Ylen keskustelu peruskoulusta tänään radiossa

KaikkiOppiKoneestako

Joku peruskoulun uudistaja siellä kertoi, että tietotekniikka on ainoa tärkeä kehittämisen kohde.
Historian kirjoja ei tarvita koska ne on aina samanlaisia. Yleissivistystä ei sitten ilmeisesti edes ymmärtänyt sanana ja käsitteenä.

Käytännön elämässä tarvittavat asiat, kuten esim. rahankäyttöön liittyen, pitäisi opettaa kotona. Koulussa ei tarvitse sellaiseen puuttua hänen mukaansa.
Korkolaskut kyllä opetetaan kertoi hän (kun senkin taidon tärkeyttä ja puutteellisuutta otettiin esiin kysyjien toimesta) - siihen menee kuulemma päivä tai pari - muutama oppii, ja 20 ei.
Tähän ylimielinen puuskahdus: näinhän se aina on.
Siis ei minkäänlaista opetuksellista laiminlyöntiä nähnyt tapahtuvan jos muutama oppii ja 20 ei.
Avoimesti haastateltava halveksi suurinta osaa oppilaista ja vesitti koko peruskoulun tarkoituksen ja tehtävän...

Kaikki tärkeä tuntui olevan tietokoneissa ja tietokoneista. Yhtään ei huomannut ristiriitaa siinä, että ohjelmassa tuli esiin, että lapsille on erittäin vähän heille tehtyä ja räätälöityä luotettavaa tietosisältöä.

Haastateltava peruskoulun kehittäjä halveksi avoimesti peruskoulua.
Tasokurssit olivat hänen mielestään yksi tärkeä uudistus, jota vielä ei saa edes mainita sanana. Kolmeen luokkaan opettaja jakaa oppilaat. Huonot, keskinkertaiset ja hyvät. Kun ryhmään joudut ja pääset, opetus räätälöityy jatkossa sen mukaan.....

7

80

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OutoOli
    • uutta_peruskoulua

      Nuo tasokurssit pitäisi ehdottomasti palauttaa takaisin. Kaikki eivät ole samantasoisia, joten turha yrittää tehdä kaikista samantasoisia.
      Peruskoulu on tullut tiensä päähän, mutta se ei johdu opetuksen sisällöistä tms. Se johtuu kuntien byrokratiasta ja yleisestä kaikki on yhtä hyviä -hömpötyksestä. Osasitpa lukea tai et, laskea tai et jne., saat kuitenkin peruskoulun päästötodistuksen normaaliajassa. Onko se hyvä juttu?

    • MonipuolistaOpetusta

      Varmasti tarvitaan eri opetusta ja eri virikkeitä erilaisille oppijoille. KUitenkin ohjelmassa haastateltu henkilö jakoi oppilaat kolmeen ryhmään, joihon sitten olivat sidoksissa jaon jälkeen. Huonoinpaan pudonneetkaan eivät välttämättä ole tyhmiä. Jokainen normaaliällyinen oppii lukemaan ja kirjoittamaan ja paljon muuta jos saa oikeaa opetusta.

      Tällainen jako perustuu opettajan yksipuolisesti tekemään jaotteluun, jolla ei useinkaan ole riittävää todellisuuspohjaa edes. Erilaisista syistä, vaikkapa kehityksen eroista, perheongelmista, murrosiästä yms johtuen joskus voi olla vaikeaa eikä selviydy. Kuitenkin jos oppilas leimataan luuserisakkiin, syrjäytymisvaara on suuri. Ja opettajien motivaatio opetukseen myös olematon. "Nämähän ovat niitä jotka eivät opi"- tulee varmasti esiin...
      KUitenkin yhteiskunnassa tarvitaan erilaisia ihmisiä ja jokainen voi kehittyä. Leimaaminen kyseenalaisin perustein liian varhain on todella tuhoisaa.

      Lapset voivat kehittyä, muuttua, syttyä, yllättää. Ohittaa opettajan joka häntä on luokittelemassa.
      Tällaisella asenteella jossa jaetaan oppilaat näin selkeästi menetetään varmasti luovaa potentiaalia.
      Opettajan tehtävä on tarjota mahdollisuuksia, virikkeitä, ohjausta ja antaa siipiä omaan luovuuteen ja sen kehittymiseen KAIKENTASOISILLE OPPILAILLE JA ILMAN ENNAKKOLUULOJA.

    • matopeFL

      Korkolaskuista Maarit Korhonen ei tiennyt, että yläkoulussa tätä opetetaan yhden kurssin verran eli 38 tuntia. Tuosta keskustelusta puuttui kokonaan järki.

    • Isäpappa

      Tietokoneidenkin käytön oppii kotona, joten koulut voisi samantien noilla perusteilla lakkauttaa. Tai ehkä pari viikkoa pitäisi kaikkien käydä koulua ja siinä se.

    • UusiUljasKouluko

      Niin kaikki käytännön asiat oppii kotona. Mitä turhaa peruskoulutusta ja peruskoulua tarvitaankaan.
      Tulevat vanhemmat hoitaa kodin ja lapset ja kaikenlaisen elämässä pärjäämisen kodin antamin eväin . Jos ei niitä ole niin so what... Kysynee Maarit. Voi voi.. Syrjätykää vaan ja tehkää syrjätyviä lapsiakin. Voihan netistä googlata!!!

      Mutta pääasia että ei tarvitse oppia lukemaan paperille kirjoitettua tekstiä. Tietokoneesta löytyy kaikkea JÄNNÄÄ!!

      Perinteisellä sivistyksellä ja yleistiedoilla ja taidoilla ei olekkaan väliä. Peruskoulua ei kannata siihen tuhlata? Ehkäpä elämme tosiaan tulevaisuudessa vain virtuaalitodellisuudessa?

      • Hehhehehee

        Ja muutenkin jos peruskoulussa vain yksi kahdestakymmenestä oppii jotain, niin ihan turha tuhlata rahaa yhteiskunnan maksamaan koulutukseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      42
      2602
    2. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

      Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      327
      2279
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      32
      2022
    4. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      24
      1645
    5. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      47
      1636
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1529
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      44
      1396
    8. Sokea "ystävälle"

      Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1379
    9. En ymmärrä käytöstäsi

      Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      139
      1335
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      36
      1126
    Aihe