Miten te muut tulkitsisitte seuraavat kohdat:
"Tänä yönä sataa minun tuhkani lunta"
ja
"Kairaisit mustaa jäätä, jonka takaa kuulet ääntä"
Minulla ei nyt oikein aivot taivu siihen, että mitä nuo pohjimmiltaan tarkoittaisivat.
Tulkitsemisen vaikeus
4
<50
Vastaukset
- konteksti.kertoo
Riippuu kontekstista. Saisiko koko runon?
- o_n_neton
Tämän paikka olisi ehkä sittenkin ollut musiikkiosastolle koska on biisi. Itse koen kuitenkin tämän tekstin aika "runollisena" ja monitulkintaisena. Tässä nyt kuitenkin se kokonaisuudessaan:
"Laulaisit hiljaa vielä sen hitaan laulun
Tänä yönä joskus minä tahtoisin unta
Näkisin lunta, sen murhaavan maan
Olet siellä
Polkusi kristallinauha on Ariadnen lankaa
Elän tänään
Jos laulat sen hitaan laulun
Et muistaisi sanoja, laulaisit mitä vaan
Kairaisit mustaa jäätä, jonka takaa kuulet ääntä
Et muistaisi sanoja, laulaisit
Laulaisit hiljaa vielä sen hitaan laulun
Tänä yönä sataa minun tuhkani lunta
Tahdoin vain unohtaa
Elän tänään
Et muistaisi sanoja
Taivas on harmaa, kuinka huomaan
Jos joutsen matkansa alkaa?" - kyökkitulkitsija
Näkisin lunta, sen murhaavan maan
Tänä yönä sataa minun tuhkani lunta
-minusta nuo kaksi säettä täydentävät toisiaan. Melankolisessa tarinassa toisen "murhattu" minuus sataa lumena. Osa itsestä tuhoutuu toisen lähtiessä. Suhde voi olla hyvin monenlainen ihmissuhde, helposti kuitenkin jonkinlainen romanttinen suhde, miksei myös ystävyyssuhde.
-tässä tuo toinen, poissaoleva, jos hän yrittäisi laulaa puheena olevaa hidasta laulua, jonka hän on jo unohtanut, olisi se kuin mustan jään kairaaminen - jään takaa kuuluu vaimeasti jotain tuttua, josta ei kuitenkaan saa otetta, ja niinpä tuo toinen ei voi myöskään muistaa hidasta laulua saati laulaa sitä.
Ylipäätään näen tässä laululyriikassa puhuttavan minästä, joka on kärsinyt ja muistaa, ja toisesta, joka on jo muualla ja unohtanut. - o_n_neton
Voi kiitos vastauksesta! Tuo kuulostaa oikein järkeenkäyvältä. Tästä sain lisää täydennyksiä omaan tulkintaani. Mulla oli alunperin mielessä jonkinlainen isä/äiti - lapsi-suhde
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1147293
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h985233Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1163486Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p333412Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska352524Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191856Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?961501Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3411451Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311346Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?481290