Diesel 1.9 ja automaattiloota

Momentinmuunnin

Kuinka pitkään tuommoisella ajelee ilman isompia remppoja? Omallani , vm 2006, on ajettu 230 tuhatta km ja hyvin pelaa. Automaattilaatikollinen kuulemma kuluttaa pirusti diiseliä, mittasin omani kulutusta ensimmäisen käyttövuoden aikana tarkasti, keskikulutus oli 7.1 litraa, asun kaupungissa, Vaihteet toimivat hyvin, toisin kuin nykyaikaiset kaksoiskytkinviritykset, jotka leviävät kahdensadan tonnin paikkeilla, Nyt sen kori alkaa ruostua takaluukusta ja ovien alareunoista. Maalaus (osittain) maksaa puolitoista tonnia. jonka jälkeen se näyttää parempikuntoiselta, eikä naapurin äijä vinoile ruotuvasta Saksan Mossesta. Maalautanko vai vaihdanko, saan vaihdossa toiseen vanhaan noin viisi-kuusi tonnia.

7

75

    Vastaukset

    • maalaa, naapurisi on vain kateellinen.

    • Loota on ainakin Zafira B:ssä 6-vaihteinen perinteinen momentinmuunnin Aisin AF40-6, eli sama AWTF-80 SC-laatikko kuin esim Mazdoissa, Volvoissa, PSA:lla. pienemmissä Land Rovereissa jne.

      Säännöllisillä, vaikkapa 100 tkm öljynvaihdoilla tuo kestänee auton iän.

      Tommonen perinteinen 6-7 vaihteinen momenttiloota on turvallisin vaihteistovaihtoehto. Se on riittävän monimutkainen ja vaativa alijärjestelmä, niin että se tehdään laadukkaasti ja kestämään. Ja kun siinä on osavalmistajan labeli ja nimi niin homma pitää kutinsa.

      Ja GM:n tapauksessa varmasti parempi kuin huonosti tehty käsivaihteisto, esim. täyspCka GM Powertrain keppi-6v M32-vikapesä..

    • Kiitos asiaa selkeyttäneestä vastauksesta! Maalautin sen Zafiran helmat ja nyt se on kuin uusi. Kaikki sukulaiseni haluavat lainailla sitä, kun siinä on vetokoukku, ja sillä on pirun mukava ajaa. Varsinkin juuri peräkärryn kanssa peruutellessa, hankalissa paikoissa. Siis nyt kai kannattaisi vaihdattaa sen laatikon öljyt? Vaihdatin ne kun sillä ole ajettu 120 tuhatta.

    • Paljonhan tuota M32 6v. manuaalia on parjattu ja varmasti syystäkin, itsellä Zafirassa se kyllä pelasi kyllä hienosti vielä 330tkm ajettunakin. Yksilöllisiä eroja jossain kestää jossain ei. Itsellä nykyään Vectrassa AF-40 6 automaatti. Ei toi vaihteisto ominaisuuksiltaan mitään viimeistä huutoa ole, sellaiseen laiskan pulskeaan menoon ihan ok. Kestävä sen pitäisi olla. Sellainen ominaisuus siinä tuntuisi olevan kun jarrun nostaa tulee sellainen kuollut hetki ennen kuin vaihde kytkeytyy ja veto alkaa. Kulutus itsellä seka-ajossa 7,3l 110kw koneella. Zafiralla 88kw ja manuaalina meni litran vähemmällä samat ajot. Öljyjä ei edellinen omistaja ollut vaihtanut, kun lisätyönä kuuluu huolto ohjelmaan. Kyllä 140tkm ajettuna oli mustat ja haisi palaneelle. Uudet kannattaa vaihtaa huuhtelemalla, 12 litraa meni vaihtoon. Kyllä muuttui laatikko vaihdon jälkeen huomattavasti jouhemmaksi, etenkin alaspäin vaihtaminen pehmeni. Jatkossa aioin vaihtaa öljyt 40tkm välein, ei se GM oma AW-1 ollut kuin n.12e Länsiautossa litralta. Ensimmäinen automaattivaihteinen autoni, eikä manuaalia ole ikävä tullut.

    • Huollatin se n Zafirani "kunnolla", 250 tonnia ajettuna: Jouduttiin vaihtamaan raidetangon nupit ja yksi alapallonivel, siis ne olivat ensimmäiset vaihdetut alustan osat. Vaihteistoöljy vaihdettiin, oli kuin tervaa, huuhdottiin se loota kahdella öjyllä. Edellisestä vaihdosta oli noin sata tonnia.
      Vuoden verran oikutellut egr-venttili vaihdettiin uuteen tarvikeosaan, 108 euroa. En huomaa mitään eroa ajossa, vikakoodivalo vain on nyt pimeänä. Sen sai sammumaan joskus painamalla jarru- ja kaasupolkimen pohjaan, ja laittamalla virran päälle. Matkamittarin näyttöön tuli koodi EUN, ja kilometrinaäytösä vaihteli erilaisia lukemia. Kun numerot asettuivat ajetun kilometrimääsärän kohdalle, se EUN-koodi sammui. Kun tämän toisti pari kertaa, niin vikakoodi saattoi olla poissa parikin viikkoa.
      Vaihteisto pelaa hyvin, en tosin huomannut nytkymistä tai muuta häikkää ennen öljyjen vaihtoakaan.
      Polttoaineenkulutus on sama kuin vuosi sitten, öljyä kone ei kuluta. Ainoa mikä pännii, on huono käynnistyvyys kylmällä säällä.

    • Se käynnistyvyys korjaantui 250 euron rempalla: Uusi starttimoottori. Nyt lähtee (kokeilin) 20 asteen pakkasella ilman esilämmitystä käyntiin kuin palmun alta, Hehkuaika oli noin 15 sek. Nyt mulla on hyvä Ooppeli, ajan sillä vielä useita vuosia.

      • Triplasit sitten kertalaakista opelisi arvon !!! otan osaa, että olet siihen sitoutunut tuolla tavalla ja että monen kuun fattarahat meni taas kankkulan kaivoon, eikä kurkusta alas, kuten yleensä...


    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt ehdottavat viinan myynnin lopettamista, äly hoi

      Nyt siis Helsingin sosiaali- ja terveystoimen johtaja Juha Jolkkonen ehdottaa Twitterissä väliaikaista alkoholin myynnin lopettamista. Voihan p mikä l
      Maailman menoa
      335
      7142
    2. Mikä sai Latvalan pettämään??

      Noin seksikäs nainen kuin Maisa oli miehellä kainalossa, mutta pettäjän tielle lähti. Mies oli kehunut haastatteluissa piiritelleensä Maisaa vuosia ja
      Kotimaiset julkkisjuorut
      160
      6371
    3. Ruotsin linja ihmetyttää maailmalla

      "– Tämä on hullu kokeilu 10 miljoonalla ihmisellä. Kertokaa edes, miksi teemme tämän. Minusta tuntuu tällä hetkellä, että meitä johdetaan kuin lammasl
      Maailman menoa
      61
      1535
    4. Kainuussa kaksi koronatartuntaa klo 14.00

      Kaks ilmoittanut että Kainuussa tavattu 2 koronatartuntaa.
      Kajaani
      82
      1377
    5. Koronabaari-iltaa yötä myöten

      On kyllä hyvin surullista, että vielä viime yönäkin Jämsässä vietettiin iltayötä ainakin kahdessa baarissa! Mikähän on näiden paikkojen pitäjien ja nä
      Jämsä
      38
      849