Sain taloyhtiöltä ja isännöitsijältä varoituksen ja määräyksen laittaa piha ennalleen. Kysyin taloyhtiön hall.pj:ltä todistetusti, saako rivitalon takapihaa muokata haluamansa laiseksi ja tehdä sinne istutuksia. Vastaus, kyllä saa.
Kuorin nurmikon ja kaikki kasvit pois takapihaltani ja kävin agri-marketista hakemassa vehnän ja rukiin siemeniä jotka sitten kylvin takapihalle. Nyt naapurit on ottaneet asian hampaisiinsa ja pitävät viljelyä laittomana koska takapiha on ns. taloyhtiön eli yhteistä aluetta.
Miten taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja, siis taloyhtiön ylintä valtaa käyttävä henkilö, ensin lupaa ja sitten ei lupaakaan. Nyt on hampaissa taloyhtiön lisäksi isännöitsijä joka aikoi tilata urakoitsijan korjaamaan takapihani ellen sitä itse tee.
Miten tässä nyt pitäisi toimia? Vilja on jo varttunut enkä sitä kyllä ihan noin vain aio luopua.
Viljan kasvattaminen rivitalon pihalla
13
1054
Vastaukset
- suusviljeliä
Kylvä sinne hamppua, hassista, kessua ja unikkoa, niin saat enemmän yleisöä.
- ajattelematonta.viljelyä
Ehkä Suomalaiseen kulttuuriin ja tapoihin kuuluvat nurmikko, kukat, pensaat, kivikkopihat jne. ensisijaisesti, etenkin rivitaloissa, joissa asukkaalla/osakkaalla on "hoitovelvoite".
Miten aiot korjata sadon takapihaltasi, leikkuupuimuri lienee turhan kookas? Sirpin käyttöä kannattaa harjoitella, jos sillä aiot satosi niittää.
Helppohoitoinen takapiha toki on, mutta eipä sinne voi mennä käveleskelemäänkään tai grillijuhlia pitämään. Syttyy palamaan koko viljelys.
Takapihat ovat yleensä taloyhtiön ja asukkaat/osakkaat saavat käyttää niitä, kun pitävät nurmikot siisteinä ja omilla varoillaan hankkivat kukat ym. Naapureiden katseet ja puheet ovat mielestäni ymmärrettäviä. Haittaeläimet löytävät viljelyksesi helposti ja epäkäytännöllisyys esim. rännien puhdistamiminen asettavat omat rajoituksensa. Taloyhtiöllä on velvollisuus pitää huolta rakennuksista, eikä viljelyksesi saa olla esteenä.- noinminätekisin
Hae eu-tukea viljelyllesi, vuokraa kaikkien takapihat saat enemmän tukea :)
- pienviljeliä
Sirpillä tai viikatteella ajattelin sadon korjata ja kuivatan autotallissa. Ei sitä niin paljoa tule. Palstani koko on noin 6 kertaa 12 metriä.
- mjuyu
Hallituksen puheenjohtaja on varmaan käsittänyt väärin . On varmaan luullut että kyseessä on oma asuntoon kuuluva takapiha.
- puhjoht2vuotta
Pitäisihän taloyhtiön pj:n tietää/ ymmärtää, onko takapiha osakkaan omassa vai taloyhtiön hallinnassa. Pitää olla aika urpo pj. joka ei vaivaudu edes yhtiöjärjestystä lukemaan. En usko että siitä olisi kysymys, mutta enemmänkin siitä että aloittaja on esittänyt asiansa hiukan vääristellen pj:lle. Normi kukkapenkit on yleensä ok, mutta viljapalsta voi tosiaan olla liikaa naapureille.
- pienviljeliä
Tarkennampa hieman, väärinymmärrysten välttämiseksi:
Minä tiesin sen että takapiha on yhtiön eli asukkaiden yhteishallinnassa. Koska muillakin asukkailla on haluamaansa kasvillisuutta takapihallaan, päätin kysyä hallituksen puh.johtajalta, joka muuten asuu tässä naapurissa, että saako takapihalle kasvattaa haluamiansa kasveja. Vastaus oli "kyllä saa".
Minusta olen nyt hiukan alistetussa asemassa muihin nähden. He saavat kasvattaa pelargonioita, joista en välttämättä pidä. Heillä saa olla herukkapensaita, joista en myöskään välttämättä pidä. Minä pidän viljasta ja istutin sitä, mutta sille ei heru myötämieltä.
Tämän yhtiön sakki on todistetusti ahdasmielistä, ja täysin suvaitsematonta porukkaa. Minua pelottaa että isännöitsijä tilaa urakoitsijan minun laskuuni laittamaan takapihani nurmikolle ja sitä en halua. Mitä siis voi tehdä? Juristiin ei ole varaa ja taloyhtiön nirppanokat käyvät kiivaiksi.- maallaonmukavaa1
Muuta maalle saat viljellä mitä haluat takapihallasi :)
- sopu.parempi
Jos rotat, hiiret ym. löytävät viljelyksesi, niin epäilen, että joudut vaihtamaan takapihasi istutukset. Marjapensaat, pelargoniat jne. eivät houkuttele rottia, mutta linnut ovat kiinnostuneita ainakin marjoista.
En minäkään innostuisi, jos naapurini kylväisi viljaa takapihalleen. Nurmikolle on monia muita vaihtoehtoja. Ei ole kyse ahdasmielisyydestä, vaan puhtaasti käytännöllisyydestä ja riskistä haittaeläinten pesiytymisestä viljelykseesi.
Etsipä niitä vaihtoehtoja. Puutarhaliikkeistä saat vinkkejä. Voit istutella vaikkapa viherpihan, kiviä, rakennella puusta patioita, keinun, jne.
Halvemmalla selviät tilanteesta, jos luovut viljelyksestäsi suosiolla ja istutat pihallesi jotakin muuta. Koristeheinät ja kivet ryhmiteltynä, viljaa kasvamaan vaikkapa isoihin kukkaruukkuihin tai kivillä rajattuihin "kukkapenkkeihin" - vältyt ikävimmiltä vaihtoehdoilta. - Document1
"Koska muillakin asukkailla on haluamaansa kasvillisuutta takapihallaan, päätin kysyä hallituksen puh.johtajalta, joka muuten asuu tässä naapurissa, että saako takapihalle kasvattaa haluamiansa kasveja. Vastaus oli "kyllä saa"."
Ei varmaan vastatessa kuitenkaan ajatellut että suunnittelit jotain niin extremeä kuin viljapelto. :) Siitähän tässä on kysymys.
Sama juttu kuin kysyisit, että saako pysäköintialueelle tuoda oman autonsa, ja sitten se olisikin kolmikerroksinen ekstraleveä jättibussi.
Minusta tosin olisi vain coolia jos naapurillani olisi viljapelto pihassaan. Tuskinpa siitä paljoa haittaa olisi, ja siitä saisi aina hauskan tarinan kerrottavaksi.
- Tukiaiset_juoksee
Vaadi taloyhtiöltä säilytyspaikka leikkuupuimurille.
- viikatepoikamies
Jokos maa orastaa?
- mie9isse
Viljapelto on vähän eri juttu kuin "istutus". Olet johtanut harhaan yhtiötä. Toisekseen peltosi kerää myyriä ja jyrsijöitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.52452- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46919- 60882