Vanhemmat päättää kaiken

toivotonvanhempienkanssa

Heips..
Aloitan syksyllä lukiossa, johon en voinut itse vaikuttaa. En edes saanut päättää ammattikoulu vai lukio. Sinne lukioon menee kaikki ihmiset joita vihaan ei yhtäkää ystävistäni.
Asumme paikkakunnalla jossa minulla ei ole kavereita..
Minulla on suuri kaveripiiri noin 500km päässä ja unelmani olisi opiskella siellä. Ihmiset siellä on tuttuja jo ennestään. Asunto sieltä olisi 160e/kk.. ja kelan mukaan minun pitäisi saada asumistukea noin 80% vuokran hinnasta. Opintolainaa saisin mutten opintorahaa vielä.
Kelan laskureiden mukaan kaikenjärjen mukaan saisin 350€/kk.. ja siitä jäisi vuokran jälkeen käteen viellä 190€ muihin kuluihin kuten ruokaan. Olen ollut yhteydessä ja pääsisisin siellä olevaan lukioon ja asuntokin löytyisi..

mutta esteenä ovat vanhempani.. Olen nelihenkisen perheen vanhin lapsi ja vähemmän huomioitu kuin 9-vuotias veljeni..

En ymmärrä mikä tässä voisi enään olla este? Onhan se kamala ajatus jos oma lapsi muuttaisi pois mutta silti, se on kaikki mitä haluaisin.

Kuten otsikossa sanoin,minulla ei ole omaa päätlsvaltaa edes hiusteni väriin. Saatika niiden pituuteen esimerkiksi..

TOIVOTTAVASTI TÄÄLLÄ ON JOKU JOKA OSAISI AUTTAA!

Pelkään myös että jis en pääse toteuttamaan unelmaani niin pian se eicolekaan minun omani vaan vanhempien.. mitä he eivät itse saavuttaneet ikinä.

9

199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • amelien

      Ymmärrän sua,tosi hankala tilanne jos vanhemmat ei päästä ja puhunutkin olet varmaan sata kertaa asiasta.Lukioon tarvii myös aika paljo päätä ja jos sitä ei oo(mulla ainakaa)nii se loppuu lyhyeen ja pitää miettiä vaihtoehto b.Kun täytät 18 voit lähtee ihan laillisesti kenenkää estämästä kotoa opiskeleen minne vaan mut seki on vaan laiha lohtu tässä hetkessä.Vanhemmat ei varmaan halua et muutat kauas siks ne kieltää mut kyl sun olis pitäny saada valita mihin kouluun meet.Toivottavasti tähän tulis joku ratkasu mikä on kaikille hyvä.

    • tmstmstms

      Sano asia topakasti,uhkaa vaik tehä jotai(karata,ottaa yhteyttä sossuun,tms)

    • nohnohh

      Ei kai tuohon voi paljon mitään sanoo, aikuistu vaan sitten kun tunnet olevasi siihen valmis.

      • ömmjotainmeniyli

        Mutta miten aikuistua jos hänen vanhemmat eivät anna?


      • nohnohh
        ömmjotainmeniyli kirjoitti:

        Mutta miten aikuistua jos hänen vanhemmat eivät anna?

        Ei aikuistumista niin vain "anneta" tapahtua, vaan se tapahtuu luonnostaan, sitten kun aloittaja tuntee olevansa jo aikuistunut niin hän osaa sitten tehdä omat päätöksensä jo.


      • stilldontunderstand
        nohnohh kirjoitti:

        Ei aikuistumista niin vain "anneta" tapahtua, vaan se tapahtuu luonnostaan, sitten kun aloittaja tuntee olevansa jo aikuistunut niin hän osaa sitten tehdä omat päätöksensä jo.

        No niin mutta, jos tämä "aikuistuminen"tapahtuu jo nuoremmassa iässä. Eikä vanhemmat antaisi siltikään...


    • anontvybguhnj

      Lähde jos huvittaa. Voit itsekin käydä leikkauttamassa hiuksesi, olethan aikuistunut.

    • Tyttös

      No jos et pääse toiseen opiskelupaikkaan, sun täytyy vaa tehä parhaas siinä lukiossa mihin sut o laitettu. Jos sun vanhemmat ei anna sun itse ottaa päätösvaltaa asioissa niin sun pitää jutella opolle ja ehkä muille läheisille aikuisille/ystäville jotka sun vanhemmat ottaa vakavasti. Kuitenkin ymmärrän tossa asiassa myös sun vanhempia koska itseasias harva alle 18 v päästetään asuu yksin, (varsinkaan ilman omii tuloja) saatikka sitte 500 km päähän. Tiiän et tää on klisee, mut vanhempien luona asuminen on oikeesti paljon helpompaa. Muuta sitte kun sul on rahaa ja ikää. Tos asias taas auttais jos sul/porukoil ois luotettavii aikuisii työssäkäyvii (perheellisii) ystävii siel 500 km päässä. Uskon et sillo se ois sun vanhemmilleki helpompaa :)

    • SuomiMies16

      Sun vanhempas tekee kyllä väärin! Sinulla on oikeus päättää mihin menet. Minäkin menen ens viikolla ammattikouluun koska tiesin minne halusin jatkaa. Lukio on pääasiassa lisäaikaa jos ei tiedä minne menee. Sun vanhempas ei saa päättää kaikkea(eikä varsinkaan tota asiaa) sun puolestas. Kyllä sinulla on tuossa tilanteessa täysi oikeus päättää kumpaan menet! Itseasiassa sinun PITÄÄKIN päättää siitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      68
      2979
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      417
      2861
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      100
      2256
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      91
      2103
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1914
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1854
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1850
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      152
      1818
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      330
      1711
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1652
    Aihe