Automaatin öljymäärän tarkistus

Jörrikkä

Miten tarkista öljymäärän Meganen automaattilaatikosta?

Öljytikkua ei ole. Vaihteisto on DP0 mallia.

Itse epäilen öljymäärän tarkistuksen tapahtuvan pohjapropun kautta siten, että sisempi proppu pidetään auki ja kaadetaan öljyä lootaan, kunnes sitä tulee ulos propun reiästä. Proppuhan on kaksiosainen ja sisemmässä osassa on n. 15 cm pitkä putki, joka menee laatikon sisään.

Mahdanko olla oikeassa tuon arvailun suhteen?

Pitäisi tarkistaa öljymäärä, kun stefa näyttäisi tihkuttavan punaista auton alle...

9

5160

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KAri

      Muistini mukaan tuo vaihteisto on "huoltovapaa" ja sille ei voi tehdä (itse) mitään.
      Itse pyysin huollossa tarkistamaan tason, mutta eivät edes merkkihuollossa avanneet laatikkoa.
      Sinänsä ei siihen mitään tarvetta ollut - olisin vaan varmuuden vuoksi tarkistuttanut.

      Pahimmillaan siis sulla on edessä koko laatikon vaihto öljyvuodon vuoksi. Tarkista vielä Renault-huollosta, ihan vaikka soittamalla.

      -KAri-

      • Pera

        Vaikka DPO vaihteisto onkin ns. huoltovapaa,niin kyllä sinne silti kannattaa öljyt vaihtaa 60 tkm:n välein.Ei meinaan ole edes mikään kallis homma.Itse kysyin Kaivokselan Biliasta vaihdon hintaa ja oli muistaakseni 65 euroa öljyt.Öljyn hinta tosin kuullosti vähän suolaiselta 18e/litra(Tranself D3),mutta ei sitä mene vaihdossa kuin 4 litraa.


      • Mara
        Pera kirjoitti:

        Vaikka DPO vaihteisto onkin ns. huoltovapaa,niin kyllä sinne silti kannattaa öljyt vaihtaa 60 tkm:n välein.Ei meinaan ole edes mikään kallis homma.Itse kysyin Kaivokselan Biliasta vaihdon hintaa ja oli muistaakseni 65 euroa öljyt.Öljyn hinta tosin kuullosti vähän suolaiselta 18e/litra(Tranself D3),mutta ei sitä mene vaihdossa kuin 4 litraa.

        Se 4 litraa minkä mainitsit, on vain se osuus mikä tulee ulos pohjapropusta, loput jää sisään. Esimerkiksi automaatin momentinmuuttajassa ("kytkin") ja öljynlauhduttimessa on litrakaupalla öljyä mikä ei tule ulos. Luin jostain että systeemissä olisi yhteensä n.10 litraa. Vaihtaminen perustuu osavaihtoon. Jos 4 L vaihdetaan 10:stä, niin alkuperäisen öljyn osuus koko öljystä on 0,6^n, missä n = vaihtojen lukumäärä. Eli 4 vaihdon jälkeen alkuperäistä on systeemissä 60%, 36%, 22%, 13% jne. Jo pelkän vaihteisto-osan tyhjentäminen kokonaan vaatisi laatikon öljypohjan irroittamisen. Laatikossa on siten aina eri-ikäistä öljyä - kunnes tulee totaaliremppa eteen. Jos/kun kaikki öljy vaihdettaisiin niin ei se enää ihan halpaa ole.

        Joku taisi puhua koko laatikon vaihtamisesta, kun stefa vuosi? Kyllä niitä stefojakin voi vaihtaa. Jos Renault-huolto ei siihen pysty/halua, niin pääkaupunkiseudulta löytyy ainakin yksi automaattilaatikoiden korjaamo. Jotkut irroittavat laatikon itse ja vievät sen irtonaisena korjaamoon.
        http://www.powermatic.fi/


      • Pera
        Mara kirjoitti:

        Se 4 litraa minkä mainitsit, on vain se osuus mikä tulee ulos pohjapropusta, loput jää sisään. Esimerkiksi automaatin momentinmuuttajassa ("kytkin") ja öljynlauhduttimessa on litrakaupalla öljyä mikä ei tule ulos. Luin jostain että systeemissä olisi yhteensä n.10 litraa. Vaihtaminen perustuu osavaihtoon. Jos 4 L vaihdetaan 10:stä, niin alkuperäisen öljyn osuus koko öljystä on 0,6^n, missä n = vaihtojen lukumäärä. Eli 4 vaihdon jälkeen alkuperäistä on systeemissä 60%, 36%, 22%, 13% jne. Jo pelkän vaihteisto-osan tyhjentäminen kokonaan vaatisi laatikon öljypohjan irroittamisen. Laatikossa on siten aina eri-ikäistä öljyä - kunnes tulee totaaliremppa eteen. Jos/kun kaikki öljy vaihdettaisiin niin ei se enää ihan halpaa ole.

        Joku taisi puhua koko laatikon vaihtamisesta, kun stefa vuosi? Kyllä niitä stefojakin voi vaihtaa. Jos Renault-huolto ei siihen pysty/halua, niin pääkaupunkiseudulta löytyy ainakin yksi automaattilaatikoiden korjaamo. Jotkut irroittavat laatikon itse ja vievät sen irtonaisena korjaamoon.
        http://www.powermatic.fi/

        Se on totta että laatikko ei tule tyhjäksi öljynvaihdon yhteydessä,mutta silti ne kannattaa vaihtaa.Muistaakseni ns. "kuivan" DPO laatikon öljymäärä on jotain kuuden litran paikkeilla,eikä laatikossa edes ole perinteistä öljypohjaa mitä irroittaa,eikä kyllä vaihdettavaa suodatintakaan.Jos öljyä tippuu vetoakselin stefasta niin ne saa kyllä vaihdettua,eikä niiden takia kannata laatikkoa ainakaan irroittaa.


      • Jörrikkä

        Jep, kyllä tuo laatikko on ns. huoltovapaa, vaikka ei oikeasti huoltovapaata laatikkoa ole olemassakaan. Ei nuo stefat sentään mahdottomia kestä. Mutta yhden stefan vaihdon takia ei sentään koko loota mene vaihtoon.

        Näin tein:

        Hain paikallisesta laakeriliikkeestä uuden sopivan stefan (pölyhuulellinen ja oikea pyörimissuunta). Irroitin vetoakselin ja otin irti vanhan stefan. Valuva öljy otettiin talteen. Uusi stefa temppuiltiin paikalleen. Olipa muuten ahtaassa paikassa! Laskin vielä loput öljyt pois KOKO pohjapropun irroittamalla.

        Mittasin sitten pois valuneen öljyn määrän ja laitoin uutta öljyä laatikkoon saman määrän 2dl. Yhteensä 3,7l.

        Ajoin koneen ja laatikon lämpimäksi (tiellä kaikki vaihteet läpikäyden), auto takaisin nosturille ja avasin propun sisemmän mutterin eli sen osan, josta lähtee se n. 15 cm putki laatikon sisään. Putkesta tulee öljyä yli kunnes taso on oikea.

        Enempiäpä tuota laatikkoa ei juuri pystykään aukomaan purkamatta sitä pois autosta.

        Nyt pysyy öljyt taas sisällä ja laatikko pelaa. Tulipahan vaihdettua osa öljystäkin samalla.

        Niin, hintaa tuli remontille itse tehden: stefa 6 EUR öljyt.

        Olishan se mukava, kun laittaisivat vielä näihin uusinkiin automaatteihin öljytikun, ettei tarvitsisi nosturin kanssa moneen kertaan pelata.


      • Mara
        Jörrikkä kirjoitti:

        Jep, kyllä tuo laatikko on ns. huoltovapaa, vaikka ei oikeasti huoltovapaata laatikkoa ole olemassakaan. Ei nuo stefat sentään mahdottomia kestä. Mutta yhden stefan vaihdon takia ei sentään koko loota mene vaihtoon.

        Näin tein:

        Hain paikallisesta laakeriliikkeestä uuden sopivan stefan (pölyhuulellinen ja oikea pyörimissuunta). Irroitin vetoakselin ja otin irti vanhan stefan. Valuva öljy otettiin talteen. Uusi stefa temppuiltiin paikalleen. Olipa muuten ahtaassa paikassa! Laskin vielä loput öljyt pois KOKO pohjapropun irroittamalla.

        Mittasin sitten pois valuneen öljyn määrän ja laitoin uutta öljyä laatikkoon saman määrän 2dl. Yhteensä 3,7l.

        Ajoin koneen ja laatikon lämpimäksi (tiellä kaikki vaihteet läpikäyden), auto takaisin nosturille ja avasin propun sisemmän mutterin eli sen osan, josta lähtee se n. 15 cm putki laatikon sisään. Putkesta tulee öljyä yli kunnes taso on oikea.

        Enempiäpä tuota laatikkoa ei juuri pystykään aukomaan purkamatta sitä pois autosta.

        Nyt pysyy öljyt taas sisällä ja laatikko pelaa. Tulipahan vaihdettua osa öljystäkin samalla.

        Niin, hintaa tuli remontille itse tehden: stefa 6 EUR öljyt.

        Olishan se mukava, kun laittaisivat vielä näihin uusinkiin automaatteihin öljytikun, ettei tarvitsisi nosturin kanssa moneen kertaan pelata.

        Jos minä olisin Renaultin suunnittelijana, niin näyttöön tulisi pyydettäessä samanlainen "Gear Oil OK / oooooo" kuin moottoriöljylläkin. Ainakin pyydettäessä. Öljytason mittaaminen näyttää onnistuvan jopa pikkuluokan Renaulteissa (mm. Clio 2000), automaatissa öljytason mittaus olisi aika tärkeä. Samoin sen lämpötila.

        Kyllä niillä antureita riittää. Tietääkseni Peugeotin AL4 laatikossa (suunniteltu yhdessä Renaultin ja Siemensin kanssa , sama kuin DP0) on anturi joka mittaa lämpötilaa ja laskee jopa tunteja kauanko öljyä on käytetty lämpötilassa T> 90 C). Systeemi myös estää momentimuuntimen lukituksen kun öljyn lämpötila < 15 C jotta öljy lämpenisi nopeammin. Olisipa mukava kun "ajotietokone" olisi nimensä veroinen ja scrollaisi haluttaessa kaikenlaista laatikon ja koneen mittausdataa.


    • ranskataranaali

      Harrastin ekan kerran persereikäseksiä automaattirenaultin takapenkillä.
      Kyllä siinä vaihtui vaihteistoöljyt
      Tehtiin samalla kaverin kanssa akasta ranskalainen tuplapatonki.

    • Rellunisti

      125€ maksoi vaihto ja 6L sinne upposi. Ihan perinteisellä menetelmällä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1737
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1558
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      44
      1066
    4. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      919
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      40
      910
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      836
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      792
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      768
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      750
    Aihe