu...


    • nilkkamurtumaa

      Moikka kaikille taas........sain viimeviikolla lausunnot kunnostani 5 ammatti-ihmisten lausunnoilla. Kelahan halus tarkistaa, että maksavatko vielä 130 päivää saikkua ja mites kävikään, kaikki suosittelivat työkyvyttömyyseläkettä! Kela lähetti eilen lomakkeen sitä varten ja he ovat sitten yhteydessä työeläkelaitokseen.

      Jalassa paljon ongelmia, sen myötä saman puolen alaselässä ja lonkassa joka ei toimi lainkaan, ja toinen olka jäätynyt ja molemmissa repeämiä.

      No, kuulostelen mitä Kela seuraavaksi keksii, kun tähän asti ei oo kelvannut Tyksin eikä työterv lekurien lausunnot. Nyt on lekurin, fysiatrin. fysioterapeutin, psykologin ja tutk laitoksen sos hoitajien lausunnot. Enempää kait ei voi enään kerätä?

      Kyllä kans pienessä paniikissa odottelen tulevia jääkelejä, niitä täällä meren rannalla riittää koko talven. Varsinkin kun taas luvattiin leutoa talvea. Lumessahan olisi parempi kulkea.

      197 älä turhaan kuluta itseäsi ihan loppuun, niinkuin minä tein, ja kerää sitä dokumenttiä tulevaisuutta varten. eli kun tulee mah työkyvyttömyyseläke tms hakuun. Säästä kaikki lausunnot, kuvat ja tutkimukset.

      Itsellä saikkua vielä 1.7.2016 asti ja kelan sl-päivät helmikuun loppuun eli odottelen nyt 2-3 kk:tta tuleeko eläkettä. Itselle ois eduksi jos ei vielä tulis sillä liitto maksaa pvrahaa ja se kerryttäis vielä eläkettä.

      • 197

        Olen säästänyt kaikki lausunnot ja cd-levyt jalasta. En usko että ihan helposti reilu 40v-saa eläkepäätöksen...Haen tänään s-lomaa. Kyynärpäätä alkoi vihloa töissä lähes jatkuvasti. Aina kun vihlaisi, kiljahdin. 19.10 alkaisi 3 viikon työt, mutta emäntäkin sanoi että älä leiki terveydelläsi. Huomenaamuna pitää olla puhelin kiinni, muuten soittavat taas johonkin töihin...Joten skippaan sen pätkän. Menen omalle käsikirurgille Mehiläiseen ja saa päättää tehdäänkö magneetti vai ultrakuvaus. Kyllä se pitää tutkia, mikä mättää, kun vuodesta toiseen palaa kipu pahana rasituksesta.


    • Kinttuvaivaanen

      Mun tilanteeni ei tässä kuukauden aikana ole juurikaan muuttunu. SI-nivel on nyt se mun selkävaivani pahin kipuilija ja fyssari sai sen selkeästi paremmaksi, mutta nilkan liikerata pysyy huonona ja kipuilua on paljon. Särkylääkettä menee lähes päivittäin vieläkin (4,5 kk sitten leikattu). Askeleita tulee n. 3000 askelta päivässä. Viime kerralla kun menin fysioterapeutille, otin 400 buranan ja 1000 panadolin etukäteen ja silti tuli niin kipeää, että olin lopulta itkuun purskahtamaisillani. Kerran jalkani potkaisi häntä kohti refleksinomaisesti. Onneksi fyssari ehti väistää. :)

      Saan siis lähetteellä fysioterapian vakuutuksen piikkiin, siksi kyselin saako jäsenkorjaukseen lähetettä.

      Luutumisesta kysyttiin. Kävin kipsipoiston jälkeen kerran kontrollissa eli 2,5 kk murtumasta, jossa luutuminen eteni, mutta murtumaraot oli vielä näkyvissä. Luusiltoja olis nähtävissä, eikä enempään kontrolliin ollut kuulemma tarvetta.

      Näkyykö teillä ruuvin muodot ihon läpi? Mun levyn ruuvit näkyvät ihan kuin pienet selkänikamat. Etenkin aamuisin kun ei ole yhtään turvotusta.

      • 197

        Jäsenkorjaukseen ei saa lähetettä. Pitää itse varata aika ja maksaa. Mielelläni maksan, kun saan avun.


    • nilkkamurtumaa

      Kinttuvaivaanen, onkohan sulla liian rajua fysioo jos nilkka niin kipeäksi tulee? Itse en käyttäny lainkaan lääkkeitä ( vaikka lopputulos on tämä mikä on) fysio eteni kipurajojen mukaan, mutta tuo SI on mullakin ongelma. Aiemmin ollu jo madaltumaa ja muita muutoksia, mutta nyt on tosi vaikeaa, johtuen vuosien liikunnan puutteesta. Istumisen jälkeen vaikeaa lähteä liikkeelle, imurointi ei onnistu enään lainkaan, kun ei voi olla pienessä etukumarassa...jne

      Vammajalan lonkka ei kuulemma toimi lainkaan ja laitettiin nopeaa kuviin vaikka itse veikkasin selkää ja lihasjumii. Eipä siellä lonkassa suuria muutoksia ollut ja nyt määrättiin ortopedille, mutta myös todettiin että jalan virheasento, murtumat ja leikkaukset olisivat taustalla. Tosin lekuri ja fysiatria eivät usko että lihasjumi vie lonkasta toiminnan.

      Mulla laihat kintut ja tunnen 10 sentin metallilaatan pohjeluussa, lisäksi yksi pyöreä läntti, ilmeisesti alimman ruuven kohdalla, on aina näkyvissä.

    • Kinttuvaivaanen

      Taitaa se kyllä noin olla, että fyssarin käsittely on liian kivuliasta. Naprapaatti sitä vähän käsitteli ja se käsittely oli ihan siedettävää. Mistähän saisi tilata kivuttoman ja hyvin toimivan kropan? ;)

      • Nilkkamurtui

        Mulle fyssari sanoi, että kuntoutus ei saa olla sellaista mikä aiheuttaa kovia kipuja. Hän sanoi, että edetään tuntemuksien mukaan. Lisätään kuormitusta, jos kivut antavat myöten ja vähennetään, jos kuormituksesta aiheutuu kovia kipuja. Hän nimenomaan painotti sitä, että fyssarilla käynti ei saa olla mikään "kidutuskammio". Kaikki liikkeet tehdään kipujen ehdoilla.

        12.10. on vuosipäivä. Ikävästä ketasemisesta tulee kuluneeksi 3 vuotta. Eihän tuo nilkka koskaan tule enää täysin kuntoon. Tosin mulle sanottiin joskus, että noin kahden vuoden päästä tiedämme tarkemmin sen, että millaiseksi se nilkka tulee jäämään. Ei aivan ole pitänyt tuo "kaksi vuotta" mun kohdalla paikkaansa. Niin keväällä, kuin kesälläkin on tapahtunut edelleen edistymistä kuntotumisessa. Mm. nilkaa taipuu kävelemään rappusia alas aivan toisella tapaa, kuin viime talvena. Mä en tartte enää tukea alas tullessani ja askellus sujuu, joskin selvästi ontuen ja vähän sivuttain.

        Ja yhden asian olen huomannut. Kesälomalla tuli lorvittua melkoisen paljon ja en rasittanut jalkaa siten, kuin työssä rasitan. Koipi alkoi kiukuttelemaan ja kipuilemaan. Hermosärkykin tuntui sitten paljon keljummalta, kuin työssä ollessa. Kun olin ollut muutaman kerran töissä, niin ne kivut helpotti ja samalla myös hermosärky hellitti. Eli ainakin mun koipi vaatii liikuntaa pysyäkseen kivuttomana ja toimintakunnossa.

        Mun pääni ei varmaan koskaan kuntoudu kaatumisen pelosta. Se pelko on tuolla takaraivossa aina, kun laskeudun jotain tietä, polkua yms. alaspäin. Pelottaa ihan hirvittävästi tulevat liukkaat. Etenkin kun työn takia pitää pystyä liikkumaan säässä, kuin säässä.


      • 197

        Fyssarikin sanoi:Liikuntaa, liikuntaa ja liikuntaa. Kivun sallimissa rajoissa! Kerran olin vatsataudissa ja vain vessaan kävelin, niin jalka oli todella kipeä ja jäykkä, kun vain sängyssä makasin. Minun nilkka vaattii jokailtaisen pyörälenkin. Minulla myös helpompi mennä rappuja alas kuin puolivuotta sitten. Kokoajan on edistymistä tapahtunut, joskin hidasta. 20.10 tulee 1,5v murtumasta. Edelleen on vielä jäykempi kuin terve.


    • nilkkamurtumaa

      Nilkkamurtui, itsellä tulee parin kk;:en päästä 4 v kaatumisesta, ja se pelko jäisellä tiellä kävelemisestä on edelleen takaraivossa, siitä varmaan koskaan pääse eroon;(

      197, sanoisin että 1,5 v on vielä lyhyt aika tapaturmasta..........riippuen tietty tapaturmasta, mutta itse jännitän vieläkin rapuissa alaspäin menoa. Tosin olen välttänyt sitä kait liian kauan....ei vaan luota jalkaansa.

      • 197

        Olihan se kuitenkin useiden murtumien summa:kantaluu, ulkokehränen, telaluu. Eli mielestäni tarrpeeksi paha. Muttei onneksi tarvinnut operoida :). Perj. 2.10 lopetin työt. Nyt jo 2 päivää pelkällä Buranalla. Vain illalla olen ottanut ja käsikipuun. Jalan lepokipukin on poissa!! Eli minimaalisesti kävelemistä, eikä tartte kovalla keittiönlattialla tallata! Kyllä se sairasLOMA tekee ihmeitä jo reilu viikossa. Käden toipuminen kestää sen 2-3 kk! Tänään salille, eka kertaan moneen kuukauteen. En ole kyennyt kun olin töissä vahvat särkylääkkeet ja säryt illalla. Ihan veto pois siis monta kuukautta.


    • nilkkamurtumaa

      Ei ole helppoa oppia liikkumaan " kivun sallimissa rajoissa"- sillä' kuitenkin pitäis jonkun verran ylittääkin sitä kipurajaa.

      No itsellä ei ole jatkuvia kipuja, vaan rasituksen myötä jalka oireilee, joko turpoaa, tulee hetkittäisiä kipuja ( jotka lakkaa kun ei ole rasitusta)ja/ tai pahinta on se kun tuntuu ettei hallitse jalan asentoa! Fysion teksti oli aika rajua, jalan asento astellessa on todella huono, mikään toimi niinkuin pitäisi.

      Vieläkään en kuitenkaan ole valmis kolmanteen leikkaukseen eli siihen lopullsieen: Jalan jäykistämisleikkaus.

      197, lopetit työn, eli jäitkö saikulle vai työttömäksi? Parasta siinä kuitenkin on jos helpottaa oloasi ja ei tarvitse niitä lääkkeitä syödä liian paljon!!

      • 197

        Saikulla, tenniskyynärpään takia. Alkoi vihlomaan lähes kokoajan ja työnteko yhtä tuskaa. Töitä olisi ollut enemmän kuin tarpeeksi, harmittaa kun en kykene tekemään, kun miuta tarvittaisiin :( .TK lekuri kirjoitti VIIKON saikkua. Meinasin kysyä onko se vitsi!! Eivät kuulemma saa pitempään kirjoittaa. Ei muutu käsi hullua hurskaammaksi viikossa. Ja Kelassa on omastuukin 10pv...Pitää kuulemma hakea 10 pv liitolta rahaa. Muuten mitä kirjoitan liiton hakemukseen? Enhän ole työtön vaan sairas. Vähän outoa hakea työttömyyskassalta rahaa, kun en ole työtön... Uusi tilanne minulle. Huomenna Mehiläiseen. No kaksi kärpästä yhdellä iskulla: samalla saa koipi huilata ja toipua :) !


    • nilkkamurtumaa

      197, ensinnäkin viikon sl ei tarkoita sitä ettei sitä jatkettais, son vaan nykyään sellainen systeemi et ei kirj heti pitkiä saikkuja.
      Ei tenniskyynärpää parane tuossa ajassa.

      Itse olen ollut kelallla, sitte ku sieltä ei enään maksettu niin liitossa, ja kun tuli vuosi siellä täyteen niin takas kelalle.

      Kun saikun aikana haetaan liitolta niin siihen kaavakkeeseen laitetaan ruksi " haen kokopäivätyötä!" Hassua mut t6örmäsin muuallakin sit kaavakkeisiin joissa kysyttiin että työssä työtön t,s...mitä kaikeka olikaan ja oli älytöntä selittää että olen työsuhteessa oleva sairas ja työtön!!!

      Itse laitoin ensin hakulomakkeeseen, ed ajalta " sairas" ja nykyinen tilanne " sairas" ja sit tulevaisuus, muista mikä se oikea sana oli, niin laitoin taas, että "sairas"....sit soitti työkkärintäti et ei voi puoltaa liittoon hakemustani jos en ole ruksannut että haen kokopäivätyötä. olin äimänä ja sanoin et mullahan on työpaikka, olen vaan saikull, ja täti selitti et niin vaan täytyy tehdä muuten liitto ei maksa.

    • nilkkamurtumaa

      Niin ja etkö saa työpaikalta täyttä saikkupalkkaa kk:en?

      • 197

        Olen ollut aina pätkätyöläinen. Siksi sinnittelin työsuhteen loppuun (1,5 vk) viimeisin. En halunnut hakea saikkua niin lyhyen työsuhteen aikana. 2009 aloitin sijaisuudet, eikä loppua näy. Tykkään liikkua paikasta toiseen. Saan sairauspäivärahaa joka on ansiosidonnainen, 2013 vuoden tulojen mukaan. Onneksi niin, 2014 tulot oli minimaaliset jalan takia. Mehiläisen lääkäri kirjoitti 30.11. asti sl.


    • Keinukenk

      Moi minä se sitten elän niin pitkään luutumattomalla kantaluulla niin pitkään kun vaan voi. Lääkärillä tuli käytyä. Liian suuret riskit uudelleen leikata. Jalkateräkin jo siinä mallissa että tulee luudutus vastaan jossakin vaiheessa. Kantapäähän on muodostunut valenivel. Kävin ortonillakin kaikkien papereiden ja kuvien kanssa. Voi olla että kipsin poiston jälkeen kantaluu ei olekkaan ollut tarpeeksi luutunut. Tuota olen itse epäillytkin kun yksi lausunto radiologin osalta ensiavusta on ....siellä kun tuli käytyä muutaman kerran .No kaikki sen tietää minkä taistelun aloitan. Todennäköisesti en paljoa tässä ketjussa jatkossa kirjoittele. Riittää tuota muuta paperihommaa . mutta seurailen tilanteita välillä miten teillä menee

      • Keinukenk

        Ortonilla minua ei leikattu alun alkaen. Kävin vaan näytillä omalla kustannuksella


    • nilkkamurtumaa

      Miksi Keinukenkä se luutuminen ei onnistu?

    • Nilkkamurtui

      Mä olen joskus silloin tällöin miettinyt sellaista, että ottaako kirurgi leikatessaan/naputellessaan nauloilla/ruuveilla kokoon luunkappaleita huomioon sen, että mitä potilas tekee työkseen.

      Silloin kolme vuotta sitten mokasin oikein rehvakkaasti ja jouduin leikkauspöydälle, niin mulle jäi vähän sellainen fiilis, että kirurgi huomioi mun työni asettamat vaatimukset (lehdenjakaja säässä, kuin säässä). Olin viisi päivää sairaalassa ja kirurgi kävi kattomassa työnsä tuloksia muutaman tunnin välein (kait taukoa leikkauksista). Huoneessa saattoi olla parikin lääkäriä samaan aikaan. Eipä niiden puheista kyllä paljon ymmärtänyt. Mun työtehtävistä ne kuitenkin sanoivat ihan suomeksi jotain sellaista, että nilkan pitää alkaa toimimaan silleen ja silleen, joten siksi on tehty noin, eikä niin.

      Kun mut kotiutettiin, niin siellä huoneessa oli tämä leikannut kirurgi ja joku kait johtava lääkäri kirran osastolla. Ne sanoi mulle, että saat pari kuukautta sairauslomaa, mutta sen ei uskota mun kohdalla riittävän nimenomaan työn takia. Ne sanoi mulle, että tarvitset kuntoutusta ja kaikki saikkulomineen yms. hoituu sitten työterveyden kautta (piti allekirjoittaa valtuutus, että ne saa lähettää kaikki työterveyteen). Sain jopa niin hyvää kohtelua, että sieltä osastolta lähetettiin paperit paikkakunnan terveyskeskukseen ja terveyskeskuksesta sain tiedon, että voin käyttää heidän palveluitaan, vaikka olenkin työterveyden piiriin kuuluva. Syyksi oli laitettu, että mulla on pitkä matka oman työterveydenhuollon palveluihin ja siellä ei ole kuvantamismahdollisuutta.

      Onko teille muille tullut mieleen, että paljonko se kirurgi ajattelee työtä tehdessään, että tämän ja tämän on toimittava silleesti, että potilas palaa vielä työelämään?

    • Kinttuvaivaanen

      Multa on mennyt ihan ainakin ohitse keskustelut mun työstäni lääkärin kanssa ennen leikkausta. Vaikea on uskoa, että mun tapauksessa ainakaan mitään olisi "oikaistu" kun trimalleolaarimurtuman leikkaus on kaiketi niin rutiininomainen leikkaus. Luulisin että se jo, että eläkeikään on 20 vuotta olisi laittanut ortopedin laittamaan parastaan :D

    • Keinukenk

      Moi

      Nähtävästi siksi ei luudu kun osteotomian on ollut avoin toukokuun lopulla jo silloin 2014 ( kun kävin ensiavussa kaksikin kertaa) Homma pettänyt siis silloin jo. Sitten heinäkuussa 2014 ne ruuvitkin lähti liikkeelle , jouduttiin poistamaan (tuohon asti hain apua sieltä täältä) en tiedä sitten miten ei ammattilaiset ymmärtäneet tilannetta. Minulla ei ole lääketieteellistä koulutusta. Eli ruuvit siellä pakitti koko ajan ajalla toukokuun loppu - heinäkuun alku. Sitten kun ruuvit jouduttiin poistamaan niin alkoi pettämään koko homma lisää. Olivat tulossa ihon läpi. Nyt siellä on valenivel, joka syntyy kun luutumista ei tapahdu. En tiedä sitten kuka on mokannut ja missä. Ja kun sitä pientä nitkahdusliikettä siellä luiden välissä on päässyt koko ajan tapahtumaan, niin tulos on tämä.
      Mutta kyllä tämä tässä menee. Niin kauan kun ei särje oikein kunnolla. Päivät vaihtelee paljon.

    • Kinttuvaivaanen

      Muistatko Keinukenkä, millaisin sanoin lääkärit kommentoivat viimeisintä röntgenkuvaa kun ei vielä tiedetty että se ei ole luutunut?
      Minulla on viimeisimmässä kontrollikäynnillä eli 10 viikkoa murtumasta: "Röntgenkuvassa edelleen murtuma hyvin näkyvillä". Jatkokontrollin tarvetta ei kuitenkaan ollut kun luusiltoja on alkanut muodostua. tai mitä nyt olikaan.

    • Keinukenk

      No mulla sanottiin aina että seurataan kolme kuukautta kun näkyi kans niitä luun siltoja tai mitä ne on. Orton sanoi että on muodostunut valenivel. Kontrollit on nyt loppu varsinaiseen pääkallopaikkaan. Yhteyttä saan ottaa jos tarve tulee. Nähtävästi näin tehdään sit kun ei homma enää etene siihen suuntaan kuin pitäisi. Pellolle vaan ja tarv yhteys. Noin sen itse nyt ajattelen

    • nilkkamurtumaa

      Yleinen käytäntö srl:assa on se, että tehdään tarpeellinen toimenpide ja jatkohoito on sitten muualla, joko työterv huollossa tai terv keskuksessa. Srl on akuutti hoitopaikka.

      Eli ensimm saikku ja mahd toinenkin tulee sieltä leikkaavasta yksiköstä, jatkot muualta. Jos edelleen tarvetta uusintaleikkaukseen tms niin jatkohoitopaikka lähettää lähetteen srl:aan.

      Itse kävin pari kertaa vielä srl:an ortopedillä fysioterapeutilla ja siellä aina jatkettiin siakkua, ja sitten lopulta kerrottiin että nyt jatkohoitopaikkaan jatkossa.

      Ensimm sairaslomat kirjoitetaan ihan sen mukaan miten normisti murtumat paranee eikä tarkoita suinkaan sitä, että kaikilla se etenee odotetusti, komplikaatioita riittää.)

    • Keinukenk

      Moi mulla yhteydenotot jatkossa kuitenkin sinne missä leikattiin. Eli erityissairaanhoidossa. Olen niin erikoinen tapaus että muualle ei kannata mennä kuulemma. Näin sanoivat

    • Ruuvitar

      Syksyä kaikille

      Viisi viikkoa flunssaa/keuhkoputken tulehdusta podettu ja nyt helpottaa pikkuhiljaa.

      Noista romuista nilkassa, mulla tuli levy ja ruuvit näkyviin jo 3 kk kohdalla ja poistettiin lyhimmällä eli puolen vuoden kohdilla.
      Ei kait siinä ammatti ratkase, kun leikkauspöydälle joutuu, vaan normi korjaus nilkkaan. Mulla oli luksaatiossa ja kun luut tuli ulos, niin poikkas jänteen kokonaan poikki sekä vaurioitti hermoja ja jälkaterä jäi pysyvästi tunnottomaksi. Varmaan leikkauksen lopputulokseen vaikuttaa, mitä kaikkea murtuma on lisäksi saanut aikaan.
      Taitaa kaikilla olla noitten saikkujen suhteen, että alikuunsa pätkiä ja pikkuhiljaa pidentävät lomaa. Vak.yhtiö laittoi mut maaliskuusta tapaturmaeläkkeelle eli noin 3 v 1kk tapaturmasta. Töihin en olis enää tän kintun kanssa pystynyt-
      Nilkkamurtumaa, nyt sulla on jännät paikat, laittavatko sinutkin eläkkeelle.
      Luin noista fyssari kokemuksistanne, kyllä mulla nilkka kipeityi hoidoista ja nyt allasterapiasta. Kaikki hoitaneet ortopedit ovat käskeneet myös liikkumaan, vaikka nilkka huutaa hoosiannaa liikkumisen takia. Jos ei liiku vaikka säryt lisääntyy, myös fyssarista, niin lihastoiminta menee nolliin.

      Ihana sääennuste ilmatieteenlaitokselta, näillä keleillä mennään tammikuulle, joskin tarkka ennuste tulee kuukauden päästä.

    • nilkkamurtumaa

      Niinpä Ruuvitar....sitä eläkepäätöstä odotellaan, käsittelyaika 1-3 kk;tta ja 1 kk mennyt.

      Täällä podettu pahaa hammastulehdusta, hammas ei särkeny koskaan, mutta kaikki rauhaset ja imusolmukkeet turposi ja valui jo kaulasta alaspäin. Hammasta yritetiin poistaa vaikkei puutunu, hammas katksesi, ja niin jäi juuret paikoilleen. Tiistaina olin suu-ja leukakirurgilla ja poistettiin juuret. Eikä taaskaan puutunu...ihan karsea kokemus!!!

      Täällä nyt poski ja leuan seutu paksuna vedetään nappia että selviäis pahimmista kivuista.

      Pari pari viikkoa sitten kävin hautaamassa äitini 900 km päässä, ja nyt tässä toipilaan pitää hoitaa perunkirjoja ja nuorimmaisen muuttoa nyt kuun vaihteessa.

      ei ole paljon jalkaa ehtiny ajattelemaan................

      Onneksi povataan leutoa talvea!

      Niinhän se mullaki meni fysioterapiassa ensimmleikkausken jälkeen että jalka kipeytyi, kun kukaan tajunnut ettei kaikki ole ok. Siihen vielä työkokeilu niin awot, tässä sitä ollaan saikulla oltu kohta 4 v ja jalan asento ihan väärä....ja valitettavasti vaikuttaa siltä että pahemmaksi vaan menee.

      Miten Ruuvitar sinulla niiden kipujen kanssa?

    • 197

      Samuli Edelmanhan se lauloi että pienestä kii. Niin myös miun nilkalla. Eilen väistin lapsenlapsen pyöreää pientä lelua, etten astuisi. Niin tänä aamuna en pystynyt nukkumaan vasemmalla kyljellä, särki, ei paljon,mutta kuitenkin. Olen jo monta viikkoa pystynyt. Edelleenkään en ole tarvinnut s-lääkkeitä jalkaan, mutta kyynärpäässä on jotain mätää. Siis ei kirjaimellisesti, mutta kun vaikka koukussa on ja nojaa kyynärvarsiin, ei meinaa käsi suoristua! Ei ole 4 viikossa muuttunut yhtään paremmaksi. Perj. käsispesialistille aika ja pyydän lähetteen magneettiin. Jotain tarttee tehdä tälle kädelle. Pyydän anteekksi ed. kirjoittajilta, kun valitan. Minun vaivat kuulostavat kyllä pieniltä teihin verrattuna.

    • nilkkamurtumaa

      197..... älä nyt anteeksi ala pyytelemään, palstamme on hyvä paikka vuodattaa tuntemuksiaan ja saada myötätuntoa ja ymmärrystä....ei voi mitata eikä verrata vammojen/sairauden aiheuttamia rajoitusta normielämään!

      " Se on pienestä kiinni......", niinpä, oli sitten pieni haaveri tai isompi, niin muuttaa arkista elämäämme eri tavoin tai ainakin rajoittaa. On helppoa kuulla ja ehkä ajatellakin, että täytyy vaan hyväksyä ja elää rajoituksiensa kanssa, mutta....välillä vaan tulee päivä kun tuntuu ettei oikein jaksa.

      Itseä pännii nyt eniten mun lisäkilot!!!

    • Ruuvitar

      Moikka

      Täällä ei mitään uutta, nyt ootan maksusitoumusta molempien olkapäiden ahtaumien kuntoutukseen. Olkapäät sano ittensä irti tän kepittelyn takia. Nyt tulee puolen vuoden kuntoutus ja sit HUS;in ortopedi katsoo tilanteen. Ortonista tuli sikäli leikkauskielto, kun mulla keväällä siirrettiin noitten romujen paikkaa kropassa, niin crps eli hermovaurio levisi kylkeen, palleaan, pakaraan ja alaselkärankaan. Eli samaa särkyä kuin nilkassa. Tiesin toki, että hermovaurio voi leikkauksissa levitä, mutta en aatellut, että mulla olis ollu näin huono tuuri. Säryt on kropan sisällä olevien materiaalien kohdilla. Eniten ärsyttää, kun jumittaa alaselkärankaa, missä on johdot ja elektroidit, joten hain pyörätuolin, jos lähden esim kauppakeskukseen, kun alaselkä ja jalka äityy hitokseen, muuten meen kepittelemällä ja rollilla.
      Että näin yhden hiton kaatumisen takia. Mieliala on kuitenkin ok ja tänä talvena lähden 2 viikoksi etelän lämpöö, jotenkin tuntuu siltä, että oon sen ansainnut. Katotaan sit mikä härveli kentällä tulee, kun on toi implanttikortti ja tarkastus tehdään käsikopelolla, toivottavasti on nuori uros sen tekemässä.
      Nyt lähden uimahalliin likoomaan, joten palaillaan.

    • nilkkamurtumaa

      Voi luoja ruuvitar sun tilannetta!!! Ei voi kun ihmetellä....ja vaan toivottaa sitä tsemppiä ja voimia selvitä arkiaskareista.

      Itsellä kans olkapäät ihan pelistä pois, oli jo aiemmin, mutta meni pahemmaksi kepittelyn takia. Aion yrittää pärjätä ilman leikkauksia.

      Niinpä, ei sitä arvaisi mitä yksi kaatuminen voi aiheuttaa ja talvi taas tulossa ja se jääkeli..........pian tulee 4 v täyteen ja sen myötä lisääntynyt paino ja kaatumisen pelko;(

      Mutta onneksi tässä vielä muuten ihan terveenä, huonomminkin voisi olla.

    • nilkkamurtumaa

      Työkyvyttömyyseläke myönnetty ! Alkaa sitten 1.3.2016 kun kelan päivät taas täynnä.

      • 197

        Voisikohan tuosta tenniskyynärpäästäkin saada eläkettä joskus? Kauankohan sitä pitäisi potea, ennenkuin saisi? Lääkäri sanoi että voi mennä 1-2v ennenkuin on kunnossa. Viikon päästä magneettiin, vaikka lääkäri sanoi että on aika turhaa. Haluan kuitenkin varmistaa ettei ole muuta. Haaveilen hiihtämisestä, juoksusta, töihin pääsystä... Jotkut haaveilee lottovoitosta, mutta terveys miljoona kertaa tärkeämpi. Nyt sen on huomannut, kun on sen menettänyt. Ei millään rahalla saa uutta kättä tai jalkaa.


    • nilkkamurtumaa

      Tenniskyynärpää on ammattisairaus, jos olet alalla jossa se rasittunut. Netistä löydät tiedot eli " ammattisairaus"..............kannattaa kerätä talteen kaikki lausunnot ja tutkimukset siitä kyynärästä ja muistakin, mahd eläkettä hakemista varten !

    • 197

      Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille, vaikkei käytännössä enää itsenäisiä ollakkaan. NM, onhan tuota dokumenttia kertynyt. Jalka on niin hyvässä kunnossa, että vakavasti harkitsen keväällä kokeilla juoksuaskelia :) Välillä ei ole mitään tuntemuksia nilkassa, aivan kuin mitää tapaturmaa ei olisi ollutkaan ! Mutta tuo händy, ei vaan meinaa toeta. Yli 2kk sl takana, eikä juurikaan parempaan suuntaan ole mennyt. Tammikuun loppuun sl. Magneetti otettiin, ei näkynyt mitään. Menen viikon päästä kasvutekijä pistokseen. Siinä otetaan verta jossa punasolut erotellaan ja ilmeisesti ruiskutetaan takaisin. Taas joutuu maksamaan omavastuun 98e. Omavastuu nousee tuosta 98e, 146e ensivuonna!!

    • nilkkamurtumaa

      No huh, onpas hinnannousu!!!!

      Kyllä kelan säästöt puree pitkäaikaissairaisiin, monin tavoin! Eikö täs yht kunnas vois jo jostain muualtakin ottaa ku " etuuksista", eikä mun mielestä lääke ja matkojen korvaukset ole etuuksia, kulujahan ne ovat sairaille ja vammaisille!!

      Joka vuosi jää vähemmän ja vähemmän rahaa elämiseen, kun KAIKKI nousee, asuminen, sähkö, vesi, ruoka ja omavastuut kasvaa kaikessa.

      Älytöntä että väitetään taksojen nousun vähentävän turhia käyntejä vast otoilla, no ehkä joillakin, mutta tuskin pitkäaikaissairailla.

      Täällä jalan suhteen mitään muuto0ksia ja ei kait tulekkaan, saikulla vielä helmikuun loppuun ja sitten tyäkyvyttömyyseläkkeelle 1.3 alkaen.

      • 197

        En tarpeeksi selkeästi kirjoittanut. Siis vak.yhtiön omavastuu nousee vuodessa, menee ens vuonna kerran tuo 146e ja jos on joku toimenpide, niin 146e jokakerta. Jos maksaisin tuon kasvutekijäpistoksen kokonaisuudessaa ensin itse, saisin kaikki vak.yhtiöltä takas ja omavastuuta ei menisi. Sama pätee magneettiin,ym. toimenpiteisiin. Mutta kun ei ole monia satoja sukanvarressa! Pitäisi katsoa Kauppalehdestä tms. paljonko LähiTapiola teki tulosta, onko siis perusteltu tuo korotus. Pitää tänävuonna pyytää buranaa ja vahvempiakin, jos menen helmikuussa töihin ja tarvitsee, niin sitten ei tartte heti maksaa omasta pussista. Alkaa näyttää siltä että töihin on mentävä helmikuussa, oli käsi kunnossa tai ei, kun on lisäveroja vielä maksamatta ym.kuluja. Ei yksinkertaisesti ole varaa lonkkaa vetää enempää.


    • nilkkamurtumaa
      • 197

        Jos tuo menee läpi, niin eiköhän se ole tarkoitus päättäjillä, että kuolkoot heikommat. Rikkaat ja terveet porskuttaa!!!


    • Keinukenk

      Moi pitkästä aikaa

      Minä porskutan eteenpäin samaan malliin. Yksilöllisiin kenkiin kylläkin on nyt maksusitoumus tehty.
      Tuossa uusimmat uutiset

      Oikein rauhaisaa joulua ja parempaa ensi vuotta

      tv. Keinukenkä

    • nilkkamurtumaa

      OIkein hyvää Joulua ja onnellista Uutta vuotta 2016 :)

    • Ruuvitar

      Moikka

      Pitkästä aikaa täällä. Kone ollut tyttären käytössä
      Onnittelut nilkkamurtumaa eläkepäätöksestä. Tervetuloa viettämään eläkepäiviä, itse oon ollu maaliskuun alusta.
      Olin pari viikkoa etelän auringossa ja paluu arkeen oli ankeaa.
      Miten ootte voineet ja onko kenenkään jalka kokenut ihmeparantumista.
      Itse meen tammikuussa taas leikkauspöydälle kun stimulation patteri kesti vain 8 kk kun olis pitänyt kestää 2-3 vuotta. Nyt saan ladattavan härpättimen.

    • nilkkamurtumaa

      Kiitos Ruuvitar, on todella mukavaa ettei tartte enään laittaa hakemuksia/ juosta lekureilla tms.

      Jalan suhteen mitään muutoksia enkä niitä enään ootakkaan:)

      Voi jummi että sulla noita operaatioita!

      Itse olen tässä autellut ystävääni, asuu naapuritalossa, laitettiin tekonivel polveen. Sai mun kepit, jotka unohtui palauttaa, ja tiedän nyt kokemuksesta mitä apua toinen tarttee!!!

      Kaupas käyntiä, roskien viemistä, ja nyt 2 x on tullut itse lähikauppaan minä kasseja kantaen.

      Toivottavasti Ruuvitar sulla loppuis nuo leikkaukset pian !!!

    • Keinukenk

      Moi
      Minä en myöskään odota enää ihmeparantumista. Näillä mennään niin kauan kuin voi mennä. Kantaluussa valenivel ja sillä sipuli. Ai niin lekuri sanoi että jalkaterän jäykistys tulee vastaan kyllä vielä. Sen jälkeen ei taida olla enää mitään paikkaa mitä jäykistettäisiin. Uutta vuotta kaikille

    • 197

      Parempaa kuuluu jalalle, muttei kädelle. Jalka on välillä aamulla jäykkä. Kaipaisi pikaista Jäsenkorjausta, ts. lukkokohtien aukaisua. Mutten voi mennä käden takia, kun sain sen pistoksen. En ole pariin kuukauteen käynyt korjaajalla ja sen kyllä huomaa jalassa! No parempaa vuotta 2016 kaikille kuitenkin! Haaveilen töihin menosta helmikuussa, kunpa tuo käsi tokenisi. Muuten lisäansiota saa pulloja ja tölkkejä keräämällä. Itse kerään joka ilta kaupungilla. Arkisin ei paljon saa, mutta viikonloppuna tulee kivasti rahaa. Samalla tulee hyötyliikuntaa, kun pari tuntia fillaroi :)

    • Ruuvitar

      Hyvää Uutta Vuotta 2016

      Nilkkamurtumaa, nyt luulis leikkuupöydällä olemisen loppuvan, kun reilu viikon kuluttua saan sen ladattavan version.
      Käyn 3-4 x viikossa vesikävelemässä ja nilkka ei tuu yhtään paremmaksi, ainoastaan se ylläpitää lihaskuntoa. Kepittelen ja yli 100m matkat meen rollilla. Ei oikeen nää eläkepäivät oo sitä m aikoinaan suunnitteli, toki oon tyytyväinen, että pääsin tapaturmaeläkkeelle.
      Miten muiden jojoilu painon kanssa on mennyt. Mulla välillä tippuu 3 kiloa ja koht heti tulee takas.

    • nilkkamurtumaa

      Onpa ollu ihan mukava talvi, ei liukasta eikä jääkeliä, tosin ei luntakaan.

      Paino nousi kahden ensimm vuoden aikana 17 kiloa, mutta on nyt pysynyt samana. Ruokahalut on hukassa, kun ei rasitusta niin ei nälkäkään, mutta se paino ei vaan laske. Liikunta on aika minimaalista nyt talven aikana:(

      Mitä Ruuvitar nyt kuuluu?

    • Ruuvitar

      Moikka
      Nyt on leikkauksessa käyty uusi patteritasku / tietokone yksikkö on laitettu. Nyt vaan toipuminen edessä.
      kauhulla olen ikkunasta katsellut kun ilmat lämpeni ja vesisateet alko ja taas tulee näitä kaatumisia. Onneksi nyt mun ei tarvitse ulkona liikkua.
      Miten muiden vuosi on lähtenyt käyntiin?

    • nilkkamurtumaa

      On ollu järkyttävän liukasta!!!! Vaikka on nastat alla niin tosi jännittyneenä kävelee, on ihan reidet ja pohkeet kipeenä. Ulkoilu on jäänyt lähikauppaan piipahduksiin.

      Kyllä taitaa katukuvassa olla muutaman kk:en päästä kepittelijöitä?

      Muuten täällä mitään muutosta, ja ei ole luvassakaan, siis jalan suhteen. Saikkua vielä ja leäke alkaa 1.3.

    • 197

      Hiukan parempaa kuuluu. Jalka kestää hiihdonkin, muttei ole kelejä! Ekaks ei lunta, sitten tuli lunta ja kauheet pakkaset, ei päässyt hiihtämään sitten vesilelit. n9km olen hiihtänyt. Käsikin vähän parempi. Toivon että maaliskuussa pääsen töihin. Aina kun saikku loppumassa, soittelevat mikä on tilanne. Kovasti on emännillä miuta ikävä :)! No reilu 10 on tullut painoa takas. Tuo käsi on veetuttanu, niin ei ole jaksanut panostaa syömiseen. Nyt tein taas ryhtiliikkeen. Pakka, että mahtuu työhousut jalkaan! Just 20km pyöräilin. Onhan se vähän kieli keskellä suuta se meno. Pakko kuitenkin liikkua. Onneksi luvattu lunta niin pääsee ladulle.

    • nilkkamurtumaa

      Äkkiä niitä kiloja tulee, mutta niiden poistaminen onkin tosi hidasta;(

      On merkillinen talvi, sataa vettä, lunta, on sumua, lämmintä ja taas pakkasta. Yhtään tiedä kun ulos astuu millaisessa kunnossa tiet ovat. Yleensä liukkaat!

      Ei ole hiihtokelejä etelässä ja tiedä arvaisko ees monoilla...........ja vielä vähemmän luistella. On kait myönnettävä että talviurheiluni on vain lähikauppaan köpöttelyä ;(

      Mutta kevät tulee, linnut jo visertävät aamuisin, jos sitten pääsis liikkumaan enemmän ja sais kroppaansa edustavampaan kuntoon...heh heh

      Mitäs ruuvitar kuuluu?

    • Ruuvitar

      Moikka
      Nyt keskityn allasterapiaan ja kevättä oottellen. Tänään ostin ekat orvokit parvekkeelle ja aattelin, jos paleltuvat, niin ei haittaa, kunhan on silmäniloa.
      ensi viikolla meen plastiikkakirurgin käynnille, josko laserhoidolla ssisivat nilkan arpikudosta pois.
      Kuins muilla menee ja onkp ollut jalassa kovia kipuja.

      • 197

        Tilanne nilkan osalta vähän huonompi kuin loppuvuodesta. Lumitilanteen takia aloitin hiihdon tammikuun lopulla. Alussa jalka ei oireillut lainkaan. aloitin 2km ja lopuksi 7,2km joka toinen päivä. Yht. 53km ehdin hiihtää helmikuun loppuun mennessä. Perinteistä ja vapaata vuorotellen. Yhdellä sauvalla, kun ei tuo kipeäkäsi tykännyt lykkimisestä. Parilla viimisellä lenkillä alkoi jalkaan sattua joka potkulla siinä määrin, että oli pakko lopettaa. Jäykkyys on myös lisääntynyt. Olin yhden päivän töissä ja todella kipeä illalla. Parin päivän päästä ei ollut mitään oireita, eikä edes jäykkyyttä. Heittelee nuo oireet äärestä laitaan! Nyt lajit ovat sali ja pyöräily. Tänään 2km takana, illalla vielä heitän pienen lenkin. Käsikin jo parempi. Eivät ilmeisesti enää halua tälläistä raajarikkoa töihin, kun ei ole puhelin soinut. Ensi viikolla menen muualta kyselemään töitä. 7,5kg lähtenyt painoa.


    • 197

      Puuttuu näköjään 0 tuon 2 perästä, siis 20km pyöräilyä.

    • nilkkamurtumaa

      Ihanaa ku aurinko paistaa ja tuntuu jo niin keväiseltä. Otin Eccon kävelykengät käyttöön ja niin jalkapohja taas reagoi, kengän pohjassa on pehmeä korokeosa jalkapohjas, ja kait se osteotomiassa laitettu pultti ei oikein tykkää....taas vaatii tottumista erilaiseen pohjaan.... mutta pääasia että pääsee taas liikkumaan vapaammin, ei tarvi jännittää jäisillä kaduilla kieli keskellä suuta.

      Jalan virheasennon takia lonkan toiminta nolla, itse en sitä huomaa, mutta tutkimuslaitoksen tohtorit kehoittivat jatkotutkimuksiin. Ehkä tässä keväällä sitte pitäisi terv keskuksen kautta saada aikaa ortopedille. Ei kiirettä ku ei kipuja :)

      Oikein mukavaa kevään alkua teille kaikille :)

    • Ruuvitar

      Hei
      Näyttää kaikilla olevan ajoittain ongelmia nilkasta johtuviin vaivoihin ja jatkossa on polvi ja lonkka kovilla.
      Nyt käyn vesikävelemässä 4 x viikossa ja painoa lähtenyt 8 kg ja vielä pitäis pudottaa 12 kg. Toivottavasti painonpudotus helpottaa nilkan kipuja, vielä tää ei nilkassa tunnu.
      Yöllä on taas satanut lunta ja pitää köpötellä taas varovasti. Tulis jo kesä ja kärpäset.

    • nilkkamurtumaa

      Wau Ruuvitar, tuo painon pudotus! Itse sain parin vuoden aikana 17 kiloa lisää, eikä yhtään tippunu, no tosin liikunta aika nollassa. Tänä' keväänä on tarkoitus aloittaa salilla ja tehdä todella töitä sekä pyöräillä uudestaan:)

    • kinttuvaivaanen

      Kävinpäs lukemassa pitkästä aikaa kuulumisianne.
      Kalevalainen jäsenkorjaus tosiaan teki hyvää nilkalleni, kiitos suosituksesta. Kipulääkkeet on jääneet n 2 kk sitten eli 8 kk niitä tuli naposteltua. Pääsin keskussairaalaan luustontiheysmittaukseen ja toisessa reisiluun yläpäässä näkyi alkavia osteosomian merkkejä. D3-vitamiinilla höystetyt kalsiumit on nyt vakkarilisäravi teitä. D-vitamiinia olen syönyt päivittäin jo vuosia.
      Nilkka on usein kipeä kun istun pidemmän aikaa , mutta kipu loppuu kun nilkka saa liikettä. Liikuvuus on edelleen vajaa, ei tarvitse kuvitellakaan kyykkyvänsä.
      Onko kukaan saanut haitta-asteista korvausta nilkasta tapaturmavakuutukselta? Sellaista voisi kuulemma hakea aikaisintaan vuoden kuluttua tapaturmasta. Millaisia prosentteja sieltä voisi odottaa?

      • 197

        Tehtiinkö S-D-25 koe? Deetä pitää ottaa 100µg päivässä. Kalkkitabletit eivät ole terveellisiä. Pelkkkä RIITTÄVÄ D on paras, koska D maksimoi kalsiumin imeytymisen elimistössä. Tiesithän, että maitotuotteet aiheuttavat osteoporoosia! Kasvikunnan kalsiumit imeytyvät hyvin. Mantelit, pähkinät, siemenet sisältävät paljon kalsiumia.


    • nilkkamurtumaa

      Itse laitoin valokuvat jalasta...siis nilkasta, vakuutusyhtiöön ja sain n vajaat 3000 euroa korvausta. Eli kosmeettinen haitta.

    • nilkkamurtumaa

      niin ja aiemmin sain kipu- ja särkykorvausta

    • kinttuvaivaanen

      Minäkin sain tapaturmavakuutukseen lääke jms.kulut ja toisesta sain sopeutumiskorvausta ja euromäärän ihan vaan murtumasta. Sen kautta voi saada myöhemmin 1000 € /haittaprosentti. Nilkkakin menee kaiketi jollain prosentilla. En ole ollut vielä d-vitamiinin määrän pitoisuus mittauksessa. Aikomus on ja olen syönyt vuosia 50-100 mikrogrammaa päivässä D:tä.

    • Ruuvitar

      Moi
      liikennevahinkolautakunta ja siellä normit ja ohjeet josta voi katsoa haittaluokkaa 1-20.
      Itse jäin tapaturmaeläkkeelle ja haittaluokka 10. Summasta pois ennakkomaksu ja ikäalennus joten paljon veivät pois, joskin ymmärrän, että elinaikaa on vähemmän kuin pari kymppisellä. Mulla meni 3 v 6kk korvauksen saamiseen.
      vak yhtiö päättää haittaluokan ja hoitavan lääkärin arviolla ei arvoa.
      Toivottavasti kaikki saa korvauksia, jotka kuuluu saada.

    • nilkkamurtumaa

      Miten olet Ruuvitar nyt voinut?

      • Ruuvitar

        Nyt on kuntoutus menossa ja saan kahden kk välein sitä Qutenza laastari hoitoa leikkausarpi alueille, joita kropassa riittää.
        Kesää tässä oottelen, että pääsis ulkoilemaan.
        Miten sun sukututkimus on edistynyt. Eilen tuli varmistu, että isälläni on Alzheimerin tauti, joten odotettavissa vaikeita aikoja. Isä asuu yksin ja nopeesti on muisti mennyt. Nyt sain järjestettyä aterapalvelun ja pikkuhiljaa tarvitaan kotisairaanhoitoa ja laitospaikka sitten kun toiminnot hiipuu. Surullista katsoa, kun ymmärrys asioista häviää.
        Iloa tuo tähän kaikkeen, kun tytär saa vauvan keväällä.


    • nilkkamurtumaa

      Hei Ruuvitar...ajankuluksi tehnyt useita ystävieni sukujuttuja, se vaan vie aina mukanaan.

      Ikävää isäsi sairaus, tunnen sairauden työni kautta. Oma äitini oli hoidossani pari vuotta ja perheen ja työn lisäksi oli aika rankkaa. Mutta itse hoitajana oli korkea kynnys viedä hänet laitokseen. Diagnoosi ei ollut sama kuin isälläsi, mutta oireet ja sairauden eteneminen kylläkin.

      Ja onnitteluja kovasti uuden vauvan tulolle, onko ensimm lapsenlapsi?

      • Ruuvitar

        Nyt syntyy jo viides pikkuinen .


    • nilkkamurtumaa

      Voi onnea Ruuvitar!! Niin se elämänkulku vaan jatkuu ja sulupolvet kasvaa :)

    • Ruuvitar

      Moikka kaikille
      Miten on kesä lähtenyt porukoilla käyntiin. Mulla nää kuumat ilmat lisää selvästi nilkan hermosärkyä, mites muilla.
      Nyt on tammkuun lopulla laitettu uusi ladattava patteritasku alkanut oikuttelemaan. Eilen sairaalassa tutkittiin ja torstaina lääkefirma tuo toiset latauslaitteet ja sit katotaan onko mun vehkeet rikki. Toivottavasti ei tarttis mennä leikkuupöydälle patteritaskun vaihtoon. Ed kerralla oli vialliset johdot.
      Vielä ei oo viides lastenlapsi syntynyt, mutta näinä päivinä pitäis syntyä.

    • 197

      Päivä kerrallaan elän. Keikkatöitä teen. En uskalla tehdä kuin max. 2 viikon sopimuksia. Ei ole työnantajaa kohtaan reilua jos jään pitkässä työsopimuksessa saikulle. Nyt vasta aloin käyttää TUKISUKKIA! Ne vähentävät lepokipua huopmattavasti. Eilen illalla en tarvinnut särkylääkettä :) ! Laitan punaisen ruksin kalenteriin, kun on lääkkeetön päivä. Toukokuussa vasta 4 ruksia....
      Olen muuten osittain vaihtanut alaa:olen nyt hoitoapulaisena vanhaikodissa, viime viikolla keittiössä. Ensi viikko täysin avoin. Siis siellä olen missä tarvitaan. Lähihoitajakoulutuksesta puuttuu yksi oppiaine: INHIMILLISYYS!! Ei tunnu kivalta kun itse on ystävällinen ja kärsivällinen ja KOULUTETTUHOITAJA hoitotilanteessa provosoi vanhuksen pahaa oloa! Tein samaa työtä 4-5 v sitten ja nyt taas muistan miksi lopetin.....

    • nilkkamurtumaa

      No moikka pitkästä aikaa..............)

      Työkyvyttömyyseläkkeen alettua hain piip-vak yhtiöstä kipu ja särkykorvauksia. Ovat aimemin maksaneet. Mutta sieltä neuvottiin hakemaan pysyvää haittakorvausta piip-yhtiöstä. joka aiemmin jo kieltäytnyt maksamasta mitään. Mutta piti nyt sitten taas vaan hakea, 1.5 kk sitten, ja sain nyt sen kieltävän vastauksen ja taas paperit siihen toiseen...jne....

      Kiellon perusteena on se etten ole kyennyt osoittamaan , että nyk tilanne ja Tibialisjänteen vaurioituminen johtuivat tapaturmasta. Jos ist kesään mennessä toinenkin vak yhtiö vastaa jotain ja jään harkitsemaan siviilioikeutta...ensin pitää selvittää faktat ja maksut.

      4.5 v mennyt ja talous ihan kaaoksessa ;(

      Positiivistä ettei ole liukkaita kelejeä enään ja voi liikkua enemmän, tosin nilkka ei tykkää kevyemmistä kengistä, ei tue jalan asentoa. ..polvi menee sisäänpäin, ja jatkuvaa kipua pakaran yläosassa, kun lonkkakaan ei enään toimi.

      Ruuvitar, sulla kans ongelmia noiden laitteiden kanssa ja ei ihan helpolla pääse 197 myöskään.......... mutta elämä on ja pitää vaan pärjätä!

      • 197

        Niinpä, päivä kerrallaan. JOPA 5 lääkkeetöntä päivää toukouuussa. Aika vähän, veetuttaa ja ja väsyttää nuo mömmöt!!Just tänään jätin vastaamatta, kun yksi pomo soitti keittiötöistä. Ei vaan jaksaisi mennä kättä ja jalkaa rasittamaan keittiöön. Odotan kun vanhaikodilta soittavat, jos ei tällä viikolla, niin sitten ensi viikolla. Haluan huilata. Yritän nyt mahdollisimman vähän kävellä ja pyöräilen, ettei tulisi illalla leposärkyä.


    • Nilkkanivel

      Heippa kaikki nilkkarikkoiset!
      Olen jo kauan seurannut teidän tarinoitanne tällä palstalla, ja nyt olen "kypsä" vuodattamaan omani.
      Teidän kohtaloitanne lukiessani olen huomannut, että en ole ainoa, jonka elämä mullistui yhden sekunnin aikana. Ja se saamarin sekuntti on uuvuttanut minut melko loppuun.

      2012 syksyllä liukastuin rapuissa, trimallooma murtuma.
      Nilkka ei suostu paranemaan. On käyty fyssarit ym kuntouttajat.
      On poistettu ruuvia ja rautaa.
      2015 laitettiin tekonivel ja mietin, että nyt on pakko parantua kun näin iso juttu tehtiin. Mutta ei. Korjausleikkaus tehtiin ja nyt olen siitä toipumassa. Ja särky jatkuu vieläkin. Eli ei apua.
      Seuraava juttu on sitten jäykistys, jos siihen suostun.

      Koko elämä pyörii tämän pirun nilkan ehdoilla.
      Mihin vaan menee, niin täytyy miettiä etukäteen onko rappuja tai epätasainen maasto, pytyykö kulkemaan.
      Mitään menoa ei voi varmaksi sopia, kun ei tiedä kuinka kovin särkee esim. Huomenna. Jatkuva särky vie kohta järjen.
      En jaksaisi enää yhtään turhaa neuvoa tai kommenttia edes hyviltä ystäviltä, miten mun kuuluisi parantaa itseäni. Lääkärit on sitävarten.
      Esim. "Lähde vaan kävelemään, kyllä se siitä paranee" tai "sulle on vaan jäänyt tuo ontuminen päälle, koita päästä siitä eroon" Voi helvetti!
      "Olishan sulle voinut käydä pahemminkin"
      Mulle tämä on ihan tarpeeksi paha.
      Jopa ihan vieraat ihmiset tulee joskus antamaan hyviä neuvoja.

      Ei minun tarvitse päästä hyppimään tai juoksemaan, mutta kunhan pääsisin kävelemään kunnolla. Nykyinen kävely on ontuvaa ja hiton hidasta.
      Ennen tätä mulla oli harrastus/henkireikä metsässä kulkeminen. Nyt on saanut sienet ja marjat jäädä keräämättä.
      Toinen oli koiranäyttelyt. Eipä sinne kehään pääse enää koiraa juoksuttamaan.
      Välillä olen joitakin pätkiä töissä, mutta ei pitkään kykene. Sieltäkin varmaan jo toivotaan, että voisivat antaa lopputilin.
      Särkylääkkeistäkin haluaisin eroon, joka päivä menee paljon.

      Helkkarin synkkää tekstiä laitoin tulemaan, mutta nämä on fiilikset.
      Toivottavasti kelit pysyy kauniina, aurinko edes vähän piristää mieltä.

    • Nilkkanivel

      Heippa kaikki nilkkarikkoiset!
      Olen jo kauan seurannut teidän tarinoitanne tällä palstalla, ja nyt olen "kypsä" vuodattamaan omani.
      Teidän kohtaloitanne lukiessani olen huomannut, että en ole ainoa, jonka elämä mullistui yhden sekunnin aikana. Ja se saamarin sekuntti on uuvuttanut minut melko loppuun.

      2012 syksyllä liukastuin rapuissa, trimallooma murtuma.
      Nilkka ei suostu paranemaan. On käyty fyssarit ym kuntouttajat.
      On poistettu ruuvia ja rautaa.
      2015 laitettiin tekonivel ja mietin, että nyt on pakko parantua kun näin iso juttu tehtiin. Mutta ei. Korjausleikkaus tehtiin ja nyt olen siitä toipumassa. Ja särky jatkuu vieläkin. Eli ei apua.
      Seuraava juttu on sitten jäykistys, jos siihen suostun.

      Koko elämä pyörii tämän pirun nilkan ehdoilla.
      Mihin vaan menee, niin täytyy miettiä etukäteen onko rappuja tai epätasainen maasto, pytyykö kulkemaan.
      Mitään menoa ei voi varmaksi sopia, kun ei tiedä kuinka kovin särkee esim. Huomenna. Jatkuva särky vie kohta järjen.
      En jaksaisi enää yhtään turhaa neuvoa tai kommenttia edes hyviltä ystäviltä, miten mun kuuluisi parantaa itseäni. Lääkärit on sitävarten.
      Esim. "Lähde vaan kävelemään, kyllä se siitä paranee" tai "sulle on vaan jäänyt tuo ontuminen päälle, koita päästä siitä eroon" Voi helvetti!
      "Olishan sulle voinut käydä pahemminkin"
      Mulle tämä on ihan tarpeeksi paha.
      Jopa ihan vieraat ihmiset tulee joskus antamaan hyviä neuvoja.

      Ei minun tarvitse päästä hyppimään tai juoksemaan, mutta kunhan pääsisin kävelemään kunnolla. Nykyinen kävely on ontuvaa ja hiton hidasta.
      Ennen tätä mulla oli harrastus/henkireikä metsässä kulkeminen. Nyt on saanut sienet ja marjat jäädä keräämättä.
      Toinen oli koiranäyttelyt. Eipä sinne kehään pääse enää koiraa juoksuttamaan.
      Välillä olen joitakin pätkiä töissä, mutta ei pitkään kykene. Sieltäkin varmaan jo toivotaan, että voisivat antaa lopputilin.
      Särkylääkkeistäkin haluaisin eroon, joka päivä menee paljon.

      Helkkarin synkkää tekstiä laitoin tulemaan, mutta nämä on fiilikset.
      Toivottavasti kelit pysyy kauniina, aurinko edes vähän piristää mieltä.

    • Nilkkanivel

      Heippa kaikki nilkkarikkoiset!
      Olen jo kauan seurannut teidän tarinoitanne tällä palstalla, ja nyt olen "kypsä" vuodattamaan omani.
      Teidän kohtaloitanne lukiessani olen huomannut, että en ole ainoa, jonka elämä mullistui yhden sekunnin aikana. Ja se saamarin sekuntti on uuvuttanut minut melko loppuun.

      2012 syksyllä liukastuin rapuissa, trimallooma murtuma.
      Nilkka ei suostu paranemaan. On käyty fyssarit ym kuntouttajat.
      On poistettu ruuvia ja rautaa.
      2015 laitettiin tekonivel ja mietin, että nyt on pakko parantua kun näin iso juttu tehtiin. Mutta ei. Korjausleikkaus tehtiin ja nyt olen siitä toipumassa. Ja särky jatkuu vieläkin. Eli ei apua.
      Seuraava juttu on sitten jäykistys, jos siihen suostun.

      Koko elämä pyörii tämän pirun nilkan ehdoilla.
      Mihin vaan menee, niin täytyy miettiä etukäteen onko rappuja tai epätasainen maasto, pytyykö kulkemaan.
      Mitään menoa ei voi varmaksi sopia, kun ei tiedä kuinka kovin särkee esim. Huomenna. Jatkuva särky vie kohta järjen.
      En jaksaisi enää yhtään turhaa neuvoa tai kommenttia edes hyviltä ystäviltä, miten mun kuuluisi parantaa itseäni. Lääkärit on sitävarten.
      Esim. "Lähde vaan kävelemään, kyllä se siitä paranee" tai "sulle on vaan jäänyt tuo ontuminen päälle, koita päästä siitä eroon" Voi helvetti!
      "Olishan sulle voinut käydä pahemminkin"
      Mulle tämä on ihan tarpeeksi paha.
      Jopa ihan vieraat ihmiset tulee joskus antamaan hyviä neuvoja.

      Ei minun tarvitse päästä hyppimään tai juoksemaan, mutta kunhan pääsisin kävelemään kunnolla. Nykyinen kävely on ontuvaa ja hiton hidasta.
      Ennen tätä mulla oli harrastus/henkireikä metsässä kulkeminen. Nyt on saanut sienet ja marjat jäädä keräämättä.
      Toinen oli koiranäyttelyt. Eipä sinne kehään pääse enää koiraa juoksuttamaan.
      Välillä olen joitakin pätkiä töissä, mutta ei pitkään kykene. Sieltäkin varmaan jo toivotaan, että voisivat antaa lopputilin.
      Särkylääkkeistäkin haluaisin eroon, joka päivä menee paljon.

      Helkkarin synkkää tekstiä laitoin tulemaan, mutta nämä on fiilikset.
      Toivottavasti kelit pysyy kauniina, aurinko edes vähän piristää mieltä.

    • Ruuvitar

      Heippa
      Nilkkamurtumaa yritä saada korvausta tapaturmasta, joka sulle kuuluu.
      Nilkkanivel tervetuloa palstallemme. Mulla harkittiin myös nilkan jäykistystä, mutta ortopedit olivat yhtä mieltä, että se ei tule poistamaan nilkan kiputilaa. Sitten sain tämän kipustimulaattorin.
      197 miten siellä menee.
      Nyt täytyy todeta, että nilkka menee kokoajan huonompaan suuntaan vaikka käyn neljä kertaa viikossa vesikävelemässä ja se on ainoa liikuntamuoto, kun nilkka ei kestä kävelyä ja kyynärsauvoilla ei pitkiä matkoja sivakoida.
      Nautitaan kuitenkin kesästä.

    • 197

      Keikkatöitä teen edelleen. Leposärkyyn,siis illalla menee Tramal 100. Se aiheuttaa katkonaista unta ja unettomuutta! Ilta-aamuvuoro yhdistelmä on yhtä tuskaa, kun 4- 5 aikaan rupee uni maistumaan, niin pitää 6 jälkeen herätä... Aaamuvuoron jälkeen pitää ottaa s- lääke jo 7 aikaan,niin ehtii jonkunverran nukkuakin. Lääkkeettömiä päiviä on tässäkuussa peräti 4kpl :( ! Eli kurjuutta vaan täännekin. Kun on pitkään ollut 1vp välissä, niin ei ehdi elpyä. Yksi viikko meni etten yksikertaisesti jaksanut vastata aamulla työpuheluihin. Oli pakko nollata tilanne.

    • nilkkamurtumaa

      Tervetuloa Nilkkanivel joukkoomme:)

      Täällä taistellaan edelleen vak yhtiön kanssa, maaliskuusta alkaen, hankalaa ku on kaks yhtiötä, toinen työpaikan ja toinen kadunvastaavan eli kaupungin.

      Vasta kuulin ystäväni ystävän kautta, että voi valittaa vakuutusoikeuteen...ikinä kuullutkaa nsellaisesta. Ei siis ole vakuutusasiantuntijoiden ryhmä, kuten muutoksenhakulautakunnassa, vaan siivilejä. Ystäväni ystävä ja hänen ystävä olivat valittaneet muttei asia ollu ees edenny vak yhtiöstä eteenpäin, kun olivatkin alkaneet maksamaan kuluja !

      Itsellä on talous ihan konkurssissa, kun kelan rahoilla joutunut pärjäilemään, tulot olleet pienemmät kuin asumiskulut ja joutunut ottamaan velkaa.

      Niin se vaan on , että muutamassa sekunnissa koko elämä voi mennä uusiksi.............

    • nilkkamurtumaa

      jotain edistystä vak yhtiössä, eli nyt asiani on siellä juristeilla. Joku viisaampi voisi kertoa minulle miksi asia menee lekurin päätöksen ( jonka päätöstä ei kerrottu) jälkeen menny heidän juristeille!

    • Ruuvitar

      Heippa taas

      Kesä kohta mennyt ja tyttären poja ristiäiset oli viikonloppuna.
      Nilkkamurtumaa, vak yhtiön lakimies katsoo onko aihetta lisäkorvaukseen, näin se menee ja toivottavasti saat lisäkorvauksen.
      Ensi viikon perjantaina pitäis lääkärin kanssa sopia aikataulu, koska meen leikkaukseen, ilmeisesti tässäkin laitteessa on vikaa niinkuin ekassakin.
      Nilkka on yhtä kipee kuin ennenkin ja tälläseksi se sit jää.

    • 197

      Minulla lepokivut pahentuneet ja nyt menee työpäivinä jopa illalla 2x 100mg Tramadol Retard! En tiedä kauanko jaksan tätä ja katkonaisilla unilla tehdä töitä, jonka lääke aiheuttaa. Nivelrikko varmaan jo vaivaa ja pahenee :(

    • Ruuvitar

      Moikka
      Kesä meni kolisten ja syksy kolkuttelee.
      197 toi pätkissä nukkuminen vie voimat. Itse oon tapaturmaeläkkeellä, joten pystyn päivällä nukkumaan ja en muuten jaksaisi.
      Viime viikolla on lääkärit pitäneet kokouksen ja oottelen alkuviikosta soittoa, koska pääsen aamun avaukseen.
      Kuin muilla hurisee?

    • 197

      Jaksan töissä, kun välillä saan nollattua tilanteen. Ilmoitan vain pomolle että olen 3-4 pv vapaalla. Sijaisena olo on siitä hyvä juttu, että voi kieltäytyä jos haluaa. Oli yhtenä päivänä 1 töitä seuraavana 1 vapaa ja 2 töitä. Sain nukuttua ilman lääkkeitä, vaikka oli 1 töitä. Tuollaista ihmettäkin joskus tapahtuu! Tällä viikolla rankempaa, vain 1 vapaa ja jopa koko viikonloppu töitä. Nyt työmatka alle 1km, joten hyvin kerkeen, vaikka 10 vaille lähden pyörällä :)

    • Ruuvitar

      Moikka murtuneet

      Maanantaina harjoittelin ilmassalentoa ja lopputuloksena terveen nilkan nivelsiteet repes ja polvet auki.
      Nyt sit rullailen pyörätuolissa kun tää leikattu nilkka ei kävelyä oo muutenkaan sietänyt . Että näin täällä. Kipustimulaattori leikkaus pitää siirtää ja sit saada polvien haavat kuntoon.
      Muuten menee hyvin ja pitää varmaan hommaa jääkiekon maalivahdin vermeet, etten enää kolhi itseäni.

      • Tsempii ja paranemisia sinne Ruuvitar. :)


      • 197

        Siis miten lensit ilmassa? Laskuvarjollako? Tuo ei enää yhtään kivaa jos molemmat jalat pelistä pois!! Leposärky kauhee: 2,5x tramal 100, ennenkuin helpottaa... Pitää ottaa iltapäivästä, että kykenee 7 töihin.


    • nilkkamurtumaa

      Moikka pitkästä aikaa ja voi hurja Ruuvitar sun juttujas!! Paree on ku istuisit pyörätuolis ja vielä vyötkin kiinni :)

      Täällä mitään muutosta suuntaan eikä toiseen, enkä uskokaan että mikään muuttuisi, ainakaan parempaan. Pitää vaan hyväksyä....niinpä.

      Mutta oikein mukavaa syksyn alkua meille ja teille kaikille !

    • nilkkamurtumaa

      197, mikä sulla särkee?

    • 197

      Nilkanalue:telaluun kohdasta vlillä,välillä ulkokehräsen ympäriltä. Korjaajalla en ole käynyt yli puoleen vuoteen, kun työ on epäsäännöllistä ja pitäisi olla monta vapaata käsittelyn jälkeen. Toinen on rahapula. Nuorin aloitti lukion....Tällä viikolla vain 1pv töitä. Eli saan elää ilman särkylääkettä monta päivää :) ! Ens viikosta ei voi kukaan tietää, monta päivää olen töissä. Ainakin 3-5, kun yksi työntekijä menee lääkäriin. Pomoille olen painottanut etten ota pitkiä työsuhteita. Käsikin taas oireilee, vaikka keittiössä olen vasta reilun kk ollut....

    • nilkkamurtumaa

      Itsellä oli kans tiukkaa ku jäin saikulle, poika oli lukiossa ( olin yh-äiti) ja sit vuoden sivarina. ....ei riittäny kelan tuet mihkään...... Tsemppiä sulle kovasti, en voi toistaa tuttua lausetta, että jonain päivänä se aurinko paistaa risukasaankin, ku niin vaan ei oo käynyt vaikka helpompaa tää elo nyt on.

      • 197

        Eräs sukulainen sponsoroi opiskelua kyllä, mutta kun ei luonto anna aina periksi pyytää... Yh olen minäkin. Kitkuttelen 1-2 kk. Kun kättä vihloo kokoajan, on pakko viheltää peli poikki. Tennisk. pahenee, mitä enemmän keittiössä työskentelen.


    • NILKKASANOIPOKS

      Heippa vaan tänne pitkästä aikaa. En tiedä muistaako kukaan enää mutta vuonna 2013 katkoin nilkkani kolmesta kohtaa ja samassa rytäkässä murtui pohjeluu. Reilu viikko sairaalassa, yksi leikkaus ja kasa ruuveja nilkkaan joista osa poistettiinkin jo saman vuoden kesällä ja osa on edelleen tukevasti nilkassa.
      Paljon täällä tuli kirjoiteltua, ajatuksia vaihdettua ja monia neuvojakin sain, kiitos vielä kaikille.

      Tänne kuuluu ihan mukavaa. Jalka toimii lähes tulkoon normaalisti eli ei haittaa minua joka päiväisessä elämässä. Ainoa mikä muistuttaa nilkasta on huonot jalkinevalinnat. Ei puhettakaan että kumitossuilla päivää kävelisin. Tai jos sen teen niin sitten nilkka on todella todella kipeä muutaman päivän ja turvonnut.
      Tuota turpoilua esiintyy edelleen ja tuskinpa siitä eroon enää tässä vaiheessa pääseekään. Liika istuminen, liika seisominen ja/tai huonot kengät turvottaa nilkan välittömästi.

      Toinen asia mistä olen kyllä joutunut luopumaan on juoksu. Ei tuo jalka kestä millään taikakengilläkään juoksua.
      Tästä asiasta jo pari vuotta sitten ortopedin ja fyssarin kanssa juttelin ja molemmilta tuli se sama virsi. Kun nilkasta menee kaiken muun lisäksi rustot, nivelsiteet yms (jotka minulla meni samassa rytäkässä) tarkoittaa se että niin sanottu jousto poistuu ja onhan se totta. Kun vertaa operoitua nilkkaa ja tervettä nilkkaa niin esimerkiksi hyppynarulla hypintä ei onnistu. Nilkka ottaa jokaisen maahan osumisen satakertaisena että aijai, kipiää tekee.

      Mutta näillä mennään ja tänäänkin nautiskelin koirien kanssa metsässä lähes kaksi tuntia eikä mitään tuntemuksia jalassa.

      Oikein ihanaa vuodenvaihdetta tänne jokaiselle ja muistakaa ne nastakengät. Itse en enää talvikelejä muilla kengillä kävelekkään.

    • 187

      Juu juoksu on nou nou. Hiihto oli viime talvena lopuksi yhtä tuskaa, joten pyöräily on ainut, mitä voin tehdä tai jumppa nilkka ilmassa, tai vähällä rasituksella. Röntgenissä kävin, nivelissä vähän sanomista, muttei kuitenkaan rikko vielä. Lepokipu töiden jälkeen vaatii 2-3x 50Mg Tramal :( ! Joku H kirjaimella alkava pistos voisi poistaa kipua, mutt TC nivel on niin vaikeassa paikassa, että oman kaupunkini lääkäri ehdotti yht.ottoa Helsinkiin. Pitää laittaa s-postia alkuvuonna että pystyyko pistosta laittamaan ja onko siinä riskejä.

      olen näköjään ex 197, joku on rekisteröinyt sen :(

    • nilkkamurtumaa

      Mukavaa vuodenalkua teille kaikille nilkkaveteraaneille :)

      Miten teillä titaani reagoi pakkaseen? Itsellä nyt vaivannut pohjeluun laatta tai ne ruuvit ( ??)
      Nilkkaa jumpatessa ( varpaat ylös ja alas) niin pohjeluun kohdalle nousee pahkura.

      Muistan kyllä sinut nilkka sanoi poks ja 197, miten joku voi kaapata nimmaris?

      Mitähän ruuvittarelle kuuluu?

      Itsellä tulee 11.1 viisi vuotta vammoista, miten se aika kuluukaan.............

      Kenkien ostamisessa on omat ongelmansa, eilen ostin nilkkurit, jossa kuitenkin enemmän vartta kuin pienissä nilkkureissa. Aika näyttää sitten mitä laiha nilkkani pohjeluun kohdalla tulee sanomaan. En voi myöskään käyttää kenkiä jonka yläreuna tulee kehräsen lähelle eli Tibialisjänteen seudulle ( joka kärsi ruuveista, irrotettiin ja ommeltiin taas uudestaan johonki kiinni)

      Sitä vaan ei kenkien ostoshetkellä tiedä mikä sopii mikä ei............

      En ole arvannut juosta vielä kertaakaan, en luota jalkaan ja portaissa pitää ottaa tukea alaspäin mennessä kaiteesta....voi olla että enemmän henkistä kuin fyysistä ongelmaa, tiedä häntä.

      Mutta kyllä se niin on että kun nilkka pohjeluu hajoaa, parit leikkaukset ja kantaluun osteotomia, niin eihän siitä enään tervettä kinttua tule eikä entisenlaista. Pääasia kuitenkin on ettei ole jatkuvia särkyjä.

      Pysytäänhän pystyssä näillä talvikeleillä :)

    • 187

      En ollut mitenkään rekisteröitynyt, siksi joku rekisteröi sen.

    • nilkkamurtumaa

      Puolen tunnin päästä tasan 5 v vammoista....ei taida olla shamppanjan aihe ;(

    • 187

      Kunpa olis vaik seuraavat 5v kivuitta... Toivossa on hyvä elää. Kyl tää nilkka vaan määrää tahdin, mitä saa tehdä ja mitä ei. Jos voittasin lotossa, lopettasin heti työt enkä rääkkäis jalkaa!

    • nilkkamurtumaa

      niinpä, itsellä tuo eläke sitten viime syksynä tuli........ tosin ei se nilkkaa paranna ja talouskin tiukoilla, muttei tartte enään hakea saikkua, laittaa papereita Kelaan jne.....

      Mikä sulla 187 särkee?? Itsellä kun ei juurikaan kipuja, sen jälkeen kun poistettiin yksi ruuvi. Tosin muut ruuvit ja laatat reagoi erilaisiin kenkiin ja herätessä aamuisin voi olala oireita jos nukkunut väärällä kyljellä. Mutta, onneksi ei tarvi lääkkeitä syödä.

    • 187

      Telaluun kohdalla särkee ja välillä ulkokehräsen ympärillä. Aamukipu ja jäykkyys häviää, kun on muutaman askeleen kävellyt.

    • nilkkamurtumaa

      Mitähän kaikille kuuluu ja missäs Ruuvitar?

    • 187

      Jospa ovat unohtaneet tän ketjun...

    • nilkkamurtumaa

      Huhuu...ketään täällä enään ?

    • Dalia-71

      Mielenkiinnolla olen lukenut kohtalotovereiden kirjoituksia, itse kaaduin liukkaalla koirien kanssa ja minulta murtui nilkka, pohjeluu ja olkavarsi helmikuussa. Nilkkamurtuma hoidettiin kanyyliruuveilla leikkauksessa ja olkavarsi Philoslevytyksellä. Kipsiä pidin 6 vko ja kotona liikuin ekat viikot pyörätuolilla. Sairaslomalla olin 8 viikkoa ja palasin heti töihin. Leikkauksesta on kohta 4 kuukautta ja nilkka on työpäivän jälkeen edelleen aivan jättimäisen turvoksissa. (teen seisomatyötä) Olisi kiva saada jalkaan mahtumaan joku muukin kun crocsit. Ortopedi kertoi, että 6-12kk voi nilkka turpoilla. Olen vaan niin onnellinen, kun pääsen kävelemään, toiveissa olisi jatkaa jumpassakäyntiä. Mutta päivä kerrallaan. Käsi ei nouse ylös, mutta kaikki arkirutiinit pystyy tekemään. Aurinkoista kesää kaikille nilkka - ja olkavarsimurtumista toipuville.

    • nilkkamurtumaa

      Hei Dalia....täällä ryhmässä ollutkin aika hiljaista. En tiedä onko hyvä sanoa, että tervetuloa ryhmään, jossa me kaikki ollaan " vammautuneita!"

      Mitä on kanyyliruuvit?

      Itsellä meni kans kehräset ja pohjeluu, yli 5v sitten ja saikulla ollaan edelleen, tai siis nyt eläkkeellä sen takia. Olkapää on mennyt aiemmin, käsi ei nouse vaakatasoon, mutta ei onneksi pahemmin särje.

      Nilkan turvotus jatkuu edelleen ja reagoi mm erilaisiin kenkiin.

      Aika nopeasti olet palautunut työhön ja vielä seisotkin siellä...huh huh

    • Ruuvitar

      Mitä teille kuuluu ?

    • 187

      En ole muistanut kirjoittaa. Töitä teen ja tramal menee työpäivinä. 11.5 töölön mehiläiseen juttelemaan nilkassa, jos vois jotain tolle tasituskivulle tehdä. Huomenna on 4v murtumasta, ts. Kun alkoi tää uus surkea kivulias elämä.

    • nilkkamurtumaa

      Voi, olipa mukava kuulla teistä, itsekään täällä käynyt aikoihin. Miten teilllä nyt sujuu, Ruuvitar?
      187 minkälaista kipua sinulla on ?

      Itsellä tuli tammikuussa 6 v täyteen, nilkka edellee nturvottelee, on tarkkaa millaiset kengät ovat, ja ettei sukat purista, ja ettei nuku " väärässä" asennossa, mutta jatkuvia kipuja ei onneksi ole.

    • 187

      Kun tulee riittävästi askelia päivässä, alkaa särkemään. Nyt vapaapäivä, lastenlasten kanssa touhuilua ym. menoa on liikaa, eli yli 3000 askelta. Ulkokehrästä särkee. Työpäivinä tulee usei 10000 askelta, silloin särkee telaluun kohdasta. Tänään riittää -burana, huomenna taas työpäivä :( .

    • nilkkamurtumaa

      187, todella ikävää sinun tilanne ! Onko vielä montakin vuotta työtä jäljellä? Itesällä olisi varmaan sama tilanne, jos en olisi päässyt eläkkeelle. ...tein myös jalkojeni päällä töitä. Kun täyttänyt 60v niin on helpompaa päässä työkyvyttömyyseläkkeelle.

    • 187

      20v jäljellä :( .Toiveet ovat korkealla kun menen perjantaina lääkäriin, Jospa tolle kivulle voisi jotain tehdä. Ilmoittelen miten kävi.

    • 187

      Nilkka tähystetään 6.6. Lääkäri sanoi, että kivut vähenevät!

    • 187

      Tähystys sujui hyvin. Kipuilee nyt paljon. Koholla pitää olla mahdollisimman paljon.

    • 187

      Edellen saikulla. Piti olla jo töissä, mutta nilkka päätti toisin. Kipuilee, jos paljon kävelee. Tanoite olisi syyskuussa töihin.

    • vph78

      Tulipa surullinen olo kun luin useamman viestiketjun tästä aiheesta. Kamalaa vahinkoa on tämä viheliäinen vamma tuottanut monelle kirjoittajalle. Mutta jos se yhtään lohduttaa, niin vaikka vuosisata sitten saman vamman saaneiden kohtalo lienee ollut vielä monin verroin karumpi kuin nyt.

      Itseltäni murtui ulkokehräs 16.7 eli melkein kolme viikkoa sitten. Olin matkustanut tyttökaverin kanssa Norjassa ja paluumatkalla pysähdyttiin Kilpisjärvellä, jossa huiputin Saanan samalla kun tyttöystävä meloi kajakilla Kilpisjärvellä.

      Alastulovaiheessa katselin liikaa maisemia ja vauhti oli liian kova. Oikea jalkani liukastui ja lensin selälleni niin, että vasen nilkka muljahti ja jalka jäi kehoni alle. En heti tajunnut mitä oli tapahtunut, vaan oletin että korkeintaan venähti. Lähdin kävelemään kohti autoa, jonne oli vielä noin 2 km matka. Kävellessä kipu alkoi lisääntyä ja jouduin turvautumaan vaellussauvoihini päästäkseni autolle asti.

      Mökillä kävin suihkussa ja asetuin sohvalle makuulle lepuuttamaan nilkkaa. Laitoin siihen siteen ja kylmäkääreen. Nilkka turposi kuitenkin aika pahasti ja seuraavasta yöstä tulikin uneton. Nilkkaa ei särkenyt paikallaan, mutta pienikin sivuttaissuuntainen liike aiheutti kipua.

      Seuraavana päivänä Levillä nilkasta otettiin rtg-kuva ja lääkäri totesi siinä olevan lateraali-malleoluksen eli ulkokehräksen murtuman Weber-B luokituksella. Yleislääkäri totesi nilkan kuitenkin stabiiliksi ja sanoi että leikkausta ei todennäköisesti tarvita. Leviltä sain matkaani ortoosin ja kyynärsauvat.

      Seuraava kontrolli-käynti oli Mehiläisessä 9 päivää tapaturmasta. Jalasta otettiin uusi rtg-kuva ja ortopedi tutki nilkkaa. Uusi rtg ei paljastanut mitään pahempaa ja hoitolinja jatkui ennallaan. Ortopedi totesi murtumassa jo tapahtuneen pientä luutumista, mitä ihmettelin itse. Yleensä nopea luutuminen tulee kyseeseen vain nuoremmilla ja itselläni ikää on jo 40. Kysyin ortopedilta että milloin voin taas juosta ja hän sanoi että ehkä 8-12 viikon sisällä. Jospa näin olisikin. Olisin enemmän kuin tyytyväinen ja kiittäisin yläkertaa!

      Seuraava kontrolli-aika ortopedille on ensi keskiviikolle, jolloin tapaturmasta tulee aikaa 3 viikkoa ja 2 päivää päälle. Silloin olisi tarkoitus vaihtaa ortoosi kevyempään nilkkatukeen ja aloittaa painonvarausharjoitukset kipeälle nilkalle, ja uusi rtg-kuva otettaisiin sitten tätä seuraavalla viikolla.

      Mutta kun olen lukenut tänne kirjoittavien kohtaloita niin näin nopea eteneminen kohdallani tuntuu erikoiselta. Tämä kun tuntuu olevan kuukausien, jopa vuosien vaiva, joka ei kaikilla parane koskaan. Onko ortopedi ottanut kaiken huomioon? Esimerkiksi nivelside- ja rustovauriot eivät ilmene rtg-kuvista ollenkaan. Ilmeisesti tarkoitus on kokeilla, että kestääkö nilkka painonvarausta ilman suurta kipua. Jos ei kestä, niin sitten joku magneettikuva voisi tulla kyseeseen.

    • WeberB

      Hei vph87 !

      Kyllä nilkastasi oikein hyvä tulee. Itsellä hyvin saman sorttinen WeberB muutaman vuoden takaa, tosin sillä erotuksella, että pohjeluun päät oli sen verran vekillä, että leikattiin ja laitettiin titaanilevy ja ruuvit. Ja kipsi. Eka kipsi oli pari viikkoa ja sitten kontrolli ja röntgen. Luutumista oli jo näkyvissä. Kipsi vaihdettiin tarrakiinnitteiseen lasikuitukipsiin ja jalalle sai alkaa jo varata keppien kansa. Seuraavakontrolli neljän viikon kohdalla ja silloin sai jo luvan täyteen varaukseen ensin kepeillä ja sitten ilman. Kipsiä pidin yhteensä 6 vikkoa ja sitten sen sai jättää lekurin roskikseen. Viimeisinä viikkoina kolailin jo lumia kipsikoiven ja kipsikengän kanssa. Tuo fyssarijuttu on tosi tärkee, koska kuuden viikon kipsihoito vie jalasta lihaksia ja muuttaa kävelyäkin. Tk-lääkäri ei suostunut tekemään lähetettä saatesanoin ”sen kun vaan alat kävellä”. Työterveyslekuri kirjoitti lähetteen mukisematta ja matkavakuutus korvasi fyssarit. Omaa jumppailukaan ei passaa unohtaa. Itsellä oli tuo leikkausarpi ja sitä suihkuttelin kylppärissä. Suihkuttelun jälkeen koipi tuohon syliin ja siinä sitten pyyhkeen sisällä sitä pikkuhiljaa hieroskelin ja jumppailin ja venyttelin. Nilkasta tuli suunnilleen entisen veroinen – mitä nyt viisvitosen nilkka voi olla.
      Tsemppiä !

    • nilkkamurtumaa

      Tääll äaika hiljaista, missähän vanhat " konkarit" ovat.... lenkillä varmaan :) Itsellä' on jo 6v 7 kk kaatumisesta ja nilkan tilanne kait aika stabiili eli turvottelee rasituksen myötä ja muutenkin, ja entistä siitä saada enään millään. Mutta olispa mukava kuulla miten muilla on mennyt............

    • 187

      En ole muistanut kirjoittaa. Töissä olen ollut kohta 2kk. siis 6.6. ylinnilkkanivel tähystettiin.Oli jo kivuton 1,5kk kohdalla.Mutta sitten alkoi kipuilu ulkokehräsessä ja siitä ylöspäin peroneusjänteessä. Eli leikkauksen jälkeen kipu vaihtoi paikkaa, pahempana ):. Magneetissa sain tuomion : NIVELRIKKO. Edelleen särkylääkkeitä, nykyisin jopa vapaapäivinäkin. Eli ojasta aallikkoon on tää homma mennyt.Syyskuussa 1 särkylääkkeetön kivuton päivä, lokakuussa tähän mennessä 1. Kepeille hain lisäaikaa. Välillä töiden jälkeen niin kipeä, ettei ole kävelyhaluja. Fitlinen Nivelkuntoa käytän ja muitakin fitskuja. Ilman niitä en pysyisi terveenä ja jaksaisi käydä töissä. Enää en edes tarvitse luumuja, särkylääke ummetukseen. Tutulla Nivelkunto alkoi auttamaan, kun oli käyttänyt 2kk. Toivottavasti miulla auttaisi nopeammin. 'Hänellä lonkkavaiva. Nää kortit on jaettu ja näillä pelataan !

    • nilkkamurtumaa

      Hei 187.... niinpä, se nivelrikko onki usein seurausta näistä tapaturmista....... kyllä vaan on täytyny antaa periksi ettei jalasta koskaan entistä tuu. pitäis varata aika lekurille kun tapaturmajalan puolenen lonkka ei toimi, se todettiin Kelan tutkimuksissa eläkettä varten, ja sen puoleinen alaselkä on tosi kipeä yhdestä kohtaa. Ei vaan oo jaksanut/viittinyt lähteä ruljanssiin uudestaan. Onneksi ei tarvi kuitenkaan syödä lääkkeitä.

    • 187

      Otan osaa. Mie käyn töissä ja Tramalia kuluu. Huomenna 7. työpäivä putkeen....Joudun käyttämään Somacia, kun vatsa ei muuteen kestä. Lokakuussa 2 lääkkeetöntä ja kivutonta päivää.Vau :(

    • nilkkamuturmaa

      No voi hurja 187 sun tilannetta. Eikä muuta keinoa ole kuin lääkkeet selvitä tilanteesta?

    • Jgsyii

      Minulla nilkka kolmiomurtuma toukokuussa 2016. Levy ja ruuvit poistettiin kun tuli haavatulehdus. Nyt käyn jo syyskuusta 2016 alkaen töissä, seisova, liikkuva työ. Yksi ruuvi jätettiin ja se hieman tuntuu ihon alla. Kun luin silloin ja luin nyt teidän kohtaloita,en voi kun olla hyvin ellinentyöllistetty,jalkaan ei särkee,ei oo turvotusta,käyn töissä ja jatkan normaali elämää. Ensimmäinen lääkäri joka sairaalassa jalkaani katsoi,,hui,tä ei tuu koskaan paranemaan! Jaa, kolmiomurtuma sekä vakava haavatulehdus, bakteerin sain muuten leikkauksen aikana sairaalastaminusta. Jumalalle kiitos kaikesta avusta. Ruuvittaren kohtalo on mut eniten koskenut ja sitten tämän nilkkamurtuman.....voimia ja paranemisia teille!

    • 187

      Vähän parempaa kuuluu. 1,5 kk käyttänyt Firlinen nivelkuntoa. Nyt kivut vähentyneet. Perjantaina työpäivän jälkeen en tarvinnut MITÄÄN särkylääkettä!!Ihmeiden ihme. Lauantaina 2 Panadolia, eilen ei mitään. Korvatulehdus vaivannut. 10 pv kuuri syöty, nyt valkosipulia korvassa. Humisee vieläkin. Kuulokaan ei terveenkorvan veroinen. Särkylääkkeet vieneet vastustuskyvyn, vitamiineista huolimatta.

    • nilkkamurtumaa

      Jgsyii...mikä on kolmiomurtuma? Hyvinhän täällä muuten menee, paitsi että talous on kaaoksessa, eläkkeestä tuli niin pieni ja nyt alkoi taas liukkaat kelit. Korvien välissä on vielä pelko kaatumisesta.

      Itselläkään ei ole yleensä kipuja, mutta tilanne pitkittyi ja mutkistui jalkaan tulleen virheasennon takia ja se taas sanelee mm kenkien käytön ja mallin ja muodon jne...

      Ei aina varmaan olekaan kyse luun murtumisesta vaan esim muiden osien vammoista, kuten nivelsiteet, jänteet yms. Minullahan lakkasi tibialisjänne kokonaan toimimasta, joka juuri vaikuttaa jalan asentoon.

      En voisi kuitenkaan olla seisomatyössä, ja toisen leikkausken jälkeen jalkapohjan sisällä oleva pultti alkaa ilmoittamaan istestään.......

      Olisi mukava kuulla miten muilla " vanhoilla" menee..mm ruuvittarella.

    • nilkkamuturmaa

      187, jos humisee niin antibiootti ei ole tehonnut, pitää vaihtaa toiseen. Humina johtuu tärykalvosta ja tulehduksesta.

    • 187

      En ota uuttaa kuuria! Elimistö ihan sekaisin edellisestä. Valkosipulia olen pitänyt korvassa. Oireet lähes poissa!

    • nilkkamurtumaa

      Hyvä 187 jos tilanne rauhottuu :)

    • nilkkamurtumaa

      11.1 tulee 7v nilkan tapaturmsta..huh huh..miten ovat vuodet vierineet. Mitä teille muille kuuluu?

    • 187

      Tapasin miehen, jolle oli laitettu nilkkaan tekonivel. Näytti kohta, josta päättelin että on ylin nilkkanivel kyseessä . Ei taitaisi minulla auttaa kun kipu lähtee ulkokehräsestä, peroneusjänteeseen. Edelleen Burana, Panadol ja sain yhdeltä tutulta Motifene Dualia. Ei Tramalia, kiitos FL:n nivelkunnon! Töissä käyn. oli rankka putki 8 töitä 1 vp, 6 töitä eli 2 viikossa 1 vapaa...vielä kysyttiin 2 päiväksi töihin, sanoin kiitos ei. Johonkin se on raja vedettävä.

    • nilkkamurtumaa

      Nilkkaan tekonivel....en oo kuullukkaan että sellaisiakin. Miten sinulla vielä kipuja, itellä oli kans ensimm leikkuun jälkeen ja kun vuoden päästä otettiin magneettikuva niin kaikissa jännetupissa nestettä. Radiologi sanoi että yleensä johtuvat metalleista ( eli neste kertoo tulehduksesta) Eniten vaivasi kehränen ja Tibialisjänne, ja siitähän poistettiin sitten ruuvi ja samalla irrotetusta Tibialis jänteestä poistettiin joku luunsiru. Onko sinulal otettu magneettia tms? Täytyyhän kipuiluun olla jok usyy. Tosin, itse kun päädyin sitten eläkkeelle niin vaikka rasitus on pientä niin helposti nilkka turpoaa ja kipeytyy, riittää sekin jos oon nukkunut sen jalan puollella jossa pohkeessa laatta 6 ruuvin kanssa niin on kipee aamulla. Jälleen on jääkelit kaduilla ja pelottaa kulkea siellä......... kaatumisesta jo yli 7 v.

    • 187

      MRI elokuussa, NIVELRIKKO! Peroneusjänne vihoitellut. Nivelkunto, Restorate ja Aminohapot auttavat. Pitää myös muistaa viljaton ruokavalio! Nivelet eivät tykkää vijasta. Olen nyt kivuton. em. sioiden lisäksi, teen jalkakylvyn iltaisin. Epsomsuolaa ja jotain BePuresuolaa. Jalka rentoutuu ja kipu vähenee! Puhdistava jalkakylpy. Kaikki keinot käyttöön!!

    • nilkkamurtumaa

      Mukava kuulla taas....niinpä, se nivelrikko on tyypillinen seuraus meidän nilkkkojemme vammoista, että täällä sitä odotellessa :( Tässä jo pohtii kevätnilkkuroita, kun viime syksyset lensi roskiin. Ei ole helppoa löytää sellaisia jotka eivät paina laihaa pohjeluutani, se laatta ruuvineen ärtyy aika nopeaan, samaten jos liian tiukka sukka. Kengän kantakaan ei saa noussa ku just sopivasti, sillä muuten alkaa vaivaamaan toisessa leikkauksessa laitettu pultti jalkapohjassa ( tehtiin osteotomia) on vaan niin vaikeaa kaupassa tietää miten kenkä sopii jatkuvassa käytössä. Yhtä taiteiluahan tämä nilkan kanssa on.........mitähän muille kirjoittajille kuuluu............

    • nilkkamurtumaa

      Täällä nyt pohjeluun laatan yläosa mukavasti turvonnut, pahus sentään, sen laitosta kuitenkin jo 7.5 vuotta. Mitenhän teillä muilla joilla se laatta ruuveineen?

    • Nilkkamurtuma2019

      Kun näitä lukee niin tulee mietittyä voiko töstä selvitä 😣

      Itsellä nilkkamurtuma, weber b, helmikuussa ja nyt on kipsistä päästy eroon mutta saikku jatkuu kun jalalla ei pärjää töissä.

      Aluksi pohje oli niin jumissa että jokainen askel teki tuskaa, nyt treenauksella ja venyttelyllä pohje herännyt eloon mutta muualta vielä jäykkä ja kipuilee. Särkylääke ja kylmäpakkaus apuna.

      Voiko nilkan saada taipumaan normaalisti? Oletteko saaneet kuntoutettua? Kestääkö nää kivut, voimattomuus ja turvottelu pitkään?

      • Nilkkamurtuma2019

        Mulla ei leikattu nilkkaa, kipsihoito. Rako oli 2mm, päätyivät että kipsi riittää.


    • Anonyymi

      Hei nilkkamurtuma2019........älä nyt pelästy näitä meidän kirjoituksia.....suurin osa on kait toipunut hyvin, kun ei täällä enään näkynyt. Se toipuminen vaan on niin yksilöllistä ja kait siihen vaikuttaa myös muut vauriot. Sinulla niin vähän aikaa vammasta ettei voi odottaakaan että jalka olsii ok. Minun vammasta yli 7 v ja vielä turvottelee pohjeluun ala-ja yläpuolelta. Pidä huolta että saikku jatkuu tarvittaessa pitempään. rasitus kun omalla kohdallani johti uuteen leikkaukseen. terv "Nilkkamurtumaa" jostain syystä kone nyt näyttää että olen anonyymi

    • Anonyymi

      2019, olin melkein vuoden saikulla... 5 v murtumista, vieläkin kipuilee. Onneksi riittää Burana ja MotifeneDual plus Nivelkunto, Resto, Aminohapot, D reilulla annoksella. Ja se ruokavalio. Mykkänen sanoi ettei nivelet tykkää viljoista, paitsi kaura ja ,myös liha minimiin. Päivä kerrallaan. Kohta tehdään uudet pohjalliset. Voi jopa poistaa kivut kokonaan. Toivotaan.

    • Anonyymi

      Siis olen 187

    • Anonyymi

      4.3.2019 leikattu pohjeluun murtuma. Levy ja 7 ruuvia. Sekä jotain nivelsiteitä ommeltu paikoilleen. Vasta tänään ekat askeleet ilman keppejä. Täyttä tuskaa vaikka 1200mg buranaa ja 1000mg parasetamolia. Nilkassa liikkuvuus noin 40 astetta ja on vaatinut järettömästi töitä et on edes tähänasti päässyt. Kumminkin ilman keppejä kävely oli mahtavaa vaikka kivusta johtuen hiki nous otsalle niin suu oli hymyssä. Never give up! Kyllä tästä selviää vaikka välillä vaikeeta onkii.
      -R

    • Anonyymi

      Lääkäri sanoi, että burana on vatsalle pahempi kuin Tramal. Vaihda mielummin siihen. Sitä voi vähentää sitten pikkuhiljaa. Ja voi otta samalla Panadoliakin.

    • Anonyymi

      Itselle ei Parasetamooleista koskaan ollu apua, Buranasta kylläkin. Ihan makuasia ja yksilöllistä. Missähän kaikki vanhat konkarit ovat?

      Ihmettelee " nilkkamurtumaa "

    • Anonyymi

      Miks iihmeessä on nykyään aina tuo anonyymi???

    • Anonyymi

      187 tässä.Välillä unohtuu käydä täällä. Saan fyssarilta pohjalliset, mittatilaustyönä, lääkärin määräyksestä. Saa nähdä, loppuvatko vähätkin kivut.

    • Anonyymi

      Tsemppiä 187, toivotaan että pohjalliset auttaa. Täällä kokeilin kevyitä kangaskesäkenkiä, huonolla menestyksellä, kyllä vaan helteessäkin pitää olal tukevat kengät :(

      T Nilkkamurtumaa

    • Anonyymi

      Ihmeiden ihme! Pohjalliset ovat auttaneet ja särkylääkkeet ovat minimissä, vaikka töissä taaperrankin! Voi kunpa olisin aiemmin saanut ne. Olisi maksaparka säästynyt myrkyiltä....Terv 187

    • Anonyymi

      Taas on aika vaan yrittää selvitä kesäkengillä, siis ilman nilkkatukea, ja huonolla menestyksellä. Nilkka turpoaa, kipuilee, ja Tibialisjännekin heränny eloon. Ei vaan nuo kesäkengät tue nilkkaa kävelyssä, pitäis olla aina vaan nilkkakengät, helteilläkin. Hyvä 187 jos olet saanut apua pohjallisista...ja ennenkaikeka hyvä jos et tarvi lääkkeitä!! Kun ei ne lääkkeet ongelmaa hoida, tuovat vaan uusia ongelmia.

      • Anonyymi

        Minulle kuuluu nilkan suhteen pelkkää hyvää: Olen jopa juossut :) :( !! Täysin oireeton, vaikka nivelrikko onkin. Mutta nuppi ei ole kunnossa. Unet menny. Böörnout, kesällä liian kova työtahti. Kohta 2kk huilinu. Jospa loppukuusta pääsis töihin. Kun sais unet kohilleen, elämä olisi täydellistä. T 187


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle kuuluu nilkan suhteen pelkkää hyvää: Olen jopa juossut :) :( !! Täysin oireeton, vaikka nivelrikko onkin. Mutta nuppi ei ole kunnossa. Unet menny. Böörnout, kesällä liian kova työtahti. Kohta 2kk huilinu. Jospa loppukuusta pääsis töihin. Kun sais unet kohilleen, elämä olisi täydellistä. T 187

        Voi, miten olet selvinnyt unettomuudesta/ burnoutista? Täällä ihan ok jalan kanssa, mutta se talous......... tsemppiä sinulle ja pitääki muistaa kurkkia silloin tällöi ntänne :)

        T Nilkkamurtumaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi, miten olet selvinnyt unettomuudesta/ burnoutista? Täällä ihan ok jalan kanssa, mutta se talous......... tsemppiä sinulle ja pitääki muistaa kurkkia silloin tällöi ntänne :)

        T Nilkkamurtumaa

        Pikkuhiljaa olen vähentänyt lääkitystä. Lokakuun lopussa aloitin työt, keskuskeittiöllä. Se oli sellaista shokkihoitoa, jopa 18000 askelta. Nilkalle liikaa. Jouduin jopa Tramalia ottamaan. Nyt vaihtelevasti keikkaa. Jatyökkäri kiusaa. Pitää hakea niiden tarjoamia töitä, jotta korvaukset pyörii. Olen tavannut uuden miehen, joten muuten menee hyvin. Miekään en oo muistanu / jaksanut täällä käydä.


    • Anonyymi

      Wau...uudet elämän kuviot uuden kumppanin myötä, mutta olehan varovainen sen nilkkasi kanssa !! t, Nilkkamurtumaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      258
      800
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe