Pelien vaikutus normaaliin nuoreen!

Kokenut_pelaaja

Tämä on sen verran puhuttu aihe, että koen hyväksi nostaa sen taas esille!
Eli nuorien mielestä on tyhmää, etteivät alaikäiset saa pelata K18 pelejä! Tämä viesti on osoitettu erityisesti nuorten vanhemmille. Jos joku nuori tätä sattuu lukemaan, näyttäkää vanhemmillenne. Eli tutkimusten mukaan pelit aiheuttaisivat lapsille huonoja vaikutteita. Tämä on osittain totta, MUTTA melkein aina pahoilla rikollisilla (esim. koulusurmaajat) on taustalla joku psyykkinen sairaus, esimerkiksi psykoosi tai skitsofrenia. Tämä taas tulee usein lapsuuden pohjalta, jolloin asiat ovat jo valmiiksi olleet pielessä (esim. koulukiusaaminen, vanhempien juominen ym.) Tämä ei siis johdu peleistä! Jotta peli voisi aiheuttaa tällaisia vaikutuksia, ettei esim. erota tosielämää virtuaalimaailmasta, täytyy taustalla olla muita ongelmia. Tämä tulisi huomata ajoissa, että henkilölle saadaan apua. Pelin vaikutuksien miettiminen EI ole tässä tapauksessa ensimmäinen vaihtoehto. Mutta terveellä pelit enemmänkin kehittävät taitoja, esimerkiksi tarkkuutta, strategiointikykyä ja kärsivällisyyttä. Tällaiset pelit kuuluisi kieltää henkilöiltä, joilla on taustalla muita ongelmia, esim. joku viimeksi mainituista. Pelien kautta saa myös uusia kavereita. Minäkin olen saanut uusia ystäviä netin kautta ja he ovat olleet ihania jo vuosia. Ehdotankin vanhemmille, että keskustelette vaaroista etukäteen ja annatte lapsenne pelata niitä pelejä, jos he sen avulla saavat nautintoa. Emmehän me voi kieltää joltakulta kitaran soittoakaan, jos hän siitä tykkää. Jos osataan keskustella asiallisesti, voidaan vaarat välttää, vaikka näitä pelejä pelattaisiin. Itse olen pelannut aikuisille suunnattuja pelejä lapsesta asti ja minuun se ei ole vaikuttanut koska minä olen ollut terve alusta asti. Myöskään, jos ihminen käyttäytyy uhkaavasti ollessaan todella vihainen, se ei johdu pelistä. Tämä on aivan normaalia ja tällaiset tilanteet menevät nopeasti ohi ilman, että kenellekkään sattuu mitään. Toivon, että kotona keskusteltaisiin asiasta ystävällisesti joka kantilta.

8

60

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vgybhujn

      Niin, vain koska pelit saattavat aiheuttaa vaikutteita ehkä 1% nuorista, se kielletään kaikilta. Ihan vain "varmuuden vuoksi".

      • 12vjätkä

        Joo pelit ovat vähentäneet väkivaltaisuuttani koska puran raivon esim codeihin


    • moiy

      AIVAN SAMAA MIELTÄ, vaikka olenko nuori 15v. Olen pelannut kauan k-18 pelejä esim. GTA V :ta eikä siitä ole tullut mitään huonoja vaikutteita. Vain hyviä: esim. Oon oppinut Englannin kieltä, maantiedettä...

      • hienohommagenius

        Ai ihanko oot oppinu maantiedettä GTA:sta? Pikku vinkki: se ei oo oikea paikka.


      • Fure

        Lisätkää FuRe_xMiC jos haluatte pelata GTA V ps3


      • Moiy
        hienohommagenius kirjoitti:

        Ai ihanko oot oppinu maantiedettä GTA:sta? Pikku vinkki: se ei oo oikea paikka.

        Siis en tarkoittanutkaan GTA V :ta vaan muita peleje esim. kauan sitten julkaistu Test Drive :ssä on oikea Hawajin kartta ja maasto, mutta se ei kuitenkaan ole K-18. XD


    • SuomiMies16

      Tässäpä taas nähtiin miten jotkuu luulevat että pelit muuttavat ihmisen. Se EI pidä paikkansa. Sillä pelaan itsekkin mw3.sta vain sen takia että yhteistyökyky edistyisi ja tapaisin kavereita. Oon 16v enkä oo muuttunut yhtään kun oon pelaanu k-18 merkittyjä pelejä. Oon pelannu myös kaikki pelit Batman Arkham pelisarjasta ja oon pelannu ne läpi monta kertaa ja muuten en oo muuttunu paitsi että englannin kielen taito on kehittynyt, koska siinä kun pelaa monta kertaa läpi niin tulee paljon toistoa. Joten k-18 pelit eivät vaikuta MITENKÄÄN koittakaa ymmärtää. Ja se tutkimus oli varmaan sinun tekemä :D

    • 28ajh

      Ite oon pelannu 11v asti kaverilla erilaisia "isojen poikien" pelejä esim. MW3 GTA IV jne. ja siitä lähtien olen pelannut myös K-18 pelejä. Ainoa asia mikä muuttui oli englannin numero joka kummasti nousi kahdeksasta kymmeneen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1505
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      170
      1203
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1060
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      947
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      870
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      793
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      777
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    10. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      59
      725
    Aihe