Marsu heinäallergikon kotiin

piggie93

Suunnittelen hankkivani kaksi marsua, sillä minulla on pienempänä ollut marsu ja ihastuin niihin täysin. Minulla on vain yksi ongelma: avopuoliso on allerginen heinälle, ja marsuilla sitä on koko ajan oltava. Ajattelin kokeilla ostaa paketin heinää meille kotiin ja kokeillaan, pystyykö avopuoliso olemaan samassa huoneessa heinän kanssa ennen marsujen hankintaa, ja mulla olisi teille muutama kysymys:

Osaisiko joku vinkata, millainen heinä olisi vähiten allergisoiva? Luin jotain syysheinästä, mistä tiedän kaupassa että mikä on syysheinää? Heinäpelletitkin sopivat kuulemma osittaiseen heinän korvaamiseen, onko näin? Entä oletteko kokeilleet kastell heinää pölyämisen lieventämiseksi? Kuink paljon heinää menee esim kuukaudessa/viikossa, määrinä tai euroina?

Toivottavasti joku jaksaisi vastailla, kiitos jo etukäteen! Kaikki info heinästä käy :D

7

117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pupelo

      En sano juuta enkä jaata siihen, pitääkö väite paikkansa, mutta olen itsekin kuullut, että syysheinä olisi vähemmän pölyävä. Järjellä ajateltuna siinä ei ainakaan ole siitepölyä samalla tavoin kuin aikaisemmin korjatussa heinässä. Marketissa et varmasti saa tietää, mitä on tarjolla, mutta lemmikkieläinliikkeessä se on yleensä tiedossa. Ota kuitenkin huomioon, ettei syysheinää ole ympäri vuoden tarjolla.

      Oma, vankka mielipiteeni on se, ettei heinää voi korvata heinäpelletillä edes osittain. Kuitumäärä ei ole sama eikä se tarjoa samalla tavoin puuhastelua ja kivaa piilottelua kuin heinä.

      Itse en tuota heinän kastelua ole kokeillut, mutta kuulemma toimii. Toinen hyväksi havaittu kikka on pitää heinät vaikkapa isossa, kannellisessa boksissa, jonka sivuun on leikattu marsun mentävä aukko. Näin saa helposti estettyä heinän älyttömän pölyämisen huoneilmaan, mutta boksin on oltava niin iso, että molemmat marsut mahtuvat siellä vaivatta olemaan. Lisäksi tuo asettaa vaatimukset myös tilankäytön suhteen eikä tietenkään mahdu perus tehdashäkkiin, vaan vaatisi jo aitauksen.

      Ilmanpuhdistin on varmasti syytä hankkia enkä itsekään hankkisi marsuja kokeilematta ensin hyvän tovin, miten heinä avopuolisoosi vaikuttaa. Onko hänet testattu marsuallergian varalta? Jollei ole, niin se ehdottomasti kannattaa tehdä. Jos on taipumusta mihinkään allergiaan, niin ei ole tavatonta, että marsutkin oireita aiheuttavat, sillä ne ovat yksi pahimmista allergisoivista eläimistä.

    • Kjkujkjbkjbkjbkj

      Kokeilkaa sitä heinää pitää kuukausi. Syysheinästä ja heinäpelleteistä en osaa sanoa, mutta mun kolme marsua kuluttavat kilon heinää viikossa. Laadukas heinä on kuitenkin a ja o.

    • piggiee93

      Kiitos vastauksista! Yllätyin kyllä että menee vain kilo heinää viikossa kolmelle marsulle, luulin että menee paljon enemmän, en nimittäin yhtään muista omista kokemuksista, kun mulla on viimeksi ollut marsu seitsemän vuotta sitten. Avopuolisoa ei oo testattu marsuallergian varalta, ainakin koiralle on vähän allerginen että saattaapa tämä marsunhankinta kaatua siihenkin :/ toisaalta oli mun perheessäkin vähän marsuallergiaa joka huomattiin vasta marsun hankinnan jälkeen, eikä marsusta enää sitten luovuttu kun oireet eivät olleet pahoja. Kaikkihan on tietysti yksilöllistä.

      Kuinkahan paljon allergiatestit maksaa? Ainakin se olis ilmaista käydä silittelemässä marsua, mutta en tunne ketään kellä olisi marsu eikä paikkakunnalla ole ainakaan virallista kasvattajaa. Eläinkaupassa varmaan pölisee purut ja heinät yms sen verran, että allergiaoireita saattaa tulla niistäkin...

    • piggieee93

      Olisiko jollain vielä vastauksia...? :)

    • Sedä

      Suosittelen kokeilemaan marsulle allergisuutta ihan käytännössä harrastajan luona, testit ei välttämättä toimi: jos ei ole koskaan ollut tekemisissä marsun kanssa allergisuus ei näy koska ei ole altistusta ja vaikka testi näyttäisikin että on allerginen, oireet saattaa olla niin lievät, että niistä ei ole haittaa tai ne voi siedättyä pois.

      Heinäpelletti ei käy heinän korvikkeeksi. Suurin ongelma on, että heinä on tärkein marsun hampaiden kuluttaja, eli sen hampaat alkaa kasvaa liikaa ja väärään asentoon ilman sitä.

    • lhkljhkgilg

      Se kilo heinää menee viikossa kun laittaa heinän heinätelineisiin. Jos heinän nakkaa sinne lattialle marsut tallovat sen päältä levittävät ja sotkevat sen eikä sitä sen jälkeen kehtaa syöttää. Hävikki on pienempi siis kun ottavt itse heinätelineestä. Mun marsuilla siis on sitä heinää kokoajan ja silti syövät vaan suunnilleen sen kilon.

    • uyhjh

      Ai niin. Voisitte tarjota hoitopaikkaa marsuille niin saisitte tietää. Tai ottaa kesämarsuja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      273
      2730
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      209
      1753
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1465
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1221
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1166
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      236
      1081
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1012
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      943
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      72
      826
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      740
    Aihe