Kokemuksia Istanbulista

Matkakuumeilija

Ajattelinpa minäkin jakaa kokemuksiani Istanbulista, josko joku saisi niistä jotain ideoita.

Lentokentältä pääsee kätevästi metrolla kaupunkiin. Kannattaa jo kentältä hommata matkakortti ja ladata siihen parikymmentä liiraa, euroissa kolmasosa. Matkat maksavat noin 2 liiraa ja useampi ihminen voi käyttää samaa matkakorttia aivan kuin Helsingissäkin.

Hotelli kannattaa valita mieltymysten mukaan. Jos nähtävyydet kiinnostavat, niin Sultanahmetista ja jos ostokset ja iltariennot, niin Kultaisen sarven pohjoispuolelta läheltä Taksimin aukiota. Välin tosin pääsee kätevästi metrolla vartissa.

Itse en ottaisi hotellia Aasian puolelta, vaikka sinnekin pääsee sekä kunnallisilla lautoilla tai metrolla parilla liiralla 20 minuutissa. Yllätyksekseni Aasian puoli on modernimpi ja ihmiset mieluusti asuvat siellä. Hunnutettuja naisia piti oikein etsiä. Nähtävyyksiä siellä ei juuri ollut Neidon tornia lukuun ottamatta.

Neidon torni on kuitenkin niin hieno nähtävyys, että sen takia kannattaa lauttamatka tehdä ja sitä paitsi siellä tuuli vilvoittaa mukavasti. Menkää siis lautalla Uskudariin. Toinen kuuluisa paikka Aasiassa on Kadiköy. Välissä on satama, joten sinne ei voi kävellä rantaa pitkin. Me yritimme ja lopulta otimme lennosta taksin. Mittari ei ole päällä ja ne todellakin huijaavat, jos ei ole tarkkana.

Takaisin Eurooppaan. Käy ainakin Sinisessä moskeijassa ja kirkosta ensin moskeijaksi ja sitten museoksi muutetussa Hagia Sofiassa. Moskeijassa pitää olla polvet ja olkapäät peitettynä. Jos on toppi ja shortsit, antavat naisille kaavun ja miehille lannevaatteen. Itse laitoin siis turhaan kuumat, pitkät housut ja kauluspaidan päälleni.

Seuraavaksi tärkeimpiä nähtävyyksiä ovat varmaan vanhempi Topkapin ja uudempi Dolmanbachen palatsit. Jälkimmäisessä kannattaa käydä myös haaremissa, eli osta 40 liiran yhteislippu. Näiden yläpuolelle itse nostaisin kuitenkin Yerebatan Cistern (Bacilica Cistern), eli maanalaisen vesisäiliön. Se oli valtavan suuri ja hieno tiilisine holvikattoineen. Tähän ryhmään laittaisin myös Galata-tornin, joka on lähellä Taksimia.

Vanhassa kaupungissa, eli Fatihissa on Suuri basaari eikä "suuri" ole lainkaan liioittelua. Siitä on lyhyt kävelymatka Mauste-basaariin. Museoista pitäville voi suositella arkeologista ja islamilaista museota. Vanhan kaupungin länsilaidalla on Istanbulia aikoinaan suojannut muuri. Jos menette sinne saakka (vaikka se on vain viisi kilometriä siniseltä moskeijalta), käykää samalla Choran bysanttilaisessa kirkossa ja nouskaa Eyupista köysiradalla Pierre Lotin kahvilaan. Sieltä on kaupungin paras näköala koko Kultaiselle sarvelle ja aina Aasiaan saakka. Ei ollut jonoja ja maksoi jälleen 2 liiraa!

Halusimme nähdä myös Bosborin salmen toisen pään, eli Mustan meren. Hotellimme (Orient Express) respasta annettiin esitteitä ja kävimme iltapäiväristeilyllä, mikä maksoi 35€ per henki. Hakivat hotellista, laivalla oli todella hyvä seisova pöytä ja alkoholia oli tarjolla. Opas kertoi kaikista salmen varrella olevista nähtävyyksistä ja perillä pienessä kylässä oli joko mahdollisuus uida laivasta käsin tai tutustua kylään. Koska rantaa ja suihkua ei ollut (harmi), uiminen jäi väliin. Hyvä reissu kuitenkin.

Sitten ruoka ja juomapuoli. Hotellia vastapäätä oli pari pientä markettia, josta sai kaljaa 5 liiraa/0,5l tölkki ja viiniä halvimmillaan 20 liiraa/pullo. Ravintolassa viini tai olut maksoi tyypillisimmillään 15 liiraa per lasi, pullo tai tuoppi. Läheskään kaikki ravintolat eivät myyneet alkoholia laisinkaan.

Ihastuimme näköalaravintoloihin. Ylensä niissä oli alakerrassa normaali ravintola ja jo kadulta näki, että ylimmässä kerroksessa oli terassi, vaikkei varsinainen kattoterassi ollutkaan. Niiden kaiteen viereisistä paikoista oli hienot maisemat ja tunnelma. Joihinkin oli hissi, toisiin ei. Ateriat maksoivat 15-40 liiraa ja juoma jälleen 15 plus 10-15% tippiä.

Napatanssia olimme molemmat nähneet jo aiemmin, joten yhtenä iltana kävimme katsomassa dervissien esittämää sufilaista, mystistä tanssia. Miehet pyörivät musiikin tahdissa transsia tavoitellen ja ainakin me pääsimme transsiin pelkästä katsomisesta. Maksoi 50 liiraa plus ruuat ja juomat. Paikkana oli Alemdar, jota voin lämpimästi suositella. Vaikka alkoholia oli tarjolla, sopii myös lapsiperheille.

Lopuksi voin vielä todeta, että julkinen liikenne ja yleiset vessat yllättivät iloisesti. Niitä on paljon ja ne ovat siistejä, vaikka reikävessaan ja paperin puutteeseen kannattaa varautua. Kaupunki on koostaan huolimatta turvallinen, eikä ruuhkasta huolimatta mihinkään tarvinnut jonottaa 10 minuuttia pidempään. Suosittelen kaupunkia kaikille suurkaupungeista ja nähtävyyksistä pitäville.

Jos joku luki tänne asti, niin Tripadvisorissa on tarkemmat arvostelut kaikista käymistämme paikoista. Ja kaikki tämä siis viikon omatoimimatkalla. :-)

7

529

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Konstantinop

      Kiitos kivasta jutusta! Olen kiinnostunut Istanbulin reissusta ja oli kiva lukea kokemuksista. Harmi että kumppani ei ole kiinnostunut ko paikasta. Onko uskonto siellä kovasti näkyvää vai peittyykö asia suurkaupungin sykkeeseen?

      • Matkakuumeilija

        Kiva kun jaksoit lukea. Vastaan mielelläni kaikkiin lisäkysymyksiin. :-)

        Olimme siellä ramadanin aikaan (joka loppui kai eilen) ja asuimme tärkeimpien moskeijoiden keskellä vanhassa kaupungissa Sultanahmetissä. Silti kaupat ja ravintolat olivat auki normaalisti aamusta yömyöhään. Alkoholin myytiin se ei vaikuttanut ja tietääkseni yökerhot olivat auki normaalisti Taksimin ympäristössä. Kokomustiin pukeutuneita naisia oli paljon vähemmän kuin olin kuvitellut.

        Minä olin huolissani aivan samoista asioista lähtiessäni ja pelkoni oli melko turha. Ainoa hammastenkiristyksen paikka koko viikon aikana oli Pierre Lotin kahvila, mutta minulla oli yhdessä vesipullossa viiniä. Että lueta tämä juttu kumppanillasi, niin mieli saattaa muuttua. Ainakin kannattaisi. :-)


      • käytiin_siellä
        Matkakuumeilija kirjoitti:

        Kiva kun jaksoit lukea. Vastaan mielelläni kaikkiin lisäkysymyksiin. :-)

        Olimme siellä ramadanin aikaan (joka loppui kai eilen) ja asuimme tärkeimpien moskeijoiden keskellä vanhassa kaupungissa Sultanahmetissä. Silti kaupat ja ravintolat olivat auki normaalisti aamusta yömyöhään. Alkoholin myytiin se ei vaikuttanut ja tietääkseni yökerhot olivat auki normaalisti Taksimin ympäristössä. Kokomustiin pukeutuneita naisia oli paljon vähemmän kuin olin kuvitellut.

        Minä olin huolissani aivan samoista asioista lähtiessäni ja pelkoni oli melko turha. Ainoa hammastenkiristyksen paikka koko viikon aikana oli Pierre Lotin kahvila, mutta minulla oli yhdessä vesipullossa viiniä. Että lueta tämä juttu kumppanillasi, niin mieli saattaa muuttua. Ainakin kannattaisi. :-)

        Mikä siinä Lotin kahvilassa kiristi hammasta niin, että tarvitsi viinipulloon tarttua? Me käveltiin rinne ylös saakka islamilaisen hautausmaan ohi, mutta ei viitsitty mennä kahvilaan, varsinkin kun siellä näytti olevan jokin tilaisuus johon meni juhlapukuista porukkaa.

        Minäkin suosittelisin Istanbulia. Viikko siellä ja sen ympäristössä kuluu kepeästi.


    • Istanpuliin

      Loistavaa, että jaot kokemuksiasi! Olemme menossa marraskuussa mieheni kanssa ja mukana on myös kaksivuotias poikamme. Odotan erityisen innolla ruokaa, eli saa vielä suositella ravintoloitakin!

    • Matkakuumeilija

      Minä en ole kummoinen kulinaristi, eikä mikään ravintola erityisesti jäänyt ruuan puolesta mieleen. Kebab on paistelun lihan yleisnimi, joten söin sitten erilaisia kebabeja joka päivä. Erityisesti suosittelen kokeilemaan testi-kebabia. Se suljetussa ruukussa haudutettu liharuoka. On hienon näköistä, kun tarjoilija rikkoo sen saviruukun, että liha saadaan sieltä ulos.

      https://www.google.fi/search?hl=fi&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1211&bih=651&q=testi kebap&oq=testi ke&gs_l=img.1.1.0i30l4j0i8i30l5j0i30.1958.5613.0.9607.8.8.0.0.0.0.210.902.1j4j1.6.0....0...1ac.1.64.img..2.6.887.npOdWLQxY64#hl=fi&tbm=isch&q=testi kebab

      Kuten jo kerroin, ihastuimme erilaisiin korkealla oleviin terassiravintoloihin, joita oli paljon. Niistä oli hieno maisemat. Tosin marraskuussa saattaa jo olla viileää tosin kuin helteisessä heinäkuussa.

    • Istanpuliin

      Kiitos testi-kebab laitetaan ehdottomasti testiin!
      Varaudumme siihen, että siellä on todella viileää jo tuohon aikaan. Mutta sehän on ihan ok, varsinkin jos julkista liikennettä käyttää. Otimme kämpän Airbnb:stä läheltä Sultanahmetia. Tähän mennessä kaikki Airbnb-kokemukseni ovat olleet positiivisia, toivottavasti myös tällä kertaa!

    • Polinmenu

      Kiitos Matkakuumeilijalle loistavasta matkakertomuksesta, todella hyödyllistä tietoa!! Itse olen myös vakuuttunut Istanbulin lumosta, sillä on tarjota kaikkea historiasta nykymukavuuksiin. Se onmyös sopivan lähellä, jotta sopii myös viikonloppumatkan kohteeksi.

      Muistakaa Istanbuliin matkaavat tutustua "Polin" kreikkalaismenuun, jota jopa Kreikan puolella asuvat kreikkalaiset ylistävät taivaisiin. Reseptit poikkeavat muualla tavattavista ja niissä hyödynnetään paljon itämaisia vaikutteita, mutta kreikkalaisella perinteellä, jännittävä yhdistelmä.

      Lisää Istanbulista suosittelen lukaisemaan seuraavasta osoitteesta:

      http://turkki.matkalippu.info/istanbul

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3940
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3742
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      605
      3738
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      14
      2383
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      72
      2332
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      328
      1995
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      124
      1976
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      187
      1816
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1489
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1382
    Aihe