Nyt pitäisi alkaa lammikellarillisen talon sisätasoitetyöt. Ja portaatkin pitäisi hankkia.
Voiko seinät oikaista ihan kostean tilan seinien tasoittamiseen tarkoitetulla "seinätasoitteella", koska alakerran sisäseiniin jää tosi vähän kivipintaa näkyviin, niin ajattelin tehdä kirvesmiehen kanssa itse. Onko säästö väärä tässä kohtaa? Mitä vinkkejä antaisit työhön?
Mitenkäs portaat? Puuporraskauppiailta on saatu tarjouksia 3-3.5 kiloeuron portaista, mutta kun tekisi mieli kivisiä. Onko olemassa kiviporrastoimittajaa, joka toimittaa L-muotoista porrasta, ilman tasannetta (eli portaat kaartuu mutkassa ja askeleen niinikään)? Miten ne asennetaan ja minkälaisena palapelinä ne tulee tontille?
Onko kukaan tehnyt teräsrunkoisia, puisilla "astimilla"?
Tiedosta kiitollinen
JM
Kivitalon viimeistely
14
5833
Vastaukset
- ja tasoittamisesta
Meille tuli betoninen porras. Painoi 2500kg ja se nostettiin sisälle samalla kertaa kun kattoristikotkin nostettiin. Maksoivat noin 1400€. Siihen teen pinnat sitten itse massiivi puusta. Mutkia ei meidän portaissa ole, mutta sellaisetkin olis saanut.
Tasoite homma ei ole kovin vaikeata, mutta kun aika ei riitä kaikkeen. Se kosteeankin tilaan sopiva tasoite on 10% kalliimpaa kuin kuivan tilan roina. Mutta sitä voi käyttää molemissa tiloissa.- K70
Katso ämpärifirman (Lemminkäinen) sivuilta, sieltä löytyy malleja. Pyydä ainakin heiltä tarjous.
Halvemmallakin??? varmaan löytyy, mutten ainakaan pääkaupunkiseudulla tiedä muita valmistajia. - betoni portaan
K70 kirjoitti:
Katso ämpärifirman (Lemminkäinen) sivuilta, sieltä löytyy malleja. Pyydä ainakin heiltä tarjous.
Halvemmallakin??? varmaan löytyy, mutten ainakaan pääkaupunkiseudulla tiedä muita valmistajia.Teki Nurmijärven mosaiikkituote. Mittatarkuus oli häkellyttävän hyvä. Hinta oli sama kuin HB:ltä saamani tarjous. Mosaiikkituote hoiti myös kuljetuksen todella asiakas ystävällisesti, eli tavara tuli silloin kuin minulle sopi.
Numeron löytää netistä goolella. - K70
betoni portaan kirjoitti:
Teki Nurmijärven mosaiikkituote. Mittatarkuus oli häkellyttävän hyvä. Hinta oli sama kuin HB:ltä saamani tarjous. Mosaiikkituote hoiti myös kuljetuksen todella asiakas ystävällisesti, eli tavara tuli silloin kuin minulle sopi.
Numeron löytää netistä goolella.löytyyhän noita näköjään pk-seudun ympäristöstäkin muitakin toimittajia. Ei vaan tiennyt silloin, kun itse tilasin.
Tosin hyvät on kyllä portaat ämpärifirmaltakin. Mittatarkkuus on just, eikä melkein. Melkein hävetti, kun oli niin helppo tiputtaa ne paikalleen, kun oli itse tehnyt niin mittatarkan aukon portaille ;o)
Tosin olihan niissä pikkasen ryssitty (oma vika), kuten joskus täällä kirjoitinkin...
- Emily
tarjousta voi pyytää myös muilta betonin kanssa lätränneiltä eli portaat voin tehdä paikanpäällä muotittaen, raudoittaen ja valaen. Piirrustukset rakennesuunnittelijalta on hyvä olla. Meillä tehtiin näin. Eikä tullut kalliiksi (tosin vähän tutun kauppaa).
- paikalla
paikalla valaen olisi tullut kalliimmaksi. Suunitelmat kuuluivat rakennesuunitelmaan, mutta muottien teko, purku, raudoitus jne. vie aikaa ja jos ei itse tee niin se maksaa ja jos tekee itse se on muista hommista puies.
Mukaavaa tuossa elementissä on se (miksei valetussakin), että sitä voi käyttää rakennusaikaisena portaana toisin kuin puisia.
- makee
Älä hyvä mies laita puu portaita kivitaloon. Kakarat ravaa niissä alvariinsa, niin ei sitä kumahtelua kukaan viitsi kuunnella. Kivi talossa kun tuo ääni kulkee vähän erilailla kuin puutalossa.
- konnari
sisäportaita ja talo muuten on jo pystyssä? Jos näin on niin taitaa olla myöhäistä yrittää nostaa betonielementtiportaita sisään. Ellet sitten saa niitä vielä kattopalkkien välistä. Tai saahan niitä rahalla vaikka askelman kerrallaan...Joten paikallavaluksi menee eikä luultavasti ole isokaan ongelma. Tarvitset rakennekuvat portaasta. Päällystät ne sitten kivi- tai klinkkerilaatoilla tai vaikka tiililaatoilla. Tai jollakin muulla. Teräsrunkoinen voi olla helpompi. Ulkonäkö onkin sitten katsojan silmissä.
- Osista rakentaen :-(
Talo on todellakin jo pystyssä, joten nuo valmisportaat ei käy.
Kuka tekisi Keski-Suomen alueella teräksiset portaat. Materiaalina tuntuisi puisia paremmalta.
Entäs siporex portaat, saako niitä tehtyä "pienelementeistä"? - terästukiraudat
Osista rakentaen :-( kirjoitti:
Kuka tekisi Keski-Suomen alueella teräksiset portaat. Materiaalina tuntuisi puisia paremmalta.
Entäs siporex portaat, saako niitä tehtyä "pienelementeistä"?ja siihen sitten siporekseja asettelemaan. Pystyosat tasoitimme ja maalasimme, ja sitten isäntä teki niihin päälliset puusta, samaa sävyä kuin tammiparkettimme.
- Frodotus
Entäs siporex portaat, saako niitä tehtyä "pienelementeistä"?Kaidesepät ainakin tekee rautaportaita.
Yhdessä Lammi kivitalossa näin tälläiset portaat ja ne näyttivät mielestäni huomattavasti sopivammilta kuin ihan kokopuuportaat. Itse kysyin juuri tarjousta u portaista.
http://www.kaidesepat.com/porraskuvat.php
-Frodotus - Lahtelainen
Entäs siporex portaat, saako niitä tehtyä "pienelementeistä"?Itselläni Lahdessa Lammin kivitalo ja siihen hankittiin myös teräsrunkoiset portaat, koska betoni portaat liian massiivisen näköiset. Portaat toimitti paikallinen ROSTEP ja tyytyväisiä ollaan oltu. Loppu tulosta on kaikki paikanpäällä käyneet ihmetelleet. Tuleehan niistä hiukkasen kalliimmat, mutta on ainakin kerralla kunnossa ja eihän se kuitenkaan tärkeydeltään talon budjettiin verrattaessa ole iso hankinta.
-Tyytyväinen- P.s www.rostep.fi - joopa joo
Lahtelainen kirjoitti:
Itselläni Lahdessa Lammin kivitalo ja siihen hankittiin myös teräsrunkoiset portaat, koska betoni portaat liian massiivisen näköiset. Portaat toimitti paikallinen ROSTEP ja tyytyväisiä ollaan oltu. Loppu tulosta on kaikki paikanpäällä käyneet ihmetelleet. Tuleehan niistä hiukkasen kalliimmat, mutta on ainakin kerralla kunnossa ja eihän se kuitenkaan tärkeydeltään talon budjettiin verrattaessa ole iso hankinta.
-Tyytyväinen- P.s www.rostep.fiKoittakaa markkinoia omaa tuotetta jossai muualla kuin täällä... jos ei tuote muuten toimi niin tää on turha kanava yrittää myydä.
- Miksiköhän?
Lahtelainen kirjoitti:
Itselläni Lahdessa Lammin kivitalo ja siihen hankittiin myös teräsrunkoiset portaat, koska betoni portaat liian massiivisen näköiset. Portaat toimitti paikallinen ROSTEP ja tyytyväisiä ollaan oltu. Loppu tulosta on kaikki paikanpäällä käyneet ihmetelleet. Tuleehan niistä hiukkasen kalliimmat, mutta on ainakin kerralla kunnossa ja eihän se kuitenkaan tärkeydeltään talon budjettiin verrattaessa ole iso hankinta.
-Tyytyväinen- P.s www.rostep.fiSamat oli suunnitelmat meillä; kivitalo ja kyseltiin portaita Rostepilta. Alustavien kyselyiden perusteella onnistuisi, RST kaiteet, sävylasi, puukäsijohde, tarjous tuli, kun olen nyt puolitoista kk pommittanut kysyäkseni toimituksesta, ei kukaan ole vaivautunut edes vastaamaan. Mieleen tulee väkisinkin, että meidän keikka ei ehkä ole ollut niin kiinnostava kuin ehkä jokin muu. Huonoa asiakaspalvelua on, ettei kukaan viitsi edes vastata ja meillä menee kallista aikaa hukkaan. Ja todella olisi haluttu portaat heiltä. En voi suositella ainakaan asiakaspalvelun osalta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan653442Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282990- 1212366
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452- 121424
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631346Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131098- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13822