Perämoottori vs. sisäperämoottori

Merillekkö_taas

Olisiko jollain omakohtaista tms. kokemusta perämoottorin ja sisäperämoottorin vertailusta koskien lähinnä kulutusta, käyttökustannuksia (huollot jne.) ja kestävyydestä. olen ostamassa liukuvaa matkavenettä /ht påtskia ja kiinnostaisi tietää asiasta enemmän.Aikaisemmin veneillyt uppoamaunkoisella isolla matkaveneellä jossa kulutus ollut maltillista 3-5 l /h mutta vastaavasti runkonopeus ollut 7-8 mpk/h . Kiitos jo etukäteen.

28

1187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 26 jalkaa ja 2800kg liukuvaa matkavenettä vie sisäperällä bensaa 1,8 L/maili. Tänä vuonna huoltoon menee rahaa noin 700eur, ensi vuonna 200eur, seuraavana varmaankin 1300eur, kun otetaan taas vetaria auki ja vaihdellaan tiivisteitä ja palkeita. Tulpat ja remmikin. Kestävyydestä, 8-vuotiaalla merkkarilla ollut toistaiseksi yksi öljyvuoto vetarin tiivisteestä.

    • Vpd6-330

      Jos on hankkimassa uutta venettä voi moottorin valintaan silloin vaikuttaa. Uutta ja myös käytettyä hankittaessa lähinnä riippuu siitä millaiseen käyttöön vene/moottori tulee ! Matkaveneilyyn ja etenkin jos ajetaan paljon ehdottomasti diesel sisäperä. Jos taas on kyseessä pienehkö ht- tai muu yhteys vene niin silloin perämoottori on hyvä vaihtoehto. Yli 25 jalan matkaveneet ovat yleensä dieseleitä! Nykyisin on myös 250 hv ja suurempia perämoottoreita. Ne painavat myös aika paljon jolloin veneen painopiste on taaempana ja ylempänä kuin sisäperämoottoreissa. Lisäksi niissä on vähintään yhtä paljon tietokoneohjattua elektroniikkaa kuin nykyaikaisissa diesel sisäperämoottoreissa.
      Huoltokustannukset sisäperä bensa/dieselissä suunilleen kuten ed. kommentoija kertoi.

    • SiltiNiitäOnPaljon

      Akselivetoinen on kaikkein huolettomin, mutta kulutus on hieman suurempi. Vene on tasapainoisempi koska moottorit eivät ihan perässä, mutta koneet vievät paljon tilaa, jota voisi käyttää muuhun tarkoitukseen. En kuitenkaan vaihtaisi akselivetoa vetariin.

      Pieneen veneeseen perämoottori, hieman suurempaan vetolaite ja isoon ei muuta ole saatavanakaan kuin akselivetoa.

      Huonoimpana vaihtoehtona pidän vetolaitetta. Veneen painopiste on takana, pito huono hitailla nopeuksilla ja vetarin huoltokustannukset. Käytännössä kahdellakaan koneella et pärjää ilman keulapotkuria.

      Järkevä valinta on siis perämoottorin ja akselivedon välillä. Valinnan määrää veneen koko, vaihtoehdot eivät kilpaile keskenään.

      • uskovaan

        Sulla ei ole ollut vetolaitteella varustettua venettä, kun et sen käytöstä etkä huollosta mitään tiedä. Akselivetoinen nimenomaan tarvisi keulapotkurin.


      • Better_Than_Life

        Bravo III vaatii vuosittaisen öljynvaihdon ja paljekumien vaihdon 5-7 vuoden välein.
        Myös kilven laakeri kannattaa vaihtaa esim paljekumien vaihdon yhteydessä.

        Ei ole iso rasti tuo.


      • TyhjäTynnyri
        uskovaan kirjoitti:

        Sulla ei ole ollut vetolaitteella varustettua venettä, kun et sen käytöstä etkä huollosta mitään tiedä. Akselivetoinen nimenomaan tarvisi keulapotkurin.

        On ollut ja on hyvä syy ettei ole enää.

        Tiedätkös, että jos sinä väität, että minulla ei ole ollut vetarilla varustettua venettä, niin se ei vaikuta millään tavalla siihen, mitä minulla on ollut. Yhtä hyvin voisit väittää minun olevan kirahvi eikä minusta silti sellaista tulisi :D

        Sen sijaan yksioikoinen suun pieksäminen kertoo sinusta aika paljon. Pistät väitteen noin vain ilman perusteluja ja jokainen, joka osaa lukea tietää sen olevan vain tyhjää puhinaa. Pidätkö itse itseäsi fiksuna?


      • UusiVetari20vVälein
        Better_Than_Life kirjoitti:

        Bravo III vaatii vuosittaisen öljynvaihdon ja paljekumien vaihdon 5-7 vuoden välein.
        Myös kilven laakeri kannattaa vaihtaa esim paljekumien vaihdon yhteydessä.

        Ei ole iso rasti tuo.

        Akseliveto vaatii öljynvaihdon, väli riippuu tietenkin ajon määrästä kuten vetarillakin. Tiiviste pitää vaihtaa 20 vuoden välein.

        Kuinka kauan vetari kestää pelkillä öljynvaihdoilla ja kumien vaihdoilla?
        Olen nimittäin kuullut erilaisia valituksia osien vaihdosta ja hinnoista. Onhan se paljon suoraa akselia monimutkaisempi värkki, eikö olekin


      • Better_Than_Life

        Kertovat että pitäisi kestää reilusti 1000 tuntia. Meidän ajamisilla tuo on 15 vuotta. Siinä ajassa ehtii muutenkin tapahtua kaikenlaista ja rahaa menee muuhunkin ihan tarpeeksi joten meille tuommoinen remppaväli on ihan riittävä.


      • Anonyymi
        Better_Than_Life kirjoitti:

        Bravo III vaatii vuosittaisen öljynvaihdon ja paljekumien vaihdon 5-7 vuoden välein.
        Myös kilven laakeri kannattaa vaihtaa esim paljekumien vaihdon yhteydessä.

        Ei ole iso rasti tuo.

        Kiitos tiedosta .Etsinkin tietoa siitä kauanko paljekumi kestää bravo kolmen vetolaitteella ja toi laakeri tuli samalla.


    • Vpd6-330

      Perämoottorin valinnasta veneen moottoriksi edelleen sama mielipide kuin aikaisemmassa kommentissani eli tarve ja käyttömäärä ratkaisee.
      Minulla ollut akselivetoisia alle 30 jalkaisia ja nykyinen 32 jalkainen Vp DPH vetolaitteella. Akselivetoinen on tosiaan huolettomampi, aloittelijalle ehkä yllätyksettömämpi ja suuntavakaampi pienillä nopeuksilla. Kylkikiinityksestäkin lähtö onnistuu harjoittelun jälkeen etenkin jos keulapotkuri. Aisaväliin ajettaessa ei väliä oliko peräsin missä asennossa tahansa. Pakki päälle eikä perä juurikaan siirry puoleen tai toiseen. Toista se on DPH:lla jarrutettaessa. Ensimmäisessä ei keulapotkuria, mutta seuraavissa oli. Helpottaa huomattavasti laiturimanoveerejä ahtaissa paikoissa.
      Huoltokustannukset etenkin Vp DPH vetolaitteissa selvästi kalliimpia, etenkin kun paljekumien vaihto ja samalla vetolaitteen suuntauksen yms. tarkistukset osaavan ammattilaisen erikoistyökaluilla tehtäviä töitä. Nyt kuitenkin sorruin vetolaitteelliseen veneeseen joten näillä mennään.

      • Kannattaa asentaa vetariin ruorikulma-anturi. Siitä näkee missä asennossa vetari milloinkin on, eikä tule yllätyksiä jarrutettaessa.

        Tuossa aiemmin oli öljyn vaihdosta. Ei Bravo3:een tarvitse vaihtaa öljyä joka vuosi, joka toinen vuosi riittää. Tarkistaa vaan, että minkä väristä se öljy on. Propun tiiviste kannattaa jo edellisellä öljynvaihtokerralla vaihtaa pahvitiivistettä paremmaksi (keltainen kumitiiviste), niin ettei sitä tarvitse tuon tarkistuksen yhteydessä vaihtaa.


    • Vpd6-330

      Viimeisessä akselivetoisessa veneessä tuo ruorikulmamittari oli. Ehdin siinä tottua sen antamaan tietoon. Ei tosin ollut välttämätön, koska veneessä oli kaapeliohjaus, joten ääriasennot oppi hyvin tuntemaan.
      Nykyisessä hydraulinen ohjaus ja olen sitä kaivannut heti alusta alkaen, mutta sen hankinta Vp:n mittarina on aika tyyris yli 400 €, ja asennuskaan ei niin yksinkertainen kuin akselivetoisissa. Voi olla, että tulee kuitenkin syksyllä hankittu ja asennus kun vene telakalla.
      Öljyn olen vaihtanut vetolaitteeseenkin joka muun syksy syyshuollon yhteydessä. Öljy on aika kallista, mutta vain Vp:n omaa täyssynteettistä öljyä olenkäyttänyt. Taitaa olla liioittelua, mutta varmistuu ainakin se ettei öljyssä ole vettä.
      Vähän lipsuttiin alkuperäisestä aiheesta, mutta perävetolaitteeseen asia kuitenkin liittyy.

      • Ai Volvoon saa lisävarusteenakin? Merkkariin ei, joten asensin itse Maritimista ostetun Weman ruorikulma-anturin. Vetarista tulee varsi konetilan puolelle ohjaussylinterille. Ruuvasin anturin istumaan tämän varren viereen, ja siitä sitten rautalangasta taiteltu "tanko" varteen. Ruma ja epäasiallinenhan se on, mutta toimii oikein hyvin. Mittari ja anturi yhteensä jotain 250eur.


    • matkaveneilijä

      Käy vaikka kirjastossa katselemassa testiveneiden kulutuksia, pääsee aika hyvin jyvälle. Huollot rupee nykyperämoottoreissakin maksamaan ellei tyydy vanhaan ja toimintavarmaan 2t koneeseen. Toki sisäkoneiden huolto jos perävetolaite on kallein ylläpitää mutta mutta, riippuu niin käytötarkoituksesta. Ja ylipäätään veneily maksaa.
      Jos lyhyitä pyrähdyksiä perämoottori, muutoin sisäperä, pidemmillä matkoilla saa lämpöäkin mitä perämoottoriversio ei salli.
      Molempia ollut käytössä.

    • Anonyymi

      Onhan tuota jonkin verran tuntumaa sekä vene- että laivamoottoreista teholuokissa 7- 7000 kW, konemestarin opintosuunta teknillisessä oppilaitoksessa kun on tullut muun opiskelun ohessa sekin tallotuksi läpi.
      Sisäperäkoneessa on suoraa akselivetoa enemmän tehohäviötä aiheuttavia kitkatekijöitä ja enemmän mahdollisia vika- ja huoltokohteita. Em. seikkoja ei pidetä kuitenkaan ratkaisevina kun sisäperäkone korvaa samalla käytännössä peräsimen ja tekee ohjaamisesta helpompaa.
      Toki perämoottorikin korvaa peräsimen mutta mutta kun veneessä olisi hyvä saada ihan turvallisuussyistäkin paino mahdollisimman alas niin sisäperämoottori palvelee siinäkin suhteessa paremmin.
      Ns. liukuvissa puoliliukuvissakin veneissä joilla tavoitellaan karkeasti ottaen 17- 20 solmun matkanopeuksia, sisäperäkone on oiva peli, hidas vähemmän polttoainetta huutava fiskarinopeus, sellainen suunnilleen ns. runkonopeus, sitä ajellaan sitten pienillä tehoilla.
      Mutta voihan tuollaiseen joten kuten fiskaria muistuttavaan veneeseen kaikkine vahvistuksineen isommankin koneen laittaa, se taitaa nyt olla SE- fiskariksi venettään kehuvalla kaverilla kone noin 1000 kW.

      • Anonyymi

        Jos tarkoitit sipoolaista fanny venettä, niin ei siinä ole kuin 950hp.


      • Anonyymi

        Olisi ehkä ollut viisaampi jättää tallomatta läpi se tekninen oppilaitos ja keskittyä johonkin muuhun. Sen verran järjetöntä tuo sinun jorinasi on.


      • Anonyymi

        Onko oleellista eroa merivaihteen ja sisäperän kulmavaihteiden häviöillä?

        Liukuvassa veneessä kuitenkin kulkuvastusta lisäävät osat ovat paljon ratkaisevampia kuin pienet tehohukat vaihteissa. Akselivetoisella rungon alle tulee paljon jarruttavaa roinaa. Lisäksi potkuriakseli on väärässä kulmassa eikä kulmaa voi säätää. Potkuri on myös täysin suojaton tai vaihtoehtoisesti pohjan alla on vielä enemmän roinaa.

        Onhan noita vertailtu samassa veneessä samalla moottorilla akseliveto, sisäperä ja vesisuihku. Sisäperä oli aivan ylivoimainen suorituskyvyltään ja akseliveto huonoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tarkoitit sipoolaista fanny venettä, niin ei siinä ole kuin 950hp.

        Fannyn vedenalaisella runkomuodolla ei ole mitään tekemistä fiskarin kanssa.


    • Anonyymi

      Tuoreessa Venemestarissa tehdään Targasta perämoottoriversio. Eduiksi mainitaan ehkä hieman paradoksaalisesti hiljaisempi käyttöääni. Ehkä aluksen sisälle päin näin onkin.

    • Anonyymi

      Diesel perämoottorit tulevat syrjäyttämään sisäperät varmaan ihan lähitulevaisuudessa.

    • Anonyymi

      Eiköhän sisäperät ala pikkuhiljaa poistumaan kuvioista. Hyvä niin

      • Anonyymi

        Veneeni on 1987 valmistettu . Milloin arvioit sisäperän olevan poistunut ?


    • Anonyymi

      Heti kun päivität sen perämoottorilla.

      • Anonyymi

        Miksi ja millä tavoin jonkun toisen omistuksessa oleva moottorityyppi vaikuttaa sinun päätöksiisi ja "todistamiseen"?
        Kyllä sisäperä on kulkuominaisuuksiltaan paljon vakaampi kuin perämotti, huolto yms. kustannuksiin kantaa ottamatta.
        P.s molempia löytyy laiturista.


    • Anonyymi

      Samaa mieltä. Ne ovat vakaita ja turvallisia. Peräprutkut ovat kiikkeriä ja vaikeasti hallittavia. Yhtenä etuna on myös hienot äänet, kun laittaa kuivat putket. Kaverilla on ja meteli on mahtava. Perämoottori voi pudota kesken ajon. Enolla putosi ja matka loppui siihen. Sen muija on vielläkin vihainen vaikka siitä on jo monta vuotta.

    • Anonyymi

      Joo,pintaputket ehdottomasti! mikä onkaan sen hienompaa kuin tyynenä kesäyönä antaa kasikoneen laulaa.
      Siinä tuntee messiaanista riemua.

    • Anonyymi

      Hienoa, että joku viellä ymmärtää taidetta. Mikään ei voita kasin sinfoniaa tyynessä suviyössä,paitsi tietysti kahden koneen duetto. Parasta mitä voi tehdä vaatteet päällä, näin se vaan on

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2819
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      386
      2690
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2210
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1876
    5. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      74
      1855
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1793
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1784
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      143
      1718
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1603
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1502
    Aihe