Automaatin öljymäärän tarkistus

Jörrikkä

Miten tarkista öljymäärän Meganen automaattilaatikosta?

Öljytikkua ei ole. Vaihteisto on DP0 mallia.

Itse epäilen öljymäärän tarkistuksen tapahtuvan pohjapropun kautta siten, että sisempi proppu pidetään auki ja kaadetaan öljyä lootaan, kunnes sitä tulee ulos propun reiästä. Proppuhan on kaksiosainen ja sisemmässä osassa on n. 15 cm pitkä putki, joka menee laatikon sisään.

Mahdanko olla oikeassa tuon arvailun suhteen?

Pitäisi tarkistaa öljymäärä, kun stefa näyttäisi tihkuttavan punaista auton alle...

9

4750

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KAri

      Muistini mukaan tuo vaihteisto on "huoltovapaa" ja sille ei voi tehdä (itse) mitään.
      Itse pyysin huollossa tarkistamaan tason, mutta eivät edes merkkihuollossa avanneet laatikkoa.
      Sinänsä ei siihen mitään tarvetta ollut - olisin vaan varmuuden vuoksi tarkistuttanut.

      Pahimmillaan siis sulla on edessä koko laatikon vaihto öljyvuodon vuoksi. Tarkista vielä Renault-huollosta, ihan vaikka soittamalla.

      -KAri-

      • Pera

        Vaikka DPO vaihteisto onkin ns. huoltovapaa,niin kyllä sinne silti kannattaa öljyt vaihtaa 60 tkm:n välein.Ei meinaan ole edes mikään kallis homma.Itse kysyin Kaivokselan Biliasta vaihdon hintaa ja oli muistaakseni 65 euroa öljyt.Öljyn hinta tosin kuullosti vähän suolaiselta 18e/litra(Tranself D3),mutta ei sitä mene vaihdossa kuin 4 litraa.


      • Mara
        Pera kirjoitti:

        Vaikka DPO vaihteisto onkin ns. huoltovapaa,niin kyllä sinne silti kannattaa öljyt vaihtaa 60 tkm:n välein.Ei meinaan ole edes mikään kallis homma.Itse kysyin Kaivokselan Biliasta vaihdon hintaa ja oli muistaakseni 65 euroa öljyt.Öljyn hinta tosin kuullosti vähän suolaiselta 18e/litra(Tranself D3),mutta ei sitä mene vaihdossa kuin 4 litraa.

        Se 4 litraa minkä mainitsit, on vain se osuus mikä tulee ulos pohjapropusta, loput jää sisään. Esimerkiksi automaatin momentinmuuttajassa ("kytkin") ja öljynlauhduttimessa on litrakaupalla öljyä mikä ei tule ulos. Luin jostain että systeemissä olisi yhteensä n.10 litraa. Vaihtaminen perustuu osavaihtoon. Jos 4 L vaihdetaan 10:stä, niin alkuperäisen öljyn osuus koko öljystä on 0,6^n, missä n = vaihtojen lukumäärä. Eli 4 vaihdon jälkeen alkuperäistä on systeemissä 60%, 36%, 22%, 13% jne. Jo pelkän vaihteisto-osan tyhjentäminen kokonaan vaatisi laatikon öljypohjan irroittamisen. Laatikossa on siten aina eri-ikäistä öljyä - kunnes tulee totaaliremppa eteen. Jos/kun kaikki öljy vaihdettaisiin niin ei se enää ihan halpaa ole.

        Joku taisi puhua koko laatikon vaihtamisesta, kun stefa vuosi? Kyllä niitä stefojakin voi vaihtaa. Jos Renault-huolto ei siihen pysty/halua, niin pääkaupunkiseudulta löytyy ainakin yksi automaattilaatikoiden korjaamo. Jotkut irroittavat laatikon itse ja vievät sen irtonaisena korjaamoon.
        http://www.powermatic.fi/


      • Pera
        Mara kirjoitti:

        Se 4 litraa minkä mainitsit, on vain se osuus mikä tulee ulos pohjapropusta, loput jää sisään. Esimerkiksi automaatin momentinmuuttajassa ("kytkin") ja öljynlauhduttimessa on litrakaupalla öljyä mikä ei tule ulos. Luin jostain että systeemissä olisi yhteensä n.10 litraa. Vaihtaminen perustuu osavaihtoon. Jos 4 L vaihdetaan 10:stä, niin alkuperäisen öljyn osuus koko öljystä on 0,6^n, missä n = vaihtojen lukumäärä. Eli 4 vaihdon jälkeen alkuperäistä on systeemissä 60%, 36%, 22%, 13% jne. Jo pelkän vaihteisto-osan tyhjentäminen kokonaan vaatisi laatikon öljypohjan irroittamisen. Laatikossa on siten aina eri-ikäistä öljyä - kunnes tulee totaaliremppa eteen. Jos/kun kaikki öljy vaihdettaisiin niin ei se enää ihan halpaa ole.

        Joku taisi puhua koko laatikon vaihtamisesta, kun stefa vuosi? Kyllä niitä stefojakin voi vaihtaa. Jos Renault-huolto ei siihen pysty/halua, niin pääkaupunkiseudulta löytyy ainakin yksi automaattilaatikoiden korjaamo. Jotkut irroittavat laatikon itse ja vievät sen irtonaisena korjaamoon.
        http://www.powermatic.fi/

        Se on totta että laatikko ei tule tyhjäksi öljynvaihdon yhteydessä,mutta silti ne kannattaa vaihtaa.Muistaakseni ns. "kuivan" DPO laatikon öljymäärä on jotain kuuden litran paikkeilla,eikä laatikossa edes ole perinteistä öljypohjaa mitä irroittaa,eikä kyllä vaihdettavaa suodatintakaan.Jos öljyä tippuu vetoakselin stefasta niin ne saa kyllä vaihdettua,eikä niiden takia kannata laatikkoa ainakaan irroittaa.


      • Jörrikkä

        Jep, kyllä tuo laatikko on ns. huoltovapaa, vaikka ei oikeasti huoltovapaata laatikkoa ole olemassakaan. Ei nuo stefat sentään mahdottomia kestä. Mutta yhden stefan vaihdon takia ei sentään koko loota mene vaihtoon.

        Näin tein:

        Hain paikallisesta laakeriliikkeestä uuden sopivan stefan (pölyhuulellinen ja oikea pyörimissuunta). Irroitin vetoakselin ja otin irti vanhan stefan. Valuva öljy otettiin talteen. Uusi stefa temppuiltiin paikalleen. Olipa muuten ahtaassa paikassa! Laskin vielä loput öljyt pois KOKO pohjapropun irroittamalla.

        Mittasin sitten pois valuneen öljyn määrän ja laitoin uutta öljyä laatikkoon saman määrän 2dl. Yhteensä 3,7l.

        Ajoin koneen ja laatikon lämpimäksi (tiellä kaikki vaihteet läpikäyden), auto takaisin nosturille ja avasin propun sisemmän mutterin eli sen osan, josta lähtee se n. 15 cm putki laatikon sisään. Putkesta tulee öljyä yli kunnes taso on oikea.

        Enempiäpä tuota laatikkoa ei juuri pystykään aukomaan purkamatta sitä pois autosta.

        Nyt pysyy öljyt taas sisällä ja laatikko pelaa. Tulipahan vaihdettua osa öljystäkin samalla.

        Niin, hintaa tuli remontille itse tehden: stefa 6 EUR öljyt.

        Olishan se mukava, kun laittaisivat vielä näihin uusinkiin automaatteihin öljytikun, ettei tarvitsisi nosturin kanssa moneen kertaan pelata.


      • Mara
        Jörrikkä kirjoitti:

        Jep, kyllä tuo laatikko on ns. huoltovapaa, vaikka ei oikeasti huoltovapaata laatikkoa ole olemassakaan. Ei nuo stefat sentään mahdottomia kestä. Mutta yhden stefan vaihdon takia ei sentään koko loota mene vaihtoon.

        Näin tein:

        Hain paikallisesta laakeriliikkeestä uuden sopivan stefan (pölyhuulellinen ja oikea pyörimissuunta). Irroitin vetoakselin ja otin irti vanhan stefan. Valuva öljy otettiin talteen. Uusi stefa temppuiltiin paikalleen. Olipa muuten ahtaassa paikassa! Laskin vielä loput öljyt pois KOKO pohjapropun irroittamalla.

        Mittasin sitten pois valuneen öljyn määrän ja laitoin uutta öljyä laatikkoon saman määrän 2dl. Yhteensä 3,7l.

        Ajoin koneen ja laatikon lämpimäksi (tiellä kaikki vaihteet läpikäyden), auto takaisin nosturille ja avasin propun sisemmän mutterin eli sen osan, josta lähtee se n. 15 cm putki laatikon sisään. Putkesta tulee öljyä yli kunnes taso on oikea.

        Enempiäpä tuota laatikkoa ei juuri pystykään aukomaan purkamatta sitä pois autosta.

        Nyt pysyy öljyt taas sisällä ja laatikko pelaa. Tulipahan vaihdettua osa öljystäkin samalla.

        Niin, hintaa tuli remontille itse tehden: stefa 6 EUR öljyt.

        Olishan se mukava, kun laittaisivat vielä näihin uusinkiin automaatteihin öljytikun, ettei tarvitsisi nosturin kanssa moneen kertaan pelata.

        Jos minä olisin Renaultin suunnittelijana, niin näyttöön tulisi pyydettäessä samanlainen "Gear Oil OK / oooooo" kuin moottoriöljylläkin. Ainakin pyydettäessä. Öljytason mittaaminen näyttää onnistuvan jopa pikkuluokan Renaulteissa (mm. Clio 2000), automaatissa öljytason mittaus olisi aika tärkeä. Samoin sen lämpötila.

        Kyllä niillä antureita riittää. Tietääkseni Peugeotin AL4 laatikossa (suunniteltu yhdessä Renaultin ja Siemensin kanssa , sama kuin DP0) on anturi joka mittaa lämpötilaa ja laskee jopa tunteja kauanko öljyä on käytetty lämpötilassa T> 90 C). Systeemi myös estää momentimuuntimen lukituksen kun öljyn lämpötila < 15 C jotta öljy lämpenisi nopeammin. Olisipa mukava kun "ajotietokone" olisi nimensä veroinen ja scrollaisi haluttaessa kaikenlaista laatikon ja koneen mittausdataa.


    • ranskataranaali

      Harrastin ekan kerran persereikäseksiä automaattirenaultin takapenkillä.
      Kyllä siinä vaihtui vaihteistoöljyt
      Tehtiin samalla kaverin kanssa akasta ranskalainen tuplapatonki.

    • Rellunisti

      125€ maksoi vaihto ja 6L sinne upposi. Ihan perinteisellä menetelmällä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1837
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1534
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1233
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe