Sisältyykö vuokraan sähkö?

hämmentynyt62

Kertokaapas miten tulkitsette vuokrasopimuksen. Vuokra 850 e/kk. Muut kulut:(sähkö,vesi,autopaikka) tähän kohtaan vuokranantaja on vetänyt viivan.
Kyseessä siis netistä otettu vuokrasopimuskaavake

Mikä teidän tulkinta ko. sopimukseen nojaten? kuuluuko vuokraan sähkö, vesi ja autopaikka? Ja kiitos, ei musta tuntuu, tai niin on aina tehty, en minä ainakaan maksaisi vastauksia. Kyse siis nyt vain tästä sopimusmuodosta.

Toki asian varmistan vielä viralliselta taholta, mutta mielenkiinnolla teiltäkin ajatuksia kyselen. En ole kysymässä tätä vuokranantajalta.
Käsittääkseni mikäli minun tulisi sopia sähkösopimus, olisi tässä muut kulut kohdassa maininta. vuokralainen sopii oman sähkösopimuksen sähköyhtiön kanssa, vedestä perittävä maksu/kk jne jne.

20

4242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuuluvuus_huono

      Ei kuulu. Jos kuuluisi niin se olisi tietysti mainittu.

      • vastuu

        Silti ei veloiteta tekemään sähkösopimusta? Mikäli asuinhuoneistossa on koneellinen ilmanvaihto, se toimii sähköllä, sen toimivuus on vuokranantajan vastuulla. Myös lämmin vesi kuuluu, joten jos sekin lämpenee sähköllä.... kimurantti tilanne. Katsoisin että vuokra sisältää sähkön,veden jne koska niistä ei veloiteta erillismaksua, koska muihin kuluihin on vedetty miinus merkki ( pitkä viiva= ei muita kuluja)


      • kerttupalvelussani

        Vesi ja sähkö mittareista luettavissa.
        Minulla ne ovat yhteensä <20 euroa/kk eli kolmisen prossaa asumiskuluista.


    • jotain_tolkkua

      Jokainen hoitaa sähkösopimuksensa itse. En ole kuullut että vuokrasopimuksessa olisi tästä erikseen mainintaa. Ei siinä sanota mitään postiin tehtävästä osoitteenmuutoksestakaan.

      • täti

        Et vai??... aloittajan vuokrasopimuksessa oli erillinen kohta muut kulut:(sähkö,vesi, autopaikka ja tähän oli vedetty viiva). Vuokrasopimus oli otettu netistä, eli ei wordilla itse tehty. Olen itse monenmonta vuokrasopimuskaavaketta nähnyt ja kyllä niissä on kohta johon täytetään vuokran lisäksi tulevat muut kulut. Suurimassa osassa olen nähnyt kirjattuna juuri vuokralainen sopii sähkösopimuksen, vesi kulutuksen mukaan tai tietty vesimaksu per kk, jätemaksu jne jne. Mikäli muita kuluja ei tule, niin näitä ei tarvitse kirjata . Jos kaikki mitä ei tule tulisi kirjata, olisi siinä kirjoittamista: sähkö, vesi, autopaikka, kiinteistövero, jätteenhoitomaksu,yhtiövastike jne jne. Katsokaapas vuokrasopimuksenne. Olen 95% varma että teillä lukee esim. sähkö kulutuksen mukaan, tai vuokralainen solmii sähkösopimuksen sähköyhtiön kanssa, vesi kulutukseen mukaan/vesimaksu /kk.


    • vuokranantaja

      Et taaskaan kertonut (sama monella muullakin) onko kerrostalo vai mikä (pieni-iso), jos vanha kerrostalo ja 1h/kk nuo kyseiset kulut ei ole suuria tuohon vuokraan nähden. Autopaikkaa ei ole välttämättä vapaana, minun vastaukseni tuohon sinun oma hölmöys, kuukauden irtisanominen vuokranantajallasi niin lähdet asunnosta, mieti sitten niitä kulujasi ihan rauhassa siellä toisessa asunnossa.

      • hämmentynyt62

        Voi sinua "vuokranantaja", et taida olla tietoinen pelisäännöistä, vaikka vuokranantajana sinun tulisi ne tietää. Asun omistusasunnossa ja juuri täällä niitä kuluja mietinkin. Kyseessä oli rivari, se onko kyseessä 10 neliötä tai sata, ei ole kriteeri kuuluko vai eikö kuulu. Sähkölämmitys, koneellinen ilmanvaihto, vesi lämpiää sähköllä. Tarkistin asian. Vuokran lisäksi tulevat muut kulut tulee kirjata vuokrasopimukseen. Eli sellaista sääntöä ei ole olemassakaan että sähkö kuuluu vuokralaiselle. Vuokralaiselle kuuluu ne kulut jotka sopimukseen on kirjattu. Ne kulut joita sopimukseen ei ole kirjattu, sellaisia kuluja ei tule. Mikäli huoneistossa sähkölämmitys, tulee vuokralainen sopimuksessa velvoitaa sopimaan sähkösopimus, mikäli lämmityssähkö e sisälly vuokraan. Joku väläytti muuttoilmoitusta: aika hölmö veto, se ei liity vuokralaisen ja vuokranantaan väliseen vuokrasopimukseen, vuokrasopimuksessa on kyse vain ja ainoastaan huoneiston hallintaoikeuden siirrosta ja hallintaoikeuden aikasista kulujen jaosta.


      • hämmentynyt62

        Vuokranantaja: Ai miten niin "et taaskaan kertonut"? Olenko ko. asiaa aikaisemmin täällä kysynyt? Koska?
        Laitanpa tähän vielä: Eli asun nykyisin omistusasunnossa ( pankki tietty virallisesti tämän asunnon omistaa, mutta se nyt sivuseikka tähän asiaan). Eli en ole hakemassa halvempaa vuokra-asuntoa. Mielenkiinnolla aloin kyselemään, mutta osalle se tuntui olevan liikaa. Olisiko viisainta jättää vastaamatta jos ei oikeasti tiedä?? Musta tuntuu, mutku aina on tehty niin, eivät ole juridisesti mitenkään painavia perusteluja. Tein sähkösopimuksen jo ennen ko. asuntoon muuttoa, teinkö sen oikeasti ihan turhaan, maksoinko kaikki sähköt oikeasti nyt ihan turhaan? Se nyt on päivän selvää ettei vuokranantajalta ko. asiaa kannata tiedustella. Mutta viralliselta taholta sain oikean vastauksen, nyt vain mietin että olisinko niin ilkeä ex-vuokralainen että ottaisin parituhatta euroa maksettuja sähkölaskuja takaisin. Toki aikaa on jo vierähtänyt reipas vuosi poismuutosta, mutta onhan minulla vielä aikaa...


      • Se irtisanomisiaka on toistaiseksi voimassaolevassa sopimuksessa kolme kuukautta vuokranantajan puolella kun vuokrasuhde on kestänyt alle 12 kuukautta, yki 12 kuukauden sopimuksissa kuusi kuukautta. Siltä osin AHVL on pakottava.


      • pirkkovuokraaja
        hämmentynyt62 kirjoitti:

        Vuokranantaja: Ai miten niin "et taaskaan kertonut"? Olenko ko. asiaa aikaisemmin täällä kysynyt? Koska?
        Laitanpa tähän vielä: Eli asun nykyisin omistusasunnossa ( pankki tietty virallisesti tämän asunnon omistaa, mutta se nyt sivuseikka tähän asiaan). Eli en ole hakemassa halvempaa vuokra-asuntoa. Mielenkiinnolla aloin kyselemään, mutta osalle se tuntui olevan liikaa. Olisiko viisainta jättää vastaamatta jos ei oikeasti tiedä?? Musta tuntuu, mutku aina on tehty niin, eivät ole juridisesti mitenkään painavia perusteluja. Tein sähkösopimuksen jo ennen ko. asuntoon muuttoa, teinkö sen oikeasti ihan turhaan, maksoinko kaikki sähköt oikeasti nyt ihan turhaan? Se nyt on päivän selvää ettei vuokranantajalta ko. asiaa kannata tiedustella. Mutta viralliselta taholta sain oikean vastauksen, nyt vain mietin että olisinko niin ilkeä ex-vuokralainen että ottaisin parituhatta euroa maksettuja sähkölaskuja takaisin. Toki aikaa on jo vierähtänyt reipas vuosi poismuutosta, mutta onhan minulla vielä aikaa...

        Et aloituksessa kertonut perinnästä mitään, joka nuo jättää sopimuksessa pois niin laskun lähetät, minä laitan aina kaikki sopimukseen (sähkösopimus-vesi-ym. sopimukset tehtävä ennen asuntoon muuttoa).
        2t on pieni raha verrattuna siihen minkä vuokralaiset voivat huoneistolle aiheuttaa.


      • lkv-ilmoitti
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Se irtisanomisiaka on toistaiseksi voimassaolevassa sopimuksessa kolme kuukautta vuokranantajan puolella kun vuokrasuhde on kestänyt alle 12 kuukautta, yki 12 kuukauden sopimuksissa kuusi kuukautta. Siltä osin AHVL on pakottava.

        Määräaikaisessa 0 kk, yhtä kuin määräaikainen sopimus aika !


      • hämmentynyt62
        pirkkovuokraaja kirjoitti:

        Et aloituksessa kertonut perinnästä mitään, joka nuo jättää sopimuksessa pois niin laskun lähetät, minä laitan aina kaikki sopimukseen (sähkösopimus-vesi-ym. sopimukset tehtävä ennen asuntoon muuttoa).
        2t on pieni raha verrattuna siihen minkä vuokralaiset voivat huoneistolle aiheuttaa.

        Eipä pointti ollutkaan että perinkö sähköt takautuvasti vai en... joten se oli sivuseikka, enkä siksi sitä edes kysynyt. Mutta pirkkovuokraaja: näin minäkin tekisin, kirjaisin sähkö,vesi ym. mitä vaadin vuokralaiselta vuokra päälle.

        Irtisanomisajoissakaan ei nyt käsittääkseni ollut epäselvää, tai en minä ainakaan siitä mitään kysynyt. Olen ollut ihan sen normin irtisanomisajan ( tai oikeastaan asunto oli jo tyhjillään, asuin uudessa kodissa) Vakuusrahan sain takaisin, asunto oli kunnossa.


    • oikeastivuokranantaja

      Näkee ettei ihmiset osaa tulkita vain yhtä sopimusta, aina vastaukset yleisellä tasolla. Sinun vuokrasopimus: Vuokra 850e/kk, ei muita kuluja. (eli suomeksi: vuokra sisältää veden,sähkön jne) Maksoitko itse veden lämmityksen ja ilmavaihdon? Jos kyllä, lienee viisainta neuvotella vuokranantajan kanssa miten korvaa sinulle muodostuneet ylimääräiset kulut. Ja teille muille vuokranantajille: älkää ny herranen aika unohtako mainita vuokrasopimuksessa sähkösopimuksen teosta. Jos sitä ei ole kirjattu, maksatte kiltisti asukkaan kaikki sähköt. Mikäki vuokralainen jättää myöhemmin haasteen, olette aika nollilla. Tarkkuuta sopimuksien tekoon, aina löytyy ihmisä jotka todellakin osaavat tulkita sopimusta ja siinä ei sitten mutku mutku auta....

    • sotketaanpa

      Vuokralaisen käyttämä taloussähkö on eri asia kuin kiinteistön ja veden lämmitys tai rakennuksen laitteiden toiminta. Turha sekoittaa eri asioita.

      • oikeastivuokranantaja

        Miten erotat sen jos sähkölämmitys?


    • Ahneutta

      Kyllä se yleensä on niin että vuokralainen hoitaa nuo "muut kulut" ellei ole selvästi mainittu että kuuluu vuokraan. On muuten typerää lukea sopimus hutiloiden, nimi alle ja sitten parin päästä "hetkinen, mites tää juttu???" kysellä NETISSÄ eikä suoraan vuokranantajalta ENNEN ALLEKIRJOITUSTA.

      Vai onko aloittajalla vain ahneus iskenyt että saadaan halvempi vuokra kun kaikki tavanomaiset kulut siirretään vuokranantajalle?

      • selvähomma

        Et vissiin lukenut kunnolla, aloittaja asuu omistusasunnossa nykyisin joten ei hae halvempaa vuokrakämppää, eikä ole enään vuokralla ko. vuokranantajalle. Muut kulut kohta oli täytetty sopimuksessa : viiva = ei muita kuluja. Eli muut kulut kohta ei ollut epähuomiossa jäänyt täyttämättä, vaan kohta täytetty. Nyt taisi käydä niin että vuokralainen lukee sopimuksen kunnolla, vuokranantaja on sen täyttänyt hutiloiden. . Vuokralaisella on oikeus hakea 3 vuoden sisällä vuokrasuhteen päätyttyä erilliskorvauksia vuokranantajalta. Aloittajan tekemä vuokrasopimus: vuokra 850 e/kk, ei muita kuluja. Yksinkertaista.


      • Anonyymi
        selvähomma kirjoitti:

        Et vissiin lukenut kunnolla, aloittaja asuu omistusasunnossa nykyisin joten ei hae halvempaa vuokrakämppää, eikä ole enään vuokralla ko. vuokranantajalle. Muut kulut kohta oli täytetty sopimuksessa : viiva = ei muita kuluja. Eli muut kulut kohta ei ollut epähuomiossa jäänyt täyttämättä, vaan kohta täytetty. Nyt taisi käydä niin että vuokralainen lukee sopimuksen kunnolla, vuokranantaja on sen täyttänyt hutiloiden. . Vuokralaisella on oikeus hakea 3 vuoden sisällä vuokrasuhteen päätyttyä erilliskorvauksia vuokranantajalta. Aloittajan tekemä vuokrasopimus: vuokra 850 e/kk, ei muita kuluja. Yksinkertaista.

        Yksinkertaisia ihmisiä, oli miten oli niin onko tyyppi mykkä vaan miksi ei kysy sopimusehdoista ja lisätä ennen allekirjoitusta selvennys asiasta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksinkertaisia ihmisiä, oli miten oli niin onko tyyppi mykkä vaan miksi ei kysy sopimusehdoista ja lisätä ennen allekirjoitusta selvennys asiasta...

        Ei ole mitään selvitettävää. Muut kulut oli viivattu yli eli niitä ei ole. Vuokranantaja vastaa sopimuksen oikeasta sisällöstä.


    • Anonyymi

      Kojamolaiset ei ryhdy sopimaan semmoisia vaan alkavat pikemmin lakkoon. Kuten varainsiiŕoissa sossusta toiseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe