Silmätulehdus

Juhis

Kävi sellainen juttu, että viime viikolla rupesi olemaan silmätulehduksen oireita, kuten roskan tuntua silmässä, rähmintää ja punoitusta. Viikonloppuna tajusin että kyseessä on silmätulehdus ja sunnuntaina oli jo luometkin hieman turvonneet. Nyt maanantaina kävin lääkärillä, joka määräsi silmätipat ja yöksi jonkin 'silmävoiteen'. Oireet vaan eivät nyt vaan tunnu helpottavan yhtään, silmä on edelleenkin todella punainen, kipeä ja luomet turvonneet. Lääkäri sanoi, että pitäisi viikossa tervehtyä, mutta kuinka nopeasti tämän pitäisi ruveta edes helpottamaan? Ei ole mikään mukava olotila, eikä tee mieli oikein missään liikkuakaan, kun silmä on niin pahan näköinen...kiitoksia jo etukäteen!

2

1017

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silmälääkäri

Roskantuntu voisi viitata myös sarveiskalvon haavaumaan joka voi olla todella kipeä kunnes paranee (yleensä päivässä tai parissa). Rähmiminen viittaa bakteeritulehdukseen johon lääkkeenä on antibioottitipat ja -voide. Yleensä nämä tehoavat oikein käytettynä parissa päivässä lievittäen selvästi oireita ja viikon kuluessa pitäisi bakteeritulehduksen olla ohi. Joskus voi käydä niin, että ensimmäinen antibiootti ei tehoa bakteeriin, jolloin antibiootti vaihdetaan toiseen. Hankalissa tapauksissa tai sarveiskalvon haavaumissa voidaan ottaa myös bakteeriviljely, "yksinkertaisissa" tapauksissa tätä ei usein tehdä (vastauksen saaminen kestää muutaman päivän, jolloin useimmat tapaukset ovat jo parantuneet, eli tieto tulee "liian myöhään").

Mikäli silmät ovat myös valonarat ja lähelle katsominen sattuu (esim. katso sormeen ja tuo se lähelle silmää), voi kyseessä olla myös iriitti eli värikalvontulehdus. Tämä voi liittyä sarveiskalvon pinnalliseen haavaan tai hankalampaan bakteeritulehdukseen ja saattaa myös olla erittäin kipeä.

Jos kipua on edelleen ja oireet eivät tunnu ollenkaan hellittävän niin suosittelen uutta lääkärikäyntiä. Parempi käydä kerran liikaa kuin liian myöhään.

• Juhis

Kiitoksia tiedoistasi!
        Pitänee katsoa miten tämä 'edistyy' ja käydä sitten viimeistään perjantaina uudelleen lääkärillä, ei tämä tosiaankaan mukavaa ole, vielä kun sattuu olemaan tenttiviikko samaan aikaan. Lähinnä nyt tuo kipu on tuossa sidekalvossa(?), tuntuu että siihen olisi kuivunut rähmää, tai siinä olisi roska, mutta mitään siinä ei näyttäisi silti olevan, lienee vain tulehduksesta johtuvaa kipua.

Silmät eivät ole valonarat, eikä lähelle katsominen satu.
        Eli pitänee huomenna katsella mikä olo on ja lähteä sitten ennen joululoman alkua lääkärille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5171
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      47
      2839
    3. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2802
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2478
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      23
      1819
    6. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1647
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1610
    8. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1334
    9. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1298
    10. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      96
      1197
    Aihe