Haalistuneetvärit

Väriäelämään

Mitä käytännön vinkkejä teillä olisi antaa vanhojen värikuvien värien korjaamiseen? Itselläni on ainakin kellertävään taittuvia kuvia joita olen yrittänyt säätää levelssillä, mutta automaatti ei anna hyvää kuvaa ja itse säätämällä tuntuu että se on vain päämäärätöntä veivaamista ees taas. Ei tiedä mihin kannattaisi säätäessä kiinnittää huomiota että saisi oikean tasapainon väreihin. Kannattaako joku väri säätää ennen toista? Jos kuvassa on selvästi valkoinen kohta niin onko siitä apua? Mistä aloitatte säätämisen ja miten etenette?

3

154

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 920

Aiemmin mulla oli Epsonin skannerissa sen oma skannaussofta jolla haalistuneet kuvat oli helppo korjata:
      -Skannaus 16 bittisenä
      -Skannaus senverran loivana että kaikkien värikanavien tumma ja kirkas pää tulee kokonaan mukaan
      -Kuva auki photoshoppiin ja jokaisen värikanavan levels säätimen ylä-ja alapäästä löysät pois erikseen säätämällä.
      -Sen jälkeen voi sävyjä säädellä jokaisen värikanavan levelssin keskisäätimellä ja curverstasoilla. Hommassa oppii itselle parhaiten sopivan tavan.
      -Kuvan aukaisu photoshoppiin ACR tai LR:n kautta niin siinäkin voi valkotasapainoa säätää paremmaksi.

Valitettavasti Epsonin skannaussofta ei toimi W7, ostin VueScan ohjelmiston ja se on todella surkea esitys. Oonkin ruvennut reproamaan digijärkällä, mutta se on hankalampi kuin Epson 3200 tasoskanneri.

• Väriäelämään

Kiitos vinkeistä! Täältä löysin myös hyviä vinkkejä: http://www.nikkemedia.fi/ivailu/nettikurssit/kuvis2/oppitunti7/7oppitunti.htm
      Tuli vain se ongelma vastaan että jostain syystä en löydä, tai sitten photarissani ei ole tätä pipetin inforuutua... Mistä siis näen eri väriarvojen määrät, että voin katsoa että niitä kutakin kolmea väriä on suurinpiirtein saman verran?

• 920

Kyllä se inforuutu jostain pitäis löytyä.
        Vanhoja oikein värivikaisia kuvia voi pelkällä silmälläkin katsella, ja normaaliaiheisessa kuvassa päästään jo lähelle kun levelsseistä säädetään joka värikanavasta molemmista päistä löysät pois kuitenkaan niin ettei leikkaudu pois.
        Curverstaso on myös hyvä työkalu.
        Ja säädöthän kannattaa tehdä säätötasoilla ja vasta lopuksi laittaa tasot kasaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      87
      3513
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      25
      3083
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      54
      3012
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      59
      2833
    5. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      54
      2687
    6. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2638
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      56
      2404
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      80
      2271
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2128
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2122
    Aihe