Kirkko & Kaupunki-lehti

Anselmin_opit_voittivat

lat. credo = cor (sydän) ja do (antaa) = uskoa


Siemenet nykykirkkojen ongelmiin kylvettiin Jarmo Tarkin mielestä 1000- ja 1100-luvuilla. Tuolloin kristilliseen teologiaan syvän vaikutuksen jättänyt Anselm Canterburylainen (1033–1109) muotoili sovitusopin, joka edelleen hallitsee lännen kirkkojen julistusta sekä 1200-luvulta peräisin olevaa messukäytäntöä.

– Canterburylaisen sovitusoppi käytti keskiaikaisen feodaaliyhteiskunnan mallia, jossa kartanon herra ei voinut antaa torpparin rikkomuksia anteeksi ilman hyvitystä. Ihmiset olivat tehneet syntiä Jumalaa vastaan, joka vaati hyvitystä.

Jos veristä sijaiskärsimystä korostava kristinusko tulisi markkinoille nyt, se todennäköisesti kiellettäisiin tai saisi ainakin K18-merkinnän.

– Koska ihmiset eivät kyenneet tähän Jumalan itsensä piti tulla ihmiseksi ja sovittaa pahat teot. Jeesus hyvitti ihmiskunnan synnit kärsimällä verisen uhrikuoleman. Nykyihmisen on vaikeata pitää tällaista veriuhriajattelua, vampyyriteologiaa mielekkäänä.

Hänen mielestään nykykirkkojen todellisuus näkyisi toisenlaisena, mikäli Anselmia hieman myöhemmin eläneen Petrus Abaelarduksen kilpaileva teologia (1079–1142) olisi jäänyt voitolle.

– Siinä Jeesuksen kuolemaa ei selitetä feodaaliyhteiskunnan malleilla ja roomalaisella oikeusterminologialla, vaan Jeesus on pikemmin ”tie”, Tarkki sanoo. Jeesushan on omien sanojensa mukaan ”tie, totuus ja elämä”.

Nykyisin uskominen käsitetään Tarkin mukaan virheellisesti erilaisten väitelauseiden totena pitämiseksi.

– Latinan uskomista tarkoittava sana credo tulee sanoista cor, sydän ja do, antaa. Uskominen onkin itse asiassa sydämen antamista, täydellistä ja ehdotonta omistautumista jollekin.

http://www.valomerkki.fi/uutiset/kristinusko-2-0

4

217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VIHDOINKIN

      Kiitos hyvästä keskustelunavauksesta. VIHDOINKIN joku sanoo oikein asian.

    • HYVÄ-kirjoitus

      Tuo on hyvä kirjoitus. Nykyäänhän alkukirkon opetus siitä, että ihmisten tulisi tulla Kristuksen kaltaisiksi, se on: ettei Kristus tullut niinkään sovittavaksi uhriksi vaan moraaliseksi esimerkiksi, nykyäänhän se mielletään liberaaliteologiaksi, vaikka se on alkuperäinen opetus. Samaa opetti tuo Petrus Abaelardus. Tilalle on tuotu tämä sokea usko siitä, että vain ja ainoastaan usko verensovitukseen voi ihmisen pelastaa. Se johtaa siihen, että ihmisistä ei tule Kristuksen kaltaisia, vaan he mukailevat elämässään Paavalia.

      Itse miellän uskon nimenomaan ei-tietämiseksi, siten, että kun uskon, ymmärrän, etten tiedä. Jos väittäisin itselleni uskoni olevan tietoa, pysähtyisi kehittymiseni ja kilvoitteluni, koska minulla ei enää olisi mitään tarvetta niihin, tietäisinhän jo varmuudella.

      • Anselm_vv.-1033-1109

        Anselmin opit ovat edelleen n.s. "kirkon virallinen kanta".

        Y-yäk- eipä ihme että kirkko jätetään omaan typeryyteensä homehtumaan.


      • usko.mihin.uskot

        Uskoa saa"mihin en välitä se on heille jotka sitä tarvitsevat, todellinen elämä ei sen enempää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Karhuryhmä

      Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?
      Jämsä
      28
      3436
    2. Mitä sä pelkäät

      Ettei tää etene?
      Ikävä
      97
      3206
    3. Mitä kaikkea sä

      Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      76
      3024
    4. Raisionkaaren koira hyökkäys

      Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim
      Raisio
      79
      2991
    5. "Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"

      Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m
      Maailman menoa
      53
      2901
    6. Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti

      Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.
      Ikävä
      86
      2678
    7. Ei me saada toisiamme

      Ei vaan saada. On vain haaveita ja uunelmia
      Ikävä
      35
      2490
    8. Mikä on luonteesi parhain ominaisuus

      ja mikä huonoin?
      Ikävä
      57
      2351
    9. Satuit vain olemaan

      Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se
      Ikävä
      43
      2225
    10. Vieläkö toivot, että kuulisit

      Minusta? Vai suutuitko kun en pystynyt vastaamaan sinulle?
      Ikävä
      88
      2002
    Aihe