Minulla on turvonneet imusolmukkeet (useita) ollu kaulalla jo yli puoli vuotta. Olin taas jälleen kerran saman asian takia lääkärillä ihmettelemässä. Ja lääkäri sanoi, että leikataan yksi sieltä ja katotaan mikä se on???? Näinkö pitää tehdä? Hirvittää vaan ajatus, et siis imusolmuke irti vaan. Ja jos ne on niitä turvonneita imusolmukkeita, kuten on diagnosoitu, niin eikö ne sitten ole niitä. Tai siis eikö se lekuri olekaan ihan varma diagnoosistaan?? Tuntuu vaan ihmeelliseltä. Onko kellään kokemusta vai pitäskö mennä eri tohtorille vielä ennen leikkausta??? Hirvittää...
leikataanko imusolmukkeita?
16
14438
Vastaukset
- kaisa
Parempi olisi ottaa ohutneulanäyte. Tulos on ihan sama, mutta pienempi paha sulle! Eli neulalla "imaistaan" solukkoa purkkiin ja eikun tutkitaan!
- edellinen
kirjoittaja infosikin,biopsia olisi kohdallasi se parempi vaihtoehto.
Ei lääkäri voi tehdä 100% varmuudella diagnosia ilman patologin lausuntoa,siksi poisto tai biopsia. - Leikkaukseen menossa
Mulla kanssa leikkaus edessä samasta syystä. Ainakin 5 suurentunutta rauhasta..Vähän hirvittää mitä ne voi olla.
Ohutneulanäyte ei yleensä käy imusolmukkeiden ollessa kyseessä, koska näyte ei ole tarpeeksi tarkka, eikä anna varmuutta mikä on vikana. Leikkaus on siis paras vaihtoehto, ainoa mistä saa 100% varmuuden. Eikä imusolmukkeen poistosta ole mitään haittaa. Leikkaukseen vaan :) Tsemiä, toivotaan ettei ole mitään sen vakavampaa.- myös...
Minulla on myös 2 pientä imusolmuketta soliskuopassa(imusolmukesyöpä alkaa usein juuri sieltä ja kaulalta),lääkäri on ne ultrannut ja totesi normaaleiksi kooltaan eli n.0,5 cm.Ei otettu ohutneulabiopsiaa,kun sanoi,että ovat normaalin kokoisia.Aion kyllä vaatia sen jos/poiston,jos eivät ala häviämään.Onko teillä muilla kohtalotovereilla ollut muita oireita?Imusolmukesyövän(=lymfooman) oireita on laihtuminen,yöhikoilu,kuumeilu.Itse hiukan hikoilen öisin ja pelottaa ihan kamalasti!!!!!Minkä kokoisia teidän imuosolmukkeet ovat noin suurinpiirtein???
- niisku
myös... kirjoitti:
Minulla on myös 2 pientä imusolmuketta soliskuopassa(imusolmukesyöpä alkaa usein juuri sieltä ja kaulalta),lääkäri on ne ultrannut ja totesi normaaleiksi kooltaan eli n.0,5 cm.Ei otettu ohutneulabiopsiaa,kun sanoi,että ovat normaalin kokoisia.Aion kyllä vaatia sen jos/poiston,jos eivät ala häviämään.Onko teillä muilla kohtalotovereilla ollut muita oireita?Imusolmukesyövän(=lymfooman) oireita on laihtuminen,yöhikoilu,kuumeilu.Itse hiukan hikoilen öisin ja pelottaa ihan kamalasti!!!!!Minkä kokoisia teidän imuosolmukkeet ovat noin suurinpiirtein???
Minulla todettiin 5 vuotta sitten imusolmukesyöpä joten kokemuksella puhun..alkoi soliskuopista ja kaulalta,patit aluksi pavun kokoisia ja myöhemmin tosi isoja ryppäitä.ohutneulanäyte ei todellakaan kerro totuuta joten olkaa hyvillään että pääsette heti leikkaukseen,minulta leikattiin nukutuksessa,nopea toimenpide.yöhikoilu todella kuului oireisiin ja lämpöily ja myöskin semmoinen oire mitä en heti yhdistänyt sairauteen oli semmoinen kun joi vähänkään alkoholia niin kurkkuun ja rintakehään tuli kummallinen polttava tunne,ei kertakaikkiaan voinut juoda alkoholia.myöhemmin selvisi että kuului sairauteen.Mutta en todellakaan halua teitä pelotella tällä kirjoituksella toivoisin että olisi jollekkin kohtalotoverille apua ja osaisi hakeutua nopeammin hoitoon kuin minä.tällähetkellä tilanne mulla hyvä eli kontrollit vuoden välein ja hyvin on mennyt.Kysykää vaan jos voin jotenkin auttaa..
- Leikkaukseen menossa
niisku kirjoitti:
Minulla todettiin 5 vuotta sitten imusolmukesyöpä joten kokemuksella puhun..alkoi soliskuopista ja kaulalta,patit aluksi pavun kokoisia ja myöhemmin tosi isoja ryppäitä.ohutneulanäyte ei todellakaan kerro totuuta joten olkaa hyvillään että pääsette heti leikkaukseen,minulta leikattiin nukutuksessa,nopea toimenpide.yöhikoilu todella kuului oireisiin ja lämpöily ja myöskin semmoinen oire mitä en heti yhdistänyt sairauteen oli semmoinen kun joi vähänkään alkoholia niin kurkkuun ja rintakehään tuli kummallinen polttava tunne,ei kertakaikkiaan voinut juoda alkoholia.myöhemmin selvisi että kuului sairauteen.Mutta en todellakaan halua teitä pelotella tällä kirjoituksella toivoisin että olisi jollekkin kohtalotoverille apua ja osaisi hakeutua nopeammin hoitoon kuin minä.tällähetkellä tilanne mulla hyvä eli kontrollit vuoden välein ja hyvin on mennyt.Kysykää vaan jos voin jotenkin auttaa..
mä sain diagnoosin tänään, lääkärit on yksimielisiä: imusolmukesyöpä. huomenna on leikkaus, ja siinähän nyt vasta ihan täyden varmuuden saa, mutta todennäköisesti nyt syöpää. Solisluukuopassa iso "patteri", kaulalla 5 kyhmyä, koooltaan 12-30 mm.
Ennen leikkausta vielä varjoainekuvaukseen, et nähdään onko levinnyt muualle. Onhan se pieni mahdollisuus et se olis jotain muuta, mut ei oikein jaksa uskoa kun lääkäritkin oli jo niin varmoja. Ensi viikolla sitten hyksiin syöpäosastolle..
Miten teillä tulehdusarvot yms? Mulla tulehdusarvot koholla, maksa-arvot sit taas alhaiset. Väsymystä, takykardiaa, pistävää kipua rinnassa, kutiseva iho.. Olis kiva kuulla miten muilla. Ei vielä oikein osaa suhtautua tähän oikein mitenkään.. - minulla
Leikkaukseen menossa kirjoitti:
mä sain diagnoosin tänään, lääkärit on yksimielisiä: imusolmukesyöpä. huomenna on leikkaus, ja siinähän nyt vasta ihan täyden varmuuden saa, mutta todennäköisesti nyt syöpää. Solisluukuopassa iso "patteri", kaulalla 5 kyhmyä, koooltaan 12-30 mm.
Ennen leikkausta vielä varjoainekuvaukseen, et nähdään onko levinnyt muualle. Onhan se pieni mahdollisuus et se olis jotain muuta, mut ei oikein jaksa uskoa kun lääkäritkin oli jo niin varmoja. Ensi viikolla sitten hyksiin syöpäosastolle..
Miten teillä tulehdusarvot yms? Mulla tulehdusarvot koholla, maksa-arvot sit taas alhaiset. Väsymystä, takykardiaa, pistävää kipua rinnassa, kutiseva iho.. Olis kiva kuulla miten muilla. Ei vielä oikein osaa suhtautua tähän oikein mitenkään..Olen siis tuo,joka kirjoitti viestin,että solikuopassa kaksi 0,5cm imusolmuketta.Kävin tänään lääkärissä,joka sanoi,että nyt ei tehdä mitään,koska patit ultrattu ja normaalin kokoisia(vaikkakin ovat soliskuopassa).Odottelen vaan kauhulla,että alkavat turpoamaan ja niitä tulee lisää..tulehdusarvot mulla ollu koko syksyn(CRP)5-18 välillä,kerran pompsahti 76:n asti päivässä,mut laski sitten,mul oli kuulemma joku viruspöpö.Ja sillon kun oli tuo crp 18,olin flunssassa.Millaiset tulehdusarvot sulla on,huomenna leikkaukseen menijä??mulla kaikki muut arvot(maksa-haima-sappi,munuais,kilpirauhas,verensokeri,trombosyytit,bilirubiini,natrium-kalium-arvot) jne.kaikki normaalit.Missä ajassa nuo sinun imusolmukkeesi "ilmaantuivat",viikoissa,kuukausissa???tuliko kerralla vai vähitellen???kiva jos viitsit vastata ja tsemppiä huomiseen,asioilla on tapana järjestyä.Jos on syöpää,sulla tai mulla,niin nokka pystyyn,siitä selvitään!!!!!
- Niisku
Leikkaukseen menossa kirjoitti:
Miten teillä tulehdusarvot yms? Mulla tulehdusarvot koholla, maksa-arvot sit taas alhaiset. Väsymystä, takykardiaa, pistävää kipua rinnassa, kutiseva iho.. Olis kiva kuulla miten muilla. Ei vielä oikein osaa suhtautua tähän oikein mitenkään..Tiedän tunteen kun joutuu lopullista tietoa odottamaan..mutta hyvinhän sinä tunnut suhtautuvan.minulle oli aluksi valtava shokki tietenkin niinkuin jokaiselle varmaan mutta kun hoidot alkoi tosi nopeasti ja ajatteli vaa kokoajan että minähän selviän niin aika meni yllättävän nopeasti.sytostaatit kesti muistaakseni 5kk ja sädehoidot päälle.Hiuksesethan siinä lähti mutta siinä tilanteessa se oli kuiteski pientä.toivon sinulle sydämmestäni kaikkea hyvää ja valoisaa tulevaisuutta.olisi ihana kuulla sinun kuulumisia vielä myöhemminkin.
- Ansu
Niisku kirjoitti:
Tiedän tunteen kun joutuu lopullista tietoa odottamaan..mutta hyvinhän sinä tunnut suhtautuvan.minulle oli aluksi valtava shokki tietenkin niinkuin jokaiselle varmaan mutta kun hoidot alkoi tosi nopeasti ja ajatteli vaa kokoajan että minähän selviän niin aika meni yllättävän nopeasti.sytostaatit kesti muistaakseni 5kk ja sädehoidot päälle.Hiuksesethan siinä lähti mutta siinä tilanteessa se oli kuiteski pientä.toivon sinulle sydämmestäni kaikkea hyvää ja valoisaa tulevaisuutta.olisi ihana kuulla sinun kuulumisia vielä myöhemminkin.
Leikkaus tosiaan ohitse, täytyy sanoa että on kovat kivut. Solisluukuopasta poistettiin iso kasvain. Eli tuomio oli syöpä. Hodgkinsin tauti. Täytyy sanoa että oli kuitenkin aika järkytys, kun varmistui. Tiistaina hyksiin :( mites tästä eteenpäin, mihin saa varautua?
- Niisku
Ansu kirjoitti:
Leikkaus tosiaan ohitse, täytyy sanoa että on kovat kivut. Solisluukuopasta poistettiin iso kasvain. Eli tuomio oli syöpä. Hodgkinsin tauti. Täytyy sanoa että oli kuitenkin aika järkytys, kun varmistui. Tiistaina hyksiin :( mites tästä eteenpäin, mihin saa varautua?
En heti löydä sanoja millä sinua lohduttaisin..Hoidot suunnitellaan tietenki jokaiselle henkilökohtaisesti.Tauti just sama kuin mulla,onneksi hyvin yleensä parannettavissa.Minä olen siitä hyvä esimerkki.Sytostaatit minulla meni odotetua vähemmillä sivuvaikutusilla,pahoinvointia oli aina vain sinä päivänä kun tiputus oli.kävin yhden päivän kahden viikon välein sytostaatissa.kortisoni auttoi ennen tiputusta pahoinvointiin.sairaalassa ei minun onneksi tarvinnut koskaan olla kuin se tiputuspäivä.Sairauden aikana kyllä punnittiin ketkä oli niitä tosi ystäviä koska muutamat ns.ystävät ei osannet kuulema minulle mitään sanoa..mut toisaalta se on ymmärrettävää.aina pitäisi vaan muistaa että eihän se ihminen hetkessä muuksi muutu kuin aikaisemminkin on ollu.Miulla tauti ei onneksi ollut levinnyt muualle,mahan alue oli vähän siinä ja siinä.onko sinulta otettu jo luuydinnäyte? Se on kyllä aika kivulias toimenpide mutta ei kestä kuin hetken.suosittelen ottamaan rauhoittavan tabletin jos sitä tarjotaan itse en sitä älynnyt ottaa.Ainakin näin jälkeenpäin ajateltuna ihminen näköjään on luotu niin että aika koviakin henkisiä kokemuksia jaksaa kestää.Fyysinen vointi minulla oli kokoajan todella hyvä.kuulumisiin ja jos vain voin vastauksillani sinua auttaa läpi käymään raskaan ajan niin kirjoittele edelleen.
- minä vielä....
Ansu kirjoitti:
Eli sinulle juuri leikkauksessa ollut....toivon sydämestäni voimia sinulle ja pää pystyyn,päätät että kaikki menee hyvin ja paranet pian,niin se on jo puoli voittoa!on niitä muitakin vaikeita sairauksia kuin syöpä,ja tässä paranemisprosentti tosi hyvä!!!!!
Kysyin jo tuossa aiemmin viestiketjussa (en tiedä huomasitko,olet varmasti väsynyt ja pyörällä päästäsi)että missä ajassa nuo imusolmukkeet tulivat,olivatko heti "isoja" ilmaantuessaan vai pieniä ja sitten kasvoivat ja lisääntyivät?mulla siis nuo kaksi 0,5cm kokoista tuossa soliskuopassa.Pelkään vaan että kasvavat ja niitä tulee lisää.Olisi ihana jos jaksaisit vastata,tai joku muu tätä viestiketjua lukeva.Iloista joulunodotusta kaikille,aina selvitään!!!!! - Ansu
minä vielä.... kirjoitti:
Eli sinulle juuri leikkauksessa ollut....toivon sydämestäni voimia sinulle ja pää pystyyn,päätät että kaikki menee hyvin ja paranet pian,niin se on jo puoli voittoa!on niitä muitakin vaikeita sairauksia kuin syöpä,ja tässä paranemisprosentti tosi hyvä!!!!!
Kysyin jo tuossa aiemmin viestiketjussa (en tiedä huomasitko,olet varmasti väsynyt ja pyörällä päästäsi)että missä ajassa nuo imusolmukkeet tulivat,olivatko heti "isoja" ilmaantuessaan vai pieniä ja sitten kasvoivat ja lisääntyivät?mulla siis nuo kaksi 0,5cm kokoista tuossa soliskuopassa.Pelkään vaan että kasvavat ja niitä tulee lisää.Olisi ihana jos jaksaisit vastata,tai joku muu tätä viestiketjua lukeva.Iloista joulunodotusta kaikille,aina selvitään!!!!!Itseasiassa en tiedä koska kasvaimet ilmaantuivat, koska vasta lääkäri ne huomasi, kun oireideni takia sinne menin. Mutta niitä on niin paljon ja TT-kuvissa selvisi että ovat levinneet rintakehään, niin ilmeisesti ovat olleet siellä melko kauan, varmaan viime keväästä(?). Pienistä ne isoiksi kasvaa.
- päivi
Ansu kirjoitti:
Itseasiassa en tiedä koska kasvaimet ilmaantuivat, koska vasta lääkäri ne huomasi, kun oireideni takia sinne menin. Mutta niitä on niin paljon ja TT-kuvissa selvisi että ovat levinneet rintakehään, niin ilmeisesti ovat olleet siellä melko kauan, varmaan viime keväästä(?). Pienistä ne isoiksi kasvaa.
kiitos,kun vastasit...ultrattiinko sulla niitä patteja vai suoraan tt-kuva?tiedän,että ultra näyttää vaan koon,eli mulla ultrattiin tällä viikolla nuo pikku patit.Ja kuulema normaalin kokoisia/näköisiä,sanoi lääkäri,että pahanlaatuiset/epäilyttävät muuttuvat "toisennäköiseksi"ultrassa..no tiedä nyt sitten luottaako siihen.Tällä viikolla siis tehtiin myös mammografia ja kainaloiden ja rintojen ultra,mammografiassa näkyy kuulemma rintakehän aluettakin,eikä siellä suurentuneita ollut.No jään seuraamaan tilannetta.Mitä oireita sulla oli,miksi hakeuduit lääkäriin?????kiitos jos jaksat vielä vastata!!!!
- Ansu
päivi kirjoitti:
kiitos,kun vastasit...ultrattiinko sulla niitä patteja vai suoraan tt-kuva?tiedän,että ultra näyttää vaan koon,eli mulla ultrattiin tällä viikolla nuo pikku patit.Ja kuulema normaalin kokoisia/näköisiä,sanoi lääkäri,että pahanlaatuiset/epäilyttävät muuttuvat "toisennäköiseksi"ultrassa..no tiedä nyt sitten luottaako siihen.Tällä viikolla siis tehtiin myös mammografia ja kainaloiden ja rintojen ultra,mammografiassa näkyy kuulemma rintakehän aluettakin,eikä siellä suurentuneita ollut.No jään seuraamaan tilannetta.Mitä oireita sulla oli,miksi hakeuduit lääkäriin?????kiitos jos jaksat vielä vastata!!!!
Ensin oli ultra, sitten eilen aamulla ennen leikkausta tt-kuvat. Ootko käynyt verikokeissa, mitä ne näyttää?
Mulla siis syöpä oireili näin:
väsymys, mutta samalla kuitenkin jatkuvat yölliset heräilyt ja huono-unisuus, ihon kutina, rintakipu ja takykardiaa eli kiihtynyt syke, 90-120 levossakin, voimattomuus, ei jaksa oikein tehdä mitään, aina alkaa päätä särkeä. Ja tulehdusarvot kohoaa vaan koko ajan, esim crp 50 tällä hetkellä, valkosoluarvot kasvaa koko ajan. Punasolut ja hemoglobiini taas laskussa koko ajan. En nyt muita muista tähän hätään :) Että tällaista. Saa nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. On vaan niin vaikea uskoa vieläkin asiaa. - Ansu
Ansu kirjoitti:
Ensin oli ultra, sitten eilen aamulla ennen leikkausta tt-kuvat. Ootko käynyt verikokeissa, mitä ne näyttää?
Mulla siis syöpä oireili näin:
väsymys, mutta samalla kuitenkin jatkuvat yölliset heräilyt ja huono-unisuus, ihon kutina, rintakipu ja takykardiaa eli kiihtynyt syke, 90-120 levossakin, voimattomuus, ei jaksa oikein tehdä mitään, aina alkaa päätä särkeä. Ja tulehdusarvot kohoaa vaan koko ajan, esim crp 50 tällä hetkellä, valkosoluarvot kasvaa koko ajan. Punasolut ja hemoglobiini taas laskussa koko ajan. En nyt muita muista tähän hätään :) Että tällaista. Saa nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. On vaan niin vaikea uskoa vieläkin asiaa.Tulipa tässä mieleen että miten ihmeessä tullaan nyt pärjäämään kun tulot tippuu roimasti kun ei enää palkkaa kohta tule. Sairaspäivärahaa en joko saa ollenkaan tai sen määrä tulee olemaan erittäin pieni kun olen vasta tämän vuoden heinäkuusta käynyt töissä, ja sitä ennen opiskellut. Vuokrat, autorahoitus, luotot yms laskut, ei mitenkään saada niitä maksettua pelkästään mieheni palkalla. Mikä nyt eteen, vai onko vain pakko yrittää mennä töihin?
- Niisku
minä vielä.... kirjoitti:
Kysyin jo tuossa aiemmin viestiketjussa (en tiedä huomasitko,olet varmasti väsynyt ja pyörällä päästäsi)että missä ajassa nuo imusolmukkeet tulivat,olivatko heti "isoja" ilmaantuessaan vai pieniä ja sitten kasvoivat ja lisääntyivät?mulla siis nuo kaksi 0,5cm kokoista tuossa soliskuopassa.Pelkään vaan että kasvavat ja niitä tulee lisää.Olisi ihana jos jaksaisit vastata,tai joku muu tätä viestiketjua lukeva.Iloista joulunodotusta kaikille,aina selvitään!!!!!Minähän jo tuossa aikaisemmin kirjoittelin omista oireistani,aluksi patit oli aika pieniä,sattumalta kerran käteen osui ja siitä meni puolitoista vuotta ennen kuin oli sit suuret ryppäät.aluksi oli varmaan pavun kokoisia ja otettiin vaa ohutneulanäytteet ja kuten edellä mainitsin niin ainakaan minun tapauksesa ei ollut luotettava tulos.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1018063- 1075667
- 2795013
- 494953
- 763727
- 542940
- 642677
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222508Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292442- 422368