koiralla kirppuja?

kirppuja

Löysin koiran päästä nopeasti vipeltäviä ruskeita ötököitä 6 kpl. Eivät millään meinanneet kuolla vaikka linttas. Googlasin ja näyttäs kirpuilta. Koiralla valkoinen karva joten näkyivät hyvin ja enempää en nähnyt. Nyt sitten paripäivää tästä koiralla näkyi taas 2 kpl samoja ötököitä. Sen jälkeen ei ole näkynyt. Voiko niitä olla nyt koko kämppä täynnä? Mitä pitäis tehdä? Koira ei ole ollut muiden koirien kanssa tekemisissä eikä koorapuistossa tms. Mistähän nuo ällötykset voineet tulla?

11

159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rötökkö

      Misä päin säot?

    • eläpäshättäele

      kyllä ne hyvin voi olla kirppuja. Mahdotonta sanoa, mistä ne ovat tulleet kun emme ole teidän kannoillanne kulkeneet. Frontline-tippa niskaan, sillä niistä pääsee.

    • doman55

      ei ne mitään kirppuja ole. jos olisi koira rapsutaisi itseään koko ajan. laita purkkiin ja toimita eläin lääkärille. se kertoo mitä ovat. et löytäisi turkista kirppuja saati saisit niitä kiinni. ja hoitoohjeet lekurilta. kirput niin pieniä ettet näe niitä kuin suurennus lasilla. t. jami

      • eläpäshättäele

        No voi voi kun puhut asiasta josta et mitään tiedä. Et ilmeisesti ole edes nähnytkään koiran kirppuja. Minäpä olen, ulkomaantuonnissani. Ne ovat juurikin tuollaisia, silmin erottuvia ruskeita vikkeliä. Ja meni viikko että havaitsin ne koska koira EI rapsuttanut itseään mitenkään erityisen paljon. Ja ihan itse hoidin ne pois, ei tarvinnut eläinlääkärien lompakkoa lihottaa sentin vertaa.


      • doman55
        eläpäshättäele kirjoitti:

        No voi voi kun puhut asiasta josta et mitään tiedä. Et ilmeisesti ole edes nähnytkään koiran kirppuja. Minäpä olen, ulkomaantuonnissani. Ne ovat juurikin tuollaisia, silmin erottuvia ruskeita vikkeliä. Ja meni viikko että havaitsin ne koska koira EI rapsuttanut itseään mitenkään erityisen paljon. Ja ihan itse hoidin ne pois, ei tarvinnut eläinlääkärien lompakkoa lihottaa sentin vertaa.

        juu ei suomes juuri ole kirppuja. eläinlääkärin mielipide.


    • doman55

      vielä senverran et esim. auton rumuis ja muis rytöläjis on linnun pesiä mis elää joitakin syöpäläisiä. jos koirasi on kohnannu kyseisissä paikoissa on se sieltä voinut saada kyseisiä ötököitä. kokemusta asiasta on. kannataa silti kääntyä lekurin puoleen. siltä saat oikeat ohjeet. joi on makuu alusta hävitä. ja siivoa mahdollisemma hyvin.

      • eläpäshättäele

        Lintukirput onkin pienempiä. Täistä ja väiveistä nyt puhumattakaan.


      • doman55

        ei ole mitään lintu kirppuja. ja kyl mä jotain tiedän kun muutaman kerran on ollu kaikenlaisia syöpäläisiä. älä yleistä ei läheskään kaikki ole mitään kirppuja. mistä sun kirppu tietos on peräisin varmaan mielikuvituksesta. ja mistä tuo koira olis kirppuja saanu. sun asian tuntemus kuulemani mukaan perustuu ulkomailta saamiisi syöpäläisiin. miten muka tutkit että nekin ulkoa tulleet oli just kirppuja. tuskin olet alan asiantuntia paremminkin arvailija. turha väittää et voit mitä ne on ilman eläinlääkärin lausuntoa. ja voi olla sumessa vähän ulkomailla olevien ötököiden tuntijaa. totta on vain se et ovat pieniä mut minkä kokoisia jäi epäselväksi. kuvittelu ja tieto ovat varsin eri asioita. 30v. koirien kanssa pelaneena en lähtisi heti tekemään diaknoosia. ja se lekuri ei ainakaan multa ottanu mitään lajin selvityksestä.


      • Eläpäshättäele

        No ollaanpas sitä nyt tärkeänä. Kirjoitin että ne VOIVAT olla kirppuja. Tänä päivänä valistunut ihminen löytää internetistä tarkkaakin tietoa. Ja jotkut jopa asuvat pitkiä aikoja ulkomailla ja näkevät asioita joita Suomessa ei näe. Kuten paljon erilaisia syöpäläisiä.
        Jokseen kaikki ulkoloiset häviää valeliuoshoidolla plus tietysti pitää makuupaikat hävittää tai desinfioida kunnolla.
        Mikä ihmeen tarve sinulla on vähätellä toisen kokemusta? -koirakokemustakin sinulla näköjään vähemmän kuin minulla.


    • doman55

      et sanonu minkä koisia ne oli. jos oli vaik hirvi kärpäsiä ne kun on sitkeitä piruja. ovat n.3-4 millisiä jos niitä ei pitäs olla hätää ellei mene korviin. voi aiheuttaa aivokalvon tulehdusta. mut harvinaista. siel mis hirviä on myös hirvikärpäsiä.

    • jalloveeni

      manaa ne pois.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1808
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      180
      1324
    3. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1168
    4. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      35
      1067
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      82
      986
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      935
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      880
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      64
      816
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      779
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      751
    Aihe