Ilmailun esteet.

nu0ri

Joku joka voisi tietää asiasta jotain. Onko yksityis lentäjän lupakirjan saamisessa lopullinen este jos on hyytymis tekijä häiriö (lievä ei ole ikinä tullut missään, ei edes lentokoneessa)


T:16v nuori

38

4739

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Peter__T

      Selvitetään. Onko sinulla sille diagnoosinumeroa tai lääkitystä?

      Peter Tähtinen

    • Peter__T

      Selvittelin asiaa ilmailulääkrin kanssa. Hän vastasi näin:

      "Veren hyytymisjärjestelmän häiriö ei ole ehdoton este lk 2 medikaalille. Lieväasteinen häiriö, kun merkittäviä vuotoja ei ole esiintynyt, voidaan hyväksyä lupakirjaviranomaisen kanssa neuvotellen."

      "Luokan 2 medikaali" tarkoittaa sitä lääketieteellistä kelpoisuustodistusta, joka tarvitaan yksityislentäjän lupakirjaa varten.

    • Porinpelle

      Soon syäpä. Unoha koko juttu. Voimia omaisille. Koira samaan laatikkoon.

    • nu0ri

      Kiitos peter t. Oli helpottava kuulla että se ei ole lopullinen este. (ps. Minulla ei siihen ole minkäänlaista lääkitystä.)

      Ja porin pellelle pisteet noista hienoista sanoista.

      • Arviot

        Kyllä nyt passaa, kun Tohtori Peter on antanut arvion.


      • Peter__T
        Arviot kirjoitti:

        Kyllä nyt passaa, kun Tohtori Peter on antanut arvion.

        Niin,
        minä aikani odottelin että sinä fiksumpana olisit osannut vastata.
        Kun siitä ei tullut mitään, etsin itse oikean vastauksen.
        Ymmärräthän, että kun tänne kirjoitamme meillä on syytä olla faktat kunnossa.
        Niinkuin minulla onkin. Tiedäthän.


      • nu0ri

        Jos tuo oli osoitettu minulle pahoitteluni.


    • nu0ri

      Jaan vielä vähän tyhmyyttäni kun haluaisin varmistiksen tästäkin "yksityislentäjän lupakirja oikeuttaa lentäämään yksi moottorisella pienkoneella" eli saisiko lentää esimm spitfiria jos mahdollisuus siihen tulisi/ tarvitseeko suihkumoottori koneilla lentäminen medical 1:sen?

    • nu0ri

      Kun tuo yksityis lentäjän lupakirja oikeuttaa lentämään yksi moottorisella pienkoneella niin eikö silloin saa lentää esim spitfiria jos mahdollisuus olisi
      Ja tarvitaanko suihkumoottori koneen lupakirjaan medical 1

      Juu vähän tyhmiä kyselen.

    • Peter__T

      Yksityislentäjän lupakirja oikeuttaa lentämään myös useampimoottorisilla isoilla koneilla. :) "Yksityis-" tarkoittaa lähinn sitä että lennät omilla asioillasi etkä kaupallisesti.

      Jos taas siirryt kaupallisen ilmailun puolelle ammattilentäjäksi, myös terveysvaatimukset ovat joiltakin osin tiukemmat. Silloin tarvitaan 1-luokan medikaali. Sen terveystarkastukset toistuvat myös useammin kuin 2-luokan.

      Mutta hanki se 2-luokan medikaali ja yksityislentjän lupakirja ensin ja sitten voit lentää Spitfirellä niin paljon kuin lompakko kestää. :)

      Periaatteessa voisit hankkia myös oman suohkukoneen (Googleta "L-39 albatross for sale" noin vaikka esimerkiksi) ja lentää sitäkin yksityislentäjän lupakirjalla, joskin saatat tarvita erinäisiä lisäkursseja eli -kelpuutuksia lupakirjaasi.

    • nu0ri

      Kiitoksia peter T ! :) tuossa on tullut jo niin paljon hyvää tietoa että huh huh ja nyt kaikki on kerralla selvää!

      • Newton-John

        Oliko se John Travolta, joka lensi Boeing 707:ää PPL:llä.


      • ATPL_bussikuski

        Tuskinpa koska kyseisellä henkilöllä ATPL ja toimii (tai ainakin toiminut) Australialaisella Quantas -yhtiöllä liikennelentäjänä.


      • Newton-John

        Ei ole ainakaan FAA:n myöntämää ATPL:ää, yksityinen 707 on tosin maalattu alkuperäisiin Quantaksen väreihin.

        JOHN JOSEPH TRAVOLTA

        Medical
        Medical Class: First, Medical Date: 4/2015
        MUST HAVE AVAILABLE GLASSES FOR NEAR VISION.

        Certificates
        PRIVATE PILOT
        Date of Issue: 6/5/2011
        Certificate: PRIVATE PILOT Print
        Ratings:
        PRIVATE PILOT
        AIRPLANE SINGLE ENGINE LAND
        AIRPLANE MULTIENGINE LAND
        INSTRUMENT AIRPLANE

        Type Ratings:
        P/B-707 P/B-720 P/CE-500 P/CL-600 P/EA-500S
        P/G-1159 P/HS-125 P/LR-JET

        Limits:
        ENGLISH PROFICIENT.
        AUTHORIZED EXPERIMENTAL AIRCRAFT: SO-G2.
        B-707 SIC PRIVILEGES ONLY.
        CE-500 (VFR ONLY).


      • glider

        Ihan mukava type ratings lista kyllä John Travoltalla. Eipä taida edes palstan multitalentti Peter_T heittää paremmaksi.


    • nu0ri

      Onko mahdollista päästä hyytymistekijä häiriöstä huolimati esim. ilmavoimiin? Jos ei ole ollut yhtään "tulppia"

      • Peter__T

        En tiedä. Mutta otetaan selvää. Mikä on tarkalleen ottaen diagnoosisi numero?


    • nu0ri

      FV R506Q pistemutaatio heterosygoottisena.

    • nu0ri

      Ei painostaen, mutta tiedätkö Peter vastauksen jo kun on parin yön unet jäänet väliin tämän asian takia :)

      • Peter__T

        Anteeksi kun vastaus kesti. Nyt on tietoa kysytty ja saatu.

        Trafi: "kyseinen geenimutaatio menee kokonaisuuden APC-resistenssi- alle, joka puolestaan merkitsee veren hyytymisjärjestelmän poikkeavuutta, joka edelleen altistaa veritulpille. Muuten terveellä henkilöllä geenivirhe ei käsittääkseni lisää riskiä spontaanille veritulpalle merkittävästi (>1% riski) ilmailun kannalta."

        Ilmavoimat: "ilmavoimiin tämä ei ole ehdoton este, toki miinuksena. Arvioidaan erikseen."


    • HondaMonkey17v

      Olen dorka. Mopokortti ollu jo 2 vuatta. Pääsenkö Ilmikseen hävittäjälentäjäks? Erityisoppimisluokal sain 6,1 jotain mitä onkaan. Länkisääret ja tuppikulli. Rotevat hampaat.
      Pyrinks Ilmikseen vai sivariks?

    • nu0ri

      Kiitoksia Peter!
      :D

    • nu0ri

      Ja muistatko minkä nimisiltä henkilöiltä kysyit? Haluaisin vain varmistuksen "aitoudesta" vaikka uskonkin sinua.

    • Peter__T

      Vastaukset antoi Suomen Terveystalon johtava ylilääkäri, ilmailulääkäri joka konsultoi asiassa myös ilmavoimien kollegaansa.

    • nu0ri

      Kysyn vielä Pojastasi joka pääsi ilmavoimiin
      Oliko hän "malli oppilas"
      Peruskoulu- lukio numerot kaikissa aineissa 9-10?
      Kunto 10?

      • Peter__T

        Keskustelisin mielelläni kahden kesken ilmailuhaaveistasi. :)jos keksit kuinka minuun saa yhteyden jatkan mielelläni. Täällä S24:ssa en kommentoi perheenjäsenteni asioita. Ymmärtänet miksi. Voit vaikka jättää soittopyynnön Suomen Ilmailuliiton toimistolle niin otan mielelläni yhteyttä. Käydään vaikka lentämässä.


      • SophwithCamel
        Peter__T kirjoitti:

        Keskustelisin mielelläni kahden kesken ilmailuhaaveistasi. :)jos keksit kuinka minuun saa yhteyden jatkan mielelläni. Täällä S24:ssa en kommentoi perheenjäsenteni asioita. Ymmärtänet miksi. Voit vaikka jättää soittopyynnön Suomen Ilmailuliiton toimistolle niin otan mielelläni yhteyttä. Käydään vaikka lentämässä.

        Onneksi tämän ilmojen sankarin tavoittaa näinkin helposti. Jätää soittopyynnön ilmailuliiton toimistolle!

        Onneksi liitolla on funktio eikä palkatun henkilökunnan aika mene turhuuksiin vaan vilpittömästi palvelee jäsenistön etua!

        Nöyrä kiitos vielä kerran!

        PS: voisitko vielä laittaa tuon toimiston numeron tähän ettei tarvitse hakukonetta turhaan kuormittaa? Toimistoajat olisivat myös kiva pieni yllätys!


      • Peter__T
        SophwithCamel kirjoitti:

        Onneksi tämän ilmojen sankarin tavoittaa näinkin helposti. Jätää soittopyynnön ilmailuliiton toimistolle!

        Onneksi liitolla on funktio eikä palkatun henkilökunnan aika mene turhuuksiin vaan vilpittömästi palvelee jäsenistön etua!

        Nöyrä kiitos vielä kerran!

        PS: voisitko vielä laittaa tuon toimiston numeron tähän ettei tarvitse hakukonetta turhaan kuormittaa? Toimistoajat olisivat myös kiva pieni yllätys!

        Huomaatko, me Liitossa palvelemme myös nuoria wannabe-lentäjiä, koska täällä S24:ssa heitä lähinnä dissataan.

        Muuten olen sitä mieltä., että olisi yhdelle psykologille väitöskirjan paikka selvitellä täällä hilluvien mukamas-ilmailijoiden some-raivon olemusta.


      • laitakorkkikiinni
        Peter__T kirjoitti:

        Huomaatko, me Liitossa palvelemme myös nuoria wannabe-lentäjiä, koska täällä S24:ssa heitä lähinnä dissataan.

        Muuten olen sitä mieltä., että olisi yhdelle psykologille väitöskirjan paikka selvitellä täällä hilluvien mukamas-ilmailijoiden some-raivon olemusta.

        Kuvitteellinen tilanne jossa yhden hiukan hitaamman hitaus nostetaan framille, ei ole osoitus sen enmpää mukamas ilmailsuta kuinsomeraivosta, se on vain sitä.

        Hitaimmain hitauden osoitamista, sen hitauden jonka jokainen lukija muutenkin on huomnnut mutta koulukiusaaja itse ei huomaa ilman osoittamista.

        Näin siis kuvitteellisesti, kuin muumi puolen hehtaarin metsässä.


      • vanhassa_liitossa
        Peter__T kirjoitti:

        Huomaatko, me Liitossa palvelemme myös nuoria wannabe-lentäjiä, koska täällä S24:ssa heitä lähinnä dissataan.

        Muuten olen sitä mieltä., että olisi yhdelle psykologille väitöskirjan paikka selvitellä täällä hilluvien mukamas-ilmailijoiden some-raivon olemusta.

        Kannattaako tuohon nyt psykologia vaivata. Riittää kun oppisit ymmärtämään, että jotkut saavat huvia käyttämällä tietoisesti hyväksi sinun matalaa ärsytyskynnystä. Kyse ei siis ole mistään "some-raivosta" tai osoitus siitä että tämä kyseinen S24 foorumi eroaisi jotenkin muista. Yritä joskus, vaikka väkisin ja hammasta purren, olla provosoitumatta niin huomaat mitä tapahtuu.


      • ahmosuo

        Ei narsisti pysty.


    • nu0ri

      Ahmosuo tiedätkö että joskus vaikuttaa viisaammalta kun ei sano mitään...

    • nu0ri

      Peter jos tuo ppl maksaa n.15 000 eeroa ja saa lentää potkurikonetta niin kuinka paljon lisää suihkukone koulutus maksaa kun olisi kiinnostusta esim. Fougalla lentää joskus tulevaisuudessa...

      T:nuori

      • Newton-John

        Ainakin tarvitset koulutuksen jokaiseen suihkukonetyyppiin, jota haluat lentää. Lisäksi mittarilentokelpuutus olisi kiva. Muistaakseni on vaadittu myös ATPL-teoriat. Luultavasti liian kallista jos hintaa joutuu kysymään.
        70-luvulla Nummelassa kävi italialainen suihkumoottorilla starttaava purjekone Calif. Sitä kai lennettiin mopulupakirjalla.
        http://www.flyingmag.com/pilot-technique/turbine-flying/moving-jet


      • Peter__T

        Kiitokset mielenkiintoisesta kysymyksestä.
        Pyrin selvittämään sitä, mikä olisi vaadittava koulutus ja kokemus EASA (Suomessa myönnetyn lupakirjan omaavalle) PPL-pilotille, Fouga Magister-koneen lentämiseen. Siis päällikkönä lentämiseen; Porissahan on mahdollista päästä Fougan kyytiin vailla mitään lupakirjaa kun vain lompakko kestää.

        Esitin kysymyksen Trafin Lupakirjat ja kelpuutukset-osaston päällikkö Jukka Siroselle. Näin Jukka vastasi; olen laittanut sulkuihin selityksiä käytetyille termeille sinne tekstin sekaan.... koettakaa saada tolkkua)

        Se perimmäinen kysymys, mitä tämä MAKSAA onkin kokonaan toinen juttu. Suurin kustannus syntyy takuuvarmasti koululennoista Fougalla. Kuka osaa kertoa yhteystiedot Porin Fougan omistajatahoon jolta voisi kysyä periaatteellisen kannan asiaan?

        ------------------------------------------------------------------------------
        Moi,

        vastaavantyyppiset yksittäistapaukset pyrimme hoitamaan case by case joten tässäkin pyydämme ystävällisesti henkilöä olemaan yhteydessä meihin esimerkiksi [email protected] linkin kautta, jotta voimme parhaamme mukaan jeesata häntä henkilökohtaisesti.

        Ohessa vapaasti, asiantuntijoidemme näkemyksiä ja kommentteja kysymykseesi liittyen:

        - Sotilaskokemus harjoitushävittäjistä on eduksi, virallista tyyppikoulutusta kun kukaan ei anna suomessa. Eli sotilaslentäjän tutkinto olisi aika hyvä pohja, tämän jälkeen omistajan antama eroavuuskoulutus. Muutama pätevä opettaja löytynee Suomesta.

        - Mikäli ei löydy, niin koneen omistajan pitäisi määritellä aika laaja koulutusohjelma. Kansalliseen aikaan (pt: Ennen kuin yhteiseurooppalaiset määräykset tulivat voimaan) eräs näistä omistajista lensi tyypit Fougaan PPL(A)/SEP(land) pohjalla. FM:n koulutusohjelma saattaa löytyä arkistosta tai em. herroilta.

        - Jenkeissä on pari firmaa (warbird) jotka FAA on siunannut. Eli henkilö validoisi FAA lupakirjan (PT: hankkisi USA:n ilmailuviranomaiselta EASA-lupakirjaan perustuvan melkein-lupakirjan joka on voimassa silloin kuin EASA-kirjankin on) ja lentäisi jenkeissä tyyppikelpuutuksen joka lisättäisiin siellä lupakirjaan ja hakisi kelpparin sen jälkeen EASA lupakirjaansa.

        - Em. järjestely lienee myös mahdollista Euroopassa, UK saattaisi olla aika hyvä vaihtoehto. UKCAA (pt: Englannin ilmailuhallitus) on julkaissut jonkinlaisen ohjeen tällaisia tapauksia varten. (Siellä lentää kuitenkin aika paljon ex-mil koneita näytöksissä jne.)

        - PEL M1-1:sen (Personal Licensing - ilmailumääräys) mukaan vaatimukset määräytyvät JAR:sta. (PT: Joint Aviation Regulation; yhteiseurooppalaiset ilmailumääräykset) Minimivaatimus JAR:ssa on CM170:lle (pt: Fougalle) 70h PIC:ä, (PT: Päällikkönä lennettyä lentokokemusta muilla koneilla) mikäli sitä ei katsota hpa (pt: Erityistä koulutusta edellyttävä High Performance -kone) –koneeksi (CM170 ei ole paineistettu).

        - Lyhyellä mietiskelyllä ainoa käytännön polku tuolle kuitenkin varmaan olisi sotilasmuunto (pt: Sotilaslentäjän todistuksen hankkiminen pienellä lisäkoulutuksella PPL:n päälle, oletan) ellei haluta jotain poikkeusjärjestelyjä käynnistää.

        Toivottavasti näistä on apua tässä vaiheessa.

        Terveisin, Jukka


        --

        Jukka Sironen
        Yksikönpäällikkö

        Liikenteen turvallisuusvirasto, Trafi
        Henkilöluvat, Ilmailun lupakirjat
        puh. 358 29 534 7090
        jukka.sironen(at)trafi.fi
        Kumpulantie 9, 00520 Helsinki
        Postiosoite: PL 320, 00101 Helsinki
        www.trafi.fi


    • nu0ri
    • Anonyymi

      Älkää ruokkiko Peter T:tä.

      • Anonyymi

        Kiitos, ei ole ollut nälkä.

        PLo


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      163
      1473
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      27
      1291
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1284
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      215
      1154
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1086
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      317
      1019
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      224
      1012
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      949
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      277
      928
    10. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      915
    Aihe