Kyllä körttiläisellä uskollakin pelastuu, näin oli eräs rauhansanalainen pappi sanonut eräälle körttiläiselle. Ja tottahan se on. Herännäisyydessä on paljon hyvää, nöyrää ja ikävöivää uskoa jossa ihmisen ja Jumalan välille ei aseteta mitään.
körttiläinen usko pelastaa
53
1194
Vastaukset
- dwevftgbh
"" körttiläinen usko pelastaa ""
Eihän sitä ole kukaan edes epäillyt. Usko Herraan Jeesukseen Kristukseen pelastaa, koska Raamattu näin lupaa. Uskotko sen?- Anonyymi
Älä vaan usko körttejä vain usko Poikaan Jeesukseen pelastaa.
- rauhansanalainen
Kasteessa saatu pelastuksen lahjapaketti pelastaa.
- voitätähullutta
mitään sellaista pakettia ei ole olemassakaan, eikä tule!
mistä teitä pöknästejä oikein sikiää jotka ette tiedä asiasta pennin vertaa! Se on ainoa ongelma körteissä, valelu ei ole kasta, vaan uskon ymmärtäminen Jeesukseen pelastaa ja se kaste on KASTAMINEN JEEUKSEEN KRISTUKSEEN, eikä seurakuntaan, veroluetteloon.
- Anonyymi
Pelastaa lahjan antoi Jeesus itse.
- Anonyymi
pinnasänky kirjoitti:
Se on ainoa ongelma körteissä, valelu ei ole kasta, vaan uskon ymmärtäminen Jeesukseen pelastaa ja se kaste on KASTAMINEN JEEUKSEEN KRISTUKSEEN, eikä seurakuntaan, veroluetteloon.
Minkä takia sun pitäisi mitään ymmärtää kun sulla on peite etkä usko vaikka sua yritettäisiin tuhat kertaa Jordaniassa.
Anonyymi kirjoitti:
Minkä takia sun pitäisi mitään ymmärtää kun sulla on peite etkä usko vaikka sua yritettäisiin tuhat kertaa Jordaniassa.
Ymmärrys on jo ennen kastetta, vai epäiletkö kompetenssiani?
Jos epäilet, kerro mistä en ymmärrä, joka on Raamattuun istutettu.
Messiaanisuus on ihmisen itsensä valinta, jossa Jeesus tunnustetaan kaikkivaltiaaksi Taivaassa ja Maan päällä (Matt 2817>) ja kaste on Hengen asia, jossa Hän liittää tunnustavan Jeesus puun runkoon; Joh. 15: 1-10Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, voitte pyytää mitä ikinä haluatte, ja te saatte sen. Siinä minun Isäni kirkkaus tulee julki, että te tuotatte runsaasti hedelmää ja niin osoitatte olevanne opetuslapsiani. Niin kuin Isä on rakastanut minua, niin olen minä rakastanut teitä. Pysykää minun rakkaudessani. Jos noudatatte käskyjäni, te pysytte minun rakkaudessani, niin kuin minä olen noudattanut Isäni käskyjä ja pysyn hänen rakkaudessaan.”
Silloin uudestisyntyy, ja peite vedetään pois ja saa myös Pyhän Hengen armolahjoja, kileillä puhumiset, totuuden ja parantamisen armolahjan.
Vettä ei tarvitse olla Jordanissa, josta eunukki; Ap. t. 8:36 Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?"
Oletko hieman katkera
- uskonnot
Kun raha kirstuun kilahtaa. niin sielukin taivaseen vilahtaa. Rahalla on taivallinen valta
- etsivä-xx
Körttiläisyydessä on se palastuksen kannalta ongelmallinen kohta että ei uskota Sytien anteeksiantamus pitää lujasti uskoa eikä ollenkaan epäillä, näin luterilaisuudessa opettaa Luther. Körttiläisen epäilyille ei okeassa pelastavassa uskossa ole sijaa.
Vaikka vähäkatekismuksen teksti on ripin kohdalta on siinä luterilainen vanhurskauttamisoppi ytimekkäästi uskonvanhurskauden kuvauksena laajemminkin.
Mitä rippi tarkoittaa? Vastaus:
Rippi sisältää kaksi osaa: ensiksi tunnustetaan synnit, ja toiseksi otetaan ripittäjältä vastaan synninpäästö eli anteeksianto, ikään kuin sen lausuisi Jumala itse. Sitä ei saa lainkaan epäillä, vaan on uskottava lujasti, että synnit siten on annettu anteeksi taivaassa, Jumalan edessä.
Sensijaan körtti ei usko armoon:
Ihmisen tulee tyytyä olemaan syntisenä ja kelvottomana Jumalan edessä . Ihmisen tulee rauhassa odottaa ja ikävöidä Jumalan armoa. Ihmisen ei tule yrittää itse uskoa, iloita ja riemuita pelastuksesta. Tällainen johtaisi vain teeskentelyyn ja tekopyhyyteen, jolloin ihminen yrittää näyttää muille olevansa parempi kuin onkaan.
Puhdasoppisuudenajan opin armonjärjestyksestä Paavo Ruotsalainen eli Ukko Paavo, niinkuin häntä myöhemmin kutsuttiin, hylkäsi ja näki kristityn koko elämän parannuksena ja uudestisyntymisenä. Kristus on Sanan Herra, joka jakaa armoaan oman aikataulunsa ja mittansa mukaan. Ihmisen rooli on ikävöidä ja odottaa. Tämä korostus sai aiheen siitä, että herätykseen tulleet olivat suloisia armon kokemuksia saatuaan alkaneet vaatia niitä Jumalalta jatkuvasti, voidakseen nautiskella ja hekumoida niillä.
Aika iso ero on tässä siihen että vanhoillislestadiolaisuus julistaa iloa ja rauhaa. Niin tekee Raamattukin mutta körttiläisyys ei Raamatun mukaan toimi. Armo on meillä tässä ja nyt ei vasta kuollessa, toki uskon pitää sinne asti kantaa.
Kirje roomalaisille 14
16. Älkää siis antako sen hyvän, mikä teillä on, joutua herjattavaksi;
17. sillä ei Jumalan valtakunta ole syömistä ja juomista, vaan vanhurskautta ja rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä.
Sitäpaitsi nykykörttiläisyys on kirkon liberaaliliike, kaikki käy. Nykykörttiläisyydessä ei armoa ikävöidä eikä synnintuntoa kaivata vaan ollaan nykykirkon kaikissa opillisissa uudistuksissa innolla mukana.
Tällaisena körriläisyys näyttäytyy tänä päivänä. Saarnapuheiden sisällön ja niiden välissä laulettujen körttivirsien maailma ei kohtaa kuulijaa. Niillä ei ole yhteistä uskon sisältöä. Minulle on jäänyt kokonaan auki se miksi niitä virsiä lauletaan kun uskon opetuksessa puheissa ei samoista asioista puhuta. Onko kysessä vain kulttuuri ja kulttuurihistoriallinen seremonia?
Ainakin tähän asti on minusta vanhoillislestadiolaisissa seuroissa puheet ja virret "samasta puusta".- Anonyymi
Onhan helvettikin heränneitä täynnä!!!!!!!!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rikas mies ja Lasarus .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi jumal auta että on saanut nauraa helvetti on täynnä heränneitä ....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi jumal auta että on saanut nauraa helvetti on täynnä heränneitä ....
Paras kommentti koko maailmassa !!!
- rauhansanalainen
rauhansanalaisilla ja körttiläisillä on hyvät suhteet. Körttiläisiä puhujia on vieraillut Pahkalan seuratuvalla ja Himangalla sekä Kalajoella.
- etsivä-xx
Niin kun nykyinen liberaali kirkko on nimeomaan körttiläisyyden tuote. Kaikki käy. On suuri ristiriita vanhojen körttivirsien ja sen välillä mitä seurapuheissa sanotaan ja vielä suurempi ero on Paavo Ruotsalaisen ja nykykirkon liberaalin körttiläisyyden välillä. Tämä ristiriita on yksi syy miksi minusta ei tullut körttiä. Rauhan sana taitaakin olla liukumassakörttiläisyyteen? Ruotsinkileiset saarnaajat vielä tunnistaa lestadiolaisiksi. Ainakin minun on vaikea ertottaa kumman ryhmän puhujasta on kyse jos pitäsi arvioda puheen sisllöstä, toki siitä tietää että ruotsikielisä vanhoillislestadiolaisia (siis suomenrutsalaisia) ei tietääksieni ole.
- rauhansanalainen
Rovasti Heikki Peltola piti hyvän puheen Bosundin helluntaiseuroissa tänään. Hän kehoitti puheessaan lukemaan Paavo Ruotsalaisen kirjoja.Pyhässä Kasteessa ihminen uudestisyntyy Jumalan lapseksi. Kristuksen kirkko on maailmanlaajuinen, ihminen ei voi piirtää Kristuksen kirkon rajoja.
- Pikkuesikoinen2
Se on taikauskoa väittää että lapsi uudestisyntyy kasteessa. Tällä opetuksella ei ole minkäänlaista raamatulista pohjaa, eikä sillä ole juuri kannatusta pikkuesikoisuudessa. Heikki Peltola puhui myös paljon Lestadiuksen kirjoituksista.
- rauhansanalainen
Pikkuesikoinen2 kirjoitti:
Se on taikauskoa väittää että lapsi uudestisyntyy kasteessa. Tällä opetuksella ei ole minkäänlaista raamatulista pohjaa, eikä sillä ole juuri kannatusta pikkuesikoisuudessa. Heikki Peltola puhui myös paljon Lestadiuksen kirjoituksista.
Rauhan Sana hyväksyy sen ja LFF:n yhdistyksistä Närvilässä opetetaan että kasteessa ihminen uudestisyntyy.
- Pikkuesikoinen2
rauhansanalainen kirjoitti:
Rauhan Sana hyväksyy sen ja LFF:n yhdistyksistä Närvilässä opetetaan että kasteessa ihminen uudestisyntyy.
Närvilä on aina ollut erilainen. Pikkuesikuudessa yleensä pideytytään perinteiseen lestadiolaiseen käsitykseen.
rauhansanalainen kirjoitti:
Niin tekee, mutta VAIN oikeassa upotuskasteessa, minkä Jeesuksin otti.
- Anonyymi
Helluntai en myy rahasta ruotsalaisenkin piraattikopoita siitä.
- paavo.ruotsalainen
No totta helevetissä pelastuupi!
- omituisiaetsijöitä
Ei ole pallolla vielä ainuttkaan joka olisi pelastunut minkäänlaisessa kasteessa.
siitä voi rauhankin sanalainen ponnistaa taivasta kohden!
semmoset papit jotka semmosta roskaa julistaa olisi hyvä laittaa eläkkeelle heti kun virkaan astuu, pääsee vähemmillä raipoilla itse ja muut.
äxxäsää etsivältä pitää kysyä milloin alat jotain löytääkkin sellaista joka on käden ulottuvilla jokaista tosiEtsivää varten??- Anonyymi
Esittely sitten ympärileikattua pippeliä Jumalalle ja vuohipukki uhreja....
- Anonyymi
pinnasänky kirjoitti:
Huomio se, ettei vielä ole Jeesuksen antamaa viimeistä tuomiotakaan annettu.
Kyllä se tuomio oli jo ristillä. Ja sitä ennen Jeesus etsi kadotettuja.
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se tuomio oli jo ristillä. Ja sitä ennen Jeesus etsi kadotettuja.
Olisiko Raamatun kohta esittää?
- eihajuakaanRaamatunopis
Krttiläisyys on suurta hölmöyttä ja jumalan Sanan pilkkaamista tänä aikana!
Arkkiin saa varovasti katsahtaa mutta voi sitä joka sisään menee!!
siinä on heidän oppinsa kiteytettynä.- vaihtuvuus
Niin että mistä ihmeestä pitäis pelastua? Kun ihminen kuolee, niin maatuu ja kaikki on onnellisesti loppu, aika on täyttynyt ja uudet tulokkaat elävät aikansa. Hyvän tähden, mistä ihmeestä pitäis "pelastua" körttiläisittäin, lestadiolaisittain, islamilaisittain, hindulaisittain tms. Meidän aikamme on tässä, ja loppu on legendaa ja uskomista miten on opetettu. En käsitä, vilpittömästi en käsitä.
- jospaheräisitkinvielä
vaihtuvuus kirjoitti:
Niin että mistä ihmeestä pitäis pelastua? Kun ihminen kuolee, niin maatuu ja kaikki on onnellisesti loppu, aika on täyttynyt ja uudet tulokkaat elävät aikansa. Hyvän tähden, mistä ihmeestä pitäis "pelastua" körttiläisittäin, lestadiolaisittain, islamilaisittain, hindulaisittain tms. Meidän aikamme on tässä, ja loppu on legendaa ja uskomista miten on opetettu. En käsitä, vilpittömästi en käsitä.
noo joo paljoa et sitten käsitä näköjään, mutta kun ihmisille on syötetty se että isäsi oli keltanen klöntti avaruudessa josta pikkuhiljaa kehityit ja pääsi autokouluunkin, niin lopputulema on sitten tämä jost ayltä luimme!
- aamutuimaan
jospaheräisitkinvielä kirjoitti:
noo joo paljoa et sitten käsitä näköjään, mutta kun ihmisille on syötetty se että isäsi oli keltanen klöntti avaruudessa josta pikkuhiljaa kehityit ja pääsi autokouluunkin, niin lopputulema on sitten tämä jost ayltä luimme!
No tuota tekstiä on aika vaikea ymmärtää. Onkohan vielä krapula tai vastaava?Teksti ei oikein aukea.
- laumasielu
Tämä lahkojen välinen kinastelu on perua lasten hiekkalaatikkoleikeistä. Minä olen parempi kuin sinä, jos et usko, niin heitän sun silmiis hiekkaa ja jos et usko, niin lisää tulee, koska minä olen tämän hiekkalaatikon kunkku. Ja jos et usko niin lyön sua turpaan ja mun äitikin sanoo, että sinä oot tyhmä, koska oot tollanen. Samoilla mennään näissä uskonkiistoissa, aivan samoilla. Körtti tai nörtti, lessu tai hessu. Lahkot yrittävät saada orjia ja alamaisia itselleen, siis pitäis pyllistää ja olla hassun näköistä laumaa.
- ccdfvgthj
""körttiläinen usko pelastaa""
Tätä olen saarnannut vanhoillisille! - onkoainaselätvastakkain
" ...jossa ihmisen ja Jumalan välille ei aseteta mitään...!!
no mikä siinä sitten mahtaa jarruttaa kun körtissä ei ilmene mitään niistä jotka Apsotolien opetuksessa on terveen Kristillisyyden kirkkaat merkit!?
miksi körtti ei koskaan kohtaa Jeesusta, jos mitään ei ole välillä kertokaapa se! - Tosiasiaontosiasia
Kyllä körtin ja Jumalan välimies on Kristus.
- tunnenkörtit
Körttiläinen voi pelastua körttiläisyydestään huolimatta, tunnustamalla syntinsä ja uskomalla evankeliumiin mutta tässä on vain se vika että körttiläisten epäilyliikkeessä ei tuota uskoa juurikaan saarnata. Jos saarnataankin, se on maailmallisilla opeilla sekoitettu.
Eli vaikeaa on körttiläisenä uskossa olla tai uskoon päästä. Jos körttien epäilyliikkeeseen kuuluvana alat tunnustaa uskoa Kristukseen, joudut henkisesti vainottavaksi, hengellisen v'kivallan kohteeksi sillä eivät he suvaitse että tullaan uskoon eikä varsinkaan parannusta olisi soveliasta tehdä. Näin opettaa liikkeen nykyjohto.
Tunnen körtit pitkältä ajalta.Eikö usko Jeesukseen sitten pelastakaan?
Joh 14;1 "Älköön teidän sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa minuun.
2 Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa?
3 Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen.
6 Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.
Ainostaan Jeesuksen seuraajat saavat pelastuksen ja asuvat Uudessa Jerusalemissa, Karitsan Häissä.
- UskoPelastaa
Oli mikä liike tahansa, niin usko Jeesukseen pelastaa ihmisen.
Eri ryhmittymät sitten ovat enemmän tai vähemmän Jumalan tahdon tiellä, Jumalan suunnitelmissa. - närvilänuskovainen
mieskuoro Gamlakarleby Manskör lauloi adventtina närvilässä
- Anonyymi
kokkolan rauhan sanan seuroissa puhuvat miespapit jotka ovat körttejä ja naispapit jotka ovat körttejä hyväksyvät homouden ja kokkola priden
- Anonyymi
hyväksytäänkö skutnäsissä körttiläinen usko
Totta. Heillä on Jeesus kaikkivaltias Herra ja tunnustavat uskonsa kohteen.
- Anonyymi
Helvettihän on heränneitä täynnä. Rikasmies ei kyllä kehunut olosuhteita.
Hänellä heräsi huoli veljistään. - Anonyymi
Ihanasti sanottu!
- Anonyymi
kalajoella veli ainali joka on kanttori soittaa rauhan sanan,körttiläisten, uusheräyksen ja kaikkien herätysliikkeiden tilaisuuksissa. Pahkalan seuratuvalla on puhunut moni körttiläinen pappi
- Anonyymi
tänä viikonloppuna pahkalan kesäseurat radiointi radio rauhan sanan kautta messu su klo 10 sen toimittaa evankelisiin kuuluva pappi Jarkko Kuusisto
- Anonyymi
Kommentoi aloitusta
"ikävöivää uskoa jossa ihmisen ja Jumalan välille ei aseteta mitään."
Raamatusta;
1. Timoteuskirje 2:5 FB38
Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus - Anonyymi
Totuus on ettei ihmiset pelasta ketään vaan tarkoitus on kertoa Jeesuksesta joka pelastaa ei kirjaimen vanhassa vaan hengen uudessa siis vapaudessa. On ilosanoma synnit on jo sovitettu ei pelkoa enää.
- Anonyymi
Kadotetut vetää ylistyslauluja 🤪🤪🤪🤪🎃🎃
- Anonyymi
vesa pöyhtärillä oli hyvät suhteet körttipappeihin kun hän oli töissä oulussa
- Anonyymi
körtit on päässeet mahdollisimman kauaksi raamatun opista, heillä voi olla siinä jonkinlainen ennätys.
kilometrin päästä heillä on lupa kiikarilla katsoa arkkia, lähemmäksi ei saa mennä!
siinä on körttien usko tiivistettynä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2292075Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101788Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse591324Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801185Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171028Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89974TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15960- 46945
- 70822
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42814