Onko kukaan asentanut puukiuasta piippuineen jälkikäteen sähkösaunaan?
Haaveena olisi saada puukiuas, mutta talomallissa jonka tulemme todennäköisesti valitsemaan, sauna sijaitsee talon päätykulmassa kaukana takan piipusta(valmistalo paikkaa ei voi muuttaa)
Olen katsellut että moduulipiipuissa on saatavilla asennuspaloja joilla voisi vetää kiukaalle oman hormin joka menisi pätkänmatkaa katon kaltevuuden suuntaisesti lähelle harjaa.
Talo 1,5 kerroksinen
Entäpä itse kiukaan asennus. Olen ymmärtänyt että puukiuas vaatii aina "paloseinän"
Tarviiko tämä paloseinän olla muurattu vai riittääkö esim joku levy joka kestää hyvin kuumuutta.
Ahdastahan toki puukiukaan kanssa tulee pienessä saunassa 3.4m2 Kippilauteet ehkä laitettava.
Liekö koko hommassa mitään järkeä tuskin edes säästää itseään takaisin vaikka puuta piisaa omalla tontilla, mutta homma onkin pikemminkin tunnepohjainen.
Kommentteja kiitos
Puukiuas sähkösaunaan
3
6433
Vastaukset
- Esko
Eikös Älvärin sauna ole liian pieni puukiukaalle?
- Tunnelmaa
Olen itse pohtinut samaa asiaa; tosin meidän tapauksessamme on kyse omakotitalosta, jossa on ollut sähkösauna jo pitkään. Tarkoitus olisi siis vaihtaa se "puukiukaaseen", mutta millaisia muutoksia (paloseinä, jne.) täytyy tehdä?
- suojata
Ainakin Harvialla on valmis palosuoja, joka on mitoitettu heidän kiukaisiinsa. Se on siisti ja tilaa säästävä ratkaisu. Seisoo omilla tassuillaan. Suojaetäisyys sivulle on vain 5 cm. Taakse en etäisyyttä muista, meillä kun sattui olemaan muuri takana. Yleensä se on kaksinkertaisella palosuojalevyllä 12,5 cm. Harvian kiukaisiin en muuten ota kantaa, meillä se on ollut sähkösaunan jälkeen nyt neljä vuotta. Poistoilman järjestämisessä meillä on ongelma. Huippuimuria ei oikein voi saunoessa pitää päällä ja ulos ei suoraa reikää saa. Silti löylyt ovat paremmat ja ainakin tunnelmallisemmat kuin sähkösaunassa olivat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 465870
- 495361
- 493734
- 143685
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise993401- 313136
- 592894
- 582756
- 552413
- 381854