Kondenssisuojattu?

Varaston

Rakennan kylmän varaston. Pitääkö peltikaton alle laittaa kondenssisuojattu aluskate vai riittääkö tavallinen aluskatemuovi?

5

1904

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mökillinen

      Riippuu vähän siitä mitä tavaraa siellä varastossa säilytät että tarviiko ollenkaan aluskatetta. Jos satunnainen kondensoituva ja alas satava pisarointi ei haittaa ja tuuletus muuten pelaa niin ei ole hirveän suuri vahinko vaikka jättää koko aluskatteen pois. Toki rakennussuositukset puoltavat aluskatteen laittoa ja aika halpa hintahan se kuitenkin on jos sen sinne laittaa.
      Aiemmin oli vain noita muovisia aluskatteita, nykyään käytetään kalliimpaa kondenssisuojattua mallia. Mutta jos tuuletus ei ole riittävä niin ei nuokaan sitä pisarointia poista jos olosuhteet ovat otolliset ilmiölle.
      Ittellä 80-luvun mökki jossa peltikatto ilman aluskatetta, ei niin minkäänlaisia ongelmia ole ollut sen kanssa. Pikku pisaroinnit villoihin haihtuu kyllä kun ilma saa kiertää. Tosin jos joskus sen katon remppaan niin kyllä se aluskate sinne tulee laitettua.

    • remppamies1

      Noista tuo halvempi vaihtoehto riittävä, kaikkein halvin tulee "kevyt peitosta" niitä saa tarjouksessa kympillä.

    • Varaston

      Kiitoksia asiallisista vastauksista! Halvempi aluskate tuli hankittua ja katolle heitettyä.

    • Sähköpari

      Huom! Peltikattoon kannattaa kytkeä myös muutaman milliFaradyn kondensaattori. Se estää sähkökemiallista korroosiota toimimalla puskuroivana staattisen sähkön varastoijana. Eli kytketään peltikatto kondensaattoriin kuparijohdolla ja siitä kondensaattorista vedetään kuparijohdolla vaikkapa rautakankeen joka on upotettu maahan. Toimii hyvin ja peltikatto pysyy ruosteetta vuodesta toiseen.

    • nuhurstaja

      Turhaa ja yliarvostettua. Vesi on luonnontuote, eikä tee pahaa jos on hyvin rakennettu. Vesi on elementti, jota ei pidä turhaan blokata pois. Veden kanssa tulee elää ja ymmärtää että vettä on kaikkialla, jopa hengitysilmassa. Muutama pisara vettä tekee vain hyvää, kunhan et ole laittanut typerää muovia mihinkään. Tervapaperia tuulensuojaksi, niin se käyp.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe