Ikänäkö, leikkaus vai ei?

Ikäkriisikö

Olen huomannut että puhelinta/lehteä/tablettia pitää viedä suorille käsivarsille että tekstistä saa selvää. Onko silmälasit pakko siis hommata vai olisiko laserleikkaus järkevä vaihtoehto? Luulisi silmän muuttuvan pikku hiljaa eli leikkaus vain hetkellinen apu. Vai miten on?

14

1436

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • presbyoppi

Täytyy taipua vanhuuteen
      eli luku tai moniteholaseihin.
      Leikkauksessa ei ole mitään
      mieltä.

• punnitseTarkkaan

Leikkauksessa on paljon mieltä riippumatta siitä miten suhtautuu ikääntymiseen.
      Tosin laser-leikkauksessa, jossa viritetään silmää puuttumatta mykiöön on omat ongelmansa.

Kerran leikattuun silmään ei välttämättä voi välttämättä vaihtaa monitehomykiötä vaan täytyy tyytyä yksitehoihin. Niissä toinen näkee lähelle ja toinen kauas, tai sitten ei niin hyvin.

Kaikkien mykiö himmenee iän myötä. Sitä ei kuitenkaan huomaa alussa. Josain vaiheessa mykiö on niin samea, että se haittaa näkemistä ja värien havaitsemista. Silloin tulee eteen kaihileikkaus. Tässä vaiheessa viimeistään harmittaa laserleikkaus.

Kun vertailin eri vaihtoehtoja, huomasin, että mykiöiden vaihtamisessa monitehoihin oli paljon hyviä puolia. Näkö on hyvä, se ei koskaan huonone eikä voi tulla kaihia. Hommasta selvisi yhdellä leikkauksella ja lopputulos oli parempi ja kestävämpi kuin jopa kalliimmalla laserleikkauksella.

• hassukysymystaas

Silmälasien hankinta silmälääkärin reseptillä on hoito näköongelmiin eivät leikkaukset! Niissä on aina riskit. Silmälasien käyttöä ei pidä kenenkään hävetä ulkonäkösyistä.

• OnRatkaisu

Lasien ulkonäöstä saa kukin olla mitä mieltä tahansa, mutta on niistä riesaakin. Ne likaantuvat helposti, niitä ei voi käyttää kaikissa harrastuksissa, hiki roiskuu linsseihin, linssit huurtuu, lasit ei tahdo pysyä aina päässä, ne on välillä hukassa jne..

Lisäksi intiimissä tilanteessa olisi kiva nähdä paremmin mutta haepa siinä lasit päähän, tappaa kaiken tunnelman etenkin suihkussa täi kylvyssä :D

Leikkaukset ovat ratkaisu ainakin osaan näköongelmista. Niissä on riskinsa, mutta se ei ole rationaalinen peruste koska riskit ovat erittäin pienet ja epäonnistuneen leikkausenkin voi uusia, joskin se on astetta monimutkaisempi toimenpide.

Pelkkä naivistinen lausahdus "eivät ole ratkaisu" kertoo siitä, ettei kirjoittaja tiedä mistä puhuu ja käyttää voimakasta ilmausta ettei ymmärtämättömyys paljastuisi.

• lukulasitoukka

Tarvitseeko sänkyhommissa korjattua ikänäköä? Eikö ole vain parempi, ettei kaikki rypyt näy? Armeliasta, jos molemmat ovat keski-ikäisiä.

• plus-näkö

Minulle on tehty sekä laser-leikkaus (kymmenisen vuotta sitten) että moniteholinssileikkaus (viime keväänä). Siis näkö huononi pikkuhiljaa laserin jälkeen.
      Linssileikkaukseen olen erittäin tyytyväinen. Nyt näen hyvin ilman laseja sekä lähelle että kauas. Laser-leikkauksen jälkeen tarvitsin lukulasit.
      Silmiä joudun kostuttamaan 4 -5x/vrk. Liika kostutus tekee kaukonäön sameaksi.

• terv.eläkkeeltä

"Lisäksi intiimissä tilanteessa olisi kiva nähdä paremmin mutta haepa siinä lasit "....

Herrajumala! Suuseksiäkö pitäisi paremman näön turvin antaa vai mitä?
      Saattaa olla parempikin, kun ei aina niin hyvin näe. Eihän ala ainakaan inhottamaan partnerin rypyt ym. vajavuudet.
      terveisin eläkeläinen

• KäytäPäätä

Minun kumppanini ei ole vajavainen vaikka on ikää. Sääli. että sinun on. Ehkä se vajavaisuus onkin sinun sisälläsi ja kumppanisi on täydellinen :D

Linssileikkau on parempi kuin laser koska:
        - laserleikauksen jälkeen ei voi laittaa monitehomykiöitä
        - laser maksaa saman tai enemmän kuin linssileikkaus
        - laser ei estä kaihia
        - jossain vaiheessa joutuu tekemään kuitenkin linssileikkausen ja sen tulos on huonompi laserin jälkeen
        - laseria ei voi korjata, linssin voi vaihtaa, joskin se on monimutkaisempi operaatio

Ole pihi ja mene linssileukkauskeen. Saat pysyvästi hyvän näön. Riskit on pienet, mutta jälkikaihi on mahdollinen, se on nopea korjata.

• emwdhd3u1

Onpa jollain ongelma luonnollisesta näön heikentymisestä! Pitäiskö sinun käydä mys poistattamassa muutaman kilon ylipaino? tai jopa kiristyttämässä jotain muuta...

• Lukulasitoukka

Samaa mieltä! Itse ainakin olen ihan tyytyväinen ikänäkööni. Olen pitkään ollut ikäistäni nuoremman oloinen, pienikokoinenkin. Vaikka olen vahvasti miinustaitteinen, niin lähinäkö alkoi heiketä varsin aikaisin. On "aikuisempi" olo, kun vaihtaa tarkassa hommassa lukulasit nenälle. Kaksitehoja en hanki ainakaan niin kauan, kuin lähinäkö vielä muuttuu. Jossain vaiheessahan se vakiintuu, ehkä 60-vuotiaaksi mennessä.

Mitenkähän on niiden laita, jotka heti ensimmäisenä leikkauttavat terveitä silmiään ensimmäisten ikänäköoireiden jälkeen? Sitten kun tila etenee, tehdään uusi leikkaus? Kuulostaa terveeltä ja normaalilta, just joo. Joku on aina se onneton, joka saa leikkauksessa komplikaation, ja menettää turhamaisuutensa vuoksi näkönsä (tiedän yhden tapauksen). Omat ovat silmänsä, ei harmita.

Kysyin muuten ihan nuorena optikoltani laserleikkauksista. Hän oli sitä mieltä, että vaihdevuosi-iässä tulee herkästi ongelmia, kun limakalvot kuivuvat muutenkin. Onneksi kuuntelin ja uskoin. Silmiäni ei ole leikattu, mutta joudun käyttämään kostutustippoja. Mikähän tilanne olisi, jos olisin turhamaisuuttani mennyt leikkaukseen? Lopputuloksena todennäköisesti näköni ei olisi kuitenkaan täydellisesti korjautunut, myöhemmin olisin tarvinnut lukulasit joka tapauksessa ja ehkä mitkään kostutustipat eivät tässä vaiheessa riittäisi silmäongelmiin.

• HappamiaMarjoja
        Lukulasitoukka kirjoitti:

Samaa mieltä! Itse ainakin olen ihan tyytyväinen ikänäkööni. Olen pitkään ollut ikäistäni nuoremman oloinen, pienikokoinenkin. Vaikka olen vahvasti miinustaitteinen, niin lähinäkö alkoi heiketä varsin aikaisin. On "aikuisempi" olo, kun vaihtaa tarkassa hommassa lukulasit nenälle. Kaksitehoja en hanki ainakaan niin kauan, kuin lähinäkö vielä muuttuu. Jossain vaiheessahan se vakiintuu, ehkä 60-vuotiaaksi mennessä.

Mitenkähän on niiden laita, jotka heti ensimmäisenä leikkauttavat terveitä silmiään ensimmäisten ikänäköoireiden jälkeen? Sitten kun tila etenee, tehdään uusi leikkaus? Kuulostaa terveeltä ja normaalilta, just joo. Joku on aina se onneton, joka saa leikkauksessa komplikaation, ja menettää turhamaisuutensa vuoksi näkönsä (tiedän yhden tapauksen). Omat ovat silmänsä, ei harmita.

Kysyin muuten ihan nuorena optikoltani laserleikkauksista. Hän oli sitä mieltä, että vaihdevuosi-iässä tulee herkästi ongelmia, kun limakalvot kuivuvat muutenkin. Onneksi kuuntelin ja uskoin. Silmiäni ei ole leikattu, mutta joudun käyttämään kostutustippoja. Mikähän tilanne olisi, jos olisin turhamaisuuttani mennyt leikkaukseen? Lopputuloksena todennäköisesti näköni ei olisi kuitenkaan täydellisesti korjautunut, myöhemmin olisin tarvinnut lukulasit joka tapauksessa ja ehkä mitkään kostutustipat eivät tässä vaiheessa riittäisi silmäongelmiin.

Se, että olet tyytyväinen itseesi ja huonoon näköösi on mainio asia.

Harva valitsee huonoa näköä, jos vaihtoehtona on hyvä. Kuten totesit, kaikkia ei voi auttaa leikkauksella, joten ei auta kuin valittaa pihlajanmarjojen makua :D

• Lukulasitoukka

Muistaakseni ikänäkö etenee n. 60-vuotiaaksi, ja on sitten kehitys pysähtyy. Itselläni ( 40 vee) on ikänäkö 1 ja havaintoni mukaan tarvitsisi jo uudet lukulasit. Eli nämä ovat toista vuotta vanhat arvot. Äidilläni ( 60 vee) on ikänäkö 1,25. Veikkaisin, että itselleni ikänäöä tulee enemmän. Lisäksi olen vahvasti miinustaitteinen, eli kun miinusnäöstäni vähennetään plusnäkö, olen edelleenkin vahvasti miinuksella. Ajan mittaan olen pärjännyt myös hieman pienemmillä miinusarvoilla kauas, mutta se ei ole riittänyt kompensoimaan ikänäköä. Jostakin syystä en ole leikkauksien kannalla, kun tilanne elää... Enkä muutenkaan.

• ikänsälikinäköinen

Noin se on, likinäköisen linssien vahvuudet muuttuu vanhetessa. Minulla miinus väheni n.60v. näin silti uusilla laseilla paremmin alkuunsa vajaan vuoden mutta nyt taas on muutettava koska lähinäkö on heikompi. Tarvitsen sen lisäksi eri lasit 1-teho vain pöytä tietokonetta varten joilla ei pysty näkemään tarkasti lähelle. Likinäköinen näkee ilman laseja aivan tarkasti lähelle tarvittaessa. laseja käyttävät eivät näe.

• JokuRotiolla

Olis hienoo, jos vois nähdä tarkasti sekä lähelle ja kauas ilman laseja, vähän niin kuin monitehomykiöleikkauksen jälkeen.

En kuitenkaan ole valmis leikkakseen ihan periaatteesta. Mielummin olen vaikka sokea. Liekkaksissa menee rahaa lääkäreille eikä ne saa saada rahaa koska on rikkaita jo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      84
      4333
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      31
      3222
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      171
      2601
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      2026
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1492
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1376
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1160
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      1009
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      38
      960
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      872
    Aihe