Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Vinyyli levyn puhdistaminen

vinpa

Moro.

Millaisia keinoja ja aineita käytätte vinyylien puhdistukseen?

Jossakin oli, että akkuvesi kelpais pesuun. Ei tule kalkki jäämiä.

Entäs mitä ainetta käyttää, että sähköisyys vähenisi?

Kuivaukseen varmaankin jokin mikrokuituliina?

Tekeekö tuolla Knosti pesurilla mitään? Jos tuossa käyttäis sitten niitä omia liuoksia.
http://www.thomann.de/fi/knosti_schallplattenwaschgeraet.htm

Jotkin kirppari löydöt ovat aika kökkäsiä. Jotkin uudet pakasta otetut levytkin tuppaa rapsahtelemaan ja imemään kaikki pöyt itseensä. Jotkut taas ei... Eli niille varmaan kannattais kans tehdä jotain?

Hiilikuituharja. Toiset puoleen ja toiset vastaan. Itse olen käyttänyt sitä. Pitääks siekin uusia aika ajoin? Tuo on kuiteskin jo vuosia vanha. Kastunutkin joskus.

Neulaharja on vielä ostamatta, mutta ostoslistalla on.

Youtubessa on kaiken näköistä videota puhdistuksesta/pesusta, mutta otappa niistä sitten selvää ja aineetkin ovat jotain ulkomailta saatavia. Tai ainakin nimet ovat.

9

1426

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • stardustO9

      Minulla oli sellainen musta samettinen (luulisin) pyöreä, levyn ääniraitojen (n.10cm?) pituinen 'lieriö', jonka sisällä oli vesisäiliö (vesi imeytettiin säiliön vaahtomuoviin), ja levyn pyöriessä keräsi mahdolliset roskat ja pölyt. Taisin kyllä käyttää ihan vesijohtovettä. Sametti oli siis hitusen kostea, joten ei se levy märäksi jäänyt. Ja sitten vain soimaan. Eihän ne levyt niin likaisia ollutkaan. Nykyisin ei juuri tule kuunneltua.

    • arimiesduunissa

      minä pesen näin .
      tippa astianpesuainetta ja sitten hankaat sen levyn kuumalla vedellä,
      ei niin että käsi palaa.
      puhtailla sormilla levitän pesuaine vesi yhdistelmän.
      sitten kylmällä vedellä ettei levy ja löysäksi lerpuksi.
      sitten kuivaat PUHTAALLA pyyhkeellä niin ei pahemmin rahise levy ainakaan minulla.

      • toteaja-

        noin voisi pestä ehkä Matti Nykäsen kokoelmalevyn. ei muita.


      • vinpa

        Ei kuulosta hyvälle.


    • arimiesduunissa

      kuulostaa hyvältä !
      näin olen pessyt 30 vuotta levykokoelmaani.
      teillä on sitten väärän merkkistä astiapesuainetta tai
      olette niin tumpeloita että ette osaa pestä
      niin hellästi kuin minä.
      oletko kenties markkinamiesten uhri ja
      tuhlaat rahasi johonkin merkkilitkuun joka maksaa
      50€ plo eikä tulos ole sen kummepi kuin saippualla pesty levy.
      käytän myös hiilikuituharjaa. se on paras tapa ilma vettä.

    • Ihan_uutta

      Ensimmäiset ja yhä toimivat vinyylilevyni ovat vuodelta 1958. En ole koskaan pessyt ensimmäistäkään vinyylilevyäni. Hiilikuituharjalla pyyhin pölyt tarvittaessa, ja neulaharjakin on neulaan tarttuneen pölyn poistamiseksi.

    • vinpa

      Nyt on levyt pesty ja monista käytettynä ostetuista levyistä lähti ylimääräiset ritinät ja mutaisuudet äänestä pois.

      Pesin myös kaikki uudet levyt, koska joka toinen tuppaantui olemaan sähköinen ja imivät kaikki sonnat itseensä. Myös levysoittimen huopamaton.

      Hiilikuituharja on ostettu.
      Neulaharja on ostettu.
      Levypesuri on ostettu.

      Päivitin samalla neulan astetta parempaan. Nyt on mukavia kuuntelu hetkiä. :)

    • kejoni

      Minulla on Knostin pesuri ja olen hyvin tyytyväinen siihen. Poistaa rätinät parhaimmillaan 90 %:sti. Itse en ole huomannut mitään kalvo-ongelmia pestyille levyille.

    • liimamies

      Todella likaisia (kuluneita/rätinäisiä) vinyyleitä olen puhdistanut levittämällä (huolellisesti/varovasti) levyn pintaan (poislukien keskustapaperi) perinteistä erikeeperiä (ei sitä lisäaineellista plussaa) sellaisen sopivan kerroksen, ei liian paksulti eikä liian ohuesti. Kun erikeeper on kuivunut liimakalvo revitään levyltä pois. Kuivuneen kalvon pintaan voi laittaa teipinpalan jolla hoituu alkurepäisy helposti.

      Mahdolliset jäämät voi poistaa teipillä, Scotch Magic teippi on hyvää. Liian jämäkkää liimaa sisältävää teippiä ei tule käyttää koska siitä jää vinyyliin liimatahroja joiden poisto ei ole ihan helppoa.

      Tota 'taikateippiä' voi hyödyntää myös hiilikuituharjan kanssa: pidetään hiilikuituharjaa paikallaan kun levy pyörii, ja kun harjan nostaa irti, siihen jää pölyinen viiva jonka saa teipillä pois.

      Kuten kaikkien puhdistusmenetelmien kanssa, suosittelen testaamaan ensin jollain vähemmän arvokkaalla levyllä. Aina on riski kämmätä. Noiden paperisten keskiölappujen kanssa saa olla tarkkana.

      Joskus muinoin myytiin am-merkkistä kirkkaanväristä puhdistuskalvoa, jota käytettiin erikeeperin tapaan, tää erikeeper-kikka lienee siitä peruja, tota kalvoa kun ei 80-luvun jälkeen ole näkynyt myynnissä missään.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe