Peipot

Sasha

Olen ajatellut hankkivani joskus peippoja. Niiden hankinta ei ole ajankohtaista vielä moneen, moneen vuoteen, mutta haluan silti tietoa niiden hoidosta - tietoa kun ei ole koskaan liikaa!

Suunnittelin tekeväni niille itse häkin huoneen nurkkaan, jolloin kokoa olisi ihan mukavasti. Olisiko peippoparille hyvän kokoinen häkki pit. 250 cm, lev. 150 cm ja korkeutta kattoon asti?

Mikä olisi suositeltava peippolaji aloittelijalle?

Onko peipoista kirjoitettu hyviä kirjoja? En uskalla luottaa mihinkään ennen kuin olen kokeneemmalta kysynyt, etten hoitaisi tietämättömyyttäni väärin luottaessani huonoon kirjaan. Entä hyviä linkkejä? Tässäkän en uskalla luottaa esim. suomi24:n linkkeihin, koska esim. jyrsijälinkit ovat pääsääntöisesti huonoja enkä usko lintulinkkien olevan juurikaan parempia.

Kiitokset kaikile vastaajille!

8

655

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peippo

      Kirjastossa jos on niin semmosessa kirjassa kun häkkilinnut kirjoittanut:David Alderton
      ja etu kannessa on kuva undulaatista. Siin on paljon tietoo lintujen hoidosta ja seeprapeipoista on tietoo tosi paljon

    • -Pepe

      Paras suomenkielinen kirja peipoista tälläkin hetkellä on
      Christa Koepffin LOISTOPEIPOT
      ISBN 951-30-6017-9.
      Varsin laaja ja selkeä hoito-opas eri peipoista.
      Aloittelijalle suosittelisin ensimmäisiksi peipoiksi esim.seeprapeippo pariskuntaa joilla on helppa aloittaa.

      • Hanna-sofia

        Joo, seeprapeipot on ehdottomasti helppohoitoisimpia! Suosittelen, että hankit pelkkiä tyttölintuja, mutta useimmissa eläinkaupoissa niitä ei ole, juuri niiden suuren kysynnän vuoksi. Pojat eivät tule toimeen keskenään, paitsi hyvin harvoissa tapauksissa. Itse tein sen virheen, että otin sekä tyttö- että poikaseeprapeippoja ja nyt löytyy munia ruokakippoa myöten!
        Mutta voihan toki munat korvata tekomunilla, jos runsasta jälkikasvua ei halua.
        Tyttölintu rasittuu jatkuvasta muninnasta/poikasten hoidosta, joten runsaasti munivat peipot saattavat kuollakkin pari vuotta etuajassa.
        Onnea tulevien peippojesi kanssa :-)


      • lintunen
        Hanna-sofia kirjoitti:

        Joo, seeprapeipot on ehdottomasti helppohoitoisimpia! Suosittelen, että hankit pelkkiä tyttölintuja, mutta useimmissa eläinkaupoissa niitä ei ole, juuri niiden suuren kysynnän vuoksi. Pojat eivät tule toimeen keskenään, paitsi hyvin harvoissa tapauksissa. Itse tein sen virheen, että otin sekä tyttö- että poikaseeprapeippoja ja nyt löytyy munia ruokakippoa myöten!
        Mutta voihan toki munat korvata tekomunilla, jos runsasta jälkikasvua ei halua.
        Tyttölintu rasittuu jatkuvasta muninnasta/poikasten hoidosta, joten runsaasti munivat peipot saattavat kuollakkin pari vuotta etuajassa.
        Onnea tulevien peippojesi kanssa :-)

        Mulla on seepriksiä. Jos sä aiot hankkia peippoja, niin hanki seeprapeippoja!!! Ne on helppohoitoisia ja vilkkaita pikkulintuja... ainaki mun seeprikset... Mutta älä hanki koirasta ja naarasta niinku mä... sitte ku ne alkaa munimaan niin se on vähä voi-voi ku ne ei tajua lopettaa sitä... Peipoissa on kyllä ainaki miljoona muutaki hyvää puolta ku helppohoitoisuus. Niitä voi laittaa suureen häkkiin montaa eri lajia, esim. seeprapeippo ja muskottipeippo on hyvä yhdistelmä. Muskottipeipot on seepriksiä kalliimpia, mutta ei nekään silti oo mitenkään kalliita.
        Ja sitten hoidosta:
        Peippojen häkki tulisi olla mahdollisimman iso. Jos teet todella noin ison häkin, niin ei peipoilta ainakaan tila lopu. Sitäpaitsi niitä ei silloin tarvii lennättää niin usein.
        Häkki pitäi siivota 2 kertaa viikossa. Jos se ei riitä, nii kannattaa siivota useammin. (itse siivoan joka toinen päivä) Häkin pohjalle kannattaa laittaa sanomalehtiä, niin siivoaminen helpottuu huomattavasti. Koko häkki pitää pestä kerran kuukaudessa saippualla.
        Peipot syövät niille tarkoitettua siemenseosta sekä tuoreruokaa (esim salaattia ja erilaisia hedelmiä). Siementen päälle tipautetaan pari tippaa kalanmaksaöljyä. Ruokaan voi sekoittaa myös kalkkirouhetta (sitä saa eläinkaupoista). Toki kalkkirouheen voi laittaa myös erilliseen kuppiin. Tuoreruoka tarjoillaan erillisestä kupista. Hyviä tuoreruokia on esim.salaatinlehdet (pese ennen ku syötät), banaani, maidolla kostutettu leipä ja omena. Avokadoa EI saa syöttää. Älä anna lintujen myöskään syödä huonekasveja. Lintujen juomaan kannattaa sekoittaa niille tarkoitettua vitamiinia. Juomavesi on vaihdettava päivittäin.
        Peipot rakastaa kylpemistä! Siksi niillä kannattaa olla kylpykuppi. Veden pitäis olla mielellään kädenlämpöistä.
        Seepriksiä ja muitakin peippoja pitää hankkia aina useita, koska peipot elävät suurissa parvissa. Ennen ku ostat linnun kysy sen ikä ym. tiedot. Seepriksiä ei tarvi rokottaa:) Niiden kynnet tarvii kyllä leikata, mutta siltäkin hommalta säästyy, kun peittää häkin orret orsipaperilla (siinä on hiekkapinta).
        Mun mielestä lintuharrastusta aloitteleville paras ensimmäinen lintu on seeprapeippo. Niin se ainaki mulle oli...


    • M

      Tuon kokoisen häkkiin saat jo kohtalaisen parven, voit keskittyä yhteen lajiin tai muodostaa pienen yhteisön keskenään toimeentulevista eri lajeista. Tiettyä lajia mieluiten vähintään kaksi kappaletta, joko samaa tai eri sukupuolta.

      Meikäläisissä oloissa häkin kattoon kannattaa ainakin talveksi laittaa loistevalaisin ja siihen linnuille sopivat putket UV-pitoiset putket (Ad-luxin kauppaama true-light tai lemmikkikauppojen myymä Arcadian "Bird light"). Sopiva valoisa aika on 10-14 h.

      Seeprapeippo on ylivoimaisesti yleisin ja helppohoitoisin, joskin jos haaveilet useista lajeista niin seeprapeippo voi olla häiriöksi ja sitä kannattaa pitää vain omassa parvessaan tai suurempien lajien seurassa. Lisäksi monilla seeprapeiponomistajilla on huolena jatkuva poikastulva... Monet muutkin lajit ovat kyllä varsin kestäviä kunhan perushoito on kunnossa ja linnut ovat lähtöjään terveitä. Esimerkiksi harlekiinipeippo jota jotkut suosittelevat pitämään lähes kasvihuoneoloissa elää ja pesii omassa parvessani ihan normaalissa asuinhuoneessa.

      Pepen suosittelema Loistopeipot-kirja on jo melko vanha, löytynee parhaiten kirjastoista. Suomenkielinen lajinimistö on siinä vanhentunut mutta muuten edelleenkin pätevä (käytännössä ainoa suomenkielinen) perusteos peiponpitäjälle.

      webistä asiallista peippotietoa löytyy liaanista
      http://www.liaani.net/linnut.html

      jenkkipaikoista ihan hyviä ovat http://www.finchworld.com/ ja
      http://www.finchinfo.com/

      Papukaijayhdistyskin neuvoo pyydettäessä (kattaa siis nimestään huolimatta kaikki höyhenikkäät lemmikit)

    • Anonyymi

      Mitä harlekiinipeippo syö

    • Anonyymi

      Mitä harlekiinipeippo syö

    • Anonyymi

      Vastaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4903
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1836
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1530
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe