rintamakarkurit

mä vaan

Tuossa luin justiin suomalaisista rintamakarkureista näin silmällä katsoessa en tunnistanut yhtään mustalaista siitä...

24

1757

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raaka-arska*

      tuskimpa heitä kovinmontaa ollutkaan rintamalla suomea puolustamassa,ja nekin muutama hullu hevoskuski jotka meni ensimmäisten joukossa käpykaartiin teloitettiin salaisessa kenttäoikeudessa lappeenrannassa josta ei jäänytkään luettavaa jälkipolville.

      • miekii vaan

        Mikä tuo sinua tälle palstalle?Taijan nimittäin tietää sinut.


      • mä vaan

        ja kunnimaininnat puhaa aivan toista kieltä. Miksi sinä olla mustalaisille mustasukkainen??
        Mustalaiset ovat sotaisia vanhan ruotuväen palvelijoita.


      • raaka-arska*
        mä vaan kirjoitti:

        ja kunnimaininnat puhaa aivan toista kieltä. Miksi sinä olla mustalaisille mustasukkainen??
        Mustalaiset ovat sotaisia vanhan ruotuväen palvelijoita.

        mitkä kunniamaininnnat puhaa mitä kieltä?opetteleppa ens töikses kirjoittamaan oikein,jaa että mustasukkainen täh mistä?aika sekoo tekstiä,no tuskimpa ainakaan siitä että veisitte suomalaisilta työt,joo oikeessa oot eipä löydy teikäläisistä merkintöjä sota-ajalta oikein mistään ei ainakaan puolustusvoiman sankarivainajat listoilta.


      • asdfghj

        minun papan isä oli jäänyt sotavangiksi oli hypännyt siperian junasta vauhdista.että joskus kannattaa luistaa. heh heh


      • Mustalainen

        Miksi mustalaisen olisi pitänyt puolustaa suomea ei minkää takia koska mustalaistahan ei valtaväistö pitänyt edes suomenkansalaisena mitä mustalaiset oilsi edes puolustanut koska koska ne eivät olleet suomenkansalaisia sittenkun suomeen tuli sota niin kyllä silloin valtaväistö olisi halunnut että mustalainen puolustaa suomea mutta parempi kuin kukaa mustalainen ei olisi lähtenyt puolustamaan suomea olisivat antaneet valkolaisten puolustaa itse mutta moni valkoinenkin oli siihen aikaan rintamakarkuri minunkin isäni oli puolustamassa suomem-rajoja karjalan kannaksella ja haavoittui pahasti eikä suomen valtio mitenkää edes muistanut häntä sen jälkeen kun hän kuoli tässä muutama vuosi niin silloin olivat halunneet antaa kuntoutukseen paikan mutta sitä ennen ei sitten millää vaikka kuinka yritti niin ei päässyt sinne sen takia olen suuttunut suomeen ja kovasti ja olen iloinen siittä kun venäjä ottaa suomem itselleen katotaan miten valkolaiset ovat sitten orjuudessa ja se on ihan oikein niille paskoille valkoisille sioille


      • mä vaan

        Kyllä suomalaiset olisivat siirretty uralille kotimaahansa.


      • passi
        Mustalainen kirjoitti:

        Miksi mustalaisen olisi pitänyt puolustaa suomea ei minkää takia koska mustalaistahan ei valtaväistö pitänyt edes suomenkansalaisena mitä mustalaiset oilsi edes puolustanut koska koska ne eivät olleet suomenkansalaisia sittenkun suomeen tuli sota niin kyllä silloin valtaväistö olisi halunnut että mustalainen puolustaa suomea mutta parempi kuin kukaa mustalainen ei olisi lähtenyt puolustamaan suomea olisivat antaneet valkolaisten puolustaa itse mutta moni valkoinenkin oli siihen aikaan rintamakarkuri minunkin isäni oli puolustamassa suomem-rajoja karjalan kannaksella ja haavoittui pahasti eikä suomen valtio mitenkää edes muistanut häntä sen jälkeen kun hän kuoli tässä muutama vuosi niin silloin olivat halunneet antaa kuntoutukseen paikan mutta sitä ennen ei sitten millää vaikka kuinka yritti niin ei päässyt sinne sen takia olen suuttunut suomeen ja kovasti ja olen iloinen siittä kun venäjä ottaa suomem itselleen katotaan miten valkolaiset ovat sitten orjuudessa ja se on ihan oikein niille paskoille valkoisille sioille

        yksinkertaista-muuta suomesta pois!


      • tasa-arvoa
        raaka-arska* kirjoitti:

        mitkä kunniamaininnnat puhaa mitä kieltä?opetteleppa ens töikses kirjoittamaan oikein,jaa että mustasukkainen täh mistä?aika sekoo tekstiä,no tuskimpa ainakaan siitä että veisitte suomalaisilta työt,joo oikeessa oot eipä löydy teikäläisistä merkintöjä sota-ajalta oikein mistään ei ainakaan puolustusvoiman sankarivainajat listoilta.

        Kehtaatkin kirjoitella toisten kirjoitusvirheistä!Itselläsi vilisee virheitä ja ihan alkeellisia.JA SITTEN SIITÄ TOISESTA ASIASTA: Helsingissä on sankarivainajille, siis ROMAANEILLE pystytetty muistomerkki, se ei ole ollut siellä pitkään, koska romaaneita on syrjitty ja vasta viime vuosina tunnustettu heidän sota-ajan palvelukset. Ja tietoa löytyy jos viitsit ennakkoluulottomasti etsiä.


      • Anonyymi
        raaka-arska* kirjoitti:

        mitkä kunniamaininnnat puhaa mitä kieltä?opetteleppa ens töikses kirjoittamaan oikein,jaa että mustasukkainen täh mistä?aika sekoo tekstiä,no tuskimpa ainakaan siitä että veisitte suomalaisilta työt,joo oikeessa oot eipä löydy teikäläisistä merkintöjä sota-ajalta oikein mistään ei ainakaan puolustusvoiman sankarivainajat listoilta.

        Lueppa kansa taistei tai korvenkaiku lehteä jos tiedät mitä ne ovat niin sinunkin tietämys tältä alueelta paranee


    • miekii vaan

      Otsikossa se jo oli.Meinaan tietämäni mukaan näitä karkureita kuin myös ihan riveissä olevia oli siellä mustalaisia.

    • Totuus

      olihan niitä mutta ne olivat ihmiskilpinä eturintamalla :=)

      • Petsku

        Kalle Päätalon Nälkämäki, niin siellä on maininta urheista rintamamiehistä. Kuudes luku ja kappele viisi kuinka molemmat "hermannit" olivat karanneet Siiranmäen leiristä.

        Saapi nauraa romanien oveluudella, kuinka luottovankina käytettiin hyväkseen vartijoitten hyväuskoisuutta.

        Suurin osa vangeista oli Siiranmäellä syytettynä rintamakarkuudesta ynnä muusta elleskapin harjoittamisesta.

        Saattoihan toki olla romanien joukoissakin sotasankareita, mutta en kyllä ole kuullut heistä. Eipä silti, kyllähän siellä on meitä kaikkia tarvittu.

        No se siitä, eipä asiat miksikään muutu ainakaan täällä!


    • lukemastasi:

      Yhtään kaaletta ei ole karannu rintamalta.

      • tsuhna vanhanen

        ja kuinka monta oli tositoimissa?


    • sotafriikki

      Jos sulla ei ole muuta tekemistä, kuin etsiä rintamakarkureita, niin hakauduppa vaikka yk-joukkoihin. Jos pää kestää.

      • MafiaN

        ei siellä rintamalla puukolla pärjänny*nauraa*enkä ole nähäny tai kuullu että joku olis kunnia mainninnan saanut urhoollisuudestaan niinkuin valtaväestön sotaveteraanit,pikkasen laittaa epäilemään josko ne olivatkin kilpinä siellä etutaajamassa,heh


      • tasa-arvoa
        MafiaN kirjoitti:

        ei siellä rintamalla puukolla pärjänny*nauraa*enkä ole nähäny tai kuullu että joku olis kunnia mainninnan saanut urhoollisuudestaan niinkuin valtaväestön sotaveteraanit,pikkasen laittaa epäilemään josko ne olivatkin kilpinä siellä etutaajamassa,heh

        Olen valkolainen ja tunnen ainakin yhden romaani sotasankarin, joka on saanut Presidentiltä urhoollisuusmitalin, en muista mikä se on nimeltään, mutta totta on.Ja totta on tuo minun aikaisempikin kirjoitus!


    • Anonyymi

      Tunsin paljon romani miehiä jotka olivat rintamalla.
      Miehet ja hevoset vietiin sotaan, naiset ja lapset jäi maantielle ilman mitään turvaa!Heillekin luvattiin rintamamies talot kun sota loppuu. Mutta heidät petettiin, mitään ei annettu, pysykää vaan maantiellä.
      Sotiin osallistui noin 300-500 romanimiestä, joista noi 50 kaatui. Siinä vähän taustaa näille ns. kaiken tietäville arvostelijoille.
      t. Hästesko

      • Anonyymi

        Vielä kun muistaisit ettei kenellekään lupailtu mitään rintamamies- eikä muitakaan taloja ENNEN sotia ja melko harva niitä sotien jälkeenkään sai.
        Ei ne rintamamiestilatkaan lahjoja olleet, ne piti maksaa, yleensä pitkillä matalakorkoisilla lainoilla tosin.
        Rintamamiestiloja ei liioin pidä sekoittaa evakkotiloihin, kaksi eri asiaa.
        Rintamakarkuruuskin olisi osattava erottaa siitä ettei lähdetty otteluun ollenkaan vaan piiloteltiin ja pakoiltiin. Romaneja ei tiettävästi kummassakaan ryhmässä ollut osallisina sotilasmääriin suhteutettuna sen enempää kuin valkolaisissakaan. Itse asiassa varsinaisista rintamakarkureista enin osa taisi ottaa suunnan itään...ja kohti idän ihania kohtaloita...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä kun muistaisit ettei kenellekään lupailtu mitään rintamamies- eikä muitakaan taloja ENNEN sotia ja melko harva niitä sotien jälkeenkään sai.
        Ei ne rintamamiestilatkaan lahjoja olleet, ne piti maksaa, yleensä pitkillä matalakorkoisilla lainoilla tosin.
        Rintamamiestiloja ei liioin pidä sekoittaa evakkotiloihin, kaksi eri asiaa.
        Rintamakarkuruuskin olisi osattava erottaa siitä ettei lähdetty otteluun ollenkaan vaan piiloteltiin ja pakoiltiin. Romaneja ei tiettävästi kummassakaan ryhmässä ollut osallisina sotilasmääriin suhteutettuna sen enempää kuin valkolaisissakaan. Itse asiassa varsinaisista rintamakarkureista enin osa taisi ottaa suunnan itään...ja kohti idän ihania kohtaloita...

        Luvattiin millon luvattiin, mutta luvattiin kuitenkin.
        Ei annettu, vaan petettiin. Tiedän varmuudella ainoastaan yhden perheen joka sai, ehkä joku toinenkin, mutta pääsääntöisesti ei annettu. Tätä asiaa on turha vääristellä ja kaunistella. Olen keskustellut tästä asiantuntijan kanssa joka on tutkinut asian pohjamutia myöten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä kun muistaisit ettei kenellekään lupailtu mitään rintamamies- eikä muitakaan taloja ENNEN sotia ja melko harva niitä sotien jälkeenkään sai.
        Ei ne rintamamiestilatkaan lahjoja olleet, ne piti maksaa, yleensä pitkillä matalakorkoisilla lainoilla tosin.
        Rintamamiestiloja ei liioin pidä sekoittaa evakkotiloihin, kaksi eri asiaa.
        Rintamakarkuruuskin olisi osattava erottaa siitä ettei lähdetty otteluun ollenkaan vaan piiloteltiin ja pakoiltiin. Romaneja ei tiettävästi kummassakaan ryhmässä ollut osallisina sotilasmääriin suhteutettuna sen enempää kuin valkolaisissakaan. Itse asiassa varsinaisista rintamakarkureista enin osa taisi ottaa suunnan itään...ja kohti idän ihania kohtaloita...

        Joo, valkolaisistahan hiton moni lähti itärajan taakse punaista paratiisia etsimään.
        Todellisuus vain oli paljon karumpi.
        Heistäkin suuri(n) osa, joita ei heti teloitettu, laitettiin vankileireille kitumaan kuoliaiksi.


    • Anonyymi

      Mie siellä olin usein kaukopartiossakin. Sainhan mie pari Mannerheimin ristiäkin ja sakut anto miulle tosi arjalaiselle heimoveljelleen rautaristin. Nyt mie oon jo 115 vuotta vanha vaan hyvin muisti pelaa ja mukavahan noita sankaritekoja on muistellakin. Pojanpoikakin kuuntelee korvat hörössä.

      Möhömaha-Mertsin isoisä Raineri vaan

    • Anonyymi

      Onhan Hietaniemen hautausmaalla romanien sankarimuistomerkki näiden sodissa palvelleiden ja siellä kaatuneiden romanien muistoksi. Kyseinen muistomerkki paljastettiin vuonna 2003.
      Eli sodissa rintamalla oli myös romaneita ja monet selvinneistä muisteli sota-aikaa niiltä osin haikeina, että silloin heitäkin kohdeltiin asiallisesti ja heihin asennoiduttiin ylipäätäänkin kuin ihmisiin. Olivat tasa-arvoisessa asemassa valkolaisten kanssa. Mutta syrjintä jatkui sotien jälkeen siitä, mihin se oli jäänyt ennen sotia.
      Vähän kärkevästi sanoen kyllä romanien apu kelpasi hanakastikin, kun oli sotatilanne päällä, mutta sitten loppui arvostus kun heidän apuaan ei enää tarvittu.
      Tyypillistä valtaväestön käytöstä... Silloin ollaan kyllä mielin ja kielin, kun jotain tarvitsevat ja muun ajan ovat ihan silkalla haistattelu-asenteella.

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4623
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe