Tätä tositarinaa et halua lukea, mutta kerron kuitenkin.
Kävin jokin aika sitten ikimuistoisessa tutkimuksessa Helsingin Kätilöopiston sairaalassa. Kyseessä oli kolposkopia, jossa olin papa-löydösten vuoksi käynyt vuosien kuluessa useasti. Tällä kertaa oli eri lääkäri kuin aiemmin, mutta en osannut pelätä tutkimusta, koska normaalisti kolposkopiat ovat sujuneet kivutta ja nopeasti. Nyt tutkimus osoittautui kuitenkin hirvittävän kivuliaaksi. Niin kivuliaaksi, että vaikersin ja itkin koko tutkimuksen ajan. Kipu ei ollut mikään hetkellinen koepalanotto-nipistys, vaan se jatkui pitkäääään...
Yritin kertoa gynekologille, että ”sattuu pahasti”, mutta vastaukseksi sain jalkojeni välistä kiukkuisen MITÄÄH-tiuskaisun. Heti kun lääkäri oli vetänyt spekulansa ulos haavoilla olevasta emättimestäni (siltä se tuntui!), nousin ja lähdin sairaalasta paniikinomaisissa tunnelmissa ja tiesin, etten koskaan uskaltaisi enää astua tuohon paikkaan jalallanikaan...
Kovat kivut jatkuivat tutkimuksen jälkeenkin, minkä johdosta soitin seuraavana aamuna Kätilöopistolle. Puhelimeen vastannut hoitaja vakuutteli, että ”kirvely” kuuluu usein asiaan ja se ”menisi varmasti ohi”. Odottelin seuraavaan päivään asti ja toivoin kipujen lievittyvän. Kivut vain jatkuivat, ja muistan ajatelleeni, ettei tämä voi olla totta! Tajusin, että jotain on pielessä, ja päätin mennä käymään yksityisellä gynekologilla. Tämä gynekologi kertoi kipeää alapäätäni tarkastellessaan, että minulla oli emättimen seinämissä laajoja syöpymisvaurioita ja muitakin ruhjeita.
Palovammoja muistuttavien syöpymien vuoksi tämä yksityinen gynekologi ihmetteli, mitä sisääni oli oikein Kätilöopistolla laitettu. Hän aprikoi, olisivatko kolposkopiassa normaalisti käytetyt liuokset (etikkaliuos, jodi) olleet laimentamattomia, ja laittoi tästä kyselyn Kätilöopistolle (myöhemmin kuulin, että asia oli tutkittu ja liuokset olivat olleet normaaleja eikä muilla saman päivän potilailla ollut ollut mitään ongelmia). Yksityinen gynekologi määräsi minulle palovammavoidetta ja puudutusgeeliä kipujen lievittämiseksi.
Olen tehnyt kyseisestä kätilöopiston gynekologista asiaankuuluvasti valituksen aluehallintovirastoon (Valviraanhan valitetaan nykyään vain kuolemaan johtaneista hoitovirheistä). Lisäksi tein potilasvahinkoilmoituksen potilasvakuutuskeskukseen. Ensin mainitusta virastosta tuli käsittelyn jälkeen vastaus, että kolposkopian suorittaneen lääkärin toiminnassa ”ei ole mitään moitittavaa” (päätöksestä ei voinut edes valittaa!). Potilasvakuutuskeskuskaan ei hyväksynyt vammojani potilasvahingoksi, eikä minulla näin ollen ole mahdollisuutta saada esim. yksityisen puolen gynekologimaksuja ja lääkekustannuksia korvatuiksi.
Olen todella pettynyt tilanteeseen. Molemmat virastot perustavat päätöksensä tapauksen arvioineen asiantuntijalääkärin lausuntoon, joka puolestaan nojaa päätöksensä vammat aiheuttaneen gynekologin potilaskertomusmerkintöihin. Kolposkopian tehneen gynekologin merkintöjen mukaan kyseinen tutkimus olisi sujunut yksityiskohtiaan myöten normaalin kolposkopian tavoin. Myöhemmin pyydetyssä selvityksessä samainen gynekologi edelleen väitti, että tutkimus oli sujunut kaikilta osin normaalisti. Hän väitti myös, ettei potilas ollut valittanut tutkimuksen aikana kipua. Tuo jälkimmäinen väite tuntuu minusta erityisen pahalta, kun muistan, miten tutkimuksen aikana itkin ja valitin.
Jostain syystä asiantuntijalääkäri oli lausunnossaan jättänyt yksityisen gynekologin vammojani koskevan lausunnon huomiotta, mutta minkäs teet: asiantuntijalääkärin lausuntoa ei maallikko voi mitenkään kritisoida, eivätkä muut lääkäritkään maan tavan vuoksi niin uskalla tehdä. Suomalaiselle lääkärille on jo lääkiksessä taottu kalloon se, miten tärkeää KOLLEGIAALISUUS on.
Kovin suuri yllätys ei ollut, että sosiaalisesta mediasta löytyy muitakin ikäviä kokemuksia samasta gynekologista. Jos joku on kokenut jotakin samankaltaista, ilmoitelkaa itsestänne. [email protected]
Kauhujen gynekologi - kohtalotovereita etsitään
35
6107
Vastaukset
- Isosiili
Gynekologilla pikku pullo viemärinavaajaa povitaskussa? :(
- Mappizyx
Jenkeissä oli tällainen tapaus, että gynekologi erehtyi pulloista, ja laittoi naispotilaan emättimeen jotain syövyttävää siivouskemikaalia. Seurauksena oli mediakohu ja tietenkin amerikkalaiseen tapaan isot kärsimyskorvaukset potilaalle. Mutta se oli jenkeissä se, Suomessa on tietysti toisin.
- C.u.Rio.sity
Katsoin että myös Kiinassa on raportoitu yksi tällainen tapaus
- polilla
Erittäin ikävä potilaalle eli ap. Olisiko mahdolista että olet herkistynyt ko aineille?Tai-oliko instrumentit kuumia autoklaavista tulleita?
Mikään allerginen reaktio ei varmasti saa emättimen limakalvoa kuoriutumaan pois, kuten paikoitellen oli tapahtunut. Eikä metallinen spekulakaan ollut kuuma, koska muistan sen, kun spekula laitettiin sisään, eikä sisään laitettaessa sattunut, vaan pian sen jälkeen. Jos pakko olisi jotain ehdottaa, niin kodin putkimiestä.. :(
- PikkusiiliH
Ei ap: n kuvaamaa voi mitenkään tapahtua normaalissa kolposkopiassa. Kyllä siinä on gynekologilla nyt mopo niinsanotusti keulinut. Outo tapaus.
- totuus.voittakoon
Kauheaa... :( Toivottavasti totuus voittaa tässä asiassa, mikä se sitten onkin. Kuulostaa kyllä epämääräiseltä asiasi käsittely, vaikkakaan en ole siitä yllättynyt. Olen monesti kuullut tapauksista, joissa lääkäreiden kollegiaalisuus estää puolueettoman ja avoimen potilasvahingon käsittelyn.
Tästä tapauksesta on keskusteltu paljon eräällä toisella palstalla. Googleta "Tapahtui Kätilöopistolla" niin löytyy.
Tuo kollegiaalisuus on tosiaan Suomessa helvetinmoinen ongelma potilasvahinkoja käsiteltäessä. :/
- JaskaPaakko
Ettei aloittaja vain olisi gynekolokilla käyntinsä jälkeen käynyt heti somalilla, vammat ovat voineet syntyä rajun fistaamisenkin tuloksena.
- TomppaKr
Käräjille?
- Imaagiine
Miksi tuota rasistista propagandaa tungetaan joka keskusteluun.
- ei_avaruusolio
E.T. ?
- Dimeco
Ilmeisesti sadisti ainakin. Mahtaako olla myös lepakko
- Imaagiine
Tuo on loukkaus leenoja kohtaan.
- Pikkujukkis
Surullinen tarina. Suosittelen että ap vie asiansa kärääjille, hovioikeuteen ja korkeimpaan oikeuteen. Lopussa kiitos seisoo
- EiEnäänIkinäLääkäriin
Itse tein myös viimevuonna valituksen lääkärin käytöksestä. Lääkäri ei ollut gynekologi eikä myöskään yleislääkäri. Sain omalta lääkäriltä lähetteen hänelle. En nyt tässä ala selittelemään mitä minulle tapahtui, mutta tapaus meni poliisille asti.
Lääkäri väitti kaiken olleen ihan normaalia. Myös omalääkärini meni tuon toisen lääkärin puolelle vaikka sanoi minulle että uskoo minua.
Joka tapauksessa koska mitään todisteita ei asiasta ole lääkäri jatkaa toimintaansa edelleen.
Jopa poliisi sanoi minulle että uskoo minua mutta eivät voi tehdä mitään.
Tämä ei sattunut Suomessa, joten ei se Suomi ole ainut maa missä lääkärit pitävät toistensa puolia. Ei susi sutta syö.
Tämä nyt ei sinua mitenkään auta, mutta ajattelin kirjoittaa sen tähän kuitenkin.- UntamoH
Mikä maa? Euroopassa?
- EiEnäänIkinäLääkäriin
Tämä ei tapahtunut Euroopassa.
- UntamoH
Oliko se vahinko vai tarkoituksellinen teko?
- Urppo
"Tutkimuksen" tehneen lääkärin mielestä ei kumpaakaan, koska hän väittää, että tutkimus olisi sujunut normaalisti
- Pikkujukkis
Eipä siinä paljon muuta keinoa jää kuin tämä some, kun viranomaisten kanssa nousee seinä pystyyn. Paskempi juttu.
- sissee
Voi kun oot joutunu tollasta kokemaan.Mä marssisin varmasti vastaanotolle ja kailottaisin asiakkaiden kuullen kuinka ei osattu toimenpidettä hoitaa jne.ja tohtori sais kuulla kunniansa samalla.Paskapuoskarit ei myönnä virheitänsä virkansa puolesta paperilla on niin hyvä kaunistella asioita etteihän täs mitään ole tapahtunut.Voimia sulle toivottavasti oikeus tapahtuu.
- Tiinatuulia1
Kiitos myötätunnosta. Olin alussa vaan niin kamalan kipeä, että liikkuminenkin oli vaikeaa. Tuolloin vaati paljon itsensä tsemppaamista ja voimien keräämistä, että yleensä uskalsin mennä näyttämään kipeät paikkani edes sille yksityiselle gynelle (joka sitten järkyttyikin havainnoistaan). Paljon myöhemmin uskaltauduin Kätilöopiston respaan pyytämään kopioita potilaskertomuksesta. Olin tuolloin yllättynyt, kun vastaanottovirkailija kutsui aikanaan tutkimuksessa läsnä olleen hoitajan paikalle (ilmeisesti nimeni kohdalla oli järjestelmässä joku merkintä, jossa näin kehotettiin tekemään). Ja sitten kun - minun ihmeissäni vähän aikaa odoteltuani - kyseinen hoitaja saapui paikalle, hän kirjaimellisesti kädestä pitäen TALUTTI minut ulos sairaalasta. Nyt vasta tajuan, että varmaan pelkäsi juuri tuota, siis että nostaisin jonkun mekkalan muiden potilaiden kuullen tms., vaikka sellainen ei kyllä ollut tullut mieleenikään..
- Kanssapotilas
Uskomattoman törkeää kättärin lääkäriltä ja hoitajalta
- Aika--erikoista
Tiinatuulia1 kirjoitti:
Kiitos myötätunnosta. Olin alussa vaan niin kamalan kipeä, että liikkuminenkin oli vaikeaa. Tuolloin vaati paljon itsensä tsemppaamista ja voimien keräämistä, että yleensä uskalsin mennä näyttämään kipeät paikkani edes sille yksityiselle gynelle (joka sitten järkyttyikin havainnoistaan). Paljon myöhemmin uskaltauduin Kätilöopiston respaan pyytämään kopioita potilaskertomuksesta. Olin tuolloin yllättynyt, kun vastaanottovirkailija kutsui aikanaan tutkimuksessa läsnä olleen hoitajan paikalle (ilmeisesti nimeni kohdalla oli järjestelmässä joku merkintä, jossa näin kehotettiin tekemään). Ja sitten kun - minun ihmeissäni vähän aikaa odoteltuani - kyseinen hoitaja saapui paikalle, hän kirjaimellisesti kädestä pitäen TALUTTI minut ulos sairaalasta. Nyt vasta tajuan, että varmaan pelkäsi juuri tuota, siis että nostaisin jonkun mekkalan muiden potilaiden kuullen tms., vaikka sellainen ei kyllä ollut tullut mieleenikään..
Hoitajalla oma lehmä ojassa
- Olimukavaajoo
Ensimmäinen gynekologilla käynti oli kyllä iki muistonen, kun jouduin menemään tulehtuneet umpilisäkkeen takia lääkäriin. No aluksi ei tiedetty mikä oli kauheiden kipujen syy, joten epäilivät munasarja kystia. gynekologille sit mentiin ja neitsyenä tekivät tähystykset, pahinta oli kun kivut olivat kauheat niin kohta koko tila oli täynnä opiskelijoita, jotka kahto kun mie vollotin ja yks rämpii mun toosaa ja selittelee joka pikku jutun. Onneks oli yks hyvän näkönen ja mukava nainen siinä niin lohdutti minua :D olin 17 tuolloin.
- Teki_kipeää_H_llisesti
En todellakaan muista enää yhden kättärin gynekologin nimeä. Se oli professori. Käyttäytyi kuin teurastaja. Kävin siellä 10 vuotta sterilisaatiolähetteen vuoksi. Minulla oli aiemmin depo profera -ehkäisy. Sen aikaan ja kuukausia sen jälkeen normaali kuukautiskierto puuttui, oli vain välivuotoja ja kipuja. Kättäriajan kohdalla oli niukkaa vuotoa ja proffa runnoi kierukan sisääni, vaikka sattui helvetisti, ja käskin keskeyttämään toimenpiteen. Kuukautisten puuttumisen hän ilmoitti johtuvan laihdutuksesta. En ollut laihduttanut, vaan lihonnut, ja voin kertoa, että myöhemmässä elämässä vanhemmalla iällä paljon kokeneena ja paljon laihempana kuukautiseni eivät ole koskaan jääneet pois.
Kaikkein pahinta oli kipu. Toiseksi pahinta se, ettei minua kuunneltu lainkaan. Empaattinen lääkäri kertoo, mitä tekee, ja pyrkii olemaan edes helläkätinen. Tämä muija oli kuin teurastaja sekä käytökseltään että olemukseltaan. Tapauksen seurauksena laiminlöin kaikki gynekologikäynnit ja myös lopetin ehkäisyn (tosin enpä enää ole tullut raskaaksi silti). Yritin poistaa kierukan itse. Kun en saanut sitä pois, katkaisin langat, jotta saisin nukutuksessa sen poiston. Lopulta kierukka poistettii ehkäisypoliklinikalla. Minulle kerrottiin, että KOHDUNSUUNI ON POIKKEUKSELLISEN JÄYKKÄ. Kohdunsuuta pehmitettiin lääkkeillä, jolloin poisto onnistui varsin helposti. Vanha mieslääkäri oli helläkätinen, eikä laittanut edes kohdunsuuhun pihtejä, koska pelkäsin. Luulisi ammattitaitoisen Kätilöopiston proffan tunnistavan jäykän kohdunsuun rakenteen, mutta tätä ei vaan kiinnostanut. Naisella ei ollut ripaustakaan empatiaa.
Itsekin yritin tehdä valitusta Kätilöopiston sosiaalityöntekijän/potilasasiamiehen kanssa, mutta valituksella ei ollut mitään tehoa. Kohtelu oli kuulemma normaalia.
Se muija ei ole ammattitaitoinen (tai on henkisesti häiriintynyt). Paras keino on hankkia riittävästi vastaavia kokeneita, ja viedä asia julkisuuteen. Oikeutta tässä maassa on mahdotonta saada, sen olen karvaasti kokenut monessakin asiassa. Vähän nostatusta tärkeälle asialle
- Tiinatuulia1
Muistutan edelleen, että jos jollakulla on samanlaisia poikkeuksellisia kipukokemuksia Kättäriltä kuin ketjun aloittajalla, minuun voi ottaa yhteyttä osoitteeseen [email protected].
- paskakättäri
Varmaan oli jäänyt tutkimusnesteet laimentamatta. Ei tohon mitään muuta selitystä ole jos kerta aikaisemminkin vastaavat tutkimukset ovat tehty ilman ongelmia. Systeemi suojelee itseään. Lääkärit ovat kaikkein kollegiaalisinta ammattikuntaa: korppi ei korpin silmää noki ja hoitajat eivät "näe eikä kuule mitään".
Itselläni kävi Kättärillä siten että muunmaalainen lääkäri kirjoitti Caprilonia joka tyrehdyttää verenvuotoa. Vaikuttaa siis hyytymisjärjestelmään ja lisää tulppariskin vaaraa. Kysyin tästä tulppariskistä ja lääkäri vastasi "vaaraton lääke". Keskustelu loppui siihen. Olisin halunnut tietää mitkä ovat oireet ja onko tulppariski mahdollinen perusterveellä ihmisellä.
Sain molemminpuolisen keuhkoembolian jota vielä hoidettiin alkuun närästyksenä. Kuolema oli tosi hilkulla. Tietysti keuhkoveritulppa oli monen tekijän summa mm. tukosalttius geenit löytyivät jne. Näin lääkkeistä puhutaan kuin karamelleista lääkärien toimesta. Itsellä ainakin on jäänyt pysyvä epäluulo Kättäriä ja muutakin julkisen puolen hoitosysteemiä kohtaan.
Oliko tää sun tohelo lääkäri kotimainen vai muualta? - paskakättäri
Jatkan vielä. Vaikka et saanut oikeudenmukaisuutta virallisen systeemin kautta niin aivan varmasti some on tehokas viestintäväline ihmisten tietoisuuden lisäämiseen. Jollain tasolla oma tuska vähenee kun saa jakaa kokemuksensa sadoille tuhansille, jopa miljoonille ihmisille... Osaavat varoa ... Kyseisestä lääkäristä löytyi aika "kivasti" ihmisten kokemuksia ja mitään syytä ei ole epäillä kirjoittamasi kokemuksen todenperäisyyttä. Osanottoni! Kivut ovat aivan varmasti olleet hirveät ja vielä näinkin selvässä asiassa kukaan ei joudu mistään vastuuseen!
Itselläni on vajaan kymmenen vuoden takaa saman tyyppinen kokemus terveydenhuollon valitus käytännöistä. Se merkitsee mitä hoitava lääkäri on kirjannut sairaskertomukseen. Mitään epäselvyyksiä tai potilaan pyyntöjä ei kirjata sairaskertomukseen ja jälkikäteen sairaskertomuksesta luettuna kaikki näyttää menneen normaaliin tapaan. Todellisuus on voinut olla aivan toista. Terveydenhuollon henkilökunnan sana on aina painavampi kuin potilaan. Käytännössä mitään oikeutta ei saa ja kukaan ei ole mistään vastuussa. Ihan järjetön systeemi sinällänsä ja tällaistakin kallista systeemiä pidetään yllä veronmaksajien rahoilla. Ehkä lähinnä työllistävän vaikutuksen takia. Onhan se laskettu että jonkin ajan kuluttua lähes 60% palkansaajista on julkisen puolen työntekijöitä.
Kiitos että olet kertonut kivuliaan kokemuksesi meille kaikille! Itselläni on vielä hoito kesken kättärillä ja aika hermostunut olen miten asiat tulevat menemään ja kenen lääkärin kanssa joudun asioimaan. Olen kyllä varautunut että lähden tarvittaessa yksityiselle puolelle kokeneen seniori lääkärin hoitoon ja maksan omasta pussistani kirurgisen toimenpiteen hinnan. En todellakaan luota mitenkään aukottomasti yhteenkään lääkäriin.
Omakin kokemus tänä vuonna, alkoi siis Kättärillä muunmaalaisen lääkärin kirjoitettua "vaaratonta lääkettä". päättyi melkein kuolemaan hoitovirheen takia. Menin päivystykseen ja sain närästyslääkettä reseptillä. Seuraava lääkäri kirjoitti Litalginia, virtsakivi epäilys. Koko ajan oli kyseessä keuhkoveritulppa mutta minun, potilaan sanomisista ei ollut mitään väliä koska kyllä lääkäri tietää... Sairaskertomus kyllä näyttää asialliselta koska minun sanomisia ei ole kirjattu millään muotoa. Nähtävästi saa olla onnellinen jos ylipäätään selviää hengissä lääkäreiden käsissä.
- huikamalaa
No oli aika pillumainen gynnari.
- MissPiggy1
Lääkäri oli Eija Tuutti. VAROKAA.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624392Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551833Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141553Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !401331Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681093- 58939
- 79925
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.170855Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791