Itkut,kivut,unihäiriöt

Kyynel-50

7.7.2015 01:09
Siinä sitä alkua jo tuli.Olen 50 vuotias.Viime vuonna tuli kait ne 1 lyhyet menkat ja sekin marevan lääkityksen jälkeen......Melkeinpä sanoisin että melkein vuosi olin menkoitta ja aattelin jo että viimein ne loppu kunnes viime helmi-maaliskuun vaiheessa tuli ihan kunnon menkat eikä sen jälkeen mitään.

Olen kohta käynyt esivaihtareista asti tähän päivään (n. 4 vuotta kohta kaikki oireet mutta eipä niitä kuumia aaltoja...korkeintaa

Aihealueet

Kaikki aihealueet
Terveys
Naisten terveys
Kuukautiset
Naistentaudit
Vaihdevuodet

Keskustelu24 Terveys Naisten terveys Vaihdevuodet Itku,kivut,unihäiriöt ym..
Itku,kivut,unihäiriöt ym..
Kyynel-50
7.7.2015 01:09
Siinä sitä alkua jo tuli.Olen 50 vuotias.Viime vuonna tuli kait ne 1 lyhyet menkat ja sekin marevan lääkityksen jälkeen......Melkeinpä sanoisin että melkein vuosi olin menkoitta ja aattelin jo että viimein ne loppu kunnes viime helmi-maaliskuun vaiheessa tuli ihan kunnon menkat eikä sen jälkeen mitään.

Olen kohta käynyt esivaihtareista asti tähän päivään (n. 4 vuotta kohta kaikki oireet mutta eipä niitä kuumia aaltoja...korkeintaa viime aikoina huomannut että naama menee itseksiään punaiseksi.

Esivaihdevuosien rankin oire oli hirvittävä ahdistus mikä nyt on muuttunut lähinnä sillön tällön oleviksi jännitysaalloksi...ne tulee ja menee.

Mutta nyt tämän kesän alussa jälleen uusina oireina tuli minun liiankin suora kärkevä kannanaotto johonkin asiaan.Esm. jossain keskustelufoorumeilla en osannut kuin aukoa päätäni ja lyödä muita lyttyyn,sitten lopetin siellä kirjoittelun.

Kaiken lisäksi 18 v poikani valui taas masennukseen ja itsetuhoisuuteen ja minä romahdin siinä mukana.......Poika oli akuuttiosastolla vajaan viikon ja näyttäys olevan iloisempi tänä päivänä.On kyllä alotettu masennuslääke hänelle.

Minä vaan poljen täällä syvässä suossa raskaan masennuksen kanssa ja itken ja itken,lukuisia kertoja päivässä.En jaksa mitään ja heikottaakin.Vaikka minulla on nukahtamislääkkeet käytössä niin heräilen hirveän monta kertaa yössä eli uni katkee vähän väliä.Olen vain joku kuori mikä on lopettanut elämänsä.Ongelmalliseksi tekee vielä se että hormonikorvaushoitoja en voi käyttää sairastamani keuhkoveritulpan vuoksi.

Kysyttävä on muilta että kuulostaako tutulta tirskahtaa itkuu ihan tyhjästä,itkuja useita kertoja päivän aikana,syvä masennus,heikkoiden tunne,voimien vähentyminen fyysisesti sekä henkisesti,jatkuva väsymys,kivut (niihin saan onneksi panacodia) muuten en voisi edes liikkua ja ne alati katkeevat yöunet.On suorastaa pelko uutta päivää kohtaan jaksako sitä ottaa vastaa.En ole työelämässä ja lapset lähteneet omilleen,miestäkään ei ole ollut 10 vuoteen,enkä nyt kaipailisi ketään tähän pyörimään vaikka aika yksinäinen olen.

Olen menossa kohta lääkäriin mitä apua sieltä saisi,no niitä hormoneita en kuitenkaa saa.

Toivottavasti joku jaksaisi vastailla =)

viime aikoina huomannut että naama menee itseksiään punaiseksi.

Esivaihdevuosien rankin oire oli hirvittävä ahdistus mikä nyt on muuttunut lähinnä sillön tällön oleviksi jännitysaalloksi...ne tulee ja menee.

Mutta nyt tämän kesän alussa jälleen uusina oireina tuli minun liiankin suora kärkevä kannanaotto johonkin asiaan.Esm. jossain keskustelufoorumeilla en osannut kuin aukoa päätäni ja lyödä muita lyttyyn,sitten lopetin siellä kirjoittelun.

Kaiken lisäksi 18 v poikani valui taas masennukseen ja itsetuhoisuuteen ja minä romahdin siinä mukana.......Poika oli akuuttiosastolla vajaan viikon ja näyttäys olevan iloisempi tänä päivänä.On kyllä alotettu masennuslääke hänelle.

Minä vaan poljen täällä syvässä suossa raskaan masennuksen kanssa ja itken ja itken,lukuisia kertoja päivässä.En jaksa mitään ja heikottaakin.Vaikka minulla on nukahtamislääkkeet käytössä niin heräilen hirveän monta kertaa yössä eli uni katkee vähän väliä.Olen vain joku kuori mikä on lopettanut elämänsä.Ongelmalliseksi tekee vielä se että hormonikorvaushoitoja en voi käyttää sairastamani keuhkoveritulpan vuoksi.

Kysyttävä on muilta että kuulostaako tutulta tirskahtaa itkuu ihan tyhjästä,itkuja useita kertoja päivän aikana,syvä masennus,heikkoiden tunne,voimien vähentyminen fyysisesti sekä henkisesti,jatkuva väsymys,kivut (niihin saan onneksi panacodia) muuten en voisi edes liikkua ja ne alati katkeevat yöunet.On suorastaa pelko uutta päivää kohtaan jaksako sitä ottaa vastaa.En ole työelämässä ja lapset lähteneet omilleen,miestäkään ei ole ollut 10 vuoteen,enkä nyt kaipailisi ketään tähän pyörimään vaikka aika yksinäinen olen.

Olen menossa kohta lääkäriin mitä apua sieltä saisi,no niitä hormoneita en kuitenkaa saa.

Toivottavasti joku jaksaisi vastailla =)

12

74

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiietään

      Kyllä kuulostaa tutulta..itsellä samoja tunteita ja oireita.aaaei kun apua hakemaan,mielialalääkkeistä ja terapiasta.

    • Muikana35

      Facebookissa Menopaussi palsta. Samoja kokemuksia, vertaistukea. Tervetuloa.

    • vaihtarilainen

      Lääkäri voi määrätä jotain mikä käy sellaisillle jotka eivät voi hormoneja käyttää. Itse syön iltaisin triptyliä joka auttaa unihäiriöihin ja fibrosärkyihini. Myös jokin mielialalääke voisi auttaa sekä terapia kohdallasi-olethan joutunut koville ykistyiselämänkin suhteen. Voimia-vielä se päivä kirkastuu sinullekkin ja toki toivon sitä pojallesikin.

    • Kyynel-50

      Hei......Kiitoksia vastauksista =).....Olenkin jo aloittanut venlafaksiinin ja tuntuis auttavan suht hyvin.....Toki noita takaiskuja tulee vielä nuoren pojan kanssa mutta tällä hetkellä hänellä olo hyvä (koskaan ei tiedä milloin se muuttuu)......Psykologin luona käynnin aloitin mutta hänellä on nyt lomaaika.Kuukausi meni aika tarkkaa ympäri vrk itkiessä,onneksi ei enään......Jospa se poikakin aikuistuttaan löytää tasapainon itsensä kanssa.

    • Kyynel-50

      Näköjään tuo alkuperäinen teksti meni tuplaten kun kopioin sen ja liitin tähän osioon.

    • Äitykkä

      Miten pian venlafaksin auttoi?

    • Kyynel-50

      Noin 3 viikossa.Aloitus oli 37.5 mg ensimmäinen viikko sitten nosto 75 mg ja enmpää ei tarvitse nostaa.Sain huomattavan avun lääkkeestä.

    • Äitykkä

      Hyvä, kun oot saanut apua. Oliko pahat aloitusoireet?

      • Lilianni

        Mitenkähän tuo Venlaflaksin vaikuttaa seksihaluihin?


    • Kyynel-50

      Ei nyt mitenkään pahat.Aloituksen jälkeen muutaman illan pahoinvointia mikä meni ohi.Seuraavan annosjälkeen sama homma...ei muuta.Ruokahalut vähentyneet selvästi ja ehkä hikoiluttaa vähän enemmän mutta sekään ei pahasti.

      • Kyynel-50

        Piti kirjoittaa "annosnoston jälkeen"....


    • Kyynel-50

      Ei tietoa miten seksihaluihin vaikuttaa.Sinkkuna oltu jo yli 10 vuotta ja mitään mielekiintoa ei itselläni seksiin ole enään ollut muutenkaan,ennen venlafaksiinikaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Au Pairit Maltalla - Keskustelua !!

      Keskustelua uudesta kaudesta. Täällä kaikki jaksot katsottu kun verot pakko maksaa.. Myyn ulkopuolelle jättäminen oli su
      Tv-sarjat
      252
      2635
    2. Suomalaisia valmistautuneena pakenemaan

      https://yle.fi/a/74-20084635 “Auto on aina tankattuna ja pari laukkua valmiiksi pakattuna, jos tulee äkkilähtö.”
      Maailman menoa
      377
      1752
    3. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      64
      1662
    4. Yritin nainen

      Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
      Ikävä
      85
      1438
    5. Miksi et voi

      Soittaa tai laittaa viestiä
      Ikävä
      111
      1213
    6. Ei kiinnosta idän humpuuki

      Onko kukaan ihminen koskaan hyötynyt idän opeista pätkääkään? Ei ole, uskallan väittää!
      271
      1040
    7. Ristinryövärin kastamattomuus?

      KASTAMATON RISTINRYÖVÄRI Ristinryövärin pelastumista ilman kastetta on joskus käytetty perusteena sille, ettei kasteell
      Luterilaisuus
      274
      943
    8. Ikävöin sinua nainen

      Vaikka lopetin yhteydenpidon kokonaan. Ehkä joskus ymmärrät, et se oli ainoa järkevä vaihtoehto. Ei rakkaus lopu siihe
      Ikävä
      41
      925
    9. Iso ikävä sinua nainen

      Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
      Ikävä
      29
      785
    10. Käärijä jättäytyy pois illan viisufinaalista

      https://www.is.fi/viihde/art-2000010420075.html Voi voi sentään! Kuka nyt Suomen pisteet jakaa. Tosi pölvästiä käytöstä
      Maailman menoa
      94
      746
    Aihe