M32 6-v manuaalin korjaus vai uuden hankinta

ihmettelijä84

Niin eli uudehkosta alta 100tkm ajetusta J mallin astrasta on laatikko menossa rikki, mitähän tuon uusiminen tulisi maksamaan? Maahantuoja ei osallistu kuluihin, joten itse täytyy maksaa.

Selailin tuossa opel-forumia tämä on ihan tunnettu ongelma siellä, mutta en oikein saanut kustannuksista selvää. Joku sanoo että tonnilla saa korjattua, joku sanoo että korjaus maksaa 4 tonnia, joka on myös uuden laatikon hinta.

Lisäksi google löytää erilaisia firmoja jotka tuovat tehdaskorjattuja laatikkoja maahan, mitähän nuo maksaisivat? Tietty tuohon tulee päälle vaihtotyö, joka taas maksaa touhutonnin tai jotain... Voi Helv.... sentään en muuta sano!!

Kokemuksia asiasta ja hintatietoja?

77

4146

    Vastaukset

    • Kysele vaan rohkeasti opel foorumilta, sieltä löytyy paljon tietoutta.

      Mikä siinä vaihteistossa on vikana?

      Korjauksen hinta kun riippuu siitä mitä sieltä on mennyt. Osassa noista vaihteistoista on ollut päätylaakerin vikaa joka ei sinällään ole kovin kallis korjata kunhan sen tekee ajoissa (käsittääkseni tyyliin: laatikko irti, pääty auki, uusi laakeri, kasaan).

      Myöhään tehtynä rattaat & synkrot ovat luultavasti saaneet jo siipeensä jolloin ei käytännössä auta kuin hommata toinen laatikko. Uusissa laatikoissa tuota vikaa ei käsittääkseni pitäisi tulla koska rakennetta on muutettu.

      Maahantuojan / autoliikkeen ensimmäistä vastausta ei kannata sellaisenaan niellä. Tuo kielteinen asenne tuntuu olevan merkillä kuin merkillä "maan tapa" nykyisin.

      Miten maahantuoja perusteli kielteistä kantaa?

      • Korjauksen hinta kun riippuu siitä mitä sieltä on mennyt. Osassa noista vaihteistoista on ollut päätylaakerin vikaa joka ei sinällään ole kovin kallis korjata kunhan sen tekee ajoissa (käsittääkseni tyyliin: laatikko irti, pääty auki, uusi laakeri, kasaan).

        ei tarvi koko laatikkoa irrottaa jos mennyt päätylaakerit eli 5-6 vaihteen laakerit pääty vaan auki


      • Kyseessä lienee siis 6-vaihteinen ja pahamaineinen M32-laatikko - sellainen on omassa 2010-mallisakin parhaillaan levällään, 150tkm.

        Perusongelmiahan tuossa lootassa lienee "liian kompakti"ja mm. lämpöherkkä rakenne (öljytilavuus, alumiinia terästä), vaikea toleranssihallinta kootessa - vielä vaikeampi korjatessa, ja liian heikkolaatuiset osat ?

        Missä vaiheessa ja mistä saadun tiedon mukaan uusien GM M32-laatikoiden rakennetta ja laatua olisi parannettu ?


      • kloorik kirjoitti:

        Korjauksen hinta kun riippuu siitä mitä sieltä on mennyt. Osassa noista vaihteistoista on ollut päätylaakerin vikaa joka ei sinällään ole kovin kallis korjata kunhan sen tekee ajoissa (käsittääkseni tyyliin: laatikko irti, pääty auki, uusi laakeri, kasaan).

        ei tarvi koko laatikkoa irrottaa jos mennyt päätylaakerit eli 5-6 vaihteen laakerit pääty vaan auki

        Kaikki 6 laakeria menee vaihtoon ja vetoakselin stefat
        mulla makso 450€ merkkiliikkeessä


    • No on huonolaatu takuu vivoissa?

    • Hintatiedoista sen verran, että merkkiliikkeessä päätylaakeriremontti (yleisin vika) maksaa 2500-3000 euroa. Tasauspyörästö vaihtuu hieman halvemmalla, koska sen korjaaminen onnistuu irroittamatta laatikkoa. Laakerit maksavat 600-850 euroa, mutta työhön kuluu 3 h (laatikon irrotus) 5 h (laakerointi) 3 h (kiinnitys). Lisäksi päälle tulevat öljyt (kannattaa laittaa redlinea) ja mahdollinen kytkimen uusinta, joka kannattaa kyllä tehdä, jos kilometrejä on enemmän.

      Maahantuojan perusteluita tänne ei voi laittaa, sillä käydyt keskustelut ovat luottamuksellisia. Edellisten omistajien määrä lienee kuitenkin yksi tärkeimmistä kriteereistä hyvityspäätöksessä.

      • Miksi auto pitäisi viedä merkkiliikkeeseen korjattavaksi jos koko homman joutuisi kuitenkin maksamaan itse? Paljon halvempia vaihteistoihin erikoistuneita korjaamoja löytyy 100% varmasti.

        Eikä se kuluttajansuoja häviä mihinkään takuun loppuessa.


      • Merkkiliikkeesä laakereiden vaihto 6kpl maksaa alle 1500€ Laatikko pois kokonaan päivän työ.
        töineen noin 1500 uus laatikko n.3500€


    • Tämähän on niin tyyppivika kuin voi olla - laakerit menee, koska laatikko on kasattu väärin, liian pienillä laakerivälyksillä. "Parhaimmillaan" korjauskin on sitä, että uusitaan laakerit ja 30 tkm kuluttua on sama remontti taas edessä...

      Maahantuojalta voisit pyytää kirjallisen lausunnon siitä, että Opelin suunniteltu käyttöikä on 100 tkm. Mikäli eivät tällaista lausuntoa anna, niin sitten voinee olettaa, että auton elinikä olisi kuitenkin jotain 200/250/300 tkm (mallista/maahantuojasta riippuen) ja rikkoontuminen on ollut selkeästi ennenaikainen. Vaihdelaatikkohan ei ole samanlainen kulutusosa kuin jarrulevyt tai ajovalopolttimot.

      Eli, jos ei maahantuoja kirjallisesti ilmoita, että 100 tkm ajettu Opel on ylittänyt suunnitellun käyttöi9känsä, härveli on rikkoontunut ennenaikaisesti ja silloin keskustellaan (mahd. kuluttajasuoja-asiamiehen avustamana) siitä, mitä tarkoittaa käsite "virhevastuu".

      • Takuun päättyminen ei tarkoita myyjän/maahantuojan virhevastuun päättymistä. Jos vaihdelaatikon (m32 6 v) korjaus tulee ajankohtaiseksi kun autolla on ajettu vasta 75.000 km ja omalla kohdallani 1. omistajana, on syytä vaatia myyjää/maahantuojaa joko korvaamaan kokonaan ko. vian aiheuttamat kustannukset, tai ainakin osallistua merkittävällä osuudella korjauskuluihin. Ei vaihdelaatikko VOI tuolla tavalla hajota alle 100.000 km ajossa ilman, että kyseessä on selvä suunnitteluvirhe tai materiaalivirheestä (halvat osat, laakerit jne). Kannattaa korjaustyö teettää sitten merkkikorjaamolla, jonka vastuulla on laatikon kestävyys siitä eteenpäin. Jos kustannusten sovittelu/kohtuullistaminen ei myyjän/maahantuojan kannalta onnistu, asia kannattaa viedä Kuluttajansuojalautakuntaan, jossa asia selvitetään ja katsotaan, kenellä on Kuluttajansuojalain mukainen virhevastuu. Tässä tapauksessa selviä ennakkotapauksia on tehty kuluttajan hyväksi, joten ei kannata tumpeloida itse noita korjauksia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Takuun päättyminen ei tarkoita myyjän/maahantuojan virhevastuun päättymistä. Jos vaihdelaatikon (m32 6 v) korjaus tulee ajankohtaiseksi kun autolla on ajettu vasta 75.000 km ja omalla kohdallani 1. omistajana, on syytä vaatia myyjää/maahantuojaa joko korvaamaan kokonaan ko. vian aiheuttamat kustannukset, tai ainakin osallistua merkittävällä osuudella korjauskuluihin. Ei vaihdelaatikko VOI tuolla tavalla hajota alle 100.000 km ajossa ilman, että kyseessä on selvä suunnitteluvirhe tai materiaalivirheestä (halvat osat, laakerit jne). Kannattaa korjaustyö teettää sitten merkkikorjaamolla, jonka vastuulla on laatikon kestävyys siitä eteenpäin. Jos kustannusten sovittelu/kohtuullistaminen ei myyjän/maahantuojan kannalta onnistu, asia kannattaa viedä Kuluttajansuojalautakuntaan, jossa asia selvitetään ja katsotaan, kenellä on Kuluttajansuojalain mukainen virhevastuu. Tässä tapauksessa selviä ennakkotapauksia on tehty kuluttajan hyväksi, joten ei kannata tumpeloida itse noita korjauksia.

        Meillä heti uudesta autosta laatikkovikainen Länsi-auto ei korvannut mitään väittivät että on ominaisuus.Justiinsa väärin kasattu laatikko,vatkasi edestakaisin kuin hul???n mul??u miel?????n siellä reijässä.EI IKINÄ OOPPELIN JA Länsi-auton asiakas


    • Itsellä astra j vaihdelaatikon jotkut laakerit alkoivat huutamaan ja maahantuoja korvasi korjauksesta 90 prosenttia, itselle jäi noin 300€ lasku, autolla oli ajettu 45 000 km nyt mittarissa 60 tonnia ja ainakin vielä on laakerit hiljaa!

    • miten ihmeessä yleensä mistään autosta saa vaihdelootan/moottorin laukeamaan alle 400...500kkm ...

      • Kysäseppä VW:ltä, tai Helkama-Autosta. Heiltä löytyy takuuvarmaa tietoa.


      • Miksi sinulle pitäisi vastata, kun et osaa lukea tai et ainakaan ymmärrä lukemaasi?


      • Ykkös koppasesta micrasta, Lada samarasta ja Fiat puntosta ainakin menee loota 250tkm kieppeillä. Mutta eihän tuosta sun? Opelin 8v ikiliikkuja pannusta hajoo ennen puolta miljoonaa.


    • Onkohan kustannukset samaa luokkaa, kun omassa j-astrassa ei tuota laakerin ulinaa kuulu ollenkaan, mutta synkrot tuntuisi olevan paskana. Eli kolahtaa metalli metallia vasten normi vaihdoilla, jos tosi hitaasti vaihtaa ja pitää kytkintä pohjassa ennen vaihtoa pari sekkaa niin sitten menee aika nätisti vaihteet päälle.

      Eli puhutaanko tässäkin viassa useammasta tonnista?

      Brittiforumeilta löytää tästä viasta jotain, siellä tuntuu vaan olevan halvempaa tuo korjaaminen.

      • Itsellä kuuluu kanssa jonkinlainen tömähdys laitettaessa nopeasti ykköstä päälle ,jos sen tekee rauhallisesti niin mitään ei kuulu eikä laatikosta muillakaan vaihteilla ylimääräisiä ääniä,autolla ei ole ajettu kuin 21000 vm 2012


      • opelisti kirjoitti:

        Itsellä kuuluu kanssa jonkinlainen tömähdys laitettaessa nopeasti ykköstä päälle ,jos sen tekee rauhallisesti niin mitään ei kuulu eikä laatikosta muillakaan vaihteilla ylimääräisiä ääniä,autolla ei ole ajettu kuin 21000 vm 2012

        Minkähänlaisessa tilanteessa autossa pitää laittaa ykkönen nopeasti päälle?


      • Kannattaisi sitten ostaa automaatilla, vai? Naisena en hallitse korjaamisia tms. Etsin luotettavaa autoa. Vectra oli aikanaan sellainen. Sen jälkeen diesel Astra. Se kulutti öljyä. Työmatkat lyheni, joten vaihdettiin Toyoon. Vielä kakkosautona Corsa. Odottaa romutuspalkkiota.


    • kyllä siihen on myyjän tultava korjaukseen mukaan
      jos noin vähän ajettu.

      tee ensin reklamaatio myyjälle,jos ei tule mukaan niin sit
      kuluttajaasiamiehelle postia lomake löytyy netistä.

      Ja jos oot uutena ostanut niin maahantuoja korvaa.
      nehän vastustaa aina mut pitää olla kovana niitä vastaan.

    • Saksassa HAS -Vaihteistotekniikka uudelleenlaakeroi ja hammaspyörähuoltaa M32-laatikot 600 / 700 / 800 e, riippuen mitä tehdään. Katso ebay.de.

      www.HAS-Antriebstechnik.de

      Laatikko irti, kuormalavalla Saksaan, korjattuna takasin. Rahdit maksanee muutaman satasen suuntaansa ? Lisäksi boksi irrotus ja kiinnitys, ja auto jossain pukilla seisomassa sen 14-21 pv.

    • Team F40 Oy Nokialla laakeroi ja shimmaa M32 vaihteiston 2000€:lla. Irtovaihteiston 1000€.
      Huomioikaa että pelkkä laakereiden vaihto ei auta, sillä akseleiden puristussovitteet on ihan pielessä.
      Oikein kunnostettu aski kestää huomattavasti pidempään kuin uusi.

      • Edustatko itse tuota F40-korjaamoa? Mietin vain, osaatko sanoa mihin hintaan korjaisivat tuon tässä ketjussa hieman ylempänä valittelemani synkrojen vian/kolauksen vaihdetta vaihteessa? Erityisesti kakkoa ja kolmos vaihde vastustelee vaihdettaessa, sehän on kai eri vika kuin nuo laakerit vai?

        Onhan tuohon jo tottunut kun hissukseen vaihtelee, mutta välillä alkaa aina ärsyttämään koko auto tuon takia. Kaipa tuo pitäisi jossain vaiheessa korjauttaa...


    • Suomesta uudet laakerit vaihdelaatikkoon 350e ebay kautta vajaa 250e.
      Tampereella joku vaihtoi 2t e laakerit. Käytti askin irtaallaan.
      1500e saa kait englannista jo uusia vaihdelaatikko ja vanhan joutuu lähettää panttia vastaan.

      2012 eteenpäin vaihdelaatikon kopan rakenne erillainen niin murheet niistä loppui.

      • Siis 2012 mallissa on parempi laatikko ?


      • Pesonpe kirjoitti:

        Siis 2012 mallissa on parempi laatikko ?

        Ei ole, itsellä J-Astra , vm.2015, mallisarjan viimeisiä. Ullatus, ullatus, vaihdelaatikko aloitti ulinan 84000 km kohdalla. Kukaan ei ota vastuuta, ei maahantuoja, ei myyjäliike. Onnittelut kaikille joilla on autoissaan GM:n M32 vaihdelaatikko. Olemme lyöneet kyntemme TÄYTEEN PASKAAN.


    • Enpäs uskalla ostaa Astraa tuon laatikko ongelman takia; muuten olis sopiva pirssi.
      On se ihmeellistä kun nykyaikana ei osata tehdä vaihdelaatikkoa joka on sentään vanha keksintö, mutta opelissa näitä vikoja riittää edelleenkin.

      • Sama täällä, en käynyt Opel-liikkeessä uutta autoa ostaessani - ja ainut syy oli tuo M32. Käsittääkseni Italialaiset ovat jotenkin sotkeentuneet sen suunnitteluun.


      • Hahhah, tuo M32 pommi on ihan ehta GM/Opelin lahja maailmalle. Valitettavasti sitä samaa paskaa on käytetty myös Fiateissa ja Alfoissa johtuen vanhoista yhteistyösopimuksista, joiden ansiosta Opeleissa on käytetty Fiatin dieseleitä & joissain Fiateissa Opelin/GM bensakoneita.

        Fiateissa & Alfoissa M32 porsii 70-100 tkm ajettuna. No, tasaista on pooppelin laatu, kun on puolenkymmentä vuotta suollettu linjalta ulos vaihteistoja, joissa on laakerien välykset säädetty päin persettä. Sitkeästi on jatkettu samaa rataa, vaikka ongelma on ollut jo laajalti tiedossa.

        Sattuneesta syystä Fiat Powertrain suunnitteli uuden lootan, joka korvasi Opelin pommin (esim. vanhemmissa MiToissa on pommiloota, uudemmissa sen korvaaja).


    • Tietääkö kukaan hyviä vaihteistokorjaamoja pk-seudulta tai eteläisestä Suomesta? Voisi käydä kyselemässä miten tuon boksin saisi kuntoon...

    • Eikös tyyppivika mene virhevastuun piikkiin - vaihdelaatikon tulisi kestää auton ikä tai vähintään 200tkm? Ja jos ei mene, niin kuka hullu korjauttaa merkkiliikkeessä ja syytää sinne rahaa. Sama jos joku vie lompakkosi niin ostat sen kalliiseen hintaan takaisin rosvolta.

      • Menee virhevastuuseen. Volkkari-Viljot kirjoittelee omiaan.


      • merkkiliike halvempi
        minä viides omistaja ja maahantuoja maksoi osan
        minulle jäi 450€.
        Eli huolto kannattaa aina tehdä merkkiliikkeessä.
        kuusi vuotta vanha auto,kaikki huollot merkkiliikkeessä.


      • Jos oot ostanu auton käytettynä ja takuu on lopunut, niin ei voi muut ku reklamoija auton myyneelle autoliikkeelle .
        Jos oot eka omistaja niin merkkiliikkeeseen/myyjälle valitus ja auton tutkintaan.
        Älä ihmeessä korjauta autoa ikuna ennen ku olet valittanut asiasta oli vika mikä tahansa.


    • Mulla meni myyjän piikkiin laakerointi, mutta 3 ja 4 huutaa nyt.

    • GB:stä kunnostettu ja jopa uusi laatikko lähtee kohtuu hinnalla. Internet auttaa asiassa.
      Myös vahinkoautoista voi saada kohtuu hinnalla laatikon.

    • Tää on on niin tätä minulla porsi astra j vm12 laatikko alle 60000 ajetussa autossa onneksi merkkiliike sai maahantuojalta luvan tilata opelin tehtaalta uudeen lootan meni kaikki takuun piikkiin.

    • Noista ooppeleihin asennetuista fiiatin komponenteista sen verran, että mulla rouskuttaa Zafiran nokalla se fiiatin 1.9 litrainen diiseli maamoottori. Ei ole vielä avattu, ja kilometrejä on kertynyt 460 tuhatta. Ei vie öljyä. Käynnistyy hyvin joka kelillä.
      aika paska motti, sanoisin, kun kolisee pakkasella käynnistettäessä. Ai niin, piti siihen vaihtaa hehkutulpat 250 tonnia ajettuna. Ja starttikin väsyi 430 tuhannen jälkeen.
      Ottaa päähän, kun muut saavat ostaa uusia pienruokaisia, ja minä joudun ajamaan vanhalla paskalla. Siinä menee keskimäärin 6.5 litraa satasella. kun on se automaattiloota. Koskahan se porsii? Ölyt vaihdatan siihen 150 tonnin välein, eli kolmas öljynvaihto on ensi keväänä.

      • Ja tämä liittyi M32 vaihdelaatikkoon... millä tavalla?


      • Liittyi varmaan tuohon yhteen aivopieruun, jonka mukaan M32 olisi italialaisten tekoa... olisikin, niin se ei porsisi alta 100 tkm!


    • mulle vaihdettiin kaikki laakerit ja stevat hinta 451€ töineen merkkiliikkeessä vm 2010

    • Vaimon vm 2010 Insigniassa 5- ja 6- vaihde (laakeri) ääntää ja todettiin huollossa tyyppiviaksi (vrt- tämä keskustelu). Autolla ajettu alle 60tkm! Tarjous laakerisarjan vaihdosta 1400e,-. Kyselin maahantuojan vastuusta asiasta. Huolto kiisti vastuun sillä, että emme ole auton ensimmäisiä omistajia ja auto on yli 5 vuotta. Lohdutuksen sanoina oli, että pelkästään Kouvolassa vaihdettu kymmeniin jopa alle 30tkm ajettuihin - siis erittäin hyvä rahasampo merkkihuollolle.
      Kysyin asiaa kuluttaja-asiamieheltä asiaa, ja ylläty yllätys huollon toteamus pitää paikkaansa., Nyt etsin edullisempaa korjausfirmaa ...

      • Voitko kertoa korjaamon nimeä , itsellä laatikko kaipaa myös laakerointia?


    • Tämän Insignian laatikko lienee jo korjattu, mutta niin muille saman (M32) laatikko-ongelman kanssa taisteleville tiedoksi, että omien kokemusteni perusteella merkkiliike tai muu asiaan ja työvaiheisiin vihkiytynyt laatukorjaamo on oikea paikka korjaukselle. Työ (yleensä) kattaa laatikon irroituksen, laakereiden vaihdon ja omana työvaiheenaan laakereiden shimmauksen sekä laatikon kiinnittämisen takaisin. Olen tuon työn aikanaan merkkiliikkeessä teettänyt ja ainakin oma laatikkoni tuli kerralla kuntoon ja toimii edelleen. Sanoisin, että tuo 1400-1500 € siitä työstä ja osista takuineen on jos ei nyt halpa niin ainakin sellainen ettei sitä kannata "edullisempaan korjausfirmaan" enää viedä.

      Ja vielä oman mielipiteenä totean, että kun tuo M32 nyt laakeroinniltaan on mikä on eikä siinä siis hammasrattaat rikki mene, niin käytetyn varaosalaatikon ostaminen tonnilla-parilla ja vaihtaminen suoraan alle ei ole järkevää, koska siinä saattaa olla sama laakeriongelma joko olemassa tai alkamassa. Irrottaminen ja kiinnittäminen on suurin työvaihe. Jos kuitenkin päätyy käytetyn laatikon hankkimiseen, kannattanee siihen tehdä laakeriremontti "varmuuden vuoksi" ennen kiinnittämistä. Mutta tällöin kokonaishinta on jo aivan muuta kuin 1400 €.

      • Voisitko tarkemmin mainita missä teetit länsiauto? itsellä astrassa laakeri remontti edessä 11 tai 12 malli rekisteröity 2013 ajettu 45 tuhatta pienet vaihteet vinkuu ei 5 eikä 6 ainakaan kuulu


      • Voin toki mainita. J Rinta-Jouppi ja 45 tkm jälkeen toimii ilman ongelmia.


      • omakokemus kirjoitti:

        Voin toki mainita. J Rinta-Jouppi ja 45 tkm jälkeen toimii ilman ongelmia.

        Pääkaupunki seudulla missä? tiedosta kiittäen


    • Minkähän lain perusteella omistajien lukumäärä vaikuttaa tuotteelle luvattuun / lain mukaan odotettavaan kestoon?
      Sama kai se on montako omistajaa ollut, auton nyt vaan pitäisi osineen se tietty aika / kilometrimäärä kestää.

      • Jos pärnäsellä huollatat niin ei maahantuoja tule kuluissa vastaan.
        laitettiin myyjän maahantuojan ja minun kesken maksettavaksi
        auto oli 6v vanha,ja jo minulla ollut kolme vuotta,niin myyjäkin joutu tulemaan mukaan
        jakamaan kuluja,
        Eli Merkkihuolto kannattaa,ja on halpa Joka neljäs vuosi kalliimpi eli n.500-600€


      • Minkähän lain perusteella omistajien:: Takuuehdoissa mainitaan että takuu koskee ensisijaisesti uuden auton ostajaa,, sen jälkeen se on heidän harkinnassa ,,onko myös käyty merkkihuolloissa aikanaan vai huollatettu muualla. Tehdastakuu on yleensä 1-2v mutta usein nämä pitkät takuut 3-7v autoilla on sen jälkeen sitä enemmän Good will takuuta jossa löytyy porsaanreikiä !!!


    • mulla makso 400€ yhdeksän laakeria uusittiin merkki-liikkeessä.
      mut jos oot pärnäsellä huollattanut niin maksaa noin 1500€

      • Jos tämä 400 euron kustannus on totta (kuulostaa halvalta merkkikorjaamojen tuntiveloituksin) koko laakerivika-asiahan asettuu ihan uuteen valoon; ns. premiumien välihuollotkin maksavat enemmän. Vai tarkoittaako tuo 400 euroa pelkkiä osia? Suolaiset hinnat olisi laakereiksi...

        Mutta tokihan voit kertoa mikä korjaamo oli kyseessä?

        Omassa n. 70 tkm ajetussa 6v-askissa ei ole vielä edes mitään oireita ollut, joten kovin usein tuota kustannusta ei joudu maksamaan.
        Summa summarum: Jos 400 euroa - tai vaikka 500 - niin voisi melkein sanoa paljon melua tyhjästä.


      • Minkä.Korjaamon.Hinta kirjoitti:

        Jos tämä 400 euron kustannus on totta (kuulostaa halvalta merkkikorjaamojen tuntiveloituksin) koko laakerivika-asiahan asettuu ihan uuteen valoon; ns. premiumien välihuollotkin maksavat enemmän. Vai tarkoittaako tuo 400 euroa pelkkiä osia? Suolaiset hinnat olisi laakereiksi...

        Mutta tokihan voit kertoa mikä korjaamo oli kyseessä?

        Omassa n. 70 tkm ajetussa 6v-askissa ei ole vielä edes mitään oireita ollut, joten kovin usein tuota kustannusta ei joudu maksamaan.
        Summa summarum: Jos 400 euroa - tai vaikka 500 - niin voisi melkein sanoa paljon melua tyhjästä.

        Itse olen kysellyt hintoja laakeroinnille,seuraavassa tulokset: Auto Open Porvoo 1700,Vantaan Erikoisauto 1700,Rinta Jouppi Kuopio 2200,Tallinna Opel liike 1050.Vaatii 11h työtä ja laakerit 350.Eli ei ihan pikku homma mutta toimii jatkossa varmasti kun summaus on tehty oikein.


      • Minkä.Korjaamon.Hinta kirjoitti:

        Jos tämä 400 euron kustannus on totta (kuulostaa halvalta merkkikorjaamojen tuntiveloituksin) koko laakerivika-asiahan asettuu ihan uuteen valoon; ns. premiumien välihuollotkin maksavat enemmän. Vai tarkoittaako tuo 400 euroa pelkkiä osia? Suolaiset hinnat olisi laakereiksi...

        Mutta tokihan voit kertoa mikä korjaamo oli kyseessä?

        Omassa n. 70 tkm ajetussa 6v-askissa ei ole vielä edes mitään oireita ollut, joten kovin usein tuota kustannusta ei joudu maksamaan.
        Summa summarum: Jos 400 euroa - tai vaikka 500 - niin voisi melkein sanoa paljon melua tyhjästä.

        Rinta-jouppi 9-laakeria 451€ oli kolmeen osaan Länsi-auto maahantuoja ja minä yht 1353€
        Kaikki huollot merkkiliikkeessä,muuten olis joutunut itse maksamaan.


    • Omassa jo vaihtoon menneessä J-astrassa oli 168.000km mittarissa, ei mitään oireita laatikossa. Auto vaihtui kaksi vuotta sitten, eikä ole seuraava käyttäjä kysellyt yhtään mitään.
      Laatikossa on omat ongelmansa, mutta osa syy on myös ajotavalla...

      • Et välttämättä ole poikkeuksellisen hyvä ja lahjakas kuski,niinkuin 90% Suomalaisista autoilijoista😉 vaan laatikko ei ollut kasattu liian tiukoilla vällyksillä.Oman laatikon korjaaja laakeroi pahimmillaan kolme laatikkoa viikossa,yksikään ei ole takaisin tullut ,säätö vaatii oman Opel työkalun.En voi kertoa liikkeen nimeä,ettei asentajalle tule vaikeuksia,koska näistä ei saisi puhua julkisuudessa.


    • Samaa laatikkoa käytetään Alfan 159 malleissa joissa on koneessa potkua. Mitään laatikkoprobleemia ei ole. Kannattaisiko tarkistaa, että niissä on tarpeeksi öljyä? Siellä pitäisi olla 2,2-2,5l perävälityksestä riippuen. Useimmissa on kokoonpanon jäljiltä asennus- ja koeajoöljyä n. 1,5l ja maahantuoja ja luovutushuollot jättää tsekkaamatta ts. on pihalla kuin lumiukot.

      Jos 2 rusahtaa niin kytkimen ilmaus, olkaa hyvä.

      Sama laatikko on Brittien Corsa Turbo Cupissa ja siellä pidetään n.2,8l öljyt sisällä. Fuchsin SAE 75 sisään ja laatikko on kuin sulaa voita.

      • Ei kestä Alfassakaan.Kävin Alfa forumilla Suomessa ja Englannissa,samat ongelmat sielläkin.
        F40 laatikko kestää,mutta M32 laatikkoa luonnehdittiin sysipaskaksi.Lisäksi Ruotsin Saab forumilla samoja ongelmia.Itse epäilen lisäöljyn hyödyllisyydestä,rattaat hakkaavat öljyn vaahdoksi ,mikä on huono voitelemaan.90- luvun Omegoista hajosi aikoinaan laatikoita,koska niihin laitettiin liikaa öljyä,oikea määrä oli 2cm täyttöaukon alapuolella,mitä kaikki pajat ei tiennyt.


      • Laatikoissahan on joka tapauksessa roiskevoitelu jossa rattaat roiskivat voiteluaineen. Eiköhän liian pieni määrä vaahtoudu helpommin kuin liian suuri. Omegan laatikossa taitaa nyt mennä automaatin kanssa sekaisin. Siinä liika öljy ei ole hyvästä. M32toisen pääakselin ulompi laakeri on niin ylhäällä peräkopan valun takana, että se on altis voitelun puutteelle jos öljyä on liian vähän. Kisakäytössä lisäöljyllä doupattu kestää kuitenkin paremmin.

        Missä Saabissa muuten on M32?


      • Ilmeisesti siis edelleen pätee sääntö, että liian pienillä kierroksilla ajaminen ja varsinkin vedättäminen ei tee laatikolle hyvää?

        Eli mäkistä tietä 80 km/h cruise päällä kuutos-vaihteella ei välttämättä ole hyvä idea.
        Viitosella menee luontevammin, eikä edes kuluta juurikaan enempää, jos yhtään.


      • astrajitselläkin kirjoitti:

        Laatikoissahan on joka tapauksessa roiskevoitelu jossa rattaat roiskivat voiteluaineen. Eiköhän liian pieni määrä vaahtoudu helpommin kuin liian suuri. Omegan laatikossa taitaa nyt mennä automaatin kanssa sekaisin. Siinä liika öljy ei ole hyvästä. M32toisen pääakselin ulompi laakeri on niin ylhäällä peräkopan valun takana, että se on altis voitelun puutteelle jos öljyä on liian vähän. Kisakäytössä lisäöljyllä doupattu kestää kuitenkin paremmin.

        Missä Saabissa muuten on M32?

        Saab 9-3 1.9 tdi ainakin.Omegan laatikko oli 5- vaihteinen manuaali.Kun öljystaso on liian ylhäällä rattaat hakkaavat sen vaahdoksi,vaahtoutunut öljy ei ole hyvä voitelemaan .Jokkispiireissä oli joskus muotia öljyn ylitäyttö moottorissa,joka aiheutti ongelmia,oikealla öljymäärällä koneet alkoi kestämään.


      • inte-ingenjör kirjoitti:

        Ilmeisesti siis edelleen pätee sääntö, että liian pienillä kierroksilla ajaminen ja varsinkin vedättäminen ei tee laatikolle hyvää?

        Eli mäkistä tietä 80 km/h cruise päällä kuutos-vaihteella ei välttämättä ole hyvä idea.
        Viitosella menee luontevammin, eikä edes kuluta juurikaan enempää, jos yhtään.

        Kutoselle ei tosiaan kannata vaihtaa alle satasen mittarinopeuksilla, vaikka vaihto-opastaja tms eko-kikotin mittaristossa niin käskyttääkin tekemään. Kone joutuu eritoten cruise päällä vedättämään kutosella nousut liian pienillä kierroksilla ja kulutus nousee vs. vitosella ajettuna. Tod-näk. myöskään vaihteisto ei tykkää vedättämisestä, kuten tästäkin keskusteluosiosta selviää.

        Maantieajossa viitos-vaihteella alle satasen ja kuutosella vasta yli satasen vauhdit pääsee 140 hp kone vähän yli 5 litran kulutuksella (auton atk:n mukaan, ei mitattu ja laskettu todellista kulutusta). Itse en ole päässyt pienemmällä kulutuksella ajamalla vaihto-opastajan neuvomana kuutosella jo 80-nopeuksillakin.
        Ajomelussakaan ei ole ainakaan omalla kuulolla aistittuna eroa, joten ihan laatikkoa säästääksenikin olen tehnyt kuten alussa kerrottu.


    • 1.4 turbo atm bensa vm 12 vaihtaa ainakin omasta mielestäni turhan herkästi pienemmälle isoilla nopeuksilla ylämäessä. Tykkään ite heittää manuaalin päälle ja pitää kutonen päällä..en sitten tiedä onko kuinka fiksua.

      • Autossasi on perinteinen automaatti momentinmuuntimella, keskustelussa on ollut kyse manuaalivaihteistosta, mutta jos automaatti vaihtaa ylämäessä pienemmälle, en vaihtaisi manuaalisesti isommalle. Polttoaineen säästöä tuskin tulee, jos se oli ideana.


      • Kyseessä on 140hv/200Nm kone automaatilla ja J-sarjan astra? K-sarjan 1.4 teho ovat 150hv/245Nm - ei tarvitse vaihdella vaihteita, jaksaa vääntää aika jyrkätkin mäet kutosella jos vauhtia on yli 90 km/h. En kaipaa manuaalia, en edes ehjää sellaista.


      • Juu tuo J vaihtaa minustakin turhan herkästi pienemmälle. Turhaa koneen huudattamista vaikka ehkä onkin taloudellisempaa. Moottoriteillä ylämäessä varsinkin.


    • Vaihdoin viime Marraskuun lopulla silloisen Kia Rion Mokkaan,auton mukavamman istumakorkeuden ja -näkyvyyden takia. Opelini on 1.4 turbon koneella ja 6-vaihteisella manualiaskilla varustettuna (vm 2014) ja ainakin omasta mielestäni tuo yhdistelmä pelittää mainiosti yhä 48 000 km huolimatta. Ainahan joukkoon mahtuu isolta valmistajaltakin ''maanantai-kappaleita'',mutta myös käyttäjissä on kovastikin eroavaisuuksia. Siististi kun autoaan käyttää,niin säästyy monelta ennenaikaiselta murheelta näissäkin laatikkoasioissa,uskon niin vakaasti. Toiset kun saa rikki vaikka metrisen ratakiskon omalla käyttötavallaan! Hiukan kun antaa auton lämmetä ensikilometrien varrella,niin talviautoilukaan ei rasita autoa ennenaikaisesti turhaan eikä syyttä.
      Turvallisia kilometrejä myös muille opelisteille,hyvä auto se on muiden autojen joukossa,nauttikaa kilometreistänne turvallisilla kulkupeleillänne yhä jatkossakin täällä Pohjolassamme!

    • Faktaa on että ko laatikolla eri versioineen valmistettuja kulkuneuvoja on varmaan useita miljoonia ja prosenteissa laatikkovikaiset ei edusta hälyttäviä lukemia koska tottahan tehdas ongelmista ollut tietoinen ja takuumurheista jo puoliuusissa autoissa jolloin toki muutoksia on vuosien varrella tehty näkymättä päällepäin jolloin alku ja loppupään laatikot voi olla hyvinkin erimoisia esim laakerikooltaan ja öljynkierroltaan tai rattailtaan jne jonka huomaa varaosanumeroistakin.
      Isoin ongelma on ollut se että liian isoilla vaihteilla on vedätetty joka on myrkkyä tällekkin laatikolle,6vaihde on matka-ajoon mieluusti yli 100km nopeuksiin.
      Toinen avainsana on laatikkoöljyjen vaihtaminen säännöllisesti,öljytason tarkistus kuin oikeantyyppinen öljy ja määrä jos se vaihdetaan.
      Pakettiautopuolella PK ja PF6 ovat hyvin läheisiä sukulaisia tälle M32 laatikolle ja niissä samoja murheita ALKUPÄÄN Vivaro,Trafic,Primastar ym hyötyajoneuvomalleissa jotka sitä käyttivät.
      Noin vuoden 2008 jälkeen(eri malleissa siirtymäajat vaihteli) valmistetuissa ongelmia ei ole ollut sen enempää kuin muissakaan ja niissä joissa on ollut niin vedätetty väärällä vaihteella paljon,ei vaihdettu öljyjä ja se hyvin tärkeää oli että alkupään mallien vuotavan vetoakselin kautta öljynsä hukkaava vaihteisto ja sitämyöten kuivana tuhoon ajettu loota oli vetoakselin tiivisterakenteeltaan korjattu.
      Vaihteensiirtovaijereiden tahmeuteen auttaa voitelu ja lukituspala Ebaysta estää paljon ajetun+väljän vaijerinpään pompahtamisen siirtäjän nupista hintaan noin 20e eli turhaan vaihdettuja vaijereita on PALJON.
      Maailman paras laatikko se ei varmasti ole ja omaa kylmänä tyyppivikanaan jäykkyyttä saada 1 ja 2 sisään mutta lämpimänä ihan ok loota käyttää.
      On hyvin tarkka öljytyypistä synkronoinnin toimivuuden kannalta,minulla nyt täyssynt Mobil SHC enkä oikein suosittele jos paljon kylmän laatikon kanssa vekslaamista,on tosi tahmeaa muutamat km ennen lämpeämistään,ELF vaihtuu kesällä jolla pitäisi käytös muuttuman.

      Mikäli omistaja ei reagoinut mustiin tippoihin auton alla niin toki kuiva vaihteisto hajoaa olipa merkki mikä tahansa!
      Asia ei edes ollut mikään salaisuus ja tiedettiin yleisesti mutta jotkut vaan vähät välitti eivätkä edes tarkastaneet öljypinnan tasoa eli omaan piikiin menee.
      Koska vaihteiston öljynvaihto ei kuulunut huolto-ohjelmaan ei myöskään huolto auttanut elleivät hyvää hyvyyttään maininneet öljyvuodosta vetoakselissa tai tarkistaneet oma-aloitteisesti öljytasoa vaan harvemmin viitsivät koska mitäpä ne välittää vieraasta autosta.
      Uudemmissa pakuissa kuin nuo alkupään on vaihteiston öljynvaihto merkitty huolto-ohjelmaan!

      • Jos laatikon öljynvaihdolla määrätyin km välein on vaikutusta laakereitten kestävyyteen, niin miksi *helvatissa* sitä ei ole huolto-ohjelmassa, edes öljymäärän tarkistus (vaihdelaatikon) ei kuulu huolto-ohjelmaan, varsinkin jos/kun on vaikutusta kestoon.


    • Mun nyt jo myydyssä 1.4 turbo farmari astrassa (J-malli) meni 6- vaihteistoa manuaali laatikosta laakerit noin 80 000 kilometrissä. Maahantuoja ei osallistunut kustannuksiin kun ei takuu ollut voimassa ja en ollut huollattanut Länsi-Autolla autoa, tosin huollot oli tehty huolto-ohjelman mukaan. Yritin vedota vikavirhe vastuuseen, ei auttanut.

      Uudet laakerit, shimmaus ja koko vaihtotyö maksoi 1500 euroa. Ainakin makaan Suomesta ei saanut kuin original laakereita, GM kun on kieltänyt muiden merkkisten laakerien myynnin. Tarvikkeet saa, mutta vain 6 laakeria kun alkuperäisessä on seitsemän laakeria ja juuri se päätylaakeri puuttuu.

      Koko laatikon vika on sen liian pieni koko. Ne laakerit mitkä pitäisi roiskevoitelulla voidella,vei onnistu koska laatikko on liian ahdas roiskevoiteluun. Ne laakerit jotka on kokonaan öljypinnan alla ovat yleensä kunnossa, mutta mm. Se oäätyöaakeri on osittain öljyn yläpuolelle ja siksi se meneekin yleisesti rikki.

    • Osaako joku sanoa onko sama paska laatikko m32 myös facelift malleissa eli insignia 2014 eteenpäin?

      • eipä


    • Samoja väärinkasattuja laatikoita on uudemissakin opeleissa missä käytetään M32 laatikkoa,sen huomaa vaihdekepin nytkähtelynä esim.kakkosella.

    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kesämökkien hinnat romahtaneet

      koska nuoret aikuiset eivät ole kiinnostuneita mökkeilystä. https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/d0e0b3ed-85bf-4388-ac02-3d6d1ef5a79b
      Maailman menoa
      215
      5761
    2. MOT mustamaalaa ja valehtelee.

      Olen hetken jo katsellut näitä YLEN MOT ohjelmia ja olen huomannut kuinka paljon he antavat väärää tietoa ihmisille. Väärän informaation antamiseen r
      Yhteiskunta
      152
      5253
    3. Suomeen tarvitaan minimipalkkalaki

      Suomesta on tulossa yhä enmmän kurjien palkkojen ja nollatuntisopimusten maa. "Kansainvälisen kilpailukyvyn" nimissä erityisesti sisämarkkinoilla toim
      Maailman menoa
      206
      3818
    4. Ysäribileet Töpärillä

      Ihan vastaisuuden varalta pikku vinkki järjestäjille: varatkaa sitä kaljanlitkua sen verran, että bailaajilla ei tarvi menomestaa vaihtaa. Bileet lopp
      Suomussalmi
      10
      504