Apuva, oon muuttamas yksin!!

n.18v.naisenalku

Moi! Eli oon siis n.18v nuori nainen täältä Suomesta (no mistäs muualtakaan :D), ja aion muuttaa mahd.pian yksin asumaan, mieluiten yksiöön ja kerrostaloon, vuokralaiseksi. Oisko teillä jotain vinkkejä tällaiselle pian yksin asuvalle? Mitä pitää ottaa huomioon kun muuttaa ensimmäisen kerran yksin asumaan? Kertokaa muutakin yksin asumiseen liittyvää, kaipaisin tietoja... Mua nimittäin vähän jännittää, mut tiedän kuitenkin olevani valmis tähän.

Seuranani tulisi olemaan vain jokin lemmikki (ehkä koira, kissa, käärme, jyrsijä tm.)

13

216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ijoh

      Suurin ratkaistava kysymys on se, miten omat rahat riittävät. Muulla nyt ei oikeastaan ole hirveästi väliä kunhan rahapuoli on kunnossa.

      Lemmikkien osalta on ehkä hyvä huomioida se, että kaikki vuokranantajat eivät katso suopeasti lemmikkejä ja niiden pito asunnossa on kielletty.

      Asutko nyt kerrostalossa?

      • n.18v.naisenalku

        Asun omakotitalossa etelä suomessa (tosi tärkeetä tietoo varmaan toi asuinpaikka :D)


      • n.18v.naisenalku

        En asu kerrostalossa


      • ijoh
        n.18v.naisenalku kirjoitti:

        En asu kerrostalossa

        Siinä tapauksessa ihan ilmainen vinkki tulevia naapureita ajatellen: kerrostalossa ei voi elää samalla tavalla kuin ok-talossa. Riippuu tietysti talosta, mutta äänet kuuluvat helposti läpi niin pysty- kuin vaakasuunnassakin. Musiikin jumputus kantaa parhaimmillaan pari kerrosta. Ovien sulkeminen ilman pakonomaista hakkaamista ja hiljaa rappukäytävässä kulkeminenkin tuntuu olevan joillekin kovin vaikeaa. Päälle vielä ne talot, missä kuulet naapurin askeleetkin.

        Enkä sano, ettetkö osaisi elää häiritsemättä muita, mutta siihen kannattaa kiinnittää huomiota, miten toimii, kun on tottunut siihen, että omakotitalossa voi olla ja mennä miten vaan.


      • n.18v.naisenalku

        No juu kiitos vain tuosta vastauksesta, mutta tiedän sen kyllä itsekin. En koskaan häiritse muita joten...nooh, voisi antaa asiallisempiakin vinkkejä/neuvoja ym.asuin muuten viimevuonna kerrostalossa


      • ijoh
        n.18v.naisenalku kirjoitti:

        No juu kiitos vain tuosta vastauksesta, mutta tiedän sen kyllä itsekin. En koskaan häiritse muita joten...nooh, voisi antaa asiallisempiakin vinkkejä/neuvoja ym.asuin muuten viimevuonna kerrostalossa

        No en tuossa kyllä mitään asiatonta ole. Näinkö tosiaan sen tulkitset? Kaikki eivät vaan osaa asua toisia huomioonottavasti, kun ovat aiemmin tottuneet asumaan "vähän miten sattuu" omakotitalossa. Tämä nimenomaan on yksi asia, mikä pitää ottaa huomioon, kun muuttaa ensimmäistä kertaa yksin asumaan kerrostaloon.

        Sinun pitää tarkentaa kysymystäsi, jos haluat jostain tietystä asiasta vastauksia.


    • tabou

      Varmaan kannattaisi selvittää, onko sulla jo asunto, vai etsitkö vasta. Syksyisin asunnot on todella kortilla, kun opiskelijat tulevat kaupunkeihin yksiö-kaksioihin. Mitä haluat, parvekkeen, saunan, yksiön, kaksion, keittiön vai avokeittiön....?

      Aloita sitten asunnon löytymisen jälkeen linjalla sähkösopimus - kotivakuutus - saako lemmikin ottaa asuntoon - taloyhtiön tavat - vesimaksun tyyppi (vesimittarilla tasaus vai pelkkä kuukausimaksu) - taloyhtiönetti jo ennestään vai tilauksesta (maksullinen vai maksuton) - pyykkitupa/kuivaushuone (maksuton vai maksullinen) - vintti/kellarikomerot säilytykseen - saunamahdollisuus? - muita mahdollisuuksia taloyhtiössä.

      Sitten raha-asiat. Vuokrat on alkaen n.450€, jos et ihan loukkoon muuta johonkin tuppukylään. Vesimaksu 20-30€/kk, sähkö kaukolämpötalossa 17€/kk, sähkölämpötalossa talvella satoja, kesällä vähän.
      Mitä tuloja sinulla on? Työ, opintotuki, muita tukia? Entäs takuuvuokra (1-3kk vuokra)?

      • n.18v.naisenalku

        No aloitan opiskelun lukiossa, joten opintotukea kai ainakin saan, muista en tiedä... Tuloja ei tällä hetkellä tule itselle mistään paitsi silloin kun olen kesätöissä.. Ajattelin muuttaa johonkin pääkaupunkiseudulle sitten jossain vaiheessa, nyt aluksi käy joku pienempikin paikkakunta. Ja juu, olen kuullut tuosta ettei joka paikkaan oteta lemmikkejä, mikä on sinänsä harmi kun jos muuten löytyis joku kiva paikka ja sit ei lemmikkiä saakaan ottaa mukaan :/ Mutta tietysti pitää asioita vähän selvitellä ja kysellä jos saisi lemmikin ottaa mukaan tietysti kaikkia perusasioita asunnosta. Tulevaisuudessa muutan ainakin pari kertaa.


      • tabou

        Mille paikkakunnalle muutat lukio-opiskelua varten? Et varmaan PK-seudulle, kun kerta sinne olet joskus menossa. Riippuu niin paikkakunnasta, miten saat asunnon, PK-seudulla se on liki mahdottomuus enää tässä vaiheessa kesää (kaikki kohtuuhintaiset asunnot viedään melkein jo maalis-huhtikuussa).
        Opiskelijana olet oikeutettu vain opintotukeen asumislisään. Et saa esim.yleistä asumistukea opiskelijana.
        Kannattaa laskea ennakkoon Kelan laskurilla mahdollinen tukesi määrä http://www.kela.fi/opintoraha_maara , jottei tule yllätyksiä... Tuen määrähän on todella pieni, että sillä pelkästään et tule elämään. Opintolaina lisäksi ja työnteko lähes pakolliset.


      • bananananabätmän
        tabou kirjoitti:

        Mille paikkakunnalle muutat lukio-opiskelua varten? Et varmaan PK-seudulle, kun kerta sinne olet joskus menossa. Riippuu niin paikkakunnasta, miten saat asunnon, PK-seudulla se on liki mahdottomuus enää tässä vaiheessa kesää (kaikki kohtuuhintaiset asunnot viedään melkein jo maalis-huhtikuussa).
        Opiskelijana olet oikeutettu vain opintotukeen asumislisään. Et saa esim.yleistä asumistukea opiskelijana.
        Kannattaa laskea ennakkoon Kelan laskurilla mahdollinen tukesi määrä http://www.kela.fi/opintoraha_maara , jottei tule yllätyksiä... Tuen määrähän on todella pieni, että sillä pelkästään et tule elämään. Opintolaina lisäksi ja työnteko lähes pakolliset.

        Lisäksi noin nuorella vanhempien tulot vaikuttavat vielä opintorahaan. Voi olla, että jää kokonaan saamatta, jos vanhemmat ovat edes keskituloisia.


    • FreeAndAlive

      Olen nyt itse 22v ja muutin myös 18 vuotiaana helsinkiin kodistani. Jälkiviisaana olisin ollut ehkä pari vuotta vielä lisää kotona joten suosittelen sitä jos se on vain mahdollista.

      Muutin kalliimpaan kun mitä oikeasti oli varaa eikä ollut ihan täysin selvää paljonko käytän rahaa elämiseen. Tämä johti siihen että 3 vuoden aikana pieni perintö jonka olin saanut hupeni täysin pikkuhiljaa. Nyt olen tilanteessa jossa tulot ovat suuremmat kuin menot ja jos olisin ollut 4 vuotta sitten viisaampi, Minulla olisi ollut reilu käsiraha nyt asuntoon. Varsinkin minulle tämä oli erittäin opettavainen osa elämästäni ja olen elänyt, nähnyt ja tehnyt joka on osa syy siihen että käytin enemmän kun tuotin.

      Jos kumminkin muutto on edessä, suosittelisin etsimään tosi rennon / hippi / lapsi / nuoriso kommuunia jossa yleensä on eläimiä mukana. Näiden etsimiseen on Facebookissa monta oivaa kanavaa ja ryhmää. Vuokra on todennäköisesti halvempi niinkuin myös muut elinkustannukset.

    • MAAILMANKIRJASEKAISIN

      Nainen joka muuttaa asumaan YKSIN? HÄH? NAINEN MUUTTAA AINA YHTEEN POIKAYSTÄVÄNSÄ KANSSA! Tämähän on ihan perussääntö, vaikkakin kirjoittamaton sellainen. Vain miehet muuttavat asumaan yksin, naiset ei koskaan. Missä poikaystäväsi? Älä vain sano ettei sellaista ole? 18-vuotiaalla kuuluu AINA olla poikaystävä, ilman sitä nainen kun on täysi nolla.

      • vastausmaailmankirj

        hanki elämä. oot naurettava


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1575
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      172
      1253
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1080
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1017
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      86
      920
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      851
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      848
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      764
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      753
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe