Paljonko korvaa?

Loppuodotukseen

Kärsin ylisuurista rinnoista, jotka aiheuttavat jokapäiväistä selkä- ja hartiakipuja ja muita ongelmia. Kävin lääkärillä 4 kuukautta sitten ja sain lähetteen eteenpäin. En edelleenkään ole päässyt edes jonoon, koska en ole vieläkään saanut aikaa kirurgin konsultaatioon. Ilmeisesti tää on tapa kiertää koko hoitotakuu (puoli vuotta) kun ei päästetä leikkausjonoon.
Pointti onkin se, että olen aivan totaalisesti loppu näihin rintoihin. Harrastan rankkaa kilpaurheilua ja rintojen takia joudun harkitsemaan urheilun lopettamista, sillä näiden kanssa liikunta ei ole ollenkaan mielekästä ja tuottaa kipua. Muutenkin myös psyykkinen puoleni ja itsetuntoni kärsii näistä.
Olen ruvennut harkitsemaan yksityiselle menemistä, koska en jaksaisi enää odottaa ja kärsiä näiden takia. Olen alle parikymppinen opiskelija, jonka molemman vanhemmat ovat eläkkeellä, eikä rahaa siis ole kummemmin. Paljonko noin suurinpiirtein kela korvaa yksityisellä puolella tehdystä rintojen pienennyksestä?

9

55

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Normaalia_toimintaa

      Hoitotakuun mukainen jonotus leikkaukseen (6 kk) alkaa vasta siitä kun kirurgi on tehnyt leikkauspäätöksen.
      Sinun olisi pitänyt päästä jo kirurgin tutkittavaksi (hoitotakuun mukainen jonotusaika enintään 3 kk). Tiedustele missä kutsu sairaalan poliklinikalle viipyy. Kesälomat tietenkin viivästää, mutta paperit on voineet unohtua "pöytälaatikkoon".

      • lkasjdlksj

        Ei nyt sentään ihan noin. Se tieto siitä vastaanottoajasta pitää tulla kolmen kuukauden sisällä ja sinne vastaanotolle voi olla puolen vuoden jono.. sitten vielä leikkaukseen toiset puoli vuotta.


      • Normaalia_toimintaa
        lkasjdlksj kirjoitti:

        Ei nyt sentään ihan noin. Se tieto siitä vastaanottoajasta pitää tulla kolmen kuukauden sisällä ja sinne vastaanotolle voi olla puolen vuoden jono.. sitten vielä leikkaukseen toiset puoli vuotta.

        On se vaan niin! Tässä lainaus STM:n nettisivulta hoitoonpääsyn ohjeista ja niiden ajoista:
        - Kiireettömässä hoidossa sairaalan tai terveyskeskuksen toteuttamaan erikoissairaanhoitoon pääseminen edellyttää lääkärin lähetettä.
        - Hoidon tarpeen arviointi on aloitettava kolmessa viikossa lähetteen saapumisesta.
        - Arvioinnin edellyttämät tutkimukset ja erikoislääkärin arviointi on tehtävä kolmessa kuukaudessa lähetteen saapumisesta.
        - Jos tutkimuksissa todetaan, että potilas tarvitsee sairaalahoitoa, se on aloitettava viimeistään kuudessa kuukaudessa hoidon tarpeen toteamisesta.
        Eri asia on sitten kuinka tarkasti kukin sairaanhoitopiiri pystyy ja haluaa noudattaa noita aikarajoja. STM on määrännyt jopa miljoonaluokan uhkasakkoja aikarajojen noudattamattomuudesta.


      • PPSHP
        Normaalia_toimintaa kirjoitti:

        On se vaan niin! Tässä lainaus STM:n nettisivulta hoitoonpääsyn ohjeista ja niiden ajoista:
        - Kiireettömässä hoidossa sairaalan tai terveyskeskuksen toteuttamaan erikoissairaanhoitoon pääseminen edellyttää lääkärin lähetettä.
        - Hoidon tarpeen arviointi on aloitettava kolmessa viikossa lähetteen saapumisesta.
        - Arvioinnin edellyttämät tutkimukset ja erikoislääkärin arviointi on tehtävä kolmessa kuukaudessa lähetteen saapumisesta.
        - Jos tutkimuksissa todetaan, että potilas tarvitsee sairaalahoitoa, se on aloitettava viimeistään kuudessa kuukaudessa hoidon tarpeen toteamisesta.
        Eri asia on sitten kuinka tarkasti kukin sairaanhoitopiiri pystyy ja haluaa noudattaa noita aikarajoja. STM on määrännyt jopa miljoonaluokan uhkasakkoja aikarajojen noudattamattomuudesta.

        Mulle tuli ainakin kirje paikallisesta sairaalasta, jossa sanottiin, että lähete on saapunut ja kirje vastaanottoajasta tulee kolmen kuukauden sisällä. Kirje tuli kolmessa kuukaudessa, vastaanottoaika oli seuraavan kolmen kuukauden päästä ja jos olisin suostunut leikkaushoitoon, se olisi tullut puolen vuoden päähän. Näin koko hommaan olisi mennyt siis yhteensä vuosi ja tää on ainakin täällä tuon STM:n tulkinta.


    • näinhänsemenee

      Riippuu ihan sairaanhoitopiiristä, paljonko jonoa on.

      Ja nyt kun on kesä ollut, niin heinäkuussa on ollut suljettuna lähes kaikki poliklinikat eli jono on kuukauden pidempi.

      Ensin jonotetaan vähintään 6kk kirurgille ja sitten mahdolliseen leikkaukseen toiset 6kk.

      Tuurila pääsee aikasemmin leikkauspöydälle kuin 1 vuosi tai jopa vielä kauemmin joutuu odottamaan.

      Kannattaa todellakin soittaa sinne sairaalaan ja kysyä tilannetta.

      Yksityisellä tuo leikkaus maksaa tuhansia euroja kela korvaa muutaman satasen.

      • EnsVuonnaKalliimpaa

        Kelakorvaukset puolitetaan ensi vuonna, kannattaa siis hoidattaa ne yksityislekurijutut tänä vuonna..


      • Taas_rokotetaan
        EnsVuonnaKalliimpaa kirjoitti:

        Kelakorvaukset puolitetaan ensi vuonna, kannattaa siis hoidattaa ne yksityislekurijutut tänä vuonna..

        Jos kelakorvausta saa satasen parin-kolmentonnin leikkauksesta, korvauksen puolittaminen ei vaikuta käytännössä mitään. Mutta ei ne yksityispuolen hinnat ainakaan laske jos odottaa.


    • näinhänsemenee

      Juu. Ja aloittajan todellakin tarvii nyt alkaa tekemään asian eteen heti jotain.

      Myös voimistelu, venyttely sekä lihasten voimaharjoittelu vähentää niitä kipuja.

    • LiivitVaihtoon

      Kannattaiskohan kokeilla kunnollisia istuvia & tukevia liivejä ennen tissileikkauksia? Suurin osa naisista käyttää ihan väärän kokoisia & mallisia liivejä....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe