Lattioitten pyyhkiminen kuivalla

ampis

Minä en ainakaan ymmärrä, miksi joku sanoo, että esim. laminaattilattia pitää pyyhkiä kuivalla. Jos on oikein likainen lattia niin kyllä siinä täytyy käyttää vettä sen puhdistamiseen. Itse käytän mikrokuituliinaa ja kastelen sitä välissä ja puristan sen hyvin kuivaksi.

4

73

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älä_toheloi

Laminaatti pyyhitään nihkeällä, ei kuivalla eikä missään tapauksessa kostealla. Laminaatti on paperimainen materiaali eikä se kestä VETTÄ. Tosi on!

• Mimmi-Maria

Laminaatin pohja on hdf-levyä, eikä se kestä kastumista, joten siivotessasi laminaattilattiaa käytä nimenomaan nihkeää eli esim säämiskämoppia.

• qqqwwwiiiggg

Koiran kuola, kuivuneet ruokatahrat, mehutahrat yms. eivät lähde kuivalla tai nihkeällä menetelmällä. Reilusti kosteaa täytyy käyttää. Ei kaatamalla litrakaupalla vettä lattialle, vaan kastamalla moppi tai rätti ja puristamalla kuivaksi kohtuullisella käsivoimalla. Vaikeassa tahrassa voi kaataa hieman vettä päälle ja liottaa jonkin aikaa. Tosi on.
      Laminaatti kestää nestettä, kunhan se ei ole sillä jatkuvasti.
      Parinkymmenen vuoden siivoustyöni aikana en ole nähnyt kertaakaan kosteuden pilaamaa laminaattia, en edes keittiössä. Yhdessä paikassa tosin oli kissan pissalaatikon alla hometta. Laatikon pohja oli vuotava ja laatikko oli ollut samalla paikalla vuosia. Alkoholistin sängyn alla oli myös hometta, tai sitä itseään.
      Laminaatti reagoi ilmankosteuteen. Talvella kuivassa ilmassa saattaa ilmetä rakoilua. Kesällä vastaavasi lievää turpoamista.

Millainen on liiallisella siivouskosteudella pilattu laminaatti? En ole koskaan nähnyt.

Huonokuntoisia laminaatteja olen nähnyt, mutta syynä ei ole ollut liika kosteus siivouksessa.

Siivoojan täytyy käyttää järkeään työssään.
      Koulutus ei aina anna vastausta kaikkiin työssä esiin tuleviin ongelmiin.
      Kokemus on kaiken a ja o järkevästi tehdyssä siivouksessa. Netissä voi tutustua ja opiskella uusia materiaaleja ja menetelmiä. Ammattitaitoinen siivooja tekeekin näin.
      Kerran opittu ei ole viimeisin tieto ja ainoa oikea tapa, vaikka joskus näin näyttääkin olevan (tänne kirjoittavien ammattilaisten mielestä).
      Siis, jos koulussa opetettiin, että laminaatille ei kosteaa ollenkaan, niin vilkaisemalla laminaatin valmistajien ohjesivuja huomaa ohjeiden muuttuneen.

• kolinaa_kolinaa

Laminaatit pitäisi kieltää lailla, ei kamalampaa kolisijaa lattiaksi ole keksitty.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2932
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      65
      2783
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1822
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1669
    5. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1657
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1600
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      22
      1533
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1297
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1263
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1259
    Aihe