Räjähtävän pään syndrooma

Suuripamaus

Oletko kuullut koskaan pääsi sisältä kovaa pamausta juuri kun olet ollut nukahtamaisillasi? Sitä sanotaan räjähtävän pään syndroomaksi. Se on kuulemma hyvin harvinainen ilmiö. Itse koin sellaisen pari kertaa jo lapsena, ja nyt aikuisenakin muutaman kerran.
Ihmettelin aina lapsena että mikä ihme se voi olla. Pelkäsin että jospa päässäni on ratkennut jokin suoni ja se päästää tuollaisen äänen. Sitten mietin että jos se on jokin atavistinen ilmiö ja muisto maailmankaikkeuden alkuräjähdyksestä;D Kaikkea sitä lapsen päässä mietti, mutta nyt vasta olen lukenut siitä. Luulin ettei kukaan muu ole kokenut sellaista.

http://www.iltalehti.fi/terveys/2015041019461608_tr.shtml

20

3029

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onneksi on vain lihakset nytkähtäneet rennoiksi. Paukaus kuulostaa kuukoluiden problematiikalta. Olisiko vaikun naksuntaa korvissa tai kitapurjeen läpsähdys ennen kuorsausta.

• ent.siivoojaparka

Pamahdus on vielä kuulematta päässään. Kaikenlaista muuta saa kyllä kuulla, kun yksin puhuu.

• pysytään.sängyssä

En ole kokenut mitään räjähtävää päässäni, mutta joskus kun olen nukahtamaisillani tulee tunne kuin tipahtaisin jostakin. Tunne tulee juuri unen ja valveillaolon rajalla.

• Anonyymi

Samoin minä ihan kun putoais jostain juuri nukahtamisen hetkellä . Mutta en ole minäkään tuosta räjähtävästi jutusta kuullut. Niin se vaa; on että vaikka olisi miten vanha niin aina saa oppia jotain uutta .
        Usin näitä oireita esiintyy enemmän lapsena , mutta saattaa olla joskus myös aikuisenakin .äihminen on vaan kumma kapistus kaikkine oikereinee mitä kehossa saattaa olla

• 1eero

Mulla ainaki välähtää usein sanoisiko älynväläys juu näin sen pitääkin olla.

• pokss

Miulla on ollut samantapaisia kokemuksia muutaman kerran. Nukahtamisvaiheessa yllättäen kova napsahdus tai POKS. Mielestäni se on aivojen tuottama kuuloaistimus, mutta ei kuitenkaan kuuloelimistöstä lähtöisin. Siis jonkinlainen synapsipurkaus jossain aivojen kuulohavaintoha tulkitsevassa osassa.

• Anonyymi

Olen nyt 15-vuotias, mutta koin tuon saman unihäiriön muutaman kerran 11 tai 12 vuotiaana. Aluksi luulin, että jompikumpi vanhemmistani oli pudottanut jotain yöllä, joten kysyin heiltä, mutta he eivät olleet liikkuneet koko yön aikana mihinkään. Tajusin sen jälkeen, että se räjähdysmäinen ääni oli tullut päästäni, joten googlasin heti, että mistä on kyse.

• Anonyymi

Okei olen tässä muutaman kerran ehkä 3kk ajan saanut oudon ”kohtauksen” yleensä uneen mennessä. Miten sen selittäisi näen mustaa eli en käytännössä mitään yhtäkkiä mun pään ja sydämmen kohdalta alkaa jotenki puristamaan/painamaan outoa tässä myös on se että unen tai mikä onkaan aikana tajuan mistä se outo tunne otta esim päästä mutta nyt ku sen kerron en edes ole ihan varma. Mutta tänään nukahdin ja näin mustaa yhtäkkiä aika nopeasti kiihtyvä ulina valtaa mun pään sellainen todella korkea. ei vingunta vaan ulina sellainen ns ”vouvouvouvou” ja on aivan saatanan kova.. ja nämä kohatukset tapahtuu selälteen ja jotenni siinä unessa tiedännsen olevan unta ja koitan herätä siitä, se ei aina ekalla onnistu ja se ääni ei vaan lopu... No hei kerran tuli puenempi ulina ja tajusin..ei perkele taas se iskee.. se rauhottu ja tuli vitusti kovempana takaisin kunnes huusin jotai et nyt jumalauta ja säpsähin hereille ja kämppä oli hiljanen.. mut mun huuto kyllä kaiku pitkinkämppää ja noh sen jälkee äitin huuto mutta tosiaan onko kellään ollut saman kaltaista kokemusta ahdistaa tässä eniten että onko tuo oikeasti vain mun unta vai joku vakavempi asia mitä oikeasti päässä kuulen. En kuule sitä päivisin en ikinä. Mutta onko tuo sitten vain kuvitelmaa jos on miksi se tulee noin usein ja AINA joka kerta PÄIVÄUNILLANI ei ikinä yö unilla onko kellään selitystä tai apua asiaan tai ehkä saman kaltaisia kokemuksia. Asiasta olisi kiva kuulla😀Ahistaahan tämä paljon va vielä muistakaa tämä tapahtuu selällään ja aina päiväunilla

• Anonyymi

Peräpäästä kuuluu kylläkin välillä pamauksia mutta ei koskaan pääkopan sisältä.

• Anonyymi

jooo heh heh
        sama täällä
        välillä peräpää paukkuu kuin konekivääri,

yläpäässä ei vielä kuulu eikä näy näkyjä,
        ei pauku ei jyrise eikä salamoi vielä mikään,
        hiljaista on,

• Anonyymi

Minulla tuo oire on toisinaan. On vaikeaa tietää kuuluiko pamaus ulkoa vai pään sisällä.

• Anonyymi

Koin tuon eilen. Todella kova ääni. Laukausta muistuttava, yksi kerta klo 0000 tasan. En tiedä mitä tänä yönä kuuluu.

• Anonyymi

Eipä ole ääniä kuulunut mutta usein tulee juuri ennen nukahtamista tunne kuin putoaisin jostakin. Tuo tunne on ajoittain ilmennyt jo vuosikymmeniä.

• Anonyymi

Ei rikollisia ehdokkaaksi mihinkään vaaleihin !

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ts-perussuomalaisten-kuntavaaliehdokas-salasi-rikostaustansa-tuomio-oman-vauvansa-torkeasta-pahoinpitelysta/8165752#gs.n9f6j3

• Mulle tuli ensimmäistä kertaa nukahtaessa räjähtävä ääni pään sisällä juuri nukahtamisen jälkeen vuonna 2022 ja siitä yöstä eteenpäin se tuli joka yö vaikka välillä ääni vaihteli . Pahimmillaan heräsin kahdeksan kertaa putkeen heti nukahtamisvaiheessa kovaan ääneen ja lopulta päädyin pahaan univajeeseen kun en saanut unta sen takia. Välillä se oli räjähdys, välillä kellomainen ääni välillä sähkömäinen ääni. Sitten menin kuvailemaan sitä unilääkärille Aavassa, joka ei ollut koskaan kuullut siitä ja sen jälkeen neurologille joka ei myöskään ollut koskaan kuullut siitä. Eli kumpikaan ei pystynyt auttamaan mua. Sitten päätin vielä kokeilla Helsingin Pitäjänmäen uniklinikalla olevaa Gabriele Svediä joka on sekä neurologi että unilääkäri ja hän oli kuullut siitä ja osasi auttaa. Hän määräsi mulle ensin Triptyliä joka toimi erittäin lievästi, joten piti vaihtaa, sitten Doxepiniä, joka toimi yhtä huonosti ja lopulta määräsi Duloxetinea joka lopulta toimi erittäin hyvin ja parannuin räjähtävän pään syndroomasta. Aloitin Duloxetinen 20 milligrammalla, joka selvästi auttoi vähän , sitten siirryin 30 milligrammaan, joka auttoi vielä vähän enemmän mutta ei vienyt vaivaa täysin pois ja lopulta siirryin 60:een milligrammaan joka auttoi valtavasti ja olin sillä annostuksella noin kuusi kuukautta , jonka jälkeen oireita ei ollut enää ollenkaan ja olin vapaa räjähtävän pään syndroomasta. Nyt voin taas nukkua . Jos etsitte ratkaisua tästä inhottavasta vaivasta paranemiseen tekisin niin kuin mulle auttoi, mulla nimittäin ei koskaan helpottanut ilman lääkitystä. Toivon että tämä auttaa.

• Anonyymi

Kiitos paljon kun kirjoitit tämän. Juuri samat oireet. Oli henkilökohtaisesti paljon apua. Duloxetine nyt kokeilussa ja näyttäisi auttavan, toki joudun nostamaan myös tuohon 60mg.

• Anonyymi

Minulla kaksi kertaa elämässäni. Aamuyöstä kumpikin. Ihan kuin äkillinen kova ovikellon rämpäytys. Outo kokemus. Ehkä liittyy tiedostomattomasn stressiin tms.

• Anonyymi

Pää eikä mikään muukaan paikka ole räjähtänyt, mutta eilen tuikattiin laseria silmiin sitä rataa, että nyt 'ötökät' vilisee ilmassa ja kävelee pitkin pöytätasoja. Heh.

• Anonyymi

Hei vaan räjähdysherkille päille!
      Kevennykseksi ensin tekniikkaa ja anatomiaa..
      Jos päässä paukkuu niin sytytys on aikaisekka ja myöhäisellä silloin kun peäpäässä paukkuu😂
      Vakavasta aiheesta sain päivän naurut kun lueskelin ketjua.
      Aivan vastaavanlaisia kokemuksia ei ole,mutta jotain siihen suuntaan,kuten esimerkiksi ovikellon äänen on aivot tuottaneet nukahtaessa.
      Myös joskus on kuulunut jonkilainen kopsahdus,mutta ei kovaa pamausta.
      Muutamia kokemuksia on siitä että meinaa nukahtaa paikkaan mihin ei saisi.
      Ajoneuvon ratissa,lähes nukahtaminen on tapahtunut ja kun siitä havahuin niin taustamelu oli ainakin 100 kertainen,ikään kuin räjähdys ja siitä tuli mieleen että yöllä pienikin ääni korostuu helposti.
      Kuuluuhan illalla nukkumaan mennessä ääniä,joita ei päivällä edes huomaa..
      Tässä iässä kyllä pään sisältä kuuluu vaikka mitä ja onneksi toiset eivät kuule kaikkea mitä aivot tuottaa.Tinnityskin on ollut ystäväni jo yli kymmenen vuotta ja siihe on ollut pakko tottua kun siitä ei irti pääse,vaikka kaiken olen kokeillut.
      Alkoholi on ainoa hermomyrkky,joka vaimentaa äänet ja tinnityksen mun päässä.
      Lääkäri sanoi että käytä sitten viinaa jos lääkkeet ei tehoa.Ei taideta katsoa hyvällä jos töissä tissuttelee,sanoin.
      Tuttavani on aika iäkäs mies 92 v ja lähes kuuro.Juuri ja juuri kovaa puhumalla hän kuulee puheeni ja silti hän kuulee ääniä.Joskus ihmisten puhetta toisesta huoneesta ja kolahduksia siellä täällä.Siitä voi päätellä miten aivot sakkaa ja tuottaa harha aistimuksia.
      Jostain aivojen muistikortilta kai ne äänet pitää tulla,mutta ei tämä tinnitys..
      "Mitäkämies"

• Anonyymi

Tinnitus riesanani.- Päässäni soi ku hammaslääkärin pora :´-(

Gubbe 75

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      51
      2274
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      26
      1117
    3. Aavistatko että moni tietää

Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      83
      998
    4. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      914
    5. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      55
      912
    6. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      883
    7. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      127
      867
    8. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      783
    9. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      783
    10. Täällä istun ja mietin

Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      759
    Aihe