Ylen keskustelu peruskoulusta tänään radiossa

KaikkiOppiKoneestako

Joku peruskoulun uudistaja siellä kertoi, että tietotekniikka on ainoa tärkeä kehittämisen kohde.
Historian kirjoja ei tarvita koska ne on aina samanlaisia. Yleissivistystä ei sitten ilmeisesti edes ymmärtänyt sanana ja käsitteenä.

Käytännön elämässä tarvittavat asiat, kuten esim. rahankäyttöön liittyen, pitäisi opettaa kotona. Koulussa ei tarvitse sellaiseen puuttua hänen mukaansa.
Korkolaskut kyllä opetetaan kertoi hän (kun senkin taidon tärkeyttä ja puutteellisuutta otettiin esiin kysyjien toimesta) - siihen menee kuulemma päivä tai pari - muutama oppii, ja 20 ei.
Tähän ylimielinen puuskahdus: näinhän se aina on.
Siis ei minkäänlaista opetuksellista laiminlyöntiä nähnyt tapahtuvan jos muutama oppii ja 20 ei.
Avoimesti haastateltava halveksi suurinta osaa oppilaista ja vesitti koko peruskoulun tarkoituksen ja tehtävän...

Kaikki tärkeä tuntui olevan tietokoneissa ja tietokoneista. Yhtään ei huomannut ristiriitaa siinä, että ohjelmassa tuli esiin, että lapsille on erittäin vähän heille tehtyä ja räätälöityä luotettavaa tietosisältöä.

Haastateltava peruskoulun kehittäjä halveksi avoimesti peruskoulua.
Tasokurssit olivat hänen mielestään yksi tärkeä uudistus, jota vielä ei saa edes mainita sanana. Kolmeen luokkaan opettaja jakaa oppilaat. Huonot, keskinkertaiset ja hyvät. Kun ryhmään joudut ja pääset, opetus räätälöityy jatkossa sen mukaan.....

7

71

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OutoOli
    • uutta_peruskoulua

      Nuo tasokurssit pitäisi ehdottomasti palauttaa takaisin. Kaikki eivät ole samantasoisia, joten turha yrittää tehdä kaikista samantasoisia.
      Peruskoulu on tullut tiensä päähän, mutta se ei johdu opetuksen sisällöistä tms. Se johtuu kuntien byrokratiasta ja yleisestä kaikki on yhtä hyviä -hömpötyksestä. Osasitpa lukea tai et, laskea tai et jne., saat kuitenkin peruskoulun päästötodistuksen normaaliajassa. Onko se hyvä juttu?

    • MonipuolistaOpetusta

      Varmasti tarvitaan eri opetusta ja eri virikkeitä erilaisille oppijoille. KUitenkin ohjelmassa haastateltu henkilö jakoi oppilaat kolmeen ryhmään, joihon sitten olivat sidoksissa jaon jälkeen. Huonoinpaan pudonneetkaan eivät välttämättä ole tyhmiä. Jokainen normaaliällyinen oppii lukemaan ja kirjoittamaan ja paljon muuta jos saa oikeaa opetusta.

      Tällainen jako perustuu opettajan yksipuolisesti tekemään jaotteluun, jolla ei useinkaan ole riittävää todellisuuspohjaa edes. Erilaisista syistä, vaikkapa kehityksen eroista, perheongelmista, murrosiästä yms johtuen joskus voi olla vaikeaa eikä selviydy. Kuitenkin jos oppilas leimataan luuserisakkiin, syrjäytymisvaara on suuri. Ja opettajien motivaatio opetukseen myös olematon. "Nämähän ovat niitä jotka eivät opi"- tulee varmasti esiin...
      KUitenkin yhteiskunnassa tarvitaan erilaisia ihmisiä ja jokainen voi kehittyä. Leimaaminen kyseenalaisin perustein liian varhain on todella tuhoisaa.

      Lapset voivat kehittyä, muuttua, syttyä, yllättää. Ohittaa opettajan joka häntä on luokittelemassa.
      Tällaisella asenteella jossa jaetaan oppilaat näin selkeästi menetetään varmasti luovaa potentiaalia.
      Opettajan tehtävä on tarjota mahdollisuuksia, virikkeitä, ohjausta ja antaa siipiä omaan luovuuteen ja sen kehittymiseen KAIKENTASOISILLE OPPILAILLE JA ILMAN ENNAKKOLUULOJA.

    • matopeFL

      Korkolaskuista Maarit Korhonen ei tiennyt, että yläkoulussa tätä opetetaan yhden kurssin verran eli 38 tuntia. Tuosta keskustelusta puuttui kokonaan järki.

    • Isäpappa

      Tietokoneidenkin käytön oppii kotona, joten koulut voisi samantien noilla perusteilla lakkauttaa. Tai ehkä pari viikkoa pitäisi kaikkien käydä koulua ja siinä se.

    • UusiUljasKouluko

      Niin kaikki käytännön asiat oppii kotona. Mitä turhaa peruskoulutusta ja peruskoulua tarvitaankaan.
      Tulevat vanhemmat hoitaa kodin ja lapset ja kaikenlaisen elämässä pärjäämisen kodin antamin eväin . Jos ei niitä ole niin so what... Kysynee Maarit. Voi voi.. Syrjätykää vaan ja tehkää syrjätyviä lapsiakin. Voihan netistä googlata!!!

      Mutta pääasia että ei tarvitse oppia lukemaan paperille kirjoitettua tekstiä. Tietokoneesta löytyy kaikkea JÄNNÄÄ!!

      Perinteisellä sivistyksellä ja yleistiedoilla ja taidoilla ei olekkaan väliä. Peruskoulua ei kannata siihen tuhlata? Ehkäpä elämme tosiaan tulevaisuudessa vain virtuaalitodellisuudessa?

      • Hehhehehee

        Ja muutenkin jos peruskoulussa vain yksi kahdestakymmenestä oppii jotain, niin ihan turha tuhlata rahaa yhteiskunnan maksamaan koulutukseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

      Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      166
      2747
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

      Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      201
      1997
    3. Kerro kaivatustasi.

      1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      71
      1746
    4. Kysy jotain kaivatultasi

      Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1648
    5. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      45
      1514
    6. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1471
    7. Minkälaisesta seksistä

      haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      79
      1151
    8. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

      Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      81
      1060
    9. Tarkkanäköisyys

      Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      1019
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      193
      976
    Aihe