Kohta 32v pariskunta

Harmittaakovasti

Olemme yrittäneet lasta nyt 7kk ja alkaa toivo loppua. Moni tietysti sanoo että lyhyt aika, mutta ei siltä tunnu. Olemme perusterveitä,emme tupakoi. Tuntuu kohtuuttomalta odottaa tässä iässä että vuosi pitää olla yritystä ennenkuin pääsee tutkimuksiin... Toisaalta en haluais edes mennä, pelkään että tuomio on se pahin: lapsettomuus. Haukun itseäni miksi olin niin naiivi ja kuvittelin ettei ole kiire ja en minä mitää lapsia halua... Nyt kun haluaakin niin pelkään että on myöhäistä.

8

66

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samavene

      Olen melko samassa tilanteessa mutta vuoden sinua vanhempi ja yk 6 alkamassa. Mies pari vuotta mua vanhempi. Aukiolotutkimukseen aika ensi viikolla, miehen siittiöt erittäin hyvät analyysin mukaan. Ei kannata aikailla tutkimuksiin menoa. Yksityiselle mentiin. Päätin, etten enää tuhlaa aikaa ja ns. selvitän tilanteen nyt heti. Harmittaa että lykkäsin asiaa näin pitkään mutta minkäs sille enää voi, kelloa ei saa käännettyä taaksepäin.

    • HyväTulee

      Ei hätää! Asioilla on tapana järjestyä. Rohkeasti vaan tutkimuksiin katsomaan, onhan munanjohtimet auki ja siemenneste kunnossa. Lapsettomuushoidot on kaikille tarkoitettuja palveluja, joista tekin maksatte veroissanne. Lääkäri osaa antaa vinkkejä ovulaation havaitsemisesta tai tarvittaessa lääkekuurin, jolla tuetaan munarakkuloiden kypsymistä. Jos ei perinteisellä tunnu tulevan raskaaksi, voidaan avustaa hoidoin. Jos omat solut eivät riitä, voidaan käyttää lahjasoluja. Jos ei hoidot auta, voi adoptoida tai toimia sijaisvanhempana. Vielä on monta oljenkortta jäljellä, eli turha vielä surra! Ei muuta kuin soittoa paikalliselle terkkarille ja hakemaan lähetettä lapsettomuustutkimuksiin :)

      • riialiina_

        Lapsettomuustutkimuksiin pääsee valitettavasti vasta vuoden yrittämisen jälkeen. Jos kaikki menisivät noin aikaisin, sinne olisi todella pitkät jonot. Omalla kohdalla 31 vuotiaana raskaus alkoi 9 kk:n yrittämisen jälkeen. Puolen vuoden jälkeen tutkittiin siittiöt yksityisellä (sen joutuu julkisellakin kuitenkin maksamaan itse!). Ja kävin gynellä ultrattavana juuri ennen ovulaatiota (näkyi, että kaikki ok ja munarakkula kehittyy kohdun limakalvo oikean paksuinen). Ovulaatiotestit tein ja pari verikoetta varmistin. Hankin sellaista liukkaria, joka ei estä siittiöiden liikettä (paria myydään esim. kotitesti.fi verkkokaupassa), söin foolihappoa ja elin terveellisesti. Jos kierto toimii, ovis tulee (oletko testannut??) ja siittiöt kunnossa, ei teillä ole kiirettä. Ja jos ei ole ollut vakavia gynekologisia tulehduksia tai miehellä sikotautia tms. joka voisi aiheuttaa lapsettomuuden.


    • SeitsemänKkOnLyhytAika

      Siihen on hyvät syyt, että pitää vähintään vuosi yrittää ennen yhteiskunnan ilmaisia tutkimuksia. Voitte mennä yksityiselle milloin hyvänsä, vaikka ehkä se ei ole kovin järkevää ennen kuin se vuosi yritetty.

      Ei elämä ole sellaista, että kaiken minkä haluaa saa juuri suunniteltuun aikaan ja välittömästi. Lapsia ei varsinkaan. Jos vielä 32-vuotiaana ei ole sitä oppinut, niin sehän on sitten korkea aika opetella.

    • Lundia

      Hei!
      Kannattaa luottaa myös vaistoon, jos tuntuu ettei kaikki ole kohdallaan. Yksityisellä perustestit eivät ole aivan järjettömän hintaisia, joiden jälkeen saatte mielenrauhan jatkaa yritystä, jos kaikki on ok.
      Olen sitä mieltä, että kannattaa lähteä ajoissa liikkeelle eikä jahkailla, kuten meille kävi. 8 vuotta ihmeteltiin, pelättiin ja kun ei oikein tiedetty millaisia mahdollisuuksia on tarjolla ja mistä rahat kalliisiin hoitoihin jos jotain vikaa löytyy. Useimpia pareja pystytään auttamaan, mutta onnistumiseenkin saa varata aikaa. Hoitojaksot voivat venyä olit sitten julkisella tai yksityisellä. Kaikki lomat ja juhlapyhät tuovat viivytyksiä ainakin julkisella. Itse otin kesälomaa, että pystyin käymään hoidoissa, koska en halunnut asiasta töissä tehdä numeroa. (Matkaa hoitopaikkaan oli yli 100km yhteen suuntaan. Oli välillä vaikeaa järjestää aikatauluja lääkärin, miehen ja minun kanssa ) Ehdin käymään kaksi ICSI-hoitoa, josta toisesta olen nyt raskaana alkumetreillä.
      Meillä meni hoitorumbaan vain vuosi, ja se on lyhyt aika. Se on silti ollut elämäni stressaavin ja kovin ajanjakso. Parisuhdekoulukin se on. Sanoisin, että henkisesti kovempi juttu kuin fyysisesti. En kokenut piikityksiä ja toimenpiteitä pelottavina, ainoastaan toivon ja epätoivon kanssa kamppailu oli raskainta ja se, että lähipiiri ei koskaa ymmärrä mitä lapsettomuushoitoja käyvä käy läpi.. Toki myös kalliit hoidot joihin meni yhteensä n. 8000 euroa, vetivät talouden ja hermon tiukoille. ( nämä hinnat ovat yksityisklinikan hintoja, joihin kuuluu kaikki matkoista labrakokeisiin, lääkkeisiin yms. Usean klinikan sivuilla on hinnat nähtävissä, mutta ennen kuin pääsee hoitoihin, pitää olla syy selvillä miten hoidetaan. Vaihtoehtoja on paljon ja Suomessa osaaminen on huippua!
      Vahva tahto onnistua tärkeän asian puolesta saa ihmisen jaksamaan tai ainakin antamaan mahdollisuuden onnistua, ettei tarvitse vanhempana jossitella.

      • Kulissit-perseestä

        Oliko kovakin sosiaalinen paine?


    • Älä-hätäile

      Lapseton ehkä olisit vaikka olisit aloittanut 15 vuotiaana. Tai jos et sitä, niin muuten vain sinulla menisi päin persettä, niin kuin usein siinä tilanteessa.

      Nuori olet ja ehdit vielä. Pari vuotta yritätte ja sitten tutkimuksiin.

    • Lukekaa-

      Uuden tutkimustiedon mukaan nainen on hedelmällisimmillään 30 - 35 vuotiaana. Turhaa pilata omaa ja muiden elämää hankkimalla lapsia liian nuorena.

      http://m.vauva.fi/mobiilikeskustelut/index.html#!/ketju/3906552/naisen_hedelmallisyys_ei_romahda_35_vuotiaana

      http://m.voice.fi/koti/yle-naiset-ovat-hedelmallisimmillaan-kolmekymppisina/8/51885

      Elämä on muuta kuin lisääntymistä varten ja asiassa on otettava huomioon muitakin seikkoja kuin se, että milloin tulee helpoiten raskaaksi. Fakta on se, että aivot ovat valmiit järkipäätöksiin vasta 25 vuotiaana. Näin ollen lapsentekokaveri pitää ottaa 25 vuotiaana ja olla hänen kanssaan 10 vuotta eli parisuhde- ja ikäkriisien yli. Sinne se menee 35 vuoden ikään väkisinkin vastuullisilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18459
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3145
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1860
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      272
      1416
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      83
      1091
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe