Palstalla on ollut keskustelua tempauksesta, uskovien ylösotosta (esim. 1 Tess.4:13-17) ja siitä tapahtuuko tämä tempaus 1) ennen viimeistä suuren ahdingon aikaa 2) sen puolivälissä tai 3) sen lopussa. Ja onko Kristuksen toinen tuleminen yksi suuri ja julkinen näkyvä tapahtuma, vaiko kaksivaiheinen ("salainen tulemus" ja sitten vasta ahdingon ajan lopussa näkyvä tuleminen).
Tähän liittyen on puhuttu myös siitä kestääkö viimeinen vaivan aika 3,5 vai 7 vuotta vai onko se huomattavasti lyhyempi (huom. Jeesuksen sanat Matt.24 että valittujen tähden ne päivät lyhennetään).
Mutta mikä olisi se yhdistävä tekijä näiden erilaisten tempausteologien kesken, mikä olisi yhteistä näille eri eskatologisille tulkintalinjoille, joita kristikunnassa esiintyy? Josta kaikki voisivat olla samaa mieltä eskatologiaan liittyen?
Ainakin on niin, että kaikki kristityt varmastikin odottavat sitä, että Jeesus Kristus tulee takaisin taivaista. Ellen G White on kirjoittanut, että Jeesuksen toinen tulemus, autuaallisen toivon täyttymys, on pyhän Raamatun perussävel. Ja Kristuksen toiseen tulemiseen viitataan Raamatussa eri sanoin ainakin 300 kertaa. Joten tärkeästä ja keskeisestä asiasta teologiassa on kysymys.
Siitäkin uskoakseni löytyy konsensusta kristittyjen kesken, että on Jeesuksen ja apostolien opetuksien mukaisesti oltava valmiit, valvottava hengellisesti Jeesuksen tulemusta odottaen ja on rukoiltava "voimaa seisoaksenne Ihmisen Pojan edessä" (Luuk.21). On oltava kuin ne viisaat neitsyet, joilta öljy ei lopu kesken Jeesus-Sulhasen viipyessä.
On oltava raittiit, varottava eksyttäjiä ja eksytyksiä, vääriä profeettoja ja vääriä kristuksia, sillä synoptisessa apokalypsissään Jeesus (Matt.24, Mark.13, Luuk.21) korostaa alussa etenkin tätä. Jumala jopa lähettää itse väkevän eksytyksen (2 Tess.2), jotta kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole ottaneet vastaan rakkautta totuuteen voidakseen pelastua, vaan ovat valinneet vääryyden.
Vähän vielä "tempauksesta"
11
92
Vastaukset
Kunnia Jumalalle. Hänessä on turvamme. Kaikki on varmaa. Sattumaa ei ole.
http://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&kirjat=kr&hakuehto=aivoituksensa
Ps. 139:16 Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki sinun kirjaasi, ennenkuin ainoakaan niistä oli tullut.
https://www.youtube.com/watch?v=CJX43l9-Qx0Hei!
> Katso Ilm 1:7-8. Se vastaa asian julkisuuteen. Ei siinä mitään salaista ole. Päinvastoin.
> Ilmestyskirja ei sisällä allakalla laskettavissa olevaa aikaprofetiaa.
Kaikki Ilmestyskirjan luvut ovat vertauskuvallisia.
Matt 24 luku sisältää profetioiden kaksois- ja kolmoistäyttymystä: Kerrotaan Jerusalemin hävityksestä 70 jkr; jakeet 15-20, ja keskiajasta sekä ajan lopusta.
Jakeilla on samankaltaisia merkityksiä. Jospa se "vaivanaika" on keskiajan jakeisiin osuvaa? Eli tulkitsija joku ei ole ajatellut siinä mihin asiayhteyteen jakeet 15-20 kuuluvat.
Kukaan ei ole minulle vielä kyennyt kertomaan mikä teologia "vaivanaika" on ajassa allakalla laskettuna. Minä en sellaista aikaprofetiaa tiedä.
> Ilmestyskirjassa on torvien puhalluksia Ilm 8:6- eteenpäin seitsemän muistaakseni.
Nämä ovat varoitusmerkkejä ihmiskunnalle. Elämme näitä aikoja. Allakalla ei laskettavissa.
> Sitten tulee viimeiset vitsaukset ja niitäkin on muistaakseni seitsemän. Nekin ovat samankaltaisia kuin torvisoitot, mutta vitsaukset tekee jo maailmanloppua, ne ovat sen verran ankaria. Aikajaksosta ei ole profetiaa laskettavissa allakalla. Matt 24:36, Jes 24.
> Tämä sitten huipentuu Ilm 1:7-8, 1 Tess 4:13-18, 1 Kor 15:51-52 >= II- adventtiin.
"Jeesuksen tulo, II- adventti;" http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/9
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija"Ps. 139:16 Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki sinun kirjaasi, ennenkuin ainoakaan niistä oli tullut."
Tässäpä sitä lahkon omaksumaa satukirjasta kopioitua jumalharhaa kerrakseen. Kun tämän nyt lahkon jäsen ottaa, kuten se on kirjoitettu, niin asiahan on niin, että se taruolento jumala on jo sikiövaiheessa päättänyt jokaisen syntyvän ihmisen eliniän etukäteen, joten millään ihmisen omilla valinnoilla ei ole mitään merkitystä elinikään? Kaikki on siis sen mielikuvitusolento Jahven ennalta päättämää, eikä siinä ihmiseltä kysellä mitään?Onko luoduilla omia valintoja? Jos on, kuka osaa määrittää omien valintojen määrän tai osuuden kaikista valinnoista? Vaikea kysymys. Mutta jos ajattelemme, että Luoja omistaa kaiken ja pitää kaiken pyörimässä, niin eikö olekin helpompi hyväksyä Hänen suvereenisuutensa?
Room:
9:14 Mitä siis sanomme? Ei kaiketi Jumalassa ole vääryyttä? Pois se!
9:15 Sillä Moosekselle hän sanoo: "Minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, ja armahdan, ketä armahdan."
9:16 Niin se ei siis ole sen vallassa, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka on armollinen.
9:17 Sillä Raamattu sanoo faraolle: "Juuri sitä varten minä nostin sinut esiin, että näyttäisin sinussa voimani ja että minun nimeni julistettaisiin kaiken maan päällä."
9:18 Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo.
9:19 Sinä kaiketi sanot minulle: "Miksi hän sitten vielä soimaa? Sillä kuka voi vastustaa hänen tahtoansa?"
9:20 Niinpä niin, oi ihminen, mutta mikä sinä olet riitelemään Jumalaa vastaan? Ei kaiketi tehty sano tekijälleen: "Miksi minusta tällaisen teit?"
9:21 Vai eikö savenvalajalla ole valta tehdä samasta savensa seoksesta toinen astia jaloa, toinen halpaa käyttöä varten?
9:22 Entä jos Jumala, vaikka hän tahtoo näyttää vihansa ja tehdä voimansa tiettäväksi, on suurella pitkämielisyydellä kärsinyt vihan astioita, jotka olivat valmiit häviöön,
9:23 ja on tehnyt sen saattaakseen kirkkautensa runsauden ilmi laupeuden astioissa, jotka hän on edeltävalmistanut kirkkauteen?
9:24 Ja sellaisiksi hän myös on kutsunut meidät, ei ainoastaan juutalaisista, vaan myös pakanoista,
9:25 niinkuin hän myös Hoosean kirjassa sanoo: "Minä olen kutsuva kansakseni sen, joka ei ollut minun kansani, ja rakkaakseni sen, joka ei ollut minun rakkaani.
9:26 Ja on tapahtuva, että siinä paikassa, jossa heille on sanottu: 'Te ette ole minun kansani', siinä heitä kutsutaan elävän Jumalan lapsiksi."
9:27 Mutta Esaias huudahtaa Israelista: "Vaikka Israelin lapset olisivat luvultaan kuin meren hiekka, niin pelastuu heistä vain jäännös.
9:28 Sillä sanansa on Herra toteuttava maan päällä lopullisesti ja rutosti."
9:29 Niinkuin Esaias myös on ennustanut: "Ellei Herra Sebaot olisi jättänyt meille siementä, niin meidän olisi käynyt niinkuin Sodoman, ja me olisimme tulleet Gomorran kaltaisiksi."
- Raamattu
Paavali kirjoittaa kylläkin uskovien tempaamisesta Kristuksen tullessa. Silloin "Itse Herra laskeutuu taivaasta-- ja nousevat ylös ne, jotka ovat kuolleet Kristukseen uskovina. Meidät,jotka olemme vielä elossa ja täällä jäljellä,temmataan sitten yhdessä heidän kanssaan pilvissä yläilmoihin Herraa vastaan.- Näin saamme olla aina Herran kanssa" 1. Tess. 4:16,17 Apostoli ei kuvaa sitä hiljaisena ja salaisena tapahtumana. Hän kirjoittaa: "Itse Herra laskeutuu taivaasta ylienkelin käskyhuudon kuuluessa ja Jumalan pasuunan kaikuessa" jae 16. Lisäksi tässä selvästi kuvataan samaa tapahtumaa joka toisaalla Raamatussa esitetään selvästi näkyvänä ja julkisena. Matt. 24:27,30,31; 1. Kor. 15:52. Ilmestyskirjassa ei liioin ole viittausta salaiseen tempaamiseen.
Raamattu:"Ilmestyskirjassa ei liioin ole viittausta salaiseen tempaamiseen."
Enpä minäkään löydä Ilmestyskirjasta (vrt. Ilm.1:7: Katso, hän tulee pilvissä! Kaikki ihmiset näkevät hänet, nekin, jotka hänet lävistivät, ja hänen tullessaan vaikeroivat maailman kaikki kansat. Näin on käyvä. Aamen) viittauksia salaiseen tempaamiseen. Kristus tulee todella havaittavasti ja näkyvästi Ilmestyskirjassa.- filade
totuusfriikki7678 kirjoitti:
Raamattu:"Ilmestyskirjassa ei liioin ole viittausta salaiseen tempaamiseen."
Enpä minäkään löydä Ilmestyskirjasta (vrt. Ilm.1:7: Katso, hän tulee pilvissä! Kaikki ihmiset näkevät hänet, nekin, jotka hänet lävistivät, ja hänen tullessaan vaikeroivat maailman kaikki kansat. Näin on käyvä. Aamen) viittauksia salaiseen tempaamiseen. Kristus tulee todella havaittavasti ja näkyvästi Ilmestyskirjassa.7 jae jakaantuu kolmeen osaan;
1. Katso, hän tulee pilvissä!= seurakunnan tempaus joka tapahtuu 4:1, jotka laulavat taivaallisessa jumalanpalveluksessa 24 vanhimpana uutta laulua Karitsan edessä; "sinä olet arvollinen ottamaan kirjakäärön ja avaamaan sen sinetit, sillä sinut on teurastettu ja sinä olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset (Pys. olet verelläsi ostanut meidät) kaikista sukukunnista, kielistä, kansakunnista ja kansanheimoista.
2. Kaikkien silmät näkevät hänet, niidenkin, jotka hänet lävistivät,= Jeesuksen tuleminen Öljymäelle parannuksen synneistä tehneille juutalaiskansalle pelastajana, viimeisen vuosiviikon lopuksi; Dan.9:24. Loppuu lain rikkominen, synnistä tehdään loppu ja pahat teot sovitetaan. Iankaikkinen vanhurskaus saatetaan voimaan, näky ja profeetta vahvistetaan sinetillä ja kaikkeinpyhin voidellaan. Jolloin toteutuu Ap.t.3:19-20. Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois ja virvoituksen ajat tulisivat Herran kasvoista ja hän lähettäisi teille ennalta määrätyn Voidellun, Jeesuksen. Taivaan oli määrä ottaa hänet luokseen niihin aikoihin asti, jolloin kaikki asetetaan kohdalleen.
3. Ja kaikki maan sukukunnat vaikeroivat hänen tähtensä= on kansojen tuomio Dan.7:26-27, Jooel 4:1-16, Matt.25:31-46, Ilm.19:11-20:4. - Exadventistiparka
"Ilmestyskirjassa ei liioin ole viittausta salaiseen tempaamiseen."
Niin... mutta Ilmestyskirjassa ei ole myöskään neljännen luvun jälkeen viittausta seurakuntaan.
Myöskään Ilmestyskirjassa ei mainita hetkeä jolloin seurakunta nousisi Jeesuksen luo. Erityisesti luvussa 19 ei mainita sanaakaan että Jeesuksen maan päälle tullessa joku otettaisiin elävänä maasta pois.
Myoskään luvussa 20 ei puhuta halaistua sanaa kenenkään muun kuolleista nousemisesta, paitsi ainoastaan "minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta."
Joten: missä vaiheessa elossa oleva seurakunta sitten nostetaan ylös ? Sen hetkeä miettiessämme joudumme vain toteamaan, että kyllä me luvussa 7 näemme ylösnostetun seurakunnan ! Vain ne notka haluavat sen kieltää, eivät sitä näe, vaan väittävät sen olevan kuva jostakin myöhemmästä.
Valittujen tähdenhän nuo päivät lyhennetään... sen voi myös ymmärtää siten että seurakunta otataan pois ennen kuin päivät käyvät täyteen. Tänne jää Israelin sukukuntien jäännös, joka kääntyy Messiaan puoleen ja käy läpi vaivan ajan. Exadventistiparka kirjoitti:
"Ilmestyskirjassa ei liioin ole viittausta salaiseen tempaamiseen."
Niin... mutta Ilmestyskirjassa ei ole myöskään neljännen luvun jälkeen viittausta seurakuntaan.
Myöskään Ilmestyskirjassa ei mainita hetkeä jolloin seurakunta nousisi Jeesuksen luo. Erityisesti luvussa 19 ei mainita sanaakaan että Jeesuksen maan päälle tullessa joku otettaisiin elävänä maasta pois.
Myoskään luvussa 20 ei puhuta halaistua sanaa kenenkään muun kuolleista nousemisesta, paitsi ainoastaan "minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta."
Joten: missä vaiheessa elossa oleva seurakunta sitten nostetaan ylös ? Sen hetkeä miettiessämme joudumme vain toteamaan, että kyllä me luvussa 7 näemme ylösnostetun seurakunnan ! Vain ne notka haluavat sen kieltää, eivät sitä näe, vaan väittävät sen olevan kuva jostakin myöhemmästä.
Valittujen tähdenhän nuo päivät lyhennetään... sen voi myös ymmärtää siten että seurakunta otataan pois ennen kuin päivät käyvät täyteen. Tänne jää Israelin sukukuntien jäännös, joka kääntyy Messiaan puoleen ja käy läpi vaivan ajan."Myöskään Ilmestyskirjassa ei mainita hetkeä jolloin seurakunta nousisi Jeesuksen luo. Erityisesti luvussa 19 ei mainita sanaakaan että Jeesuksen maan päälle tullessa joku otettaisiin elävänä maasta pois."
Ei todellakaan ole mainintaa luvussa 19 sellaisesta. Eikä sitä hetkeä ilmoiteta, jona seurakunta otettaisiin ylös.
Mutta entäpä Ilmestyskirjan luku 14, jossa näytetään maan elon talteenkorjuu?
Sadonkorjuun aika
14 Sitten näin tämän: Oli valkoinen pilvi, ja pilven päällä istui joku ihmisen kaltainen, jolla oli päässään kultainen seppele ja kädessään terävä sirppi. [Hes. 1:26; Dan. 7:13; Mark. 13:26 ]
15 Temppelistä tuli toinen enkeli, joka kovalla äänellä huusi pilven päällä istuvalle: "Pane sirppisi työhön ja leikkaa, nyt on sadonkorjuun aika. Maan sato on kypsä korjattavaksi." [Mark. 4:29]
16 Silloin se, joka istui pilvellä, heitti sirppinsä maan päälle, ja niin korjattiin maan sato.
Eikö tuossakin ole kyseessä nimenomaan Jeesuksen eli Ihmisen Pojan tuleminen pilven päällä korjaamaan talteen uskovat eli maan sato, joka oli kypsynyt?
- JSK79
Jos englanti sujuu hyvin, niin kannattaa lukea tämä tutkielma jossa on mukana Raamatun viittaukset jotka voi sitten tarkistaa itse:
http://www.creation-science-prophecy.com/jesus.htm - JSK79
Kun vain malttaa lukea itse, niin onhan tämä Jeesuksen toinen tuleminen ja siinä tapahtuvat asiat täysin selvää asiaa:
Matteuksen 13 (Raamattu 1933/38)
24 Toisen vertauksen hän puhui heille sanoen: "Taivasten valtakunta on verrattava mieheen, joka kylvi hyvän siemenen peltoonsa.
25 Mutta ihmisten nukkuessa hänen vihamiehensä tuli ja kylvi lustetta nisun sekaan ja meni pois.
26 Ja kun laiho kasvoi ja teki hedelmää, silloin lustekin tuli näkyviin.
27 Niin perheenisännän palvelijat tulivat ja sanoivat hänelle: 'Herra, etkö kylvänyt peltoosi hyvää siementä? Mistä siihen sitten on tullut lustetta?'
28 Hän sanoi heille: 'Sen on vihamies tehnyt'. Niin palvelijat sanoivat hänelle: 'Tahdotko, että menemme ja kokoamme sen?'
29 Mutta hän sanoi: 'En, ettette lustetta kootessanne nyhtäisi sen mukana nisuakin.
30 Antakaa molempain kasvaa yhdessä elonleikkuuseen asti; ja elonaikana minä sanon leikkuumiehille: Kootkaa ensin luste ja sitokaa se kimppuihin poltettavaksi, mutta nisu korjatkaa minun aittaani.'"
Jeesus jopa selittää nämä tapahtumat itse:
Matteuksen 13 (Raamattu 1933/38)
37 Niin hän vastasi ja sanoi: "Hyvän siemenen kylväjä on Ihmisen Poika.
38 Pelto on maailma; hyvä siemen ovat valtakunnan lapset, mutta lusteet ovat pahan lapset.
39 Vihamies, joka ne kylvi, on perkele; elonaika on maailman loppu, ja leikkuumiehet ovat enkelit.
40 Niinkuin lusteet kootaan ja tulessa poltetaan, niin on tapahtuva maailman lopussa.
41 Ihmisen Poika lähettää enkelinsä, ja he kokoavat hänen valtakunnastaan kaikki, jotka ovat pahennukseksi ja jotka tekevät laittomuutta,
42 ja heittävät heidät tuliseen pätsiin; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.
43 Silloin vanhurskaat loistavat Isänsä valtakunnassa niinkuin aurinko. Jolla on korvat, se kuulkoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1038182- 1105733
- 2875158
- 535146
- 773803
- 583021
- 662737
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222538Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292522- 452471