Yksilöllisyys kunniaan modin sijaan puheissa, asuissa ja käytöstavoissa,
hyvät tavat ovat ihmisessä luonnostaan.
Muoti on usein vain pelkkää matkimista.
Ennenvanhaan Pariisi ilmoitti, miten monta cm lattiasta mitaten on hameen helman pituus. Sitten porukka taas porhalsi tasamittasissa hameissaan.
"Myöskin tavat ovat usein tulleet sieltä.
Miksi vieläkin on hienoa juoda kahvia pikkurilli ulospäin sojottaen?
Koska Ranskan kuningas Ludwig XIV joi kahvinsa pikkurilli ylöspäin.
Miksi hän teki niin?
Koska hän sairasti pitkälle edennyttä kuppaa ja se jäykistää nivelet, eikä hän saanut sormea alas.
Koko hienosto alkoi sojottaa pikkusormeaan
ja vieläkin se on joidenkin mielestä hienoa."
(R.Jokelin)
Muoti, vieläkö se orjuuttaa sinua?
20
51
Vastaukset
- Muistelen
Muistatteko kaikille pakollisia 80-luvun valtavia olkapäätoppauksia
tai tukkaa jonka piti olla kaikilla samoin kuin lyhyt miehen tukka.
kaikki näytti samannäkösiltä.Ei orjuuta, eikä ole orjuuttanut. Vaatteeni ovat olleet alkuperäisessä tarkoituksessaan. Ne suojelee kylmyydeltä ja joskus sateeltakin tai liialliselta auringon paahteelta. Jokun verran myös häveliäisyyskin vaikuttaa, enhän viitsi joukossa alasti rotkuilla. Varusteisiini on tietysti vaikuttanut lompakkoni sisältö. Sikäli en aina ole päässyt itseäni toteuttamaan. Näin vain olen selvinnyt.
- Mummo.minäkin
Miehillä on yleensäkin helpompaa tämä elämä.
Mummo.minäkin kirjoitti:
Miehillä on yleensäkin helpompaa tämä elämä.
Eihän se noin ole! Molemmilla sukupuolilla on omanlaisiaan vaikeuksia täällä Telluksella tallustellessamme.
Jos jollakin ihmisellä on kova korvasärky, niin hän ajattelee, että kaikki ne ovat onnellisia, joilla ei ole kovaa korvasärkyä.
Mutta ei sekään ole totta.- Niin-myös-ajatellaan-rik
kaista että nuo ne ovat onnellisia. Onko se totta sekään?
Aateliset siis eliitti, kuten kuninkaalliset varmaan ovat aivan onnellisia?
Prinsessa Diana syntyi aatelislinnassa, aateliseksi.
Oli prinsessa,
ja naimisissa Walesin prinssi Charlesin kanssa, synnytti kaksi poikaa.
Oliko onnellinen?
...
Onni varmaankin suureksi osaksi tulee hyvistä ihmissuhteista, niin uskon.
- näin-meillä-
EI muoti orjuuta,
mutta sopivien uusien vaatteitten löytäminen on tosi tuskaa,
kaupat ei ymmärrä että meitä senioreita eon jo mijoona suomessa ja meillä olisi ostovoimaaki jonkunverran, mutta EI sopivia vaatteita löydy mistää kaupasta,
sisäänostajat ovat liian lapsellista ja kokematonta porukkaa, niilltä puuttuu kaupallinen käsitys ihmisryhmistä ja niitten ostovoimasta, ne kävelee seniori ikäisten ihmisten yli nokka pystyssä,
keskittyvät vain nuriso muotiin,
nainen on nainen vanhanani, uusi vaate viehettää naista vanhanaki jos semmosen löytää,,,
vaikka komero on liianki täynnä hyviä aikasemmin ostettuja laadukkaita vaateitta,
se ei kuitenkaa täytä naisen tarvetta saada päälleen uutta,
uusi vaate virkistää vanhanki mieltä,
aina kun lähdet konsettiin tai jonneki juhliin
huokaat,,,,, ei oo taaskaan mitää päällepantavaa,,,, voi surkeus,,, siinä sitten kasaat vanhoista vaateista taas jotain suhtkoht sopivaa päällesi,,,- se-sama-näin-meillä
lisäys edelliseen:
kaupoista ei löydy m i t o i t u k s e l t a a n sopivaa vaatetta seniori-ikäisille,
--- kauppiaitten pitäisi keskittyä tajuamaan minkämallinen on vanha ihminen, vanhan naisen mitat ei ole enään samat kuin nuorilla naisilla, - kaarikurvi
Jos jokin väri ei ole muodissa, sen värisiä valmisvaatteita ei ole saatavilla. Nyt on musta niin muodissa, että mustaa on vaikka millä mitalla. Itse en suosi mustaa, lämpöiseen ja kylmään vuodenaikaan sopivat hautajaisvaatteet ovat kaapissa.
- kunhanpuhun
se-sama-näin-meillä kirjoitti:
lisäys edelliseen:
kaupoista ei löydy m i t o i t u k s e l t a a n sopivaa vaatetta seniori-ikäisille,
--- kauppiaitten pitäisi keskittyä tajuamaan minkämallinen on vanha ihminen, vanhan naisen mitat ei ole enään samat kuin nuorilla naisilla,Ei löydy kaupoista, ei, ei. Nyt täytyisi työllistää joku nuori, tai vaikka vanhempikin, ompelijaksi, joka tekisi vanhasta uutta, mikäli on laadukkaat kankaat. Tietysti myös uudesta uutta, mutta missä enää on kangaskauppoja? Ompelimoja sentään on.
Paras idea! Harmi, että näitä ei ole joka paikkakunnalla, mutta olen lukenut ilmoituksia, ...olikohan Texmex, joka kerää puhtaita vaatteita, mutta siellä on myös työllistettäviä lajittelemassa ja heillä "ompelimo", jossa he loihtii vanhasta uutta.
Toisaalta luulisi, että ikäisillämme pysyisi vielä neula ja lanka käsissä, ompelusta puhumattakaan! Kun olen pitkälti tällainen ´ekoihminen´ , sain vihdoin etsimäni sopivan kesämekonkin, yksi tyttäristäni lähetti minulle. Puuvillaa kun on kaupoista turha etsiä, viskoosi ja viskoosibambu käyvät kyllä, pehmeitä ja miellyttävän hengittäviä kankaita. Ei ole haitallisia kemikaaleja ja on myös ekologinen vaihtoehto, puun kuiduista tehty. En ole kerinnyt vielä tarkemmin kysellä, mistä tytär sen löysi, jokin ´työhuonevaate´ kai, ehkä verkkokauppaa.
- pellavapäää
Ostaisit pellavaisen kesämekon, se helteellä paras.
Kyllä tämä on nyt ihan pellavan tasoinen, ei niitä ns. pellavamekkoja löydy noin vain. Taitaa olla sellaisesta ompelupalvelu Pompulasta. pienyritys Toijalassa.
- Hyrrrl
helle?# missä?
- Kat-leija
Minä ainakin luulen tähän ikään ehdittyäni että osaan vaatteeni valita tuosta valtavasta valikoimasta jota myynnissä on. Vaatteen pitää kaunistaa, olla laadukas, mukava käyttää ja käyttötarkoitukseen sopiva.
Trendithän näkee joka paikassa niitä ei sen kummemmin tarvitse etsiä. Itselle ottaa sen mikä omaan tyyliin sopii.
Nykyisin suositaan kauniita värejä, mistä olen iloinen. Kyllä väreillä saa itsensä nuortumaan ja mielensä virkeäksi.
Periaatteena on olla erottautumatta jollain silmiinpistävällä erkoisella pukeutumisella.- ainaajantatalla
En ole paljoa itselleni ostanut vaatteita -- Olen pysynyt samanlaisena kokoni suhteen ainakin 40vuotta . Ja vaativa laadunkinsuhteen , kaikki parhaat olenkin säästänyt - Juuri korjasin taas yhtä kaksiosaista . --hame oli hivenen liian pitkä - Sehän onkin minun mieleeni siltä ajalta kun enemmän ostin ,tai itse tein , oli pitempi (pohjepituus) ja nyt tykkään sellasesta polvipituudesta .
Maku on pysynyt samana ,tykkään kyllä väreistäkin .
Nuorena tykkäsin myös mustasta .
Aina olem itse tehnyt vaatteita jopa alusvaatteitakin . - niitäon
Yksi aikuiselämän ensiostoksistani oli ompelukone 1969. Se toimii vieläkin, on tosin juuri nyt tyttärellä lainassa. Olen havainnut, että melko harvoja vaatteita käytän, vaikka kaapeissa niitä on. Vielä tässä kuussakin on joutunut pitämään kylmän sään vuoksi talvivaatteita.
- EpämuodikasM
Muoti on yksi rumuuden ilmentymä. Niin hirvittävä, että sitä on pakko muuttaa ainakin kahdesti vuodessa!
- Ei-kannata-kadehtia
Kauneus on tavoiteltua nuorena, useat missit ovat kyllä pudotettu
median toimesta ensin ylösnostettuina oltuaan nokka verissä maahan. - kokokouralla
MummeliMia
23.6.2015 10:41
Yksilöllisyys kunniaan modin sijaan puheissa, asuissa ja käytöstavoissa,
"hyvät tavat ovat ihmisessä luonnostaan".
Nythän mä hokasin, että se loppukirjoitus olikin lainausta, sillä ihmettelin, kuka juo vielä kahvia pikkusormi pystyssä?
Tuohon muotiin (modin)kirjoitan, että ei pahemmin minua liikauttele, koska paino on pysynyt samana 30 vuotta, joten kaapista löytyy vaatetta, jotka koskaan eivät ole olleet äärimmäisyyksiä, siis mini/maxi luomuksia.
Mutta mistä repäisit tuon "hyvät tavat"? Jos ne on luonnostaan, niin kuka ne vie välillä pois?
Tästä voisi kehitellä pitkänkin tarinan, kuka millaisetkin "eväät" on saanut lapsuudessa, joka mielestäni aikapaljon muokkaa jokaista, mihin suuntaan elämän kulku sitten vie. - aamulla.saa
Vaasan ruisleipä ja Beseli markkis koukuttavat. Voita laittaisin leivän päälle, ellei Bertha kieltäisi. Tulee kuulemma kolesteroolia.
Rainbowin meetvurstia vielä siihen päälle. Majoneesilisäystä jo tintitkin tirskuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
PropsApp Koodi
Haluatko ansaita ja kilpailla fiksusti samalla kun seuraat urheilua? Props tekee sen mahdolliseksi. Sovelluksessa pääset23518Persut yrittävät epätoivon vimmalla
kiertää häirintä asian https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/5389f072-60d9-4ef8-aa7b-c11f0eda66cf jonka muut puolueet a1003366"Skandaali muhii SDP:ssä" - "pelon ilmapiiri vallitsee"
Puolueen johto on vähintään vastuussa ilmapiiristä, jossa häirinnän uhrit eivät ole saaneet ääntään kuuluviin. Vyyhdin602881IL: "Kyykyttämistä, alistamista, painostamista, huutamista ja tiuskimista SDP:n
eduskuntaryhmässä." Häirintäkohu puolueen ympärillä paisuu. Iltalehden haastattelemien SDP-lähteiden mukaan eduskunta-612673Riikka runnoo: konkursseja eniten 30 vuoteen
Vuonna 2025 Suomessa haettiin konkurssiin yhteensä 3 906 yritystä. Konkurssiluku oli suurin sitten vuoden 1996.922485Taas nuoren kuolema
Vasunmäentiellä paha onnettomuus. Nuori nainen menehtyi. Niiin sydäntä riipaisevaa 😭542221Jari Sillanpää isossa leikkauksessa - Paljastaa, mitä uralle tapahtuu!
Palaako Siltsu keikoille? Artisti, ex-tangokuningas Jari Sillanpää on ollut lonkkaleikkauksessa ja kotiinpaluu on edessä251377- 961308
Raamatun kanta homoseksuaaliseen käytökseen on selvä
On oma mielipiteesi mikä tahansa on hyvä muistaa, mikä on Jumalan mielipide. Edelliset ketjut ovat tulleet täyteen joten3671199Hämmentävä muutos tv:ssä: Roope Salminen OUT, Sointu Borg IN!
Roope OUT, Sointu IN! Mitä tykkäät tästä muutoksesta? Suositun Myyrä-seikkailusarjan alusta asti juontohommissa on oll171075