Perintöverotus ja konkreettinen perinnönjako

aaapuvah

Isäni kuoli 2005 ja oli naimisissa äitini kanssa, heillä oli myös avioehto, joka sulki äidin pois kokonaan. Perinnössä oli kiinteistö, jossa äiti asuu (käyttää hallintaoikeuttaan) mutta nyt haluaisi muuttaa pois. Haluisin nyt siis myydä kiinteistön. Olen asunut kiinteistössä 2v joten saanko vapauden luovutusvoitto verotuksesta, jos ensiksi teen perinnönjaon ja vasta sitten myyn kiinteistön? vai kannattaisiko kiinteistö ensin myydä ja sitten jakaa helppouden vuoksi? Tarvitseeko perinnönjaossa konkreettisen perinnönjakotodistuksen vaikka olen ainut perillinen? Ja mitä todistuksia tarvitsee jos haluaa myydä asunnon perikunnan nimissä?

5

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1. Jos vanhemmillasi oli molemminpuolinen täydellinen avioehto, teet äitisi kanssa omaisuuden erottelusopimuksen (joka vastaa ositussopimusta avio-oikeudellisessa tilanteessa).
      AL 85.1
      "Kun avioeroa koskeva asia on vireillä taikka kun avioliitto on purkautunut, omaisuuden ositus on toimitettava, jos puoliso tai kuolleen puolison perillinen sitä vaatii.

      Jos kumpaisellakaan puolisolla ei ole avio-oikeutta toistensa omaisuuteen, on omaisuuden osituksen sijasta toimitettava ainoastaan puolisoiden omaisuuden erottelu.

      Jos puolisoilla on yhteistä omaisuutta, on omaisuus vaadittaessa jaettava omaisuuden osituksessa taikka erottelussa."

      2. Kun olet ainoa perillinen, mitään perinnönjakoa ei tehdä.

      3. Jos olet asunut kiinteistössa 2 v OMISTUSAIKANASI eli isäsi kuoleman jälkeen, luovutusvoitto on verosta vapaata.

      4. Jos äitisi luopuu vastikkeetta kiinteistöön kohdistuvasta hallintaoikeudestaan, luopuminen muodostaa sinulle annetun lahjan, josta olet lahjaverovelvollinen.

    • ihmettelijäos

      Lain mukaan omistusaikana ei tarvitse itse asua 2v kiinteistössä vaan riittää, että kiinteistössä on omistusaikana asunut lähisukulainen. Eikö äiti ole riittävän läheinen sukulainen?

      • kaspersana

        Asunto voi olla kyllä perheenjäsenen käytössä, mutta verohallinnon ohjeessa ei puhuta lähisukulaisesta.


      • EiOle-

        Edes oma lapsi ei ole riittävän läheinen sukulainen, jos on täysi-ikäinen kiinteistössä asuessaan.

        "Luovutusvoitto ei ole veronalaista tuloa, jos verovelvollinen luovuttaa huoneiston hallintaan oikeuttavat osakkeet tai osuudet taikka rakennuksen, jonka hän on omistanut vähintään kahden vuoden ajan, ja jos hän on käyttänyt huoneistoa tai rakennusta omistusaikanaan vähintään kahden vuoden ajan omana tai perheen vakituisena asuntona."

        "Perheellä tarkoitetaan verovelvollisen puolisoa, rekisteröidyn parisuhteen osapuolta ja alaikäisiä lapsia."


      • TVL 48 § 1 mom. 1-kohta
        "Omaisuuden luovutuksesta saatu voitto ei ole veronalaista tuloa, jos verovelvollinen luovuttaa

        1) vähintään kahden vuoden ajan omistamansa sellaisen huoneiston hallintaan oikeuttavat osakkeet tai osuudet tai sellaisen rakennuksen tai sen osan, jota hän on omistusaikanaan yhtäjaksoisesti vähintään kahden vuoden ajan ennen luovutusta käyttänyt omana tai perheensä vakituisena asuntona (oman asunnon luovutusvoitto);"
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921535#L2P48

        Jos on kysymys SINUN omistamasi asunnon tai asunto-osuuden myymisestä, äitisi ei kuulu laissa tarkoitettuun sinun perheeseesi . Tällaista perhettäsi olisivat lähtökohtaisesti sinun puolisosi ja alaikäiset lapsesi.

        Verottajan ohjeesta:
        "3.1 Perheen käsite
        Oman asunnon luovutusvoiton verovapaus edellyttää, että asuntoa on käytetty omana tai perheen vakituisena asuntona. Perheen käsitettä ei kuitenkaan ole määritelty laissa. Perheellä tarkoitetaan lähtökohtaisesti puolisoa ja alaikäisiä lapsia."
        http://vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Henkiloasiakkaan_tuloverotus/Verovapaa_oman_asunnon_luovutus(37878)#3 Henkilöpiiri ja vakituinen asunto_

        Jos kysymys olisi ÄIDIN omistamasta asunnosta, hänen perhettään olisitte te hänen lapsensa, joiden asuminen tuottaisi äidille verovapauden, jos äidin omistusaikana yksi teistä ALAIKÄISENÄ olisi asunut ko. asunnossa 2 vuotta (vaikka äiti itse ei olisi asunut).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8216
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1173
    Aihe