Dobermanni naapurissa

Pcjje

Olen kyllä henkeen ja vereen koiraihminen, mutta dobermannien kanssa en ole ollut koskaan tekemisissä. Olen muuttamassa rivitaloasuntoon, jossa on yksi yhteinen nurmikenttä eli takapiha, kämpät todella lähekkäin ja minkäänlaisia aitoja tai pensaita ei ole.

Minulle on syksyllä tulossa collien pentu ja viereisessä asunnossa on aikuinen dobermanni, pelkään nyt pennun puolesta. Muutin rivariin, että saan ihan pientä pentua opettaa sisäsiistiksi takapihallani ja varsinkin silloin kun tulee "kiire" ulos eli jos pentu on jo sisälle pissimässä. Meinasin kyllä tehdä puutarha-aidan pihaani, mitään puuaitaa ei minusta vaikuta alkaa vuokra-asuntoon tekemään. Dobermannia pidetään kuulemma narun nokassa niin että naru saattaa juuri yltää naapurin puolelle, on paljon yksin ja haukkuu iltaisin eikä saa kuulemma juurikaan liikuntaa.

Mitä luulette kokeneet dobermannin omistajat että riittääkö puutarha-aita pitämään naapurin koiran ja pennun erossa? Pyrin tietenkin koko ajan valvomaan pentua, koska naapurin koira varmasti puolustaa reviiriä. Koiran reviiri periaatteessa on vain parin metrin levyinen alue, tuskin koira sitä ymmärtää... Miten toimisin tilanteessa? Heti muuton jälkeen käyn naapurin kanssa asiasta juttelemassa, mutta entisen asukkaiden puheiden mukaan on ehkä laiminlyöty tämä tapaus, että en tiedä kiinnostaako naapurilla koko asia, haukkumisesta ainakin lähtee isännöitsijälle heti ilmoitus kun haukkumista en omallekkaan koiralle suvaitse.

10

1377

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mukavaa-kesää

      Älä välitä tai pelkää sitä naapurin koiraa, siinähän haukkuu. Tuskin se sille pennulle mitään tekisi vaikka pääsisikin haistelemaan. Paha tietenkään mennä sanomaan. Pidä etäisyyttä vähän minkä luulisi olevan helppoa. Pentuhan oppii siinä hyvin samalla ettei tarvitse välittää koirasta. Itsestähän se on paljon kiinni miten pentu oppii käsittelemään tuon tilanteen. Älä arkaile. Vie koiraasi kuselle muualle kuin omalle pihalle, jos ei onnistu.
      Se on sitten eri asia miten oma pääsi kestää. Vaikea tilanne sitten tuo haukkuminen. Jos se haukkuu tyhjää monia tunteja voi siitä ilmoittaa, mutta ei välttämättä johda toimenpiteisiin silllä yhtiössä on määrätty aika milloin on hiljaisuus. Muuta pois, jos ketuttaa.
      Olet kyllä jo aika tulisilla hiilillä vaikka et ole vielä muuttanut asuntoon ja valmis laittamaan naapurin ruotuun vaikka et edes tunne heitä....niiiiin....otahan rennosti ja pärjäile:)

    • ennakkoluuloja

      Näen jotenkin punaista aina, kun ihmiset omien ennakkoluulojen ja kuulopuheiden perusteella muka tietävät jo ennakkoon, mitä tapahtuu. Miksi pitää jossitella, että kyllähän se nyt aidan yli kimppuun käy tai ainakin haukkuu häiritsevästi? Elät vain tilanteen mukaan. Jos olet jo valmiiksi kusi sukassa, niin molemmat koirat sen vaistoavat ja toimivat sen mukaisesti. Pentusi olettaa, että jotain tosiaan on pielessä, vaikkei olisikaan ja naapurin koira tajuaa, että tuollaista nyhveröä pentuineen voi komentaa.

      Omien koirieni kanssa saan osakseni lähes päivittäin enemmän tai vähemmän ennakkoluuloisia asenteita, vaikka mitään aihetta ei todellakaan ole. Käyttäytyvät erittäin hyvin moniin muka leppoisiin söpöliineihin, kuten noutajiin ja pikkufifeihin verrattuna, kun ei omistaja ole tajunnut ettei niistä välttämättä itsekseen niin leppoisia tule. Omani eivät tosin ole dobbereita, mutta läheltä liippaa.

      • näin-se-on

        Nimenomaan! Ei se ole todellakaan omistajan tai koirien vika, jos muut pelkää tai mulkoilee. Siinähän kyyläävät ja antavat pahaa silmää mikäli se heidät onnelliseksi tekee:D


    • dobberinomistaja

      Omat dobermannit olleet aina ystävällisiä muita koiria kohtaan, oikealla koulutuksella tietysti. Vaikuttaako naapuri siltä että olisi hankkinut koiran egon jatkeeksi? Jos siltä näyttää, niin ei ole välttämättä kunnolla koulutettu, anteeksi yleistäminen. Saattaahan se silti olla kiltti, mutta suosittelen puhumaan naapurisi kanssa tilanteesta, ja kyselemään koiran käytöksestä. Dobermanni pääsee kyllä puutarha-aidasta yli, omani ainakin.

      • mhk

        Aloittaja ei kirjoittelustaan päätellen ole itse tavannut tulevaa naapuria, joten hän tuskin osaa sanoa, miltä naapuri vaikuttaa tai ei vaikuta. Kaiken, mitä hän nytkin naapuristaan juorusi, ovat tulevan asunnon nykyiset asukkaat hänelle juorunneet (?).

        Jos aloittaja tässä älynväläyksessään menee heti esittäytyessään kyselemään ennakkoluulojen maustamaan sävyyn, että minkähänlainen pennuntappajahirviö teillä mahtaa olla, niin siitä tuskin alkaa kovin hedelmällinen yhteiselo. Jotain voi tietysti puhella niinä näinä, mutta aika räjähdysherkkä aihe saattaa olla käsillä. Siksi kehottaisin kyllä itse elämään ihan sen mukaan, miltä näyttää ja ottavan asioita puheeksi vasta, jos itse näkee sen olevan tarpeellista.


    • 9018

      Kuulemma tekee ja kuulemma menee. Mikäs juorukerho siellä kokoontuu jo ennen muuttoa? Jos kykenet avautumaan tälle palstalle, kykenet varmaan puhumaan naapurin kanssa. Vai?

    • pcjje

      Kiitos vastauksista! Ystäväni asuu nyt tässä asunnossa johon olen kuun vaihteessa muuttamassa. Kuten Ennakkoluuloja mainitsi, ongelmani onkin nuo ennakkoluulot ja epävarmuus, kun en ole dobermannien kanssa ollut tekemisissä. Perheessäni on ollut snautseri, joka on kyllä pienikokoinen mutta agressiivinen muille koirille, useasti on tullut tilanteita joissa tappelua on estelty ja irtokoira juossut hihnassa olevan koirani kimppuun ja siitä tappelu syntykin, vertakin vuotanut koirilla puolin ja toisin nuissa tilanteissa ja varmasti näiden tilanteiden takia pelko jäänyt ja muihin koiriin tutustuttaminen voi olla vaikeaa. Kylmän viileästi käytävä pennun kanssa koirapuistoissa ja lenkillä koirien kanssa. Käyn asiallisesti ja positiiviseen sävyyn juttelemassa naapurille jos nähdään, tiedä vaikka naapurin koirasta tulisi kaveria omalle pennulleni...

    • mijkgd

      Voi että on tyhmyyden huippu tuo aloittaja , jos nyt on tilanne että olet ottamassa koiraa niin tuolla ajatus tavalla jos jo nyt etukäteen pelkään isompia koiria oletko ajatellut että sinä viet pelkosi koirasi, eli kouluta ensin itsesi.

    • kauniskoira

      Totta on edellinenkin,
      mutta missä on normisosiaalinen, muiden eläinten, koirien ja ihmisten kanssa, hyvin toimeen tuleva dobermanni? Ettei tarvitsisi vältellä koirapuistoja, käydä yksin lenkillä vain aamuvarhain tai iltayöstä?
      En ole vielä tavannut? Tuttujen doppereiden kanssa tulen toimeen, mutta ehkä vieraampien omistajat itsekin pelkäävät vähän arvaamattomia koiriaan? ( ja olen tavannut erittäin hyvin=oikein koulutettuja koiria)
      Tykkään rodusta, mutta en ehkä itselleni ottaisi...

    • ArskaTietää

      Pärjää sen naapurin dopparin kanssa jatkossakin kun ensimmäisen kerran tavatassanne opetat sille miltä pesäpallomaila tuntuu sen suipossa päänupissa, älä sääli mailaa vaikka doppareilla on hyvä muisti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8825
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2633
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2371
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1746
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe