olen aina ollut isojen rotujen ystävä, mutta olen alkanut kallistumaan jopa pikkukoiraan nykyään, kun yksiössä asun. ei veisi niin paljoa tilaa sekä ruokkimisessa säästäisi pari euroa jotka on opiskelijalle tärkeitä. kokemusta koirista on yhden oman koiran verran (kun muutin, koira jäi äidille omakotitaloon asumaan) sekä kavereiden ja sukulaisten koirista joita on tullu hoidettua, koulutettua ja lenkitettyä vuosien varrella. kaikki olleet isoja koiria, joten siitä tuli vähän päähän pinttymä, että koiralla pitää olla kokoa, ja kun ei ole kokemusta pikkukoirista.
mutta mitä toivoisin rodulta; koko olla korkeintaan 40cm, terve rakenteinen, ei lyttykuonoa, muutenkin mahd. terve sairauksien osalta. miellyttämishaluinen (tarkoitus harrastaa tokoa ja temppuja) , iloinen, leikkisä, seuralinen ja ystävällinen vieraille koirille ja ihmisille, (asianmukaisesti sosiaalistettuna) ei metsästysviettiä koska tarkoitus olisi juoksuttaa myös metsässä irti. ( kun on koulutettu ensin tulemaan luokse) pitäisi jaksaa liikkua paljon (pyöräily, rullaluistelu) mutta "tyytyisi" vähempäänkin esim. kiirepäivinä jos ei ehdi kun heittää pikkulenkit niin ei sekoaisi. tottakai saisi aivojumppaa myös.
turkki saisi olla sellanen että tarkenee, ettei tarvitse heti pikkupakkasella pukea, muttei myöskään yltiö työläs, jota pitää pestä, föönätä ja puunata viikottain. ehkä sellainen pitempi karvaisempi jonka kumminkin voisi pitää "lemmikki trimmissä" jos pitkä turkki on liian työläs ?
sitten sisäsiisteys ja haukkuherkkyys! hirmuisesti olen lukenut että pikkukoirilla on sisäsiisteys ongelmia, hyvästä koulutuksesta riippumatta. että urokset varsinkin merkkailee paljon, onko totta ? onko roduissa eroja sisäsiisteydessä? tämä asia on ollut ehkä eniten se asia pikkukoirissa mikä mietityttää.. ja se räksytys, kuinka hyvin saa koulutettua että muulle kun ovikellolle ei tarvi haukkua? onko jotkut rodut herkempiä hälyttämään kuin toiset? pelottaa että yksinollessa sitten räksyttäisi ja tulisi ongelmia :/
niin ja eniten olen koiria katsonut tuolta seura ja kääpiökoira luokasta. mutta kiitos jos viitsitte vastata, siitä olisi paljon apua :)
mikä pieni rotu kerrostaloon?
7
76
Vastaukset
- elukkatrelt4
hei tuosta tekstistäsi päätellä minä olisin sopiva
olen lyhyt ja vähäruokainen
olen myöstkin täysin sisäsiisti ja pystyn olla tarpee tullen myös pidempiä aikoja yksin
tulen aina pyydettyä luokse - Lukiolaislikka
Yllättävän hauska koira on kiinan hajakoira. Jaksaa juosta, ei hauku, on siisti ja älykäs.
Tosin jos ottaa karvaisen sitä pitää pestä ja trimmata. Talvella tarvii pukea. - Tirrieriter
Jackrussell,kettuterrieri tai brasialianterrieri vaikuttaa enemmän mitä haet. Terriereissä on se hieno puoli etteivät sekoa vapaista,säänkestäviä ja melko rautamahaisiakin. Itse harrastan chihuja vaan säänkestävyys ei ole aina se päivänsana vaikka muutoin täyttävät toiveet täydellisesti.
- doggi
terrierejä olen katsellu, mutta olen ainakin lukenut että aika monilla olis metsästys viettiä? eikös niitä ole käytetty metsästykseen joskus ja onhan niitä aika useasti luolakokeissa ym. mietin vaan kuinka vahva vietti on, että häviikö korvat kokonaan kun saa jäljen? (itselläni joskus ollut metsästysviettinen lenkillä, ei ollu hirveen haukaa karjua kurkku suorana ja juosta koiran perässä, vaikka arjessa olikin tottelevainen koira.. :D)
muuten terrierit kuulostaa aikas sopivilta pakkauksilta :) - Russnaka
doggi kirjoitti:
terrierejä olen katsellu, mutta olen ainakin lukenut että aika monilla olis metsästys viettiä? eikös niitä ole käytetty metsästykseen joskus ja onhan niitä aika useasti luolakokeissa ym. mietin vaan kuinka vahva vietti on, että häviikö korvat kokonaan kun saa jäljen? (itselläni joskus ollut metsästysviettinen lenkillä, ei ollu hirveen haukaa karjua kurkku suorana ja juosta koiran perässä, vaikka arjessa olikin tottelevainen koira.. :D)
muuten terrierit kuulostaa aikas sopivilta pakkauksilta :)Russelit pysyy tallilla ainakin kivasti irti ja maastossa. Kettareissa vaihtelua irtiolon suhteen. Ihmeessä tutustumaan! :)
Voin tarjota venäläisille lelu, jos kiinnostaa ota yhteyttä sähköpostitse [email protected]
- Perhoskoiruli
Suosittelen perhoskoiraa, ystäväni kanssa käydään monesti hoitamassa erästä perhoskoiraa, hyvin sisäsiisti ja kiltti. Räksyttää vain pyöräilijöille ja summerille. (Ei sille ohjelmalle vaan sille mikä on kerrostaloissa) Ja perhoskoirilla muutenkin riittää energiaa vanhaksi asti, erittäin seuranhaluinen ja rakastaa rapsutuksia. Se koira vaan inhoaa harjausta, joten siinä meillä tulee vähän ongelmia :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272870Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332525- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542239Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241860Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3901696Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041642- 3091548
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446