vuokrasuhteen aikasintaan irtisanominen

laskutoimitus

moi!

tilanteeni on tämä, asun kämppiksen/lapsuudenkaveri 3h k asunnossa jossa on sopparissa maininta "vuokrasuhde alkaa 2014-2016 (en laita tarkkoja päivämääriä) jonka jälkeen jatkuu toistaiseksi voimassa olevana" eli 21kk on asuttava asunnossa.
eli onko tuo aika kohtuuton vai kohtuullinen, finlex sivulla ei ole edes pykälää "aikasintaan irtisanottavissa" lukemani mukaan ei olisi kierrettävissä kyseinen lause. ja sopimus sakko on 3kk vuokra johon pers aukisella ei ole varaa...

sitten varsinainen ongelma miksi haluan irtisanoa vuokrasuhteen on että kämppikseni kanssa ei suju siivous ollenkaan, olen itse tämän ensimäisen vuoden huolehtinut kämpän siisteydestä, en jaksa kantaa enää vastuuta siisteydestä ja kämppä on nyt totaalisen sikanen eli roska pusseja kerääntyy, homeita ilmestyy paskasista astioista, banaani kärpäsiä sun muuta pikku kivaa.

niin ja joku ehdottaa puhumaan kämppiksen kanssa ja sille tasolle se jääkin.
"vaikka mä täälä asunki niin ei se tarkota sitä että mun pitäis siivota" "kohta" "vois siivota... nääh ei jaksa" "oon miettiny pitäiskö noille astioille tehä jotain mut ei oo jaksanu... ai sieltäkse homeen haju tuli heh heh"
noniin nyt käytiin näin lyhyesti läpi tämä tilanne, eli turha puhua ei auta

eli onko mitään keinoa purkaa sopimusta, vuokran antajalle tuskin kannattaa mitään vihjata siivottomuudesta koska vuokralaisen tulee huolehtia asunnon siisteydestä ihan lain mukaankin. sopimuksessa on kaks kohtaa

alkamis päivä
vuokra suhde alkaa 2014-2016 jonka jälkeen jatkuu toistaiseksi voimassa olevana

irtisanomisajan alkamis päivä
ensimmäinen mahdollinen irtisanomis päivä xx.xx.2016

vittu mitä piti mennä allekirjottamaan..

3

115

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No. Lähtökotaisesti ensimmäisen irtisanomispäivän määritteleminen on toistaiseksi voimassaolevassa sopimuksessa ihan laillista. Vuokralaisen irtisanomisaikahan ei pitene, joutuu vain maksamaan sopimussakon, eli menee normaalin sopimusvapauden piiriin. Sanktio on kuitenkin yleensä vain 1 - 1,24 * kuukausivuokra, eli tarkoituksena on puhtasti kattaa välittäjän palkkio.

Tässä tapauksessa voidaan jo miettiä sanktion suurutta ja ensimmäsen irtisanomispäivän kohtuullisuutta. Lisäksi tuo mainita sopimuksen jatkumisesta toistaiseksi voimassaolevana on vähintäänkin sekava, se kun viittaa suoraan määräaikaiseen sopimukseen jota ei lähtökohtaisesti voi irtisanoa. Kannattaa muistaa, että kohtuuttomat sopimsuehdot eivät päde, lisäöksi huonosti laadittu sopimsu tulkitaan aina sopimuksen laatijan tappioksi (tässä tapauksessa se lienee vuokranatajan tai hänen edustajansa laatima). Eli irtisaniminen on todennäköisesti mahdollista, joudut vain menemään oikeuden kautta hakemassa sankiton kohtuullistamista/mitätöintiä.

• laskutoimitus

kiitoksia vastauksesta!

jaksaako käydä mahdollinen oikeus prosessin läpi vai kärsiäkkö vuosi vielä.
      sitä miettiessä...

• BauHerr

Määräaikainen vuokrasopimus on lähtökohtaisesti voimassa sopimusaja, ei kuitenkaa yli vuotta. Yli vuoden sopimus ei ole voimassa määräaiakisuuden osalta.

Kun kyseessä ei kerrotun perusteella ole määräaikainen sopimus, niin vuokralaisen irtisanomisaika on 1 kk.

Vuokralaisen irtisanomisaika on AINA 1 kk, ellei kyseessä ole määräaikainen sopimus (joka voi olla maksimissaa 12 kk:n pituinen). Jos sopimus on aluksi määräaikainen ja sitten toistaiseksi voimassa oleva, sopimusta pidetään simulaationa ja se on sen vuoksi jatkuva (ts. vuokaralaisen irtisanomisaika on 1kk).

Asiaa voit toki kysyä vanhoilta riitapukareiltani ts. Vuokralaisten Keskusliitosta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6044
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3131
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      25
      2406
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2078
    5. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      345
      1751
    6. Kaikki menevät kouluu tai töihin

Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺
      Ikävä
      391
      1737
    7. Et varmaan edes sitä uskoisi

Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll
      Ikävä
      79
      1666
    8. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1616
    9. Huh, huh. Aitolehti eronnut?

Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1521
    10. Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua

Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n
      Perussuomalaiset
      223
      1374
    Aihe