En pääse kunnalliseen silmälääkäriin...

76uy

...eikä yksityiseen ole varaa. Kävin monta kuukautta sitten optikon näöntarkastuksessa, ja silmänpohjakuvissa huomattiin jotain. Optikko sanoi että voi olla ihan normaalia, mutta voi varalta käydä silmälääkärissä. Kävin työterveydessä ja lääkäri laittoi lähetteen silmätautien poliklinikalle. Sovittiin että toimitan ne silmänpohjakuvat sinne, ja siellä silmälääkäri katsoo ne ja arvioi että tarvitseeko tulla tutkimuksiin. Rupesin kuitenkin miettimään, että olisi hyvä mennä muutenkin käymään tutkimuksissa, sillä olin kevään aikana huomannut paljon lasiaisen samentumia, ja toiseen silmään oli ilmestynyt sellainen "pysyvä" hieman tummempi samentuma, ja toisessa näkyy kirkkaalla valolla muutama piste. Soitin sinne silmäpolille, ja sovittiin ettei tarvitse toimittaa niitä kuvia, ja puhelimeen vastannut hoitaja aikoi kirjoittaa lähetteeseen ne asiat mitä olin sanonut(siis ne mitä ehdin ennen kuin puhelu lopetettiin, eli vain toisesta silmästä). Lääkäri kuulemma katsoo lähetteen ja sitten tulee aika/soitto. Odottelin vähän yli kuukauden, ja päätin soittaa sinne ja kysellä tilannetta. Vastaukseksi sain, että lääkäri on katsonut ne mun kuvat (?!?!), ja ei kuulemma tarvitse tulla tutkimuksiin. Tässä vaiheessa epätoivon kyyneleet tuli jo silmiin, ja itkua nieleskellen kysyin että entä se mun silmässä näkyvä samentuma tms... Siitä ei kuulemma lukenut missään! En pystynyt vaan sanomaan mitään, olin niin järkyttynyt ja itku ois tullut saman tien. Se hoitaja sanoi sitten että voinhan mennä vielä työterveyteen josta voidaan laittaa uusi lähete. Oon helvetti odottanut ja stressannut monta kuukautta tämän asian kanssa, ja vielä pitäis odottaa! En vain ymmärrä että mitä kuvia se lääkäri on katsonut, kun niitä silmänpohjakuvia ei voi sieltä optikolta toimittaa mihinkään (edes lääkäriin), ainoastaan minä voin ne sieltä hakea... Oon ihan loppu tämän asian kanssa, kokoajan pelkään että sokeudun kohta :( Pakko päästä sinne silmälääkärille, mutta mihin? Yksityisellä on niin kallista, mutta ei varmaan muukaan auta... Saako sossusta maksusitoumuksen vaan jos on lähete silmälääkärille? Ei taida kelvata se ensimmäinen lähete kun on jo kerran todettu ettei tarvitse mennä... Ja entä jos menen yksityiselle ja siellä todetaan että täytyy tehdä joku silmäleikkaus, niin voinko siinä tapauksessa mennä kuitenkin julkiselle puolelle siihen silmäleikkaukseen?

6

4577

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuija77

      Sama homma täällä Pohjois-Savossa. Systeemissä on porsaanreikä tuossa kohtaa, minulle sanottiin että vaikka olen veronmaksaja jne. Niin niin kauan kuin minulla ei ole mitään diagnosoitua silmäsairautta, on maksettava yksityiset seurannat omasta pussista. (Minulla on silmänpainetta)Ns.huvittavaa on, että sitä ennalta ehkäistään hoidoilla sairaalassa kuitenkin.Minulla on siis kehittymässä ehkä silmäsairaus, mutta sairaalan silmäpoli ei aseta diagnoosia, ettei heidän tarvitse huolehtia säännöllisesti kontrolleista. Ne minun pitää hoitaa itse siis yksityisellä. Uskomatonta mutta näin se menee...Kannattaa huolehtia jostain rahaa sinne yksityiselle, ja soittaa vielä sinne polille ja varmistaa että kaikki tiedot on menneet lääkärille.Tai mee siellä käymään. Tsemppiä, luulen että jos sulla olis joku iso riski sokeutua tms. niin olis ne sut jo jonnekin kiireellä kiikuttaneet:)

    • tällastaseon

      Hae ensinnäkin ne kuvat itsellesi sieltä optikolta/silmälasiliikkeestä.

      Menet vaikka samassa silmälasiliikkeessä yksityiselle silmälääkärille, maksaa satasen paikkeilla. Jos hän löytää jotakin vakavaa, niin hänhän voi kirjoittaa lähetteen julkiselle. Ainakin minun tietääkseni. Ja sitten pääseekin sinne aika pian.

      Kyllähän tuo oireesi hieman huolestuttavalta kuulostaa, jos kerran silmänpohjistakin löytyi jotakin. Lasiaissamentumat ovat kyllä normaaleita, itsekin nähnyt niitä jo iät ja ajat. Entä, jos menisit työterveyden/kunnallisen yleislääkärille, kertoisit oireet ja pyytäisit uutta lähetettä? Hakisit ne kuvat ja pyytäisit laittamaan lähetteeseen mukaan?

      Itse olen menossa yksityiselle, kun on "kuukausien" jonot julkisella eikä mukamas näköhäiriö ole tarpeeksi akuutti asia. Ihmeelliseksi on mennyt. Mitä hyötyä hyvinvointivaltiosta, jos siltä ei saa apua, kun tarvitsisi?

      Mielestäni sekään ei ole hyvä, kun optiikot katsovat niitä kuvia eivätkä kuitenkaan pysty diagnotisoimaan, mitä ne löydökset mahtaisivat olla. Silmälääkärin ne pitäisi katsoa.

    • Työterveyshuolto

      On näköjään tosi tehoton teidän firmassa!

    • hmmmmh

      Nuo uudet ja lisääntyvät samentumat ja tummat pisteet ovat kyllä sellainen asia, että julkisen puolen lääkärin pitäisi tutkia ihan mikroskoopissa. Käy vielä kerran työterveyslääkärillä ja kerro noista uusista näköhäiriöistä, niin saat lähetteen silmälääkäriin. Nuo mainitsemasi näköhäiriöt eivät näy kuvissa. Tee kantelu Valviraan, jos et tälläkään kerralla pääse edes lähetteellä tutkimukseen.

    • Anonyymi

      Mahdotonta päästä julkiselle silmälääkärille! Itselläni verkkokalvonitautuma molemmissa silmissä. Oikeassa silmässä näkyy valkoinen"verho" joka kulkee edestakasin. Soitin ja halusun lähetteen,etälääkäri tuumas että pitää mennä yksityiselle silmänpohjakuvaukseen.
      Kerroin että ei ole varaa maksaa 120e ja minulla on oikeus julkiseen hoitoon.
      Hoitaja puhelimessa tuumasi mee sosiaaliin hakemaan rahaa .
      On tämäkin hyvinvointivaltio.
      Täällä on ihan mahdotonta päästä erikoislääkäreiden vastaanotoille. Etälääkärit päättävät ilman että ovat potilasta edes nähneetkään.
      Sote uudistus hyvinvointialueita ja paskanmarjat pahoinvointialueita ne on

    • Anonyymi

      Ihan samaa käy Helsinki Espoo silmien kanssa.Mene udeleen terveyskeskus asiasta.Kirjota lapulle kaikki oireesi että tällä kertaa muistat ne sanoa. Itseläni ei halua edes yritää terveysasemalle varattomana.Luku lasit siksi markettejen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      223
      3460
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2181
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      80
      1630
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe