Mikä laajakulmalisäke?

Tietämätön1

Tarkoitus olisi mennä ostamaan koti ja harraste käyttöön videokamera. Olen löytänyt kaksi omasta mielestäni hyvää ehdokasta, Canon LEGRIA HF R68 ja Canon LEGRIA HF R606.
Videokameroissa ei tunnu olevan paljon eroja, halvemmassa R606 videokamerassa ei ole wifi toimintoja, mutta R68 mallissa on siinä tulee mukana WA-H43-laajakulmalisäke.
Amatöörinä ja ensimmäistä videokameraa hankkiessa nyt kuitenkin ihmettelen mikä on laajakulmalisäke/mitä hyötyä siitä on? Kannattaako maksaa 100€ enemmän videokamerasta että saa wifi toiminnot ja laajakulmalisäkkeen?

Kiitos vastauksista!

12

188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sonyn_ostanut

      Perinteisesti laajakulmalisäke on ollut videokameroissa hyvin tarpeellinen, koska lähes poikkeuksetta zoomi on alkanut lähes 40 mm kinovastaavasta. Se on varsinkin sisällä kuvatessa todella ahdas. Myös jos kuvaa jalustalta jotain perhejuhlia, niin ulkonakin pitäisi mennä aika kauas, että kaikki mahtuvat tyydyttävästi kuvaan ilman jatkuvaa tähtäilemistä.

      Sun kannattaa tsekata Sonyn vaihtoehtoja. Niissä on monessa 27 millistä lähtevä zoomi, jolla varmaan pärjää hyvin ilman laajakulmalisäkettä. Kuvanlaadusta tai kameroiden muista eroista en osaa sanoa mitään.

      • Sonyn_ostanut

        Niin ja itse muuten ostin Sonyn videokameran vuonna 2009 ja siihen melkein heti lisävarusteeksi 100 euron laajakulmalisäkkeen. Monet juhlat sillä on kuvattu ja lähes aina se laajakulmalisäke on ollut tarpeellinen. Yhet hautajaiset pidettiin ulkona haudalla. Luulin että pärjätään ilman, mutta piti käydä se viime tipassa autosta hakemassa. Ei olisi ääni kuulunut, jos olisi kauempaa kuvattu.


    • Canonisti_minäkin

      Olethan huomannut, ettei niihin saa ulkoista mikkiä. Mikkiliitäntä ei ollut ainakaan Rajalan speksilistassa. Mitä tuo harrastuskäyttöön tarkoittaakaan, niin katselukelpoinen videokuva vaatii kuuntelukelpoisen äänen, mitä ei minkään tuon hintaluokan kameran oma mikki tuota.

      • Sonyn_ostanut

        Se on sinun mielipiteesi. Ilman ulkoista mikrofonia enemmistö käyttäjistä pärjää mainiosti. Noiden pikkuisten videokameroiden kanssa ulkoisen mikrofonin käyttö olisi erittäin epäkäytännöllistä, ellei se ole langaton.


      • Canonisti_minäkin
        Sonyn_ostanut kirjoitti:

        Se on sinun mielipiteesi. Ilman ulkoista mikrofonia enemmistö käyttäjistä pärjää mainiosti. Noiden pikkuisten videokameroiden kanssa ulkoisen mikrofonin käyttö olisi erittäin epäkäytännöllistä, ellei se ole langaton.

        Olen kuvannut jonkun aikaisemmin enemmänkin videoita ja kokeillut uudemmallakin kalustolla satunnaisesti. Jos aikoo näyttää videoita julkisesti, esimerkiksi YouTubessa, äänen pitää olla kunnossa.

        Erityisen ongelmallista on kuvaaminen ulkona, jos mikkiin ei saa tuulisuojaa. Vaikka kamerassa olisi jonkinlainen suodatin, ei kamerassa olevaan mikkiin ainakaan yleensä saa tuulisuojaa ja ääni menee ihan hirveäksi.

        Yleisemminkin kannattaa selvitellä, minkälainen on kameran mikin kuvio. Joissakin on mahdollisuus muuttaa mikkiä suuntaavammaksi, mikä on hyvä asia.

        Jos kameran kuva on ok, niin aina voi toki käyttää erillistä äänentallenninta. Zoom H2n ollee yksi suosituimmista tällä hetkellä.

        http://www.verkkokauppa.com/fi/product/47891/ddstk/Zoom-H2N-stereotallennin-viidella-mikrofonikapselilla

        Silloin vain joutuu aina tekemään äänet synkkaan aina leikkauksessa. Ei se mahdotonta ole, mutta oma riesansa. Helpompaa ottaa suoraan purkkiin käyttökelpoista ääntä.


      • Canonisti_minäkin
        Canonisti_minäkin kirjoitti:

        Olen kuvannut jonkun aikaisemmin enemmänkin videoita ja kokeillut uudemmallakin kalustolla satunnaisesti. Jos aikoo näyttää videoita julkisesti, esimerkiksi YouTubessa, äänen pitää olla kunnossa.

        Erityisen ongelmallista on kuvaaminen ulkona, jos mikkiin ei saa tuulisuojaa. Vaikka kamerassa olisi jonkinlainen suodatin, ei kamerassa olevaan mikkiin ainakaan yleensä saa tuulisuojaa ja ääni menee ihan hirveäksi.

        Yleisemminkin kannattaa selvitellä, minkälainen on kameran mikin kuvio. Joissakin on mahdollisuus muuttaa mikkiä suuntaavammaksi, mikä on hyvä asia.

        Jos kameran kuva on ok, niin aina voi toki käyttää erillistä äänentallenninta. Zoom H2n ollee yksi suosituimmista tällä hetkellä.

        http://www.verkkokauppa.com/fi/product/47891/ddstk/Zoom-H2N-stereotallennin-viidella-mikrofonikapselilla

        Silloin vain joutuu aina tekemään äänet synkkaan aina leikkauksessa. Ei se mahdotonta ole, mutta oma riesansa. Helpompaa ottaa suoraan purkkiin käyttökelpoista ääntä.

        Mutta jos siis kuvailee muistokuvia omaksi ilokseen, niin silloin äänen laatu on toki vain omasta vaatimustasosta kiinni. Jos kuitenkin on aikonut julkaista jotain, niin pitää olla itsekritiikkiä.


    • MaunoDee
      • Canonisti_minäkin

        Optiikan laatu on yleensä suoraan verrannollista sen hintaan. Halpa ei ole koskaan hyvää, mutta kalliskin voi toki olla huonoa.


    • stardust009

      Minulla on ollut Legria yli viisi vuotta, ja olen ollut tosi tyytyväinen. En ole koskaan laajakulmaa kaivannut - toisaalta nyt kun siitä tuli juttua niin olisihan se saattanut joissain tapauksissa hyvä olla - tai tiedä häntä, ehkä en olisi sitä kuitenkaan jaksanut käyttää (lue raahata mukana). Kameran zoomit ovat riittäneet mainiosti ja jalkazoomi hoitanut loput. Mikrofonille on kyllä liitäntä, mutta ne ole sitäkään hankkinut, kameran mikrofoni on riittänyt vallan mainiosti. Ihan hyvä ääni, sanoisin.
      Tuotekuvaus kertoo; "Ahtaissa paikoissa on usein vaikea saada kaikkia samaan kuvaan. HF R68 -videokameran laajakulmalisäke on helppo kiinnittää kameraan nopeasti. Se lyhentää polttovälin 26,9 millimetriin* ja laajentaa videokuvausmahdollisuuksia."

      • stardustO9

        Tai oikeastaan - kun nyt ajattelen viime kesän sambakulkuetta, niin raivostutti kun juuri siinä kohdalla ohittaessaan koko komeus ei mahtunut linssiin. Siis laajakulma olis kuitenkin joissain tapauksissa tosi siisti. Ja mitä tuo satanen nyt merkitsee - se tuntuu vain ostaessa. Hinnat on kaikessa tulleet alas - omani maksoi silloin yli 700 euroa, ja varmaan vastaa näitä tämän hetken malleja - ei se sen kummosempi ole.


      • Canonisti_minäkin

        Oleellista on, tekeekö videoita vain omaksi iloksi vai myös levitykseen. Äänimaailman on oltava kohdallaan, jos videoita näyttää julkisesti.


      • stardustO9

        Hyvä mikrofonikaan ei auta jos äänen lähde on laadultaan surkea, niinkuin yleensä joissain yleisissä tapahtumissa on; katutapahtumat tms, joissa äänentoisto ei ole ihan viimeisen päälle. Jos aikoo taltioida puhetta, keskustelua, tai jotain perhejuhlia ym niin sitten kunnon mikki on ihan ehdoton. Toisaalta, sait ylipuhuttua, ehkäpä hankin vielä mikin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2986
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      84
      2731
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2188
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      20
      1763
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1469
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1312
    Aihe