Salukista innostunut

Salukiveisydämeni

Olen hankkimassa toista koiraa itselleni. Tai siis olen joutunut 2 kuukautta sitten luopumaan edellisestä koirastani ja en osaa olla ilman koiraa.

Olen miettinyt salukia, mutta muutaman asian haluaisin vielä tietää.

- Voiko Salukia pestä aina tarvittaessa? Esim. kerran viikossa?
- Salukilla ei ilmeisesti ole alluskarvaa, mutta lähteekö siitä kuinka helposti hilsettä/eläinpölyä?
- Kuinka allergisoiva kyseinen koirarotu on? Olen nimittäin lievästi allerginen koirille. Omasta koirastani en ole koskaan saanut oireita (villakoira), mutta esim. vanhempieni kultaisestanoutajasta saan lieviä oireita.
- Lähteekö paljon karvaa? Ja kuinka usein tulisi harjata, että karvanlähtö olisi mahdollisimman vähäistä.
- Vietämme kesällä suurimman osan ajasta mökillä, jossa olisi mahdollisuus uida, niin kiinnostaisi tietää, että onko Salukit kuinka innokkaita uimaan?
- Kuinka helppo on kouluttaa?

Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista.

ainiin ja ystäväni kaverilla on saluki, ja sitä olen kyllä päässyt silittelemään jne..mutta haluaisin nyt tietää vielä enemmän :)

2

378

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Salukiveisydämeni

Ainiin ja vielä pari kysymystä:
      - Sopiiko kerrostaloon, jos kuitenkin saa liikuntaa riittävästi?
      - Haukkuuko turhia, vai saako esim. kouluttamalla niin ettei jokaista rappukäytävän ääntä ala haukkumaan?

• windhund34

Voin joihinkin kysymyksiisi vastata, minulla ei ole salukia vaan muita isoja vinttikoiria. Allergiasta. Ei ole olemassa allergisoimatonta rotua. Oireilu on yksilöllistä. Jos olet lieväoireinen allergikko, melko varmasti siedätyt nopeasti omalle koirallesi ja oireet loppuvat. Itsekin olen, mutta aina minulla on omia eläimiä ollut enkä tarvitse mitään lääkitystä. Allergian takia en pese koiriani, mutta sensijaan ne kuraantuvat juostessaan helposti, joten pesua tulee parikin kertaa viikossa. Uskoisin, että salukien kanssa sama juttu.

Asumme kerrostalossa ongelmitta, vinttikoirat ovat yleensä hiljaisia. Niillä on kuitenkin tarve juosta, ja se pitää toteuttaa ainakin sen pari-kolme kertaa viikossa. Turhautunut koira rupeaa kyllä häiriköimään. Auto on tarpeen, jotta pääsee kauemmas sopiville juoksutuspaikoille. Hiekkakuopat ja hiljaiset metsäalueet etsittävä itse. Koirapuistokin, jos se on riittävän iso ja rauhallinen. Vinttikoirien leikki on rajua ja usein muut koirat eivät pidä sellaisesta. Toinen vinttikoira on paras leikkikaveri.

Uiminen on yksilöllistä, minulla on ollut sekä innokkaita uimareita että hienohelmoja jotka eivät halua itseään kastella.

Kouluttamisen onnistuminen riippuu tietysti omista kouluttajantaidoistasi! Kyllä vinttikoiran voi saada tottelevaiseksi. Parasta olisi jos mökkitonttinne olisi aidattu, koska niillä on kova saalisvietti.

Vinttikoirat ovat ihania, rauhallisia ja omistajaansa syvästi kiintyviä, hiljaisia ja siistejä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2830
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      30
      2370
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2209
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1822
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      390
      1686
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      102
      1622
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      306
      1525
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      14
      1436
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1428
    Aihe