Rukoilija-/kummitussirkan asiantuntijat tänne :)

Noviisiolen

Olen miettinyt josko hankkisin jomman kumman näistä itselleni ja olisi aika paljon kysymyksiä, kun en netistä ole löytänyt kaikkea. Olen täysi noviisi tässä joten lajiehdotukset olisivat myös kivoja.

Ja nyt ne kyssymykset

1. kelpaako entinen kala-akvaario n. 70× 30× 37 niille asumukseksi?

2. millainen "sisustus" niille (muovikasvit?, tarvitseeko olla piiloja paljon)

3. Miten ruokinta luin jostakin että 1-2 kertaa viikossa ruokitaan rukoilijasirkkaa (ravinto itse riippuu hiukan lajista lukemani mukaan) mutta mites kummitussirkat

4. Ja miten niiden kädessä pito tai siihen totuttaminen? Rukoilijat kai voivat purra mutta onko yleistä ja miten kummitussirkoilla sitten.

5. Montako sirkkaa kannattaa ottaa

6. Nehän ovat aika lyhytikäisiä niin kuinka se muniminen sitten jos ei aina kaupasta halua ostaa uutta sirkkaa?

7. riittääkö huoneenlämpö pitämään terraarion sopivana ja tarvitseeko ostaa jotain kosteusmittaria

8. kuinka usein joutuu siivoamaan pelkät jätökset ja koko terraarion

tässä nyt "muutamia" kysymyksiä ja olisin tosi kiitollinen jos joku jaksaisi vastata näihin :)

2

1398

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sirkkanainen

      Google on kaveri mutta vastaan silti.
      1. kelpaako entinen kala-akvaario n. 70× 30× 37 niille asumukseksi?
      Sirkoillani on laadukas terraario (kunnon kansi ilmareikineen) ja käytössä myös valtava vanha akvaario, johon hommasin kannen poratut reiät. Akvaario kelpaa mutta korkeuden on oltava tärkein, lajista riippuen on minimikorkeusvaatimukset, että nahanluonti onnistuu. Ilman täytyy myös kulkea!

      2. millainen "sisustus" niille (muovikasvit?, tarvitseeko olla piiloja paljon)
      Omistaja voi katsojia miellyttäen sisustaa vaarattomilla, myrkyttömillä, kosteutta kestävillä ja sirkkojen kotiin sopivilla jutuilla halutessaan. Usein turhaa säätämistä. Omilla sirkoillani on vain tukevia ja pitkiä oikeita oksia, jotka vaihdan aina joskus. Kiipeily/oleskelu/lepäämisoksia on pakko olla!

      3. Miten ruokinta luin jostakin että 1-2 kertaa viikossa ruokitaan rukoilijasirkkaa (ravinto itse riippuu hiukan lajista lukemani mukaan) mutta mites kummitussirkat
      Ruokaa täytyy olla riittävästi saatavilla. Riippuu sirkkalajista. Kun olen laiskalla tuulella, sirkoilleni riittää kaupasta ostettu myrkytön sitruunamelissa puoleksi viikoksi. Ruokavalion täytyy olla tietysti monipuolinen.

      4. Ja miten niiden kädessä pito tai siihen totuttaminen? Rukoilijat kai voivat purra mutta onko yleistä ja miten kummitussirkoilla sitten.
      Jotkut lajit vaatii kokeneen sirkkaharrastajan. Mahdollisuuksien mukaan kannattaa jättää sirkat rauhaan, ei ne tarvitse ihmisen kosketusta! Itse käsittelen sirkkoja vain, jos otan valokuvia, näytän kädessäni tarkemmin läheisille/haluan pelotella muita, siivoan terraarion. Kun sirkat on hankittu, kannattaa lajista riippuen antaa niille mahdollisuus kokea miltä tuntuu olla kädellä ja omistajan kannattaa ottaa tuntumaa omien sirkkojen käsittelyyn, miltä ne tuntuu. Omistaja ei saa pelätä omia sirkkojaan! Vältän turhaa käsittelyä, koska terraariossa niillä on hyvä olla. Vanhat sirkat alkaa olla kömpelöitä. Lamponius guerini ja carausius morosus-sirkkoja on helppo käsitellä ja ne on harmittomia. Kannattaa toimia itsevarmasti ja rauhallisesti, hätiköidessä ja hosuessa sirkkakin reagoi ja alkaa kiiruhtaa kovaa vauhtia paremmalle paikalle, c. morosuskin osaa olla tosi nopea ja siirtyy kämmeneltäsi vaikkapa selkääsi jos et ole tilanteen tasalla. Yritä nyt yksin pyydystää takaisin! Sirkka voi myös pudota helposti. Jos et ole riittävän tarkkana, sirkka tykkää seikkailla ja maistaa vapautta, älä siis hukkaa sirkkaasi tai anna sen kiivetä katonrajaan! Tiettyjä lajeja voit käsitellä huoletta ja lamponius guerini on helppo.
      5. Montako sirkkaa kannattaa ottaa?
      Aloittelijan kannattaa aloittaa pienellä määrällä. Vähintään 2, surettaa katsella yksinäistä sirkkaa, vaikka se itse ei siitä mitään tajuaisi. C. morosukset munii säännöllisesti itsekseen, joten jos isossa akvaariossa on vaikkapa kymmenittäin sirkkoja, kannattaa muistaa tuhota munat ettei niitä ole kuukausien päästä miljoona. Itselläni on ollut yhdessä asumuksessa korkeintaan nelisen sirkkaa yhtä aikaa elämässä, koska se on riittänyt minulle. Haluan seurata niiden elämää ja pysyä laskuissa mukana. Helpompi siivota terraario, kun ei pidä varoa ja siirtää kymmenittäin sirkkoja! Helpompi pitää huolta ja huomata kuolleet jos sirkkoja on maltillinen määrä. Isossa terraariossa voi pitää tosi monta sirkkaa mutta tilaa täytyy olla, ettei ne syö toistensa raajoja/tuntosarvia jne. Lajin ominaispiirteistä riippuen päätettävissäsi. Sukupuolet kannattaa huomioida! Esim. lamponius guerini-sirkkojen kohdalla kannattaa pitää vähemmän koiraita ja enemmän naarassirkkoja.
      6. Nehän ovat aika lyhytikäisiä niin kuinka se muniminen sitten jos ei aina kaupasta halua ostaa uutta sirkkaa?
      Kannattaa hyvissä ajoin ottaa runsaasti munia sivuun, kaikki tuskin edes kuoriutuu. Kestää pitkään, ennen kuin sirkkoja syntyy. Ei toivotut ylimääräiset munat voi murskata, pakastaa, keittää. Itse yleensä pakastan monta tuntia ja heitän roskiin.

      7. riittääkö huoneenlämpö pitämään terraarion sopivana ja tarvitseeko ostaa jotain kosteusmittaria?
      Monille lajeille kelpaa tavallinen huoneenlämpö 20C. C.morosus on tosi kestävä laji, sietää myös ajoittaista viileyttä. Jotkut lajit kaipaa luonnostaan paljon enemmän lämpöä ja hyvin tarkkoja olosuhteita ja tiettyä kosteutta. Jotkut lajit menestyvät huonosti vankeudessa. Kannattaa valita helppo laji.
      8. kuinka usein joutuu siivoamaan pelkät jätökset ja koko terraarion?
      Riippuu minkä kokoinen terraario sirkkamäärään nähden, ettei niiden ulosteissa tarvitse kömpiä ja siisti terraario on kaikkien silmään kauniimpi. Munat, ruoantähteet, ulosteet voi tietty pikasiivota pintapuolisesti miten haluaa mutta itse siivoan koko terraarion kerran kuukaudessa. C.morosus ja lamponius guerini-sirkoilla sanomalehtipohja terraariossa on helppo siivottava, turpeesta luovuin aikapäiviä sitten. Kannattaa muistaa puhdistaa terraaion lasipinnat, itse laiskasti laiminlöin sen ja vedellä sumuttamisen takia rumat jäljet jää.
      Onnea ja menestystä söpöihin sirkkajuttuihin!

    • Anonyymi

      Hei mistä huomaa jos kummitussirkka on tekemässä kuolemaa, itellä on niitä ja yks ei liiku mihinkään ja ei pysy pystyssä ja jalat ovat vartalonsa alla??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1429
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe