Miten tarkista öljymäärän Meganen automaattilaatikosta?
Öljytikkua ei ole. Vaihteisto on DP0 mallia.
Itse epäilen öljymäärän tarkistuksen tapahtuvan pohjapropun kautta siten, että sisempi proppu pidetään auki ja kaadetaan öljyä lootaan, kunnes sitä tulee ulos propun reiästä. Proppuhan on kaksiosainen ja sisemmässä osassa on n. 15 cm pitkä putki, joka menee laatikon sisään.
Mahdanko olla oikeassa tuon arvailun suhteen?
Pitäisi tarkistaa öljymäärä, kun stefa näyttäisi tihkuttavan punaista auton alle...
Automaatin öljymäärän tarkistus
9
4977
Vastaukset
- KAri
Muistini mukaan tuo vaihteisto on "huoltovapaa" ja sille ei voi tehdä (itse) mitään.
Itse pyysin huollossa tarkistamaan tason, mutta eivät edes merkkihuollossa avanneet laatikkoa.
Sinänsä ei siihen mitään tarvetta ollut - olisin vaan varmuuden vuoksi tarkistuttanut.
Pahimmillaan siis sulla on edessä koko laatikon vaihto öljyvuodon vuoksi. Tarkista vielä Renault-huollosta, ihan vaikka soittamalla.
-KAri-- Pera
Vaikka DPO vaihteisto onkin ns. huoltovapaa,niin kyllä sinne silti kannattaa öljyt vaihtaa 60 tkm:n välein.Ei meinaan ole edes mikään kallis homma.Itse kysyin Kaivokselan Biliasta vaihdon hintaa ja oli muistaakseni 65 euroa öljyt.Öljyn hinta tosin kuullosti vähän suolaiselta 18e/litra(Tranself D3),mutta ei sitä mene vaihdossa kuin 4 litraa.
- Mara
Pera kirjoitti:
Vaikka DPO vaihteisto onkin ns. huoltovapaa,niin kyllä sinne silti kannattaa öljyt vaihtaa 60 tkm:n välein.Ei meinaan ole edes mikään kallis homma.Itse kysyin Kaivokselan Biliasta vaihdon hintaa ja oli muistaakseni 65 euroa öljyt.Öljyn hinta tosin kuullosti vähän suolaiselta 18e/litra(Tranself D3),mutta ei sitä mene vaihdossa kuin 4 litraa.
Se 4 litraa minkä mainitsit, on vain se osuus mikä tulee ulos pohjapropusta, loput jää sisään. Esimerkiksi automaatin momentinmuuttajassa ("kytkin") ja öljynlauhduttimessa on litrakaupalla öljyä mikä ei tule ulos. Luin jostain että systeemissä olisi yhteensä n.10 litraa. Vaihtaminen perustuu osavaihtoon. Jos 4 L vaihdetaan 10:stä, niin alkuperäisen öljyn osuus koko öljystä on 0,6^n, missä n = vaihtojen lukumäärä. Eli 4 vaihdon jälkeen alkuperäistä on systeemissä 60%, 36%, 22%, 13% jne. Jo pelkän vaihteisto-osan tyhjentäminen kokonaan vaatisi laatikon öljypohjan irroittamisen. Laatikossa on siten aina eri-ikäistä öljyä - kunnes tulee totaaliremppa eteen. Jos/kun kaikki öljy vaihdettaisiin niin ei se enää ihan halpaa ole.
Joku taisi puhua koko laatikon vaihtamisesta, kun stefa vuosi? Kyllä niitä stefojakin voi vaihtaa. Jos Renault-huolto ei siihen pysty/halua, niin pääkaupunkiseudulta löytyy ainakin yksi automaattilaatikoiden korjaamo. Jotkut irroittavat laatikon itse ja vievät sen irtonaisena korjaamoon.
http://www.powermatic.fi/ - Pera
Mara kirjoitti:
Se 4 litraa minkä mainitsit, on vain se osuus mikä tulee ulos pohjapropusta, loput jää sisään. Esimerkiksi automaatin momentinmuuttajassa ("kytkin") ja öljynlauhduttimessa on litrakaupalla öljyä mikä ei tule ulos. Luin jostain että systeemissä olisi yhteensä n.10 litraa. Vaihtaminen perustuu osavaihtoon. Jos 4 L vaihdetaan 10:stä, niin alkuperäisen öljyn osuus koko öljystä on 0,6^n, missä n = vaihtojen lukumäärä. Eli 4 vaihdon jälkeen alkuperäistä on systeemissä 60%, 36%, 22%, 13% jne. Jo pelkän vaihteisto-osan tyhjentäminen kokonaan vaatisi laatikon öljypohjan irroittamisen. Laatikossa on siten aina eri-ikäistä öljyä - kunnes tulee totaaliremppa eteen. Jos/kun kaikki öljy vaihdettaisiin niin ei se enää ihan halpaa ole.
Joku taisi puhua koko laatikon vaihtamisesta, kun stefa vuosi? Kyllä niitä stefojakin voi vaihtaa. Jos Renault-huolto ei siihen pysty/halua, niin pääkaupunkiseudulta löytyy ainakin yksi automaattilaatikoiden korjaamo. Jotkut irroittavat laatikon itse ja vievät sen irtonaisena korjaamoon.
http://www.powermatic.fi/Se on totta että laatikko ei tule tyhjäksi öljynvaihdon yhteydessä,mutta silti ne kannattaa vaihtaa.Muistaakseni ns. "kuivan" DPO laatikon öljymäärä on jotain kuuden litran paikkeilla,eikä laatikossa edes ole perinteistä öljypohjaa mitä irroittaa,eikä kyllä vaihdettavaa suodatintakaan.Jos öljyä tippuu vetoakselin stefasta niin ne saa kyllä vaihdettua,eikä niiden takia kannata laatikkoa ainakaan irroittaa.
- Jörrikkä
Jep, kyllä tuo laatikko on ns. huoltovapaa, vaikka ei oikeasti huoltovapaata laatikkoa ole olemassakaan. Ei nuo stefat sentään mahdottomia kestä. Mutta yhden stefan vaihdon takia ei sentään koko loota mene vaihtoon.
Näin tein:
Hain paikallisesta laakeriliikkeestä uuden sopivan stefan (pölyhuulellinen ja oikea pyörimissuunta). Irroitin vetoakselin ja otin irti vanhan stefan. Valuva öljy otettiin talteen. Uusi stefa temppuiltiin paikalleen. Olipa muuten ahtaassa paikassa! Laskin vielä loput öljyt pois KOKO pohjapropun irroittamalla.
Mittasin sitten pois valuneen öljyn määrän ja laitoin uutta öljyä laatikkoon saman määrän 2dl. Yhteensä 3,7l.
Ajoin koneen ja laatikon lämpimäksi (tiellä kaikki vaihteet läpikäyden), auto takaisin nosturille ja avasin propun sisemmän mutterin eli sen osan, josta lähtee se n. 15 cm putki laatikon sisään. Putkesta tulee öljyä yli kunnes taso on oikea.
Enempiäpä tuota laatikkoa ei juuri pystykään aukomaan purkamatta sitä pois autosta.
Nyt pysyy öljyt taas sisällä ja laatikko pelaa. Tulipahan vaihdettua osa öljystäkin samalla.
Niin, hintaa tuli remontille itse tehden: stefa 6 EUR öljyt.
Olishan se mukava, kun laittaisivat vielä näihin uusinkiin automaatteihin öljytikun, ettei tarvitsisi nosturin kanssa moneen kertaan pelata. - Mara
Jörrikkä kirjoitti:
Jep, kyllä tuo laatikko on ns. huoltovapaa, vaikka ei oikeasti huoltovapaata laatikkoa ole olemassakaan. Ei nuo stefat sentään mahdottomia kestä. Mutta yhden stefan vaihdon takia ei sentään koko loota mene vaihtoon.
Näin tein:
Hain paikallisesta laakeriliikkeestä uuden sopivan stefan (pölyhuulellinen ja oikea pyörimissuunta). Irroitin vetoakselin ja otin irti vanhan stefan. Valuva öljy otettiin talteen. Uusi stefa temppuiltiin paikalleen. Olipa muuten ahtaassa paikassa! Laskin vielä loput öljyt pois KOKO pohjapropun irroittamalla.
Mittasin sitten pois valuneen öljyn määrän ja laitoin uutta öljyä laatikkoon saman määrän 2dl. Yhteensä 3,7l.
Ajoin koneen ja laatikon lämpimäksi (tiellä kaikki vaihteet läpikäyden), auto takaisin nosturille ja avasin propun sisemmän mutterin eli sen osan, josta lähtee se n. 15 cm putki laatikon sisään. Putkesta tulee öljyä yli kunnes taso on oikea.
Enempiäpä tuota laatikkoa ei juuri pystykään aukomaan purkamatta sitä pois autosta.
Nyt pysyy öljyt taas sisällä ja laatikko pelaa. Tulipahan vaihdettua osa öljystäkin samalla.
Niin, hintaa tuli remontille itse tehden: stefa 6 EUR öljyt.
Olishan se mukava, kun laittaisivat vielä näihin uusinkiin automaatteihin öljytikun, ettei tarvitsisi nosturin kanssa moneen kertaan pelata.Jos minä olisin Renaultin suunnittelijana, niin näyttöön tulisi pyydettäessä samanlainen "Gear Oil OK / oooooo" kuin moottoriöljylläkin. Ainakin pyydettäessä. Öljytason mittaaminen näyttää onnistuvan jopa pikkuluokan Renaulteissa (mm. Clio 2000), automaatissa öljytason mittaus olisi aika tärkeä. Samoin sen lämpötila.
Kyllä niillä antureita riittää. Tietääkseni Peugeotin AL4 laatikossa (suunniteltu yhdessä Renaultin ja Siemensin kanssa , sama kuin DP0) on anturi joka mittaa lämpötilaa ja laskee jopa tunteja kauanko öljyä on käytetty lämpötilassa T> 90 C). Systeemi myös estää momentimuuntimen lukituksen kun öljyn lämpötila < 15 C jotta öljy lämpenisi nopeammin. Olisipa mukava kun "ajotietokone" olisi nimensä veroinen ja scrollaisi haluttaessa kaikenlaista laatikon ja koneen mittausdataa.
- ranskataranaali
Harrastin ekan kerran persereikäseksiä automaattirenaultin takapenkillä.
Kyllä siinä vaihtui vaihteistoöljyt
Tehtiin samalla kaverin kanssa akasta ranskalainen tuplapatonki. - Rellunisti
125€ maksoi vaihto ja 6L sinne upposi. Ihan perinteisellä menetelmällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206959Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297865- 72855
- 40851