Nyrhisen ja Ståhlbergin isot muoviautot 80-luvulta

kasarikid

Minulla on kolme näitä tallessa 80-luvulta, aikoinaan leikinkin näillä mutta ovat silti hyvässä kunnossa. Kuitenkin esim. mustan Saab 900 Turbon pinnassa on pientä mikronaarmua, toki vähän isompiakin niin mietin että mitähän muovilaatua nämä ovat ja millähän aineella pinnan voisi "myllyttää" ainakin lähes uudenveroiseksi? Vai olisikohan viisainta jättää käytön jäljet näkyviin... en kumminkaan aio näitä myydä.
Minulla on Toyota Corolla DX alkuperäinen malli, tätähän oli myös faceliftinä mutta sitä minulla ei ole. Toisekseen Volvo 240 sedan sekä jo mainitsemani Saab 900 Turbo.
Nämä olivat hienoja leluautoja, harmi että näiden valmistus ei jatkunut eikä uudempia autoja saatu tähän leluautosarjaan. Onneksi EMEK tekee edelleen komeita rekkoja :)

5

2769

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • modelman

      Moi. Tuo muovi on ns.ämpärimuovia,vaikeaa myllyttää. Itse aloin vahaamaan 900sen pintaa ja kiilto lähti entisestään kokeilukohdasta. Jätä suosiolla historia näkyviin.

    • sdklflfjksdlsdfsdfkj

      Jos näiden muoviautojen tekoa olisi jatkettu ja kehitetty, olisikohan meillä nyt kilpaileva pienoismallivalmistaja sellaisille tämän päivän muovi- tai tarkemmin resiiniautomallivalmistajille kuten NEO Scale Models tai Otto-Models jotka tekevät automalleja 1/18 sekä 1/12 mittakaavoissa, NEO Scale models myös pienemmissä kokoluokissa.
      Itsellä muutama NEOn 1/43 malli, muuten hienoja mutta joskus lasien ja listojen sovitus jättää hieman toivomisen varaa, eräässä mallissa on lasin reuna irti enkä tiedä millä tuon liimaisi takaisin, erikeeper ei pitänyt ja muoviliima saattaa samentaa ilmeisesti asetaattilasin läpinäkymättömäksi.
      Minulla on myös yksi Otto-modelsin auto 1/18 mittakaavassa, siinäkin on pieniä puutteita, esim. lasinpyyhkijöiden sovituksessa on toivomisen varaa, lasien liimasaumat hieman epätasaisia.
      Ehkä Suomalaisella laadulla olisi saatu viimeisen päälle hyvin viimeisteltyjä malleja?

    • AcfYT

      Löysin yhdestä autiotalosta 2 Stahlbergin Volvoa ja yhden Ford Cortinan en vain tiedä valmistajaa

      • skjfskljsdklfjls

        Et kai varastanut niitä sieltä /=:(


    • Anonyymi

      Onkohan näitä klassikkoleluautoja aikoinaan valmistanut yritys nykyään PS-Muovi Oy?

      https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/533645-taalla-tehdaan-legendaariset-neppis-autot-isien-ja-poikien-rakastama-klassikko-sai

      Nykyään kauppojen leluosastoilla ei juurikaan enää näy autoja :/ Vain EMEKin rekat ja Hotwheels pikkuautoja mutta tyttöjen leluja sen sijaan on kyllä lukemattomia, oikein hyllykaupalla :/
      Vielä 10-15 vuotta sitten oli Hongwellin 1/43 pienoismalliautoja leluosastoilla mutta nekin on nyt hävinneet. Onko tämä femakkojen vai viherpiipertäjien aikaansaannosta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10250
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4543
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3084
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2704
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1874
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe