Voiko ekalukkalainen aloittaa koulun viikon myöhäs

Äääti

Olisimme lähdössä reissuun, mutta kun esikoinen aloittaa ekaluokan ja paluu olisi viikko aloituksen jälkeen. Kouluun ei tietysti saa mitään yhteyttä kun ovat lomilla. Voiko omin luvin jatkaa kesälomaa? Kokemuksia?

13

60

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mullajovanhat

      Yleensä opettajat palaavat kouluun muutaman päivän ennen koulun alkamista.Voithan soittaa koulun rehtorille ja tiedustella asiaa.

    • itseolensoittanutmonesti

      Soita koulutoimistoon ja kerro sinne että lapsi tulee viikon myöhemmin. He välittävät koululle viestin.

      • samanainenoon

        Niin se vielä että itse soitin aikoinani, kun meillä kesälomalla vaihtui paikkakunta, ja tietysti koulu muuttui, niin kysyin että voiko sinne kouluun mennä voin vaan, niin sieltä annettiin ohjeita, miten toimia. Sanoivat että menkää siihen lähikouluun lukukauden alussa, ja ilmoittautukaa reksille, heiltä menee etukäteen tieto että olemme tulossa. Aivna samoin voit toimia tässä, kerrot koulutoimistoon että lapsi tulee viikon myöhässä, niin he välittää viestin ja asia on ok.


    • Äääiti

      Yritin rehtoriakin tavoitella, mutta vastaajat päällä. Mietin vaan kun ekalle lähtee niin olisi varmaan kiva lapsen puolestakin olla koulussa. Toisaalta lomakin houkuttelee. Omin luvin en kehtaa kuiteskaan lähteä ja olisi kiva saada opelta mielipide.

    • dthj

      Lapselle voi olla vaikeaa mennä orpona kouluun, kun muut ovat jo tutustuneet toisiinsa. Olisiko aloittaja itse halunnut mennä vasta viikon perästä?

      • Äääti

        Sitäpä juuri mietinkin. Kyseessä kummiskin ekaluokkalainen. Eriasia, jos menisi tokalle. Onhan se ikimuistoinen päivä. Yritäppä sitä isälle selittää! Olen kahden tulen välissä. Luopuakko lomasta.. :(


      • vanhaäiti

        Pitäkää lomanne muuna ajankohtana. Koulun aloitus on lapselle elämän tärkempiä tapahtumia. Ensimmäisen kouluviikon aikana tutustutaan, saadaan kavereita, ryhmäydytään, opitaan pelisäännöt.
        Lomia tulee ja menee, ensimmäinen koulupäivä on vain kerran elämässä.


    • lapsentärkeäpäivä

      Teet todellisen karhunpalveluksen lapsellesi, jos hän ei ole koulussa ensimmäisenä koulupäivänä. Sen lisäksi, että kokemus jää saamatta, niin myös ryhmäytyminen jää huomattavasti huonommaksi. Jos lapsesi ei ole yli sosiaalinen ja helposti toisiin tutustuva kaikkien kaveri, altistat hänet kiusaamiselle ja syrjäytymiselle. Eli peru loma jos yhtään ajattelet lastasi.

    • Äääiti

      Kiitos kommenteista, mutta päätöstä ei ole vielä tehty. Rehtori sanoi, että ekat koulupäivät tärkeitä, mutta myös perheen yhteinen aika. Otappa siitä selvää. Ekaluokkalaisesta kun on kyse niin tilanne on eri. Poika ite haluais kyllä mennä lomalle eikä tunnu haittaavan koulun aloitus.

      • vanhaäiti

        Kyllä teidän vanhempien on itse tehtävä päätös. Sitä eivät voi tehdä puolestanne rehtori, pieni lapsi eivätkä tälle palstalle kirjoittelevat. Viestisi viimeinen lause särähtää ikävästi - et kai aio vierittää vastuuta ratkaisustanne lapselle, jolla ei ole mitään edellytyksiä arvioida ratkaisun vaikutuksia?
        Toivottavasti teette alaikäisen lapsenne puolesta vastuullisen päätöksen.
        Yrittäkää muuten järjestää perheelle yhteistä aikaa muulloinkin kuin lomamatkalla.


      • mä_oon_milla

        Voi pyhä sylvi.
        Haittaako, jos menee töihin loman jälkeen viikon myöhässä? Loma kyllä houkuttais mutta olishan se varmaan tärkeetä mennä töihinkin. Onko kellää kokemuksia?


      • MakenJaRiikanÄet

        Minusta tässä olisi tuhannen taalan paikka osoittaa lapselle koulun merkitys. Äiti näyttää asian ymmärtävän, mutta isällä ei nyt ole ihan oikea kuva asioista - ehkäpä hän ei aikoinaan itsekään piitannut koulusta. Lapsen ensimmäisellä kouluviikolla on erittäin suuri merkitys seuraavia kahtatoista vuotta silmälläpitäen!

        Olen useasti kuullut sekä opettajien että lasteni luokkakavereiden paheksuvan sitä, että jotkut ottavat - jopa säännöllisesti! - omaa lomaa koulusta.

        Yksi tärkeä juttu tässä on se, että opettaja ei ole velvollinen sen enempää antamaan tukiopetusta kuin ennalta tai jälkikäteenkään listaamaan asioita, jotka jäävät hoitamatta ja huolehtimatta lomamatkan vuoksi. Toki suurin osa opettajista suostuu tähän, mutta jotkut pitävät kiinni siitä, että silloin vastuu kouluasioista on vanhemmilla, yläkouluikäisten suhteen osin myös oppilaalla itsellään.


    • openpomo

      Joo voi aloittaa, kun koulussa ei ole mitään tekemistä lukuvuoden ensimmäisen ja viimeisen viikon aikana. Opettajat saavat turhasta palkkaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe