Berni/sakemanni/joku muu

Bernisakemanni

Olisin muutaman vuoden päästä hankkimassa koiraa. Niin berni vaikuttaa minulle sopivalta kunhan sen saa kunnolla koulutettua. Tarkoitus olisi mennä sitten pentukouluun. Mietityttää vain että mitenkäs teillä muilla ulkoilutus bernien kanssa? Oppivatko ne helposti kävelemään vierellä? Kun ensimmäiseksi koiraksi ottaisin. Ja ovatko miten riehakkaita? Sitten toinen vaihtoehto on sakemanni. Tiedän eivät ole ihan saman tyylisiä koiria, mutta sakemannikin voisi soveltua minulle. Liikun paljon joten koira olisi mukana liikunta toiminnassa siitä ei olisi huolia. Ja samat kysymykset kuin berniinkin. Koulutukseen panostaisin tietenkin täysillä. En halua epävakaata koiraa. Ja saa ehdottaa muitakin rotuja jos tulee mieleen. Eli ensimmäiseksi koiraksi. Saisi paljon liikuntaa ja huolenpitoa. En halua vastauksia joissa kehotetaan valitsemaan jokin muu rotu ensikoiraksi. Saa ehdottaa muita rotuja, mutta ensisijaisesti haluan näistä roduista tietoa.

5

53

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saku111

      Vastaan vaikket haluaisikaan. Miksi haluat koiran, jota ei suositella ensikoiraksi?

    • Bernisakemanni

      Koska niitten rotumääritelmät vastaavat aikalailla ihanne koiraa minulle. Ja olen aina ollut kiinnostunut näistä roduista. Sitoudun kunnolla koulutukseen ettei tulisi ongelma koiraa. Enemmänkin nyt haluan tietää miten ne käyttäytyvät erilaisissa liikunta aktiviteeteissä ja lenkeillä. En niinkään koulutuksesta.

    • Bernisakemanni

      Ja onko rodut kovia haukkumaan sisällä? Miten teillä nämä rodut haukkuu?

    • naaarttuuu

      Jos sakun hankit, niin ehdottomasti lempeäluonteisempi sukupuoli, eli narttu. Urokset ovat paljon dominoivempia.

    • pernitär

      Mulla on parhaillaan nyt kaksi berniä. Ennen on ollut muun rotuisia. Berni vaatii jämäkän omistajan. Se on lempeä jätti, mutta viisas ja jos haluat että berni kunnioittaa sua, sun on oltava sen arvoinen. Narttu on ollut huomattavasti hankalampi kuin urosberni. Hyvin dominoiva, hyvin reviiritietoinen ja kova vartioimaan. Näissäkin koirissa on paljon eroja.

      Bernit on hiljaisia, varsinkin jos ei huomioi pentuna haukkuvaa pentua. Omani ovat hyvin hiljaisia. Pari haukahdusta kuukaudessa... Eivät tarvi paljoa tilaa sisällä, koska lähinnä nukkuvat sisällä ollessa. Mutta tarvitsevat ulkoilua maastossa, mieluiten vapaana. Ja aivotyöskentelyä. Jotku bernit ovat hyvin palvelualttiita ja nauttivat tekemisestä, varsinkin kun siitä saa namia.

      Ekan vuoden jälkeen berni toimii kuin ajatus. Tosin voi olla hieman itsepäinen. Tai aika paljonkin. Ei noudata järjettömiä käskyjä.

      Berni pitää opettaa heti alusta pitäen olemaan vetämättä. Edes pentuna se ei saa vetää yhtään. Eli jos se vetää vähänkin niin silloin pitää pysähtyä ja odottaa niin kauan että koira istuutuu tai kääntyy sua päin. noin puolivuotiaana on jo mallikelpoinen koira ja 50-60 kilosen koiran kanssa on nautinto kävellä kun se ei vedä. Itse en vierellä paljoa kävelytä vaan annan nuuskia ojan pohjia. Annoin namin aina pentuna kun auto tuli vastaan tai jotain muuta häiriötä, joten oppi hakeutumaan aina vierelle kun havaitsi auton tai muuta outoa.

      Berni on hieno rotu, mutta se ei ole nallekarhu. Voi olla hyvinkin vaativa. Kaikki yksilöt eivät sovi lapsiperheisiin. Monet kasvattajat pentutestauttavat ne, joten niistäkin saa vähän arviota luonteesta. Yksi tuttu vaihtoi bernin sakuun ja sanoi että saku on niin helppo koira berninartun jälkeen..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4803
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2290
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1816
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1481
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1247
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1121
    10. 23
      1102
    Aihe